Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav antonius » 2016-12-04 15:57:52

...du hoppas att dom beamar upp mig snart... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Heidi79 » 2016-12-04 16:42:40

När tycker är social har besök.. Å siter brevid spelar mario kart 7 på 3DS bara. :-)Happy
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav honeypie81 » 2016-12-04 20:21:38

...När man märker att man har pratat om sin favorit tv serie ganska (i andras öron: MYCKET)länge och plösligt börjar folk resa sig och gå...! :-|
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav notwoodstock » 2017-02-19 20:09:12

...man börjar fundera på att skaffa relationsdatabas. :-( :-)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Batte » 2017-02-19 20:23:41

...du vet at du er en aspie.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav slackern » 2017-02-19 20:35:23

honeypie81 skrev:...När man märker att man har pratat om sin favorit tv serie ganska (i andras öron: MYCKET)länge och plösligt börjar folk resa sig och gå...! :-|

Vilken är det då?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav notwoodstock » 2017-02-19 21:00:19

...när man börjar kunna sköta off-topic. Bättre.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav honeypie81 » 2017-02-20 18:03:05

slackern skrev:
honeypie81 skrev:...När man märker att man har pratat om sin favorit tv serie ganska (i andras öron: MYCKET)länge och plösligt börjar folk resa sig och gå...! :-|

Vilken är det då?


Outlander :oops: :lol: :P
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav honeypie81 » 2017-02-20 18:05:34

När man tittar på filmen Snowden och känner igen sig mer i huvudpersonen än i hans flickvän (om man är A S tjej...)
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Toblerone » 2017-04-20 13:41:33

När en kollega säger till dig: Du kommer nog att komma bra överens med den tjejen. Hon är liksom lite fyrkantig. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav honeypie81 » 2017-04-20 14:18:22

Toblerone skrev:När en kollega säger till dig: Du kommer nog att komma bra överens med den tjejen. Hon är liksom lite fyrkantig. :roll:


jag har hört detta också vilket samanträffande
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Toblerone » 2017-04-20 16:30:30

honeypie81 skrev:
Toblerone skrev:När en kollega säger till dig: Du kommer nog att komma bra överens med den tjejen. Hon är liksom lite fyrkantig. :roll:


jag har hört detta också vilket samanträffande


Egentligen inte så konstigt. Det ingår i AS. Eller kan ingå. Jag brukar dock oftast grubbla då om de har märkt att jag har AS. Jag är ju inte öppen med det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pingla95 » 2017-04-20 16:49:55

Vet inte hur det är för andra men det här är det som gör att jag vet att jag har asperger.
Jag blir trött av att vara med andra (jag gillar dock att vara med andra också men måste vila mycket emellan).
Jag vill veta hur mina dagar kommer se ut i förväg.
Jag blir stressad och mår dåligt som det dyker upp något oväntat.

Jag är så stresskännslig att jag inte klarar att genomföra prov på tid. Då blockeras min hjärna.

Jag övertolkar ofta andras reaktioner till det negativa hållet eftersom jag inte vet hur jag ska tolka dem och har en tendens att skydda mig själv genom att utgå från det värsta som skulle kunna hända.

Jag upplever det som om alla mina ord flyr när jag ska prata med personer jag inte är van vid.

Jag har en ganska bokstavlig tolkning av ord även fast jag är väldigt verbal.

Jag är ganska visuell och ser bokstäver ord och siffror i färger. Jag tänker även i bilder och minns i bilder. Inte så att jag skulle kunna säga att jag har fotografiskt minne men allt jag mins ser jag i bilder.

Jag har lätt att slukas av mina specialintressen. Haha, jag kan prata i timmar om dem. Ibland kallar jag det för att jag har terroriserat en kompis med flygplan, eller en karaktär jag gillar (skrivande och flygplan är mina specialintressen. Flygplan är ett nytt specialintresse så kan inte så mycket om dem ÄNNU. Har dock typ sett på alla dokumentärer om flygkrascher som finns på youtube).

