Hur ska man bete sig för att inte folk ska missförstå?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ska man bete sig för att inte folk ska missförstå?

Inläggav Toblerone » 2013-12-19 10:25:03

Millan8950 skrev:Såg att jag glömde svara på en fråga. Jag har gått ut gymnasiet med inriktning på vård och omsorg men visste inte vad jag gav mig in på då det var absolut inget för mig upptäckte jag under praktiken.

Läser endel böcker på fritiden när jag inte är på badhuset och håller på med mina frimärken men känner att även det hör inte riktigt hit. Jag vill ha något för mig på dagarna och vill komma ut ur min lägenhet och göra något och det har jag svårt att ta mig för med om jag inte skulle ha fasta tider till någon sysselsättning då skulle lätt en dag försvinna för mig medan jag satt inne i min lägenhet och skulle inte märka att tiden gick när jag gör något jag är intresserad av och vill inte titta tillbaka på mitt liv när jag blir gammal och inse att jag ägnat större delen av mitt liv åt att sitta hemma utan vill känna att jag gör något annat också och som sagt skulle inte fixa det om jag inte hade fasta tider när jag ska iväg till något


Valet vilket yrke som passar en som Aspie - det är svårt. Jag har själv valt fel flera gånger. Jag undrar om det inte vore en bra idé att göra något test, där man ringar in vilka slags sysselsättningar som passar en? Jag vet att arbetsförmedlingen har sina små tester, men det vore bättre med en mera omfattande och även en person/handläggare som verkligen kan tolka resultaten och göra vettiga förslag.

Jag har t.o.m. gjort sånt test hos en "karriär-coach". Inte av arbetsförmedlingen utan en privat som betalades av min dåvarande arbetsgivare som ville bli av med mig. Men hon kunde ju ingen om AS, jag hade inte diagnos än heller. Hon tyckte jag borde jobba med logistik. Själv tycker jag, att jag kanske skulle passa som arkivarie.

Men nu babblar jag för mycket. Poängen är: Kolla av om det finns något som du är duktig på, som du trivs med och där du slipper samarbete med andra (lite kan ju vara trevlig, men för mycket är inte bra. Sen beror det också på HUR).
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ska man bete sig för att inte folk ska missförstå?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-04-30 11:43:56

lettan skrev:Nedåtriktad blick brukar betyda att personen är ledsen och vill inte visa det därav sänker man blicken.

När jag är ledsen eller på nåt sätt mår dåligt så orkar jag inte titta folk i ögonen, det vore som att bestiga Mount Everest nyvaken, eller nåt=helt omöjligt, jag kan inte, det tar så mycket psykisk och fysisk energi att må dåligt att jag helt enkelt inte har kraft att se nån i ögpnen!
Men tack alla som skrivit och förklarat i tråden hur detta funkar bland NT's, nu förstår jag en hel del om varför jag så ofta blivit missförstådd, och vet nu vad göra/säga så NT förstår! :-)Happy
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur ska man bete sig för att inte folk ska missförstå?

Inläggav hattifnatt » 2017-05-01 18:57:19

Millan8950 skrev:Jag bad om att få prata själv med min handledare idag och frågade om hon kunde lyssna utan att avbryta, men att hon gärna fick ha åsikter eller ifrågasätta. Bara hon lyssnade klart först (vilket hon inte alltid gör).
Förklarade så gott jag kan hur jag känner, vad jag inte tycker fungerar bra och frågade tillslut om hon funderade över något antingen varför jag beter mig som jag gör eller något om AS.

Jag sa tex att jag menar att jag vill vara ifred när jag säger det och att jag går iväg istället för att börja svära, säga saker jag inte menar och för att få lugna ner mig.
Hon frågade om det är något vi bör ta upp i gruppen, hur man samarbetar, vad man bör säga och inte, hur man bör reagera om någon går iväg eller om någon blir arg/ledsen.
Jag tänkte att varför inte. Tänkete försöka att förklara lite hur jag känner och reagerar osv. Men utan att gå in på för mycket detaljer såklart.


Hej! Det där tycker jag låter jättebra. Att du såg till att få förklara för henne och att det verkade som om hon lyssnade. Och att ta upp det i gruppen och att du berättar hur du känner och reagerar låter också bra. Man måste utgå från att ingen förstår det man inte förklarat för dem ...
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur ska man bete sig för att inte folk ska missförstå?

Inläggav hattifnatt » 2017-05-01 18:58:44

KourosGould skrev:Jag har märkt att när jag behöver att NT lyssnar på mig så funkar det bättre om jag söker deras blick och tittar in i den utan att blinka. Sedan säger jag att jag t.ex. "Jag behöver vara för mig själv, förstår du vad jag säger?" Jag visar inga känslor med ansiktet, jag bara stirrar bestämt som att jag säger till en riktigt jävlig unge som vägrar lyda order.

Då tystnar NT och går sin väg. Ibland får man ju upprepa sig några gånger, jag upprepar mig som en maskin och frågar lika stirrande och bestämt. "Vad i det jag säger är det du inte förstår? Jag behöver vara för mig själv". Man måste vara uthållig och våga upprepa sitt budskap utan att släppa blicken, då förstår NT att man menar allvar. Annars kan det hända att de tror att man söker tröst men säger att man vill vara för sig själv.

NT testar ofta andra människors "medlidande" genom att låtsas vilja vara för sig själv, om de som är runt omkring inte tränger sig på och vägrar lämna den sårade NT i fred så betyder det för sårade NT att ingen bryr sig om den. Jag vet, det är helt knäppt men så funkar många av dom. Blicken avgör vad NT menar när det säger att NT vill vara för sig själv. Stirrande blick = menar bokstavligt. Nedåtriktad blick = vill ha uppmärksamhet och tröst.

Det här stämmer för det mesta enligt mina betraktelser. Men jag vågar sällan testa trösta en NT när NT säger att den vill vara för sig själv.


Ja! Så sant, kunde inte ha skrivit det bättre själv.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in