Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav plåtmonster » 2013-03-03 18:02:26

Hur ska vi göra med alla NT:ianer som har defekta gener så att de saknar utvecklandet av ett givande specialintresse och är har en extra sårbarhet för grupptryck? :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Flawed » 2013-03-03 18:02:29

Det finns ju en väldiga massa avvikelser som man har hittat vid dessa olika tillstånd som tas upp här.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-03 19:05:20

plåtmonster skrev:Hur ska vi göra med alla NT:ianer som har defekta gener så att de saknar utvecklandet av ett givande specialintresse och är har en extra sårbarhet för grupptryck? :twisted:

Jag tycker att det är strunt att autister inte skulle vara mottagliga för grupptryck i lika hög grad. Svårigheter till kritiskt tänkande gör en extra mottaglig för grupptryck och autister har en tendens att hamna i snäva grupperingar med tydliga regler vilket inte sällan är mindre bra umgänge.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 20:03:32

Schmetterling skrev:
plåtmonster skrev:Hur ska vi göra med alla NT:ianer som har defekta gener så att de saknar utvecklandet av ett givande specialintresse och är har en extra sårbarhet för grupptryck? :twisted:

Jag tycker att det är strunt att autister inte skulle vara mottagliga för grupptryck i lika hög grad. Svårigheter till kritiskt tänkande gör en extra mottaglig för grupptryck och autister har en tendens att hamna i snäva grupperingar med tydliga regler vilket inte sällan är mindre bra umgänge.


Jag är as light, efter tonåren har jag varit totalt oemottaglig för grupptryck.

Jag har en naturlig förkärlek för minoritetspositioner. När alla andra tycker tvärsemot, då har jag träffat rätt, känns det som. Jag blir lätt nervös när människor håller med mig, då blev nåt fel, då vill jag helst lämna sammanhanget.

Vid ett par tillfällen, under 68 år, har jag stött på människor som velat förstå mig, då har jag steg för steg blivit alltmer obehaglig, tills de beslutade sig för att lämna mitt sällskap.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-06 20:35:40

Frimodig skrev:Jag har en naturlig förkärlek för minoritetspositioner. När alla andra tycker tvärsemot, då har jag träffat rätt, känns det som. Jag blir lätt nervös när människor håller med mig, då blev nåt fel, då vill jag helst lämna sammanhanget.

Haha, så där kan jag också känna. Om alla gillar något blir jag ofta automatiskt skeptisk. :lol:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav notwoodstock » 2014-03-06 19:24:44

Jag skummade lite (osäker på exakt hur bra tidningen är): :-)063

http://blogs.discovermagazine.com/d-brief/2014/02/27/genetics-may-explain-why-autism-is-more-common-in-boys/

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Wine » 2014-09-16 22:07:24

En ny algoritm upptäcker stora DNA insertions and deletions i exomet, vilket är de proteinkodande delarna av genomet:

SFARI - New algorithm detects DNA insertions and deletions
Kate Yandell
10 September 2014

A new algorithm accurately detects large DNA insertions and deletions, together referred to as ‘indels,’ in the exome, or protein-coding regions of the genome, according to a study published 17 August in Nature Methods1.

Compared with their unaffected siblings, children with autism have been found to have almost twice as many spontaneous indels that are likely to disrupt protein production2. The researchers confirmed this pattern with their new method, called Scalpel. The method showed that these sorts of mutations in genes involved in neural development are particularly common in people with autism.

http://scalpel.sourceforge.net/
Senast redigerad av Wine 2014-09-16 22:11:16, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav slackern » 2014-09-16 22:09:31

Vore skönt om dom återgick till gammal hederlig skallmätning igen. Gamla hederliga plattskallar och långskallar.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav plåtmonster » 2014-09-16 22:56:51

Om dessa DNA insättningar och raderingar är vanligare hos autister. Hur är det för personer med asperger?

Kikade närmare på metoden. Publikationen heter "Accurate de novo and transmitted indel detection in exome-capture data using microassembly." (doi:10.1038/nmeth.3069) och är genomförd på Simons Center för Quantitative Biology, Cold Spring Harbor Laboratory, Cold Spring Harbor, New York, USA. Dataprogrammet som används "scalpel" verkar till och med släppt som öppen och fri programvara.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav slackern » 2014-09-16 23:00:29

plåtmonster skrev:Om dessa DNA insättningar och raderingar är vanligare hos autister. Hur är det för personer med asperger?