Jag upplever att jag har en ordförvrängare utanför munnen som gör att mina tankar inte kommer ut så som de var menade.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2017-04-20 18:59:15

Jag vet att jag är en aspie när jag vill fråga vilken som var favoritflygkraschen att kolla på. Det låter ju helt bisarrt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ajemen » 2017-04-20 21:48:25

... någon påpekar att ens platsval i hörsalarna är "autistiska". (Längst bak och längst ut mot kanten är minst distraherande och mest avslappnande.)
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pingla95 » 2017-04-20 22:35:40

kiddie skrev:Jag vet att jag är en aspie när jag vill fråga vilken som var favoritflygkraschen att kolla på. Det låter ju helt bisarrt.


Haha, jupp det gör det (Vänligt menat:) ) :D Det låter änmer bisart att säga att den jag gillar mest är den när taket på ett flygplan exploderar mitt uppe i luften och passagerarna praktiskt taget åker avcabbat större delen av resan. Tills att flygplanet kan nödlanda på en flygplats. De flesta, förutom en flygvärdinna som befann sig precis under explosionen utan att vara fastspänd (många som inte är fastspända sugs ut om flygplanet öppnar sig i luften)överlevde.
Jag tycker mest om de ´dokumentärer där det finns folk som överlever. Men anledningen till att jag gillar dokumentärerna är att man får veta en del om hur flygplanen fungerar.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav cirkusfreak » 2017-04-20 23:19:39

Pingla95 skrev:Jag har lätt att slukas av mina specialintressen. Haha, jag kan prata i timmar om dem. Ibland kallar jag det för att jag har terroriserat en kompis med flygplan, eller en karaktär jag gillar (skrivande och flygplan är mina specialintressen. Flygplan är ett nytt specialintresse så kan inte så mycket om dem ÄNNU. Har dock typ sett på alla dokumentärer om flygkrascher som finns på youtube).


Herregud ja, var inne i det med förut. Satt nog och kollade på var enda "in flight" video jag kunde få tag på. Det är väldigt intressant att se hur en flygning går till, hur kapten förbereder pappersarbete innan, hur man ställer in flygdatorn m.m

Här är ett bra exempel på en sådan video: https://www.youtube.com/watch?v=A3jbNZKbQX0
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2017-04-20 23:46:01

Pingla95 skrev:Haha, jupp det gör det (Vänligt menat:) ) :D Det låter änmer bisart att säga att den jag gillar mest är den när taket på ett flygplan exploderar mitt uppe i luften och passagerarna praktiskt taget åker avcabbat större delen av resan. Tills att flygplanet kan nödlanda på en flygplats. De flesta, förutom en flygvärdinna som befann sig precis under explosionen utan att vara fastspänd (många som inte är fastspända sugs ut om flygplanet öppnar sig i luften)överlevde.
Jag tycker mest om de ´dokumentärer där det finns folk som överlever. Men anledningen till att jag gillar dokumentärerna är att man får veta en del om hur flygplanen fungerar.


Håller med, det är roligare när det finns överlevande. Men håller oxo med om att det är de tekniska detaljerna som är intressanta.

Min favorit är nog Gimli glider, trots att själva mysteriet var lättlöst, att det inte var något komplicerat fel. Men gillar hur de löste problemet och den skicklighet som krävdes.

De som jag kan ha lite svårt för är där en geting var skyldig och den där tejp fick planet att krascha. Kändes lite onödigt.

Mest fascinerande är den där alla motorerna strejkade och de inte visste att det flugit över ett vulkanutbrott. Jag var helt förbryllad när jag kollade på den, den verkade sjukt overklig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav notwoodstock » 2017-04-20 23:56:14

När man inser att man 1)Tillbringat nästan 60 år på Jorden, 2) Har ett tag blivit slagen av tanken att en dag i ett människoliv kan ändå vara orimligt stor. 3) Utvidgar tanken till ett helt människoliv. 4) Slås av den orimliga längden av ett enda liv. 5) Då förstår att man missat vad en död innebär - orimligt, fruktansvärt mycket!

