Släktforskning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2016-02-03 19:30:08

slackern skrev:
Richard skrev:Jag heter Handl i efternamn, men har ingen aning om var det kommer ifrån. Har inte kommit så långt på min farfars sida (från Tyskland, Österrike, Tjeckien).


Namnet låter helt klart tyskt, Tjeckien var ju en del utav Österrike fram till 1918. Slaviska namn låter eller stavas annorlunda.

Ja, min morfar kom från Bratislava i Slovakien (född -19). Men han blev ändå "tysk", då han var SS-officer under andra världskriget, o krigade i Ryssland. Han har berättat många spännande historier från den tiden. Han hette Guzikowski då, innan han bytte efternamn.

Farmor o farfar var inte särskilt förtjusta i honom eftersom han var slovak. O de var från Österrike eller nått. Särskilt inte farmor som hade arbetat inom Gestapo under Hitler, trots att morfar också var under Hitler.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav antonius » 2016-02-03 20:43:01

Richard skrev:
slackern skrev:
Richard skrev:Jag heter Handl i efternamn, men har ingen aning om var det kommer ifrån. Har inte kommit så långt på min farfars sida (från Tyskland, Österrike, Tjeckien).


Namnet låter helt klart tyskt, Tjeckien var ju en del utav Österrike fram till 1918. Slaviska namn låter eller stavas annorlunda.

Ja, min morfar kom från Bratislava i Slovakien (född -19). Men han blev ändå "tysk", då han var SS-officer under andra världskriget, o krigade i Ryssland. Han har berättat många spännande historier från den tiden. Han hette Guzikowski då, innan han bytte efternamn.

Farmor o farfar var inte särskilt förtjusta i honom eftersom han var slovak. O de var från Österrike eller nått. Särskilt inte farmor som hade arbetat inom Gestapo under Hitler, trots att morfar också var under Hitler.


Wow, får ens egna släktingar bli slätstrukna individer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2016-02-06 17:29:47

Någon som har lust att hjälpa mig tyda gammal handstil? Det gäller födelsen av Johan Leo Larsson. Jag förstår att han fötts 12 sep och döpts 16 sep. Fadern tycks ha hetat Lars Persson, men vad är hans yrke/titel som står före? Och vad heter modern, Kristina Andreasdotter? Varför är Johan Leos namn överstruket, och vad innebär nummer 26? Vad står det i rutan med föräldrarnas bostadsort, "Backa" någonting? Och vad är det på andra sidan, kan det vara gudföräldrar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav Bonddrengen » 2016-02-06 17:59:31

Gör ett försök, kan vara fel.

Att hans namn är överstruket kan vara då prästen räknat antal föda barn i socknen eller så finns det en ny födelsebok där uppgifterna förts in i stället.
Vet inte vad 26 står för.
Vet inte vad som står under Backa. Men "p.[age] 8" är sida 8, troligen i husförhörslängden/församlingsboken - kolla där!

"Torp.[are] Lars Persson"
"Hu.[stru] Kristina Andreasdotter"

Faddrar: "Olaus Andersson vid Backa Anna Britta Bengsdotter vid Backa"

Hoppas det hjälpte något!
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2016-02-06 18:17:33

Intressant, inte minst att du kunde uttyda "torpare". Skall gå vidare med husförhörslängden.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav Eeira » 2016-02-08 0:36:53

Huggorm skrev:vad innebär nummer 26?

Om du tittar noga så ser du att det står "2 b." dvs 2:a barnet. :-)Happy
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2016-02-08 6:57:11

Aha, bra att veta. Det finns mycket information om man bara vet hur man hittar den.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2016-02-08 9:27:28

Huggorm skrev:Aha, bra att veta. Det finns mycket information om man bara vet hur man hittar den.


