Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav kiddie » 2017-04-15 6:13:01

Min läkare slutade. Hon sa att med tiden får jag en ny. Men just nu har jag ingen läkare. De som förnyar recept är vem som helst som är tillgänglig, bl a den läkare jag blivit lovad ska ha noll kontakt med mig. Kan det verkligen vara så? Att man tillhör en mottagning och ingen alls har ansvar för en? Förutom en läkare som skriver recept som egentligen inte får det eftersom vi ska ha noll kontakt?

Är detta rätt? Hon som slutade sa att det är helt i sin ordning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-04-15 9:14:28

Jag fick min ADHD-diagnos på våren 2008. Då fick jag en manlig läkare. Läkaren ordinerade Concerta, och samtalade med mig nån gång ibland. När dosen hade fastställts efter nån månad fick jag ApoDos, och då blev det ett årligt besök hos läkaren. EFter något år byttes min ordinare läkare ut mot en stafettläkare. Så nej, man måste inte ha en fast läkare. Beror ju på om läkaren ska göra mer än bara skriva ut medicin och förnya körkort och sånt.
Har man ADHD måste man in med läkarintyg varje år som styrker att man klarar av att inneha körkort, även AM-körkort (moped).
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav Selma » 2017-04-15 10:36:22

Lilla Gumman skrev:Jag fick min ADHD-diagnos på våren 2008. Då fick jag en manlig läkare. Läkaren ordinerade Concerta, och samtalade med mig nån gång ibland. När dosen hade fastställts efter nån månad fick jag ApoDos, och då blev det ett årligt besök hos läkaren. EFter något år byttes min ordinare läkare ut mot en stafettläkare. Så nej, man måste inte ha en fast läkare. Beror ju på om läkaren ska göra mer än bara skriva ut medicin och förnya körkort och sånt.
Har man ADHD måste man in med läkarintyg varje år som styrker att man klarar av att inneha körkort, även AM-körkort (moped).

Läkare förnyar inte några körkort.
Årliga läkarintyg för att få behålla körkortet? Tacksam för förklaring.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav alixha » 2017-04-15 12:01:27

Vad har du haft din läkare till? Bara skriva ut medicin eller har ni haft kontakt för att se hur du mår och stämma av medicinering? Har du någon annan form av kontakt på psykiatrin?

Förmodligen är det så att när du är utan läkare på psykiatrin och något händer dig så är det enhetschefen som är ytterst ansvarig, alternativt personalsamordnaren, d.v.s den som ser till att patienterna får den vård/träffa den dom behöver.

Min kompis började hos en läkare på psykiatrin, sen slutade den läkaren och då fick hon hoppa mellan olika läkare.
På senare tid har hon i princip bara fått medicin från psykiatrin och inte haft någon fast läkare så snart ska hon gå över till vårdcentralen istället och få sin medicin därifrån.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav ankhh » 2017-04-15 14:36:11

Nja, tidigare var en PAL (patientansvarig läkare) ett krav: alla "aktiva" patienter skulle ha en ansvarig läkare (vilket inte betydde att man fick träffa just den läkaren...).

I Patientlagen som gäller nu* måste de inte utse ansvarig läkare för alla patienter, men man har som patient rätt att begära en fast vårdkontakt, och ska få även utan att man begär det vid (luddigt formulerade) behov. Det behöver alltså inte vara en läkare (utom i primärvården, där ska man rentav ha rätt att välja en fast läkarkontakt).
Från Patientlagen:
2 § En fast vårdkontakt ska utses för patienten om han eller hon begär det, eller om det är nödvändigt för att tillgodose hans eller hennes behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet.

Dagens Medicin har skrivit om hur dåligt den nya lagen (också) funkar:
30 procent av läkarna har låg eller ingen kännedom om lagen över huvud taget, medan 44 procent svarar att de har låg eller ingen kunskap alls om bestämmelserna om fast vårdkontakt. Bara sex procent av läkarna svarar att lagen inneburit att de ändrat arbetssätt kring fast vårdkontakt.
(...)
Bristen på fast vårdkontakt återfinns inom de flesta specialiteteter, utom inom njurmedicin. Där tas oftare större hänsyn till patientens behov och där får fler en fast vårdkontakt, enligt undersökningen. Varför ger inte undersökningen svar på.