Kikade närmare på metoden. Publikationen heter "Accurate de novo and transmitted indel detection in exome-capture data using microassembly." (doi:10.1038/nmeth.3069) och är genomförd på Simons Center för Quantitative Biology, Cold Spring Harbor Laboratory, Cold Spring Harbor, New York, USA. Dataprogrammet som används "scalpel" verkar till och med släppt som öppen och fri programvara.


AS är autism så hur skulle det skilja sig menar du?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav slackern » 2017-04-20 12:02:43

manne skrev:det är konstigt att rdos gillar nehandetralre men på samma gång så avskyr han folk från Mellanöstern. :shock: :-)063


Han påstår att han tillhör en minoritet nehandetralre men han kan bevisligen inte vara en i och med att han är blåögd och mutationen för blåögon skedde för runt 10000 år sedan, långt efter att den siste nehandetralrn hade dött ut.


Moderator Alien: Detta och följande inlägg har flyttats från slang-ut-de-framlingsfientliga-en-gang-for-alla-t50638-144.html
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Toblerone » 2017-04-20 13:18:14

slackern skrev:
manne skrev:
rdos skrev:
Mmm. En mer rimlig definition på en rasist är en som delar in folk i "vi" och "dem". Speciellt om vederbörande oxå vi slå "dem" på käften....


det är konstigt att rdos gillar nehandetralre men på samma gång så avskyr han folk från Mellanöstern. :shock: :-)063


Han påstår att han tillhör en minoritet nehandetralre men han kan bevisligen inte vara en i och med att han är blåögd och mutationen för blåögon skedde för runt 10000 år sedan, långt efter att den siste nehandetralrn hade dött ut.


Nåja, det är betydligt mer komplicerat än så. Neandertalergener har folk fortfarande faktiskt och att folk med NPF har mer av vissa sådana, det har man nog också belagt numera, om jag inte misstar mig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-20 13:22:39

Toblerone skrev:
slackern skrev:
manne skrev:
det är konstigt att rdos gillar nehandetralre men på samma gång så avskyr han folk från Mellanöstern. :shock: :-)063


Han påstår att han tillhör en minoritet nehandetralre men han kan bevisligen inte vara en i och med att han är blåögd och mutationen för blåögon skedde för runt 10000 år sedan, långt efter att den siste nehandetralrn hade dött ut.


Nåja, det är betydligt mer komplicerat än så. Neandertalergener har folk fortfarande faktiskt och att folk med NPF har mer av vissa sådana, det har man nog också belagt numera, om jag inte misstar mig.

Med tanke på att NPF är polygenetiska tillstånd som dessutom påverkas av epigentiska faktorer så är betydelsen av dessa gener kanske inte något som man ska dra så stora växlar utifrån som vissa gör.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Toblerone » 2017-04-21 10:58:12

Pinghis Khan skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Han påstår att han tillhör en minoritet nehandetralre men han kan bevisligen inte vara en i och med att han är blåögd och mutationen för blåögon skedde för runt 10000 år sedan, långt efter att den siste nehandetralrn hade dött ut.


Nåja, det är betydligt mer komplicerat än så. Neandertalergener har folk fortfarande faktiskt och att folk med NPF har mer av vissa sådana, det har man nog också belagt numera, om jag inte misstar mig.

Med tanke på att NPF är polygenetiska tillstånd som dessutom påverkas av epigentiska faktorer så är betydelsen av dessa gener kanske inte något som man ska dra så stora växlar utifrån som vissa gör.


Visst. Polygenetisk - absolut. När det gäller epigenetiken så vet man ju inte riktigt än om alla gener kan påverkas så. Det är egentligen osannolikt. Det kanske bara är vissa. Och då vet vi inte om dessa ingår, så det är ganska osäkert än så länge.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav rdos » 2017-04-21 11:09:47

Pinghis Khan skrev:Med tanke på att NPF är polygenetiska tillstånd som dessutom påverkas av epigentiska faktorer så är betydelsen av dessa gener kanske inte något som man ska dra så stora växlar utifrån som vissa gör.


Det senare lär vara obevisat. Om inte, referenser, tack. Epigenetik är hypat, och vi vet egentligen väldigt lite om vilka gener som kan påverkas av epigenetik.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Toblerone » 2017-04-21 11:53:05

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Med tanke på att NPF är polygenetiska tillstånd som dessutom påverkas av epigentiska faktorer så är betydelsen av dessa gener kanske inte något som man ska dra så stora växlar utifrån som vissa gör.