Det är väl därför det är så pass lätt att släktforska i Sverige pga kyrkböckerna som Gustav II Adolf behövde för att tvångsrekrytera soldater.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Utskrivning
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2016-02-08 16:36:52

Rätt gamla föräldrar, fadern 60 år och modern 44 år. Tydligen gifta bara 3 år. Kan vara andra äktenskapet för bägge.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2016-02-08 20:29:39

Alien skrev:Rätt gamla föräldrar, fadern 60 år och modern 44 år. Tydligen gifta bara 3 år. Kan vara andra äktenskapet för bägge.
Ja, jag noterade också det. För fadern är det åtminstone andra gången, första hustrun dog i "bröstsjuka", jag antar att det var lungproblem. Jag har även noterat att farfar förlorade sin syster till lunginflammation när hon var åtta år gammal och att deras far råkade ut för samma problem i relativt ung ålder. Borde vara just han som som föds i noteringen ovan, om jag minns rätt. Dessutom dog även min morfar ung av lunginflammation. Verkar ha varit vanligt förr i tiden.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav Pemer » 2016-02-08 22:43:50

Richard skrev:Vet du var namnet Pemer kommer ifrån?


Det är en variation av Böhmer. Böhmer, Behmer, Pömer, Pemer, Behem, Beheim m fl variationer. Stavning Pehmer finns ibland också. Finns en del som heter så i Österrike idag, och lustigt nog en rätt stor släktkrets som bosatte sig just i Augsburg med omnejd strax efter andra världskriget, men som kom från gamla tjeckiska områden. Hittade dessa Pehmer i Augsburgs telefonkatalog när jag var där som tonåring 1985 (skamligt att jag aldrig har tagit mig dit igen) och skrev till en av dem lite senare, och hade lite brevkontakt ett tag, och fick veta massor om hur de hängde ihop med varandra.

Sedan jag skrev sist om den Wolf som kanske kan vara min ff ff ff ff ff ff och som från början hette Mörle eller Mörlin har jag numera upptäckt att han ju var av en gammal tysk adelsätt "von Mörle genannt Behm". Om min näst äldste kände anfader på raka fädernet var son till den Wolf som fanns i den ätten torde han därmed ha varit född utom äktenskap, i något frilloförhållande eller så - hade han varit äktenskapligt född hade han ju varit medlem av faderns adliga ätt, och vi hade varit en gren av den ätten än idag. Och avsevärt troligare att vi hade gått och blivit naturaliserade på svenska Riddarhuset.

Lustigt nog dog ätten (von) Mörle (Mörlin, Meurlin, Mörlau) genannt Beh(e)m(er) (eller Böh(e)m(er)) ut med en kvinnlig släktmedlem 1537 - bara några år efter att min ff ff ff ff f Nicolaus (1608-1687) hade kommit hit till Sverige.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Släktforskning.

Inläggav Bonddrengen » 2016-02-10 10:05:28

Pemer: eftersom du verkar kunna släktforskning i Tyskland går det bra om jag kontaktar dig via PM/e-post? Det är en sak jag själv fastnat på som har med Tyskland att göra och du kanske kan peka ut var det är i Tyskland man ska vända sig med en sådan fråga jag har.
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Släktforskning.

Inläggav mondo beyondo » 2016-02-10 17:35:01

Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med min farfars historia i Finland? Jag vet inte hans föräldrar eller om han fick andra barn än min far och farbror och varför min farfar dog så ung, ja all info vore intressant.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2016-02-10 18:18:15

mondo beyondo skrev:Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med min farfars historia i Finland? Jag vet inte hans föräldrar eller om han fick andra barn än min far och farbror och varför min farfar dog så ung, ja all info vore intressant.


Folbokföringen från staden din farfar kommer från borde vara det enklaste.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2016-02-10 18:42:07

mondo beyondo skrev:Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med min farfars historia i Finland? Jag vet inte hans föräldrar eller om han fick andra barn än min far och farbror och varför min farfar dog så ung, ja all info vore intressant.


Om du inte alls ägnat dig åt släktforskning förr så kan jag hjälpa dig. Men då behöver jag veta din farfars namn, födelseår och från vilken församling han kom. Men det beror ju på, i många fall finns inget efter år 1860 (på nätet alltså).