Resultaten visar även att slutenvården – och särskilt regionsjukhusen – tar mindre hänsyn till patientens behov av fast vårdkontakt


* Jag kollade upp: paragrafen om den fasta vårdkontakten, istället för (icke-fungerande) PAL, lades till i dåvarande Hälso- och sjukvårdslagen redan 2010, och har alltså följt med till den nu gällande Patientlagen. https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Ar ... -10-21.pdf
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav december16 » 2017-04-15 15:05:46

Selma skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag fick min ADHD-diagnos på våren 2008. Då fick jag en manlig läkare. Läkaren ordinerade Concerta, och samtalade med mig nån gång ibland. När dosen hade fastställts efter nån månad fick jag ApoDos, och då blev det ett årligt besök hos läkaren. EFter något år byttes min ordinare läkare ut mot en stafettläkare. Så nej, man måste inte ha en fast läkare. Beror ju på om läkaren ska göra mer än bara skriva ut medicin och förnya körkort och sånt.
Har man ADHD måste man in med läkarintyg varje år som styrker att man klarar av att inneha körkort, även AM-körkort (moped).

Läkare förnyar inte några körkort.
Årliga läkarintyg för att få behålla körkortet? Tacksam för förklaring.


https://www.transportstyrelsen.se/globa ... -v.2.2.pdf
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav Toblerone » 2017-04-15 16:16:57

Jag har haft körkort i över 30 år och har aldrig behövt något intyg. Är det kanske bara de som tar körkort nu?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav kiddie » 2017-04-15 21:16:48

Man måste ha intyg för att ha moppekörkort? Tiderna har verkligen förändrats. Till slut måste jag få en ADHD-sköterska annars måste de avsluta min ritalinbehandling men just nu har de ingen.

Jag antar att de förlitar sig till psykakuten om det blir en krissituation.

Är orolig dock att de ska tvinga mig att träffa häxan som inte får träffa mig. För alla andra verkar ha slutat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav alixha » 2017-04-16 19:37:50

Läkare förnyar inte körkort, dom skriver ett läkarintyg till Transportstyrelsen om man har svarat att man har någon av diagnoserna på sin hälsodeklaration.

På hälsodeklarationen för körkort med behörigheterna A, A1, AM, B eller BE
samt behörighet för traktor ställs frågan om sökanden har en ”neuropsykiatrisk
diagnos som till exempel ADHD, DAMP eller Aspergers syndrom”.


https://www.transportstyrelsen.se/globa ... ep2011.pdf

Hittade inget om att man måste lämna in ett läkarintyg årligen men jag kan ha missat det.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav alixha » 2017-04-16 19:39:18

kiddie skrev:
Är orolig dock att de ska tvinga mig att träffa häxan som inte får träffa mig. För alla andra verkar ha slutat.


Får jag fråga varför hon inte får träffa dig? Eller det är för privat kanske?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav kiddie » 2017-04-17 4:37:27

Det finns nog beskrivet någonstans på forumet. Men kan säga lite kort att hon är en farlig människa, en psykopat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Måste man ha en läkare om man är inom psyk?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-04-22 10:33:12

Selma skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag fick min ADHD-diagnos på våren 2008. Då fick jag en manlig läkare. Läkaren ordinerade Concerta, och samtalade med mig nån gång ibland. När dosen hade fastställts efter nån månad fick jag ApoDos, och då blev det ett årligt besök hos läkaren. EFter något år byttes min ordinare läkare ut mot en stafettläkare. Så nej, man måste inte ha en fast läkare. Beror ju på om läkaren ska göra mer än bara skriva ut medicin och förnya körkort och sånt.
Har man ADHD måste man in med läkarintyg varje år som styrker att man klarar av att inneha körkort, även AM-körkort (moped).

Läkare förnyar inte några körkort.
Årliga läkarintyg för att få behålla körkortet? Tacksam för förklaring.


Transportstyrelsen kräver att en läkare intygar att jag får köra moped i ett år till. Först får jag ett brev där detta står. Inkommer inget läkarintyg inom ett par månader, får jag en skriftlig påminnelse. Inkommer inget läkarintyg då drar de in AM-kortet.
Eftersom jag har angett att jag har AS och ADHD samt medicinerar med Concerta krävs detta.
Det går till så att läkaren frågar hur det fungerar med Concerta (som heter methylphenidate sandoz), frågar om jag mår bra, frågar om mina intressen, och dubbelkollar att det är ett intyg för körkort jag ska ha. Sedan får jag gå hem. Efter ett kort tag kommer intyget hem med posten. Sedan skickar jag in det till Transportstyrelsen. Så ja, läkaren avgör om jag ska få köra moped ett år till eller inte.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in