Relationer - hur gör man för att bli kär?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Relationer

Inläggav slackern » 2017-04-04 20:55:48

Start inlägget var det ett aprilskämt? TS verkar inte vara aktiv har bara skrivit ett inlägg allt som allt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Relationer

Inläggav slackern » 2017-04-04 20:58:45

rdos skrev:
slackern skrev:
rdos skrev:
Jag säger inte emot dig. Jag anser mig varken som "aspergare" eller att tillhöra någon präktig subkutur. De som har stämpeln är dessutom lågfungerande neurodiversa, och inte typiska neurodiversa.

Lågfungerande betyder ju att personen har ett IQ under 70, jag tror inte att särskilt många på forumet är lågfungerande, ordet du syftar på är nog låg funktionsnivå?


Nej, lågfungerande i det här sammanhanget betyder att de har lägre funktionsnivå (socialt och rent allmänt) än en typisk neurodivers utan diagnos.

Den korrekta termen är då låg funktionsnivå, om du vill framstå som seriös inom din "forskning" så bör dom korrekta akademiska termerna användas.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Relationer

Inläggav Batte » 2017-04-04 23:47:29

rdos skrev:
Batte skrev:Hvem har en komplett liste på hvilke f.eks. over interesser, spesialinteresser eller sanseforstyrrelser man kan ha, og likevel ikke være NT? Ingen har det, for det finnes ikke. Det er individuelt, og man har forskjellige følelser, motivasjon etc., for sosiale relasjoner. Noen har kanskje til og med sosiale relasjoner av praktiske årsaker.


Fast poängen är att det inte är diagnosen, eller någon subkulturs värderingar som är användbart för att definiera neurodiversitet. Man måste ta varje drag för sig, och anse en människa som en blandning av neurodivers och neurotypisk. Vissa är mer NTs, medan andra är mer neurodiversa, men nästan ingen är helt och hållet det ena eller andra. Så de subkulturer som vissa på forumet anser sig tillhöra baserat på "präktiga" drag, är bara fantasier som passar just för deras drag. De använder diagnosen i sin argumentation när det passar deras syfte, och så skriker de högt när någon utmålar diagnosticerade i som de tycker dålig dager. Man får inte vara barnslig, gilla manga eller ha några udda preferenser i deras subkutur.

Ja, mange faktorer spiller inn på hvordan vi er og hvilke interesser vi har. Vi er alle individer først og fremst, og det er et spektrum. Det finnes ingen fasit på hvordan et individ med AS (eller en neurodivers) er, selv om man av og til ser "mye av seg selv" i andre.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Relationer

Inläggav Alien » 2017-04-05 2:04:55

En tidigare tråd om hur förälskelse känns: hur-upplever-ni-foralskelse-t27659.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Relationer - hur gör man för att bli kär?

Inläggav tvilling99 » 2017-04-18 17:46:48

slackern skrev:Start inlägget var det ett aprilskämt? TS verkar inte vara aktiv har bara skrivit ett inlägg allt som allt.

Det verkar mer och mer som om det var någon som kände för at driva med oss här eller något liknande.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Relationer - hur gör man för att bli kär?

Inläggav jesusiscool » 2017-04-25 22:20:03

Donuten skrev:Hur många gånger måste man ha sex med en kille för att den ska räknas som pojkvän?

Finns det någon här som har varit kär?
Hur känns det då i sånafall?
Hur gör man för att bli kär?

Jag tycker det är så himla svårt att tycka om en annan människa, jag tar i från tårna men det händer absolut ingentng, känns bara som att kolla på en sten.

/Frustrerad


Jag tänkte om man har sex tillräckligt många gånger så kanske man drabbas av dendär kärlekagrejen, men hittils har jag inte haft nån större framgång på den fronten.


Finns inga svar eftersom alla tänker olika. Lyssna till ditt samvete.
Du verkar vara väldigt fäst vid att man måste knulla folk innan man får en relation. Annars är sex nått för att visa att man har djupare relation. Fast jag är medveten om att vi ändå är små kåtbockar som inte är perfekta.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Relationer - hur gör man för att bli kär?

Inläggav jesusiscool » 2017-04-25 22:22:26

Hur blir man kär?
Man borde rent teoretiskt kunna gifta sig med någon på enbart rationella tankar, eller? Måste man alltid känna något (även om det är en fördel)?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Relationer - hur gör man för att bli kär?

Inläggav hattifnatt » 2017-04-26 23:05:47

jesusiscool skrev:Hur blir man kär?
Man borde rent teoretiskt kunna gifta sig med någon på enbart rationella tankar, eller? Måste man alltid känna något (även om det är en fördel)?


I många länder är det ju föräldrarna som bestämmer vem man ska gifta sig med. I Indien säger man (har jag läst någonstans) att äktenskapet ska vara som en gryta - när man gifter sig med vem nu familjen har sett ut åt en sätter man grytan på spisen, och sakta men säkert börjar den koka. De (i den här artikeln) tycker vi är konstiga som börjar med att hoppa i det kokande vattnet, och sedan blir vi förvånade när det svalnar.