Och som Bibelälskare:

"Vad är då en människa, att Du låter vårda dig om henne?".

Milda makter, inser jag nu, jag har tolkat det ordet fel så länge - Gud bryr sig nog ruskigt mycket - han "är ju kärleken". :-)154 :-)154 :-)ZZZ
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav notwoodstock » 2017-04-21 0:01:04

ajemen skrev:
...


Off-topic:

Milda makter - det var en häftig Avatar! På min skärm, så blir det roliga Moire-liknande mönster i den när jag rullar förbi den på skärmen. Orkar inte grunna på var fenomenet kan uppstå, i den faktiskt långa kedjan, delvis i min PC-inställda Philipsskärm till min Mac
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pingla95 » 2017-04-21 0:11:46

kiddie skrev:
Håller med, det är roligare när det finns överlevande. Men håller oxo med om att det är de tekniska detaljerna som är intressanta.

Min favorit är nog Gimli glider, trots att själva mysteriet var lättlöst, att det inte var något komplicerat fel. Men gillar hur de löste problemet och den skicklighet som krävdes.

De som jag kan ha lite svårt för är där en geting var skyldig och den där tejp fick planet att krascha. Kändes lite onödigt.

Mest fascinerande är den där alla motorerna strejkade och de inte visste att det flugit över ett vulkanutbrott. Jag var helt förbryllad när jag kollade på den, den verkade sjukt overklig.


Åååå, har sett både Gimli glider och den med vulkanutbrottet och tycker också om dem. Håller med om att den med vulkanutbrottet är väldigt förbryllande och overklig och att det är det som gör den så spännande.

Har inte sett den med getingen och tejpen (det är ett under att jag har lyckats missa den! Jag som typ dammsuger internett efter mina specialintressen). Vad heter den? Jag måste se den också. Blir jätte nyfiken på hur en geting och tejp skulle kunna orsaka en flygkrasch!!!

Måste fråga av ren entusiasm: Är du också intresserad av flygplan / flygplansnörd?
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2017-04-21 0:31:28

På sätt och vis. Det skulle vara komplicerat att lära sig allt på riktigt men jag tror t o m att jag skulle vilja ha ett flygplan om jag blev stormrik. Egentligen är det vissa delar som intresserar mig. Vet inte riktigt vad. Men har kollat väldigt mycket flygrelaterat, men mest om när det går dåligt...

När jag var tonåring var jag intresserad av segelflyg men det var inget jag skulle haft råd med så det intresset försvann. Men var ändå tillräckligt för att att flygplan skulle kännas väldigt bekanta när jag började nörda ner mig i trafikflyg. Fast jag undrar varför alla verkar sitta så bekvämt när de är med om olyckorna, så mycket benutrymme har jag aldrig haft på ett riktigt flygplan...

De avsnitten du frågade om är Mayday/Air crash investigation, tror de heter Haverikommissionen på svenska men har ingen kanal som visar den. Avsnitten heter "Flying blind" och "Mixed signals".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dagobert » 2017-04-21 2:06:19

Apollo 13 är en fascinerande historia även om det inte är ett flygplan utan en månraket. Exploderar på väg till månen men den samlade expertisen lyckas mot alla odds få besättningen hem helskinnad.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav geocache » 2017-04-21 3:07:37

Dagobert skrev:Apollo 13 är en fascinerande historia även om det inte är ett flygplan utan en månraket. Exploderar på väg till månen men den samlade expertisen lyckas mot alla odds få besättningen hem helskinnad.


Utanför ämnet: "Apollo 13" är en av de mest spännande och mest välgjorda filmer jag sett.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in