Det enklaste är att börja här där man kan få fram besked i klartext: http://hiski.genealogia.fi/hiski/5ypxpq?se
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2016-03-23 18:22:07

Vilken tjänst är bäst? Har gjort ett gratis släktträd på myheritage.se‎, sen såg jag att det fanns en annan tjänst också; ancestry.se‎.

På båda kostar det runt 1000 kr för ett år, vilket är ganska mycket. Någon här som har medlemskap på någon utav dem, o kan berätta för- vs. nackdelar?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 18:34:36

Jag har på ancestry.se. Visst är det dyrt, men att göra sitt släktträd är gratis. Det börjar inte kosta förrän man vill jämföra med andra för att eventuellt hitta några gemensamma släktingar. Jag fick två veckor gratis om jag tecknade ett abonnemang, som jag sedan avslutade innan det började kosta något. :mrgreen:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2016-03-23 18:50:52

Ja, jag såg nu att man kunde få 14 dagars gratis på ancestry.se. Ska testa det.

Är mest intresserad av min mormors sida, då den är svenskt så långt tillbaka jag har kommit. Men även Tyskland, Österrike, Frankrike, Tjeckien o Slovakien, då mina andra mor- o farföräldrar kommer därifrån. Jag har tagit över min farmors släktforskning, som hon har hittat några grenar till 1500-talet.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2016-03-23 19:15:32

Kom o tänka på en grej till:
Min mormors farfar hette Jan Ersson, o min gammelmorfar hette Jansson. Var det vanligt på 1800-talet, att man ärvde sitt efternamn efter fadern? Så som det är på Island?

O vad står Ersson för, man heter väl inte Er, kan det vara Erik?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 19:23:22

Skulle precis skriva att jag hoppas du har "riktiga" efternamn i släkten och inte bara en massa patronymikon, det vill säga efternamn som slutar på -son och ändrar sig för varje generation. Blir rörigt med namn som kommer och försvinner och alla familjer heter samma vid något tillfälle. Blev mycket enklare när jag kom till en del av släkten som har ett eget släktnamn. Men de allra flesta hade patronymikon, det var väl helt dominerande bland arbetarklassen på den tiden.

Verkar som om nästan en hel familj i min släkt dog i skeppsbrott på nordsjön 1844 så nu skall jag försöka leta info i gamla danska tidningsarkiv också. Desto mer info man hittar, desto mer blir det att kolla upp, det ökar exponentiellt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2016-03-23 19:37:04

Richard skrev:Kom o tänka på en grej till:
Min mormors farfar hette Jan Ersson, o min gammelmorfar hette Jansson. Var det vanligt på 1800-talet, att man ärvde sitt efternamn efter fadern? Så som det är på Island?

O vad står Ersson för, man heter väl inte Er, kan det vara Erik?


Ja, det var det vanliga förr i tiden, särskilt bland bönder. Jag har en lång rad förfäder med sådana namn. Men så länge de bodde på samma gård, fungerar gårdsnamnet som ett släktnamn. Ibland tog man gårdsnamnet som släktnamn när sådana infördes.

Ersson är en form av Eriksson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 19:40:52

Ibland användes både patronymikon och riktigt efternamn också, som för min anfader Niels Pedersen Bådsgaard.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2016-04-11 12:21:28

Smultron skrev:Har en brokig bakgrund minst sagt. Kan verkligen kalle mig för europe :)


Samma här fast huvudsakligen i germanska områden.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Pemer » 2017-04-28 2:20:48

Bonddrengen skrev:Pemer: eftersom du verkar kunna släktforskning i Tyskland går det bra om jag kontaktar dig via PM/e-post? Det är en sak jag själv fastnat på som har med Tyskland att göra och du kanske kan peka ut var det är i Tyskland man ska vända sig med en sådan fråga jag har.


Oj, sorry! Jag kom inte tillbaka till den här tråden förrän nu. Jag har inte gjort någon egen forskning i Tyskland, det är andra släktingar som gjort. Vet ingenting om forskning där själv.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Intressanta intressen



Logga in