Nä, jag förespråkar inte arrangerade äktenskap. Det var bara en tanke. "Fake it 'til you make it"? Om två personer flyttar ihop och båda bestämmer sig för att bli kära i varandra kanske de blir det? Efter ett tag? Två personer som ÄR kära i varandra kan ju sluta bli det efter ett tag ...

När jag var tjugonånting var jag sådär supercynisk som man bara kan vara när man är tjugonånting. Jag var övertygad om att det var omöjligt att få ett traditionellt kärleksförhållande att fungera i längden, så jag tänkte att om jag gifte mig med en bög och så skaffade vi barn och hade varsin (eller flera) älskare vid sidan om skulle det vara optimalt. Men då har vi (minst) fyra personer inblandade och att då ingen av dessa skulle bli förälskad lär vara en utopi, och så är alla olyckliga i alla fall. Efter några år insåg jag att man inte kan tänka ut livet i förväg. Framförallt eftersom andra människor aldrig följer mitt manus :-)063 Men visst hade det varit praktiskt om man kunde göra det?

Så, nu virrade jag till det och svarade på fel saker, tror jag. Men det får stå som det står. Förresten ska jag åka hem från kontoret så att jag kan gå och lägga mig istället för att sitta här och inte jobba.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Relationer - hur gör man för att bli kär?

Inläggav Batte » 2017-04-26 23:28:22

jesusiscool skrev:Hur blir man kär?
Man borde rent teoretiskt kunna gifta sig med någon på enbart rationella tankar, eller?

Ja, klart man kan. Det finnes nok fornuftsekteskap i Norden også. Samtidig tenker jeg at det er sjelden for ekteskap som ikke er arrangert.

På samme måte kan man ha kjærlighet for eller være forelsket i noen uten å være gift/kjærester. Også bør man huske på at kjærlighet og forelskelse er to forskjellige ting. Mange glemmer tilsynelatende det.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Relationer - hur gör man för att bli kär?

Inläggav Richard » 2017-05-18 21:20:28

Jag har nyss blivit kär, det kickade in förra fredagen. Det känns helt underbart att få kärleken besvarad! Har inte känt så här sedan tonåren, på tisdag fyller jag 37 år...

Har varit lite förtjust i en tjej i några månader, o en gemensam bekant "medlade" lite, eftersom både hon o jag är ganska blyga. Men så i fredags satt vi tillsammans o hon tog initiativet till att kyssas, sen tog det inte lång tid tills vi hamnade i sovrummet, o låg med varandra hela natten!

Det känns som nått jag kallar positiv ångest, pirr i magen, hjärtat slår kraftig, blodtrycket stiger o man blir alldeles sprallig i armar o ben typ... På ett absolut positivt sätt!

Jag längtar sååå till i morgon då vi ska ses igen (hon bor i grannkommunen). Jag vill bara kyssa hela hennes kropp igen. Inte bara för sex, utan vara med henne kramas o mysa! :-)154 :-)154 :-)154

Så den här känslan, kärlek, kickade in när jag fick den besvarad! Den har spräckt min neuroleptika-bubbla som jag har varit instängd i sen 20 års-åldern. Tycker inte det har så mycket med sex att göra. Men vi bestämde att bli ihop, när vi la ut ett "förhållande" på Facebook, men det behöver man förstås inte göra.

Sex har jag haft lite då o då, men har knappt brytt mig om det, om ens tyckt om det...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Relationer - hur gör man för att bli kär?

Inläggav Toblerone » 2017-05-22 14:25:09

Richard skrev:Jag har nyss blivit kär, det kickade in förra fredagen. Det känns helt underbart att få kärleken besvarad! Har inte känt så här sedan tonåren, på tisdag fyller jag 37 år...

Har varit lite förtjust i en tjej i några månader, o en gemensam bekant "medlade" lite, eftersom både hon o jag är ganska blyga. Men så i fredags satt vi tillsammans o hon tog initiativet till att kyssas, sen tog det inte lång tid tills vi hamnade i sovrummet, o låg med varandra hela natten!

Det känns som nått jag kallar positiv ångest, pirr i magen, hjärtat slår kraftig, blodtrycket stiger o man blir alldeles sprallig i armar o ben typ... På ett absolut positivt sätt!

Jag längtar sååå till i morgon då vi ska ses igen (hon bor i grannkommunen). Jag vill bara kyssa hela hennes kropp igen. Inte bara för sex, utan vara med henne kramas o mysa! :-)154 :-)154 :-)154

Så den här känslan, kärlek, kickade in när jag fick den besvarad! Den har spräckt min neuroleptika-bubbla som jag har varit instängd i sen 20 års-åldern. Tycker inte det har så mycket med sex att göra. Men vi bestämde att bli ihop, när vi la ut ett "förhållande" på Facebook, men det behöver man förstås inte göra.

Sex har jag haft lite då o då, men har knappt brytt mig om det, om ens tyckt om det...


Det var jätteroligt att höra! Lycka till! :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in