Det senare lär vara obevisat. Om inte, referenser, tack. Epigenetik är hypat, och vi vet egentligen väldigt lite om vilka gener som kan påverkas av epigenetik.


Vad trevligt att vi är överens om nåt igen. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Vildsvin » 2017-04-23 17:24:08

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Med tanke på att NPF är polygenetiska tillstånd som dessutom påverkas av epigentiska faktorer så är betydelsen av dessa gener kanske inte något som man ska dra så stora växlar utifrån som vissa gör.


Det senare lär vara obevisat. Om inte, referenser, tack. Epigenetik är hypat, och vi vet egentligen väldigt lite om vilka gener som kan påverkas av epigenetik.
Att pappans ålder påverkar risken för autism måste vara någon form av slitage som ärvs epigenetiskt.
http://jamanetwork.com/journals/jamapsy ... cation=ufi Tror dock att få tänker på den typen av degenerativt arv när de pratar om epigenetik.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav slackern » 2017-04-23 17:37:32

Vildsvin skrev:
rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Med tanke på att NPF är polygenetiska tillstånd som dessutom påverkas av epigentiska faktorer så är betydelsen av dessa gener kanske inte något som man ska dra så stora växlar utifrån som vissa gör.


Det senare lär vara obevisat. Om inte, referenser, tack. Epigenetik är hypat, och vi vet egentligen väldigt lite om vilka gener som kan påverkas av epigenetik.
Att pappans ålder påverkar risken för autism måste vara någon form av slitage som ärvs epigenetiskt.
http://jamanetwork.com/journals/jamapsy ... cation=ufi Tror dock att få tänker på den typen av degenerativt arv när de pratar om epigenetik.

Och få tänker på att om mamman röker under graviditeten eller får någon infektion som skadar fostret eller komplikationer vid förlossningen räknas som miljön, när folk hör ordet miljön tänker dom bara uppfostran och taskig uppväxt miljö.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-23 18:09:33

KI tvillingstudier torde belysa hur det står till med det här i framtiden.
Sedan har ju inte rdos några problem med att avfärda referenser med fraser som "neurologi är trams" såatte...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Vildsvin » 2017-04-26 8:54:07

slackern skrev:
Vildsvin skrev:
rdos skrev:
Det senare lär vara obevisat. Om inte, referenser, tack. Epigenetik är hypat, och vi vet egentligen väldigt lite om vilka gener som kan påverkas av epigenetik.
Att pappans ålder påverkar risken för autism måste vara någon form av slitage som ärvs epigenetiskt.
http://jamanetwork.com/journals/jamapsy ... cation=ufi Tror dock att få tänker på den typen av degenerativt arv när de pratar om epigenetik.

Och få tänker på att om mamman röker under graviditeten eller får någon infektion som skadar fostret eller komplikationer vid förlossningen räknas som miljön, när folk hör ordet miljön tänker dom bara uppfostran och taskig uppväxt miljö.
En riktigt taskig uppväxtmiljö är att vara född kraftigt förtidigt. Men inte ens detta brukar folk se som en taskig uppväxtmiljö.

Psykofarmaka tidigt i livet påverkar också:
Barn till kvinnor som tog antidepressiva mediciner under slutet av graviditeten löper 87 procents högre risk att utveckla autism, enligt en ny studie.

Studien, som är gjorde vid universitetet i Montreal och publicerad i Jama Pediatrics, granskade uppgifter om 145 456 fullgångna graviditeter med barn födda vid liv. Studien är registerbaserad och innehåller uppgifter om graviditeter och barnafödslar i Quebec från januari 1998 till december 2009.
http://www.lakemedelsvarlden.se/ssri-un ... os-barnet/
Pinghis Khan skrev:KI tvillingstudier torde belysa hur det står till med det här i framtiden.
Det skulle kräva att man skapade enäggstvillingar i laboratoriet och lät dem utvecklas hos olika surrogatmödrar. Kan inte tänka mig att de etiska nämnderna i något västland tillåter detta.
Senast redigerad av Vildsvin 2017-04-26 9:06:16, redigerad totalt 1 gång.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav rdos » 2017-04-26 9:02:06

Vildsvin skrev:
rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Med tanke på att NPF är polygenetiska tillstånd som dessutom påverkas av epigentiska faktorer så är betydelsen av dessa gener kanske inte något som man ska dra så stora växlar utifrån som vissa gör.


