Udda fordon och farkoster

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-02-26 2:54:33


En variant ser ut så här hopkopplad.
be166d7d716d17f1a08fcfa6e1790193.jpg


nisse skrev:Rokon Mototractor en tvåhjulsdriven motorcykel.

Som en tvåhjulig fyrhjuling. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-02-26 2:58:29

Tvåhjulsdrivna motorcyklar, då måste vi ha med Tekniska museets läckerbit:
TEKS0043588.jpg
TEKS0043588 (1).jpg

"Motorcykel, hembygge. En tvåhjulsdriven mc konstruerad av under ledning av Berthold Ericsson, Ingenjör Einar Stormark svarade för utvecklingen av framhjulsdrivningen som monterades 1935. Den engelska JAP-motorn [...] är från 1928 eller 1929 var ursprungligen på 1 000 cc men modifierades och borrades till 1 370 cc. Amal förgasare, Bosch magnet FFVR 105. Ram och hjul togs från en engelsk OEC. Harley-Davidson växellåda från omkring 1930 och styrbroms. Norton bakhjulsnav och hållare för styre. Tvåcylindrig fyrtakts V-motor, cylindervolym 1370 cc, cylinderdiameter: 88 mm Slaglängd:86 mm Cirka 85-90 hk vid 5 000 varv/minut Drivmedel Metanol Tre växlar och kedjedrivning till fram- och bakhjul."

Alltså byggd 1935. Som 2 äldre speedwaymotorer i en, jäklar vad den måste ha gått!
Byggd för backtävlingar, om jag minns rätt. Och med 85-90 hästar på brant och kurvig grusväg kunde det nog behövas tvåhjulsdrift. :-)Happy Vet inte hur det gick dock.
https://digitaltmuseum.se/021026305418/ ... TEK%22&i=0
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-02-26 6:04:00

Clipboard01jh.jpg

Jag skulle ha trott att helikopterprojekten på förra sidan var skämt om det inte var så mycket jobb nerlagt.

Här tycks det sitta bromsservo, huvudbromscylinder och bromsrör i motorrummet på "helikoptern" och kassettstereo i "cockpiten". :shock:

Gasfjädrarna till motorhuven är slut eftersom huven hålls uppe av en bockad plåtbit.
Vindrutetorkare. Inget oljelock. Små fläktar på "vingarna". Rotorn sitter 2 meter bakom motorn.

Han har tydligen byggt om en skrotbil. Han hade köpt en leksakshelikopter och byggt efter den.

Reportern: Do you think this thing will fly?
Byggaren: Aha, why not?

Han verkar helt säker på att hans helikopter ska flyga. Jag förstår inte - är det frånvaron av teknisk kultur och tradition som gör att de inte begriper att det krävs kunskap för att ens bygga en cykel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-02-26 8:15:15

Fortsätter förundras över den nigerianska hembyggda "helikoptern". https://www.youtube.com/watch?v=peLdO1t6TVQ

Styrsnäckan och rattstången sitter också kvar. Han verkar ha tagit en skrotbil, tagit bort framskärmarna och hjulupphängningen och bankat ihop resten till en smalare form.

"I know that it will fly." Förstås, ingen tvekan om den saken.

Hans pappa sa innan han dog att han (sonen) skulle bygga ett flygplan.
Han har köpt stålplåt och byggt av, han betonar det. Som om det vore bra vid helikopterbygge.

Det verkar heltosigt, men killen är ju inte dum i huvet; inte lätt att göra det han har gjort.
Bara att hamra till motorhuvens form måste varit ett jäkla jobb.
Rotorn hoppas jag är för syns skull t.v.

Men alltihop är så bortom allt... ja, allt.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30


Udda fordon och farkoster

Inläggav antonius » 2017-02-27 10:34:39

Jag försöket också göra en flygmaskin när jag var liten... :oops:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Udda fordon och farkoster

Inläggav Kotten » 2017-02-27 12:26:40

Ett udda flygplan...
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Udda fordon och farkoster

Inläggav Qwerty42 » 2017-02-27 22:59:52

Monaco Trossi 1935 Grand Prix Racer

Monaco-Trossi1935.jpg
"75% front / 25% rear weight distribution."

https://oldmachinepress.com/2012/09/01/1935-monaco-trossi/

https://en.wikipedia.org/wiki/Carlo_Felice_Trossi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2017-02-28 0:12:26

Bild
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-02-28 0:13:45

_______ skrev:Monaco Trossi 1935 Grand Prix Racer

Monaco-Trossi1935.jpg
"75% front / 25% rear weight distribution."

https://oldmachinepress.com/2012/09/01/1935-monaco-trossi/

https://en.wikipedia.org/wiki/Carlo_Felice_Trossi

Det får man säga var en udda skapelse: Grand Prix-racer med framhjulsdrift, luftkyld 16-cylindrig tvåtakts stjärnmotor med kompressorladdning.
Gjorde 240 km/h men var pga viktfördelningen alldeles för understyrd och tävlade aldrig.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Udda fordon och farkoster

