Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav tahlia » 2017-04-17 21:41:46

rdos skrev:Måste man? Frågar man kvinnor om de blivit våldtagna innan man informerar om risken att bli våldtagen oxå? Informerar man bara kvinnor som blivit misshandlade av sina män om risken att bli utsatt för hustrumisshandel? Informerar man bara om asexualitet till de som redan identifierar som asexuella? Ditt resonemang är fullkomligt absurt.


Ditt resonemang är istället sorgligt eftersom du bekräftar det jag säger. Frågar man kvinnor om de har NPF innan man informerar dem om risken för att bli våldtagen? Nej. Varför? För det har inte ett skit med saken att göra - samtliga kvinnor bör få informationen oavsett diagnos. På samma sätt bör samtliga människor få information om olika sexualiteter för att hitta sig själva och för att inte bära på en massa totalt uridiotiska fördomar mot andra. Alla bör informeras, med eller utan diagnos.

rdos skrev:Det är högst rimligt att människor i gemen förstår att många aspergare är asexuella, helt enkelt för att undvika att de som är asexuella hamnar i dåliga relationer där de tvingas till sex. Att just du inte är asexuell har ingen betydelse i det sammanhanget. Folk är inte fullt så dumma som du tror. De flesta förstår skillnaden mellan överrepresentation och alla.


Hur vet du om jag är asexuell eller inte? Och om gemene man vet att många aspergare är asexuella så säger det dem inte mycket såvida de inte tillämpar det genom att förutsätta att de flesta aspergare de möter är asexuella, eller hur? Vad ska de annars göra med den informationen? Precis som du kan de ändå inte veta huruvida jag (eller någon annan aspie) är asexuell eller inte utan att faktiskt först fråga.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Mountain_lion » 2017-04-17 23:00:16

jesusiscool skrev:Vad kan en ASD-diagnos säga om sexualitet?
ASD-diagnos handlar väl ändå inte bara om att man t.ex. inte är socialt smart?

Egentligen inte mycket.
Vi är alla olika kompositioner.
Eftersom vi inte vill ha några normer,
så bör vi se till att inte heller sätta normer för sexualiteten
eller för kärleken.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-18 8:49:50

slackern skrev:Stackars ditt barn som har blivit diagnostiserad med autism att ha en förälder med den åsikten.


Jag är säker på att hon anser sig tillhöra gruppen neurodiversa, och inte gruppen som blivit diagnosticerade. För det är ju oxå så att de som anser sig tillhöra gruppen diagnosticerade ser en massa problem och dysfunktioner, medan de som anser sig tillhöra gruppen neurodiversa anser sig som annorlunda.

Så du tar fel om du tror att bara för att man har diagnos så vill man identifiera med andra som har diagnos, snarare än att anse sig som udda och annorlunda.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-18 9:04:25

tahlia skrev:
rdos skrev:Måste man? Frågar man kvinnor om de blivit våldtagna innan man informerar om risken att bli våldtagen oxå? Informerar man bara kvinnor som blivit misshandlade av sina män om risken att bli utsatt för hustrumisshandel? Informerar man bara om asexualitet till de som redan identifierar som asexuella? Ditt resonemang är fullkomligt absurt.


Ditt resonemang är istället sorgligt eftersom du bekräftar det jag säger. Frågar man kvinnor om de har NPF innan man informerar dem om risken för att bli våldtagen? Nej. Varför? För det har inte ett skit med saken att göra - samtliga kvinnor bör få informationen oavsett diagnos. På samma sätt bör samtliga människor få information om olika sexualiteter för att hitta sig själva och för att inte bära på en massa totalt uridiotiska fördomar mot andra. Alla bör informeras, med eller utan diagnos.


Man kan inte informera alla om varenda liten detalj. T.ex. så är det rätt så meningslöst att informera män om hur de undviker att bli våldtagna. Och, ja, man borde definitivt gå ut med mer riktad information om att bli våldtagen eller sexuellt utnyttjad till kvinnor som har npf, eftersom de har specifika problem med att säga nej. Den informationen är inte lika relevant för kvinnor i allmänhet.

Håller inte heller med dig om information kring sexualitet. Om vi antar att 30% av npfare är asexuella eller queer, men bara någon procent av normalpopulationen, så är det självklart mer relevant att gå ut med riktad information till npf-kollektivet om detta. Folk i allmänhet har inget intresse av detta.

Sedan säger jag inte emot dig om att alla borde ha informationen tillgänglig. Däremot kan man inte gå ut med riktad information till alla om allt. Då tappar folk intresset.

tahlia skrev:Hur vet du om jag är asexuell eller inte? Och om gemene man vet att många aspergare är asexuella så säger det dem inte mycket såvida de inte tillämpar det genom att förutsätta att de flesta aspergare de möter är asexuella, eller hur? Vad ska de annars göra med den informationen? Precis som du kan de ändå inte veta huruvida jag (eller någon annan aspie) är asexuell eller inte utan att faktiskt först fråga.


Man frågar inte normalt om någon är asexuell, utan folk i allmänhet bara antar att andra är sexuella. Så fördelen är såklart att folk kanske frågar först innan de utgår från att en npfare är sexuell.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Toblerone » 2017-04-18 9:27:13

rdos skrev:Man kan inte informera alla om varenda liten detalj. T.ex. så är det rätt så meningslöst att informera män om hur de undviker att bli våldtagna. Och, ja, man borde definitivt gå ut med mer riktad information om att bli våldtagen eller sexuellt utnyttjad till kvinnor som har npf, eftersom de har specifika problem med att säga nej. Den informationen är inte lika relevant för kvinnor i allmänhet.
quote]


Det är i allra högsta grad meningsfullt för UNGA tjejer. Det är en mognadsfråga också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-18 9:37:37

Toblerone skrev:
rdos skrev:Man kan inte informera alla om varenda liten detalj. T.ex. så är det rätt så meningslöst att informera män om hur de undviker att bli våldtagna. Och, ja, man borde definitivt gå ut med mer riktad information om att bli våldtagen eller sexuellt utnyttjad till kvinnor som har npf, eftersom de har specifika problem med att säga nej. Den informationen är inte lika relevant för kvinnor i allmänhet.


Det är i allra högsta grad meningsfullt för UNGA tjejer. Det är en mognadsfråga också.


OK. Kör riktade kampanjer till unga tjejer och tjejer med npf. Inte till killar, eller pensionärer.

Poängen är iaf att det är meningsfullt att ha riktade kampanjer till riskgrupper, och npf är en riskgrupp för en del saker.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav slackern » 2017-04-18 10:45:20

rdos skrev:
slackern skrev:Stackars ditt barn som har blivit diagnostiserad med autism att ha en förälder med den åsikten.


Jag är säker på att hon anser sig tillhöra gruppen neurodiversa, och inte gruppen som blivit diagnosticerade. För det är ju oxå så att de som anser sig tillhöra gruppen diagnosticerade ser en massa problem och dysfunktioner, medan de som anser sig tillhöra gruppen neurodiversa anser sig som annorlunda.

Så du tar fel om du tror att bara för att man har diagnos så vill man identifiera med andra som har diagnos, snarare än att anse sig som udda och annorlunda.

Själv identifierar jag mig inte själv med andra jag har alltid varit en självständig individ. Om jag inte hade haft problem hade jag inte blivit diagnostiserad, folk som inte har problem är feldiagnostisterade
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in