Det senare lär vara obevisat. Om inte, referenser, tack. Epigenetik är hypat, och vi vet egentligen väldigt lite om vilka gener som kan påverkas av epigenetik.
Att pappans ålder påverkar risken för autism måste vara någon form av slitage som ärvs epigenetiskt.
http://jamanetwork.com/journals/jamapsy ... cation=ufi Tror dock att få tänker på den typen av degenerativt arv när de pratar om epigenetik.


Det gör den inte. Har du inte lagt märke till hur många unga autistiska killar inte får till relationer? Det gäller även för den större gruppen av neurodiversa killar. Det gör att neurodiversa män är ÄLDRE än neurotypiska när de väl skaffar barn -> ger högre ålder på pappan för autistiska barn. Skräp in -> skräp ut.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav rdos » 2017-04-26 9:05:55

Pinghis Khan skrev:KI tvillingstudier torde belysa hur det står till med det här i framtiden.


Jag tänker mer skräp in -> skräp ut. Det är en slags naturlag som inte ens neuropsykiatrin står över. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Vildsvin » 2017-04-26 9:30:29

rdos skrev:
Vildsvin skrev:
rdos skrev:
Det senare lär vara obevisat. Om inte, referenser, tack. Epigenetik är hypat, och vi vet egentligen väldigt lite om vilka gener som kan påverkas av epigenetik.
Att pappans ålder påverkar risken för autism måste vara någon form av slitage som ärvs epigenetiskt.
http://jamanetwork.com/journals/jamapsy ... cation=ufi Tror dock att få tänker på den typen av degenerativt arv när de pratar om epigenetik.


Det gör den inte. Har du inte lagt märke till hur många unga autistiska killar inte får till relationer? Det gäller även för den större gruppen av neurodiversa killar. Det gör att neurodiversa män är ÄLDRE än neurotypiska när de väl skaffar barn -> ger högre ålder på pappan för autistiska barn. Skräp in -> skräp ut.
Det har jag också tänkt på. Men det som talar emot detta är att: "However, the male-female sex ratio in the offspring with ASD of fathers younger than 40 years (5.6:1.0) was noticeably higher than the sex ratio in the offspring with ASD of fathers 40 years or older (2.3:1.0).These numbers are too small for a sound statistical analysis but are intriguing nevertheless as they suggest the possibility of a distinct etiology for ASD that is more prominent among offspring of older fathers and that pertains equally to both sexes."

Den jämnare könsfördelningen hos autismspektrumpersoner med äldre fäder talar för att det faktiskt är en form av slitage som nedärvs och det inte bara ett urval av genetiskt undermåliga fäder.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav rdos » 2017-04-26 9:45:32

Vildsvin skrev:
rdos skrev:
Vildsvin skrev: Att pappans ålder påverkar risken för autism måste vara någon form av slitage som ärvs epigenetiskt.
http://jamanetwork.com/journals/jamapsy ... cation=ufi Tror dock att få tänker på den typen av degenerativt arv när de pratar om epigenetik.


Det gör den inte. Har du inte lagt märke till hur många unga autistiska killar inte får till relationer? Det gäller även för den större gruppen av neurodiversa killar. Det gör att neurodiversa män är ÄLDRE än neurotypiska när de väl skaffar barn -> ger högre ålder på pappan för autistiska barn. Skräp in -> skräp ut.
Det har jag också tänkt på. Men det som talar emot detta är att: "However, the male-female sex ratio in the offspring with ASD of fathers younger than 40 years (5.6:1.0) was noticeably higher than the sex ratio in the offspring with ASD of fathers 40 years or older (2.3:1.0).These numbers are too small for a sound statistical analysis but are intriguing nevertheless as they suggest the possibility of a distinct etiology for ASD that is more prominent among offspring of older fathers and that pertains equally to both sexes."

Den jämnare könsfördelningen hos autismspektrumpersoner med äldre fäder talar för att det faktiskt är en form av slitage som nedärvs och det inte bara ett urval av genetiskt undermåliga fäder.


Fast det är lika många män som kvinnor som är neurodiversa. Att det är olika könsfördelning tyder på effekter av diagnoserkriterier eller urval.

Oavsett vilket så har dessa studier inte kompenserat för att neurodiversa män får barn senare, och därför så kan vi inte veta om detta helt eller bara delvis kan förklara resultatet. Tolkningen att det är ålder och dåliga spermier som resulterar i autism är bara spekulationer tills bättre studier har gjorts.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Aspergare och vården



Logga in