Inläggav nisse » 2017-03-05 23:34:28

Porta bote, en hopfällbar båt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-04-11 0:00:52

728.jpg

När jag såg den här bilden trodde jag först att det var en läcker sportbil.
Men det är en trailerdragare! :-)Happy

De ser oftare ut så här:

images3O8F0OZC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Udda fordon och farkoster

Inläggav Qwerty42 » 2017-04-11 5:21:53

Udda stridsvagnar –

1AAAdyhnn.jpg
Progvev-T-55 gasdynamic trawler
...
Looking like something out of a sci-fi movie. The concept was simple to imagine. Take a jet engine and use the considerable heat and blast effect to clear and disable mines. Easy right? The Soviets tried to do just that with the Progvev-T......
...
The only problem with the design is the size of the tank and noise generated do not make it a stealthy beast at all. Weighing in at 37 tons, it is not light. The MiG-15 engine used a lot of fuel. The T-55 hull could take the weight with no problem however. It just was an easy target and no assurance that every mine would be cleared.
...
This was simply a good idea that did not work out. Even if modified to take two MiG-21 engines. This time the idea was to use the force of the engine's blast to knock out oil well fires. It was marginally more effective than in the mine clearing role.
...
A Russian tank with a Mig jet engine mounted on it, to clear mines on hard surfaced roads by blasting them with heat.
...
Designed to detect and sweeping mines laid on roads covered with asphalt
...
Width of trawling - 10-12 m
...
Speed ​​of trawling - 1 ... 3 km / h
...
The reliability of trawling - 99%
...
Continuous operation time - 2.5 hours
...
Minesweeping to a depth of - 20 cm (operating shank ripper - up to 50 cm) from the top of the hock is a ripper.
...
1AAAdynn222222.jpg
T-55 Progvev-T Gasdynamic Trawler
...
Detta förefaller att vara en modernare variant. Förmodligen utformad för att släcka brinnande oljekällor, samt liknande uppgifter.
...
1AAAliknande.jpg
En snarlik stridsvagn med någon sorts liknande funktion el. funktioner
...
Jag är osäker på från vilket land el. från vilken tillverkare den här stridsvagnen härstammar från. Fast det förefaller som om att den i förhållande till tidsperiod för tillverkning kanske härstammar från andra världskriget, eftersom jag läste det på ett forum. Forumets uppgifter kan man ju naturligvis ifrågasätta om man så önskar, fast för mig var det något givande.
Länk till forumet:
...
http://ww2talk.com/index.php?threads/big-scary-tank.21968/
...
Det förefaller som om att ovan nämnda stridsvagn kan vara baseras på en Brittisk Valentine III. Åtminstone om man tittar på stridsvagnens bandaggregat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Udda fordon och farkoster

Inläggav Qwerty42 » 2017-04-11 8:27:55

Udda stridsvagnar, del II –
...
aaaIWM-KID-863-valentine-mkIII.jpg
Vickers-Armstrong, Valentine III
...
Wikipedialänk med infromation om stridsvagnar av typen Valentine:
...
https://en.wikipedia.org/wiki/Valentine_tank
...
_________________________________________________________________________________

...
AAAbakertank8x8gurzik2.jpg
1AABbakerTank8x8gurzik1.jpg
Baker 8x8 "Jumping Tank" Armored Car
...
Country of Origin/Used by: USA
...
First Produced/Service Dates: 1942
...
Manufactured by: Baker Manufacturing Co.
...
Crew: ?
...
Armament: (1) 3 Inch Cannon (17 Pounder)
...
Engine: ?
...
Miscellaneous Info: This project did NOT make it past the model stage, but the principle was proved by the chassis components and other research and development.
...

...
Eftersom jag finner detta fordon intressant kunde jag inte låta bli att bifoga lite bilder och information om detta fordon. Jag tycker att fjädringen på fordonet ser riktigt spännande ut, samt att fjädringen förefaller alldeles för oskyddad för ett fordon av denna typ.
...

...
Avslutningsvis vill jag beklaga att jag tyvärr blandar engelskt språk och svenskt språk i dessa två postningar om udda stridsvagnar. Anledningen till detta förfarande är helt enkelt att det sparade tid. Eftersom att jag klippte ut de engelskspråkiga texterna från dess olika källor och klistrade in dem i ordbehandlaren för postning på detta forum. Jag hoppade helt enkelt över momentet att översätta dessa utklippta engelskspråkiga texter till svenska och sparade på så vis tid.
De svenska texterna har jag själv författat.
Dock vill jag i detta sammanhang nämna att jag lade ner en hel del tid på att justera avståndet mellan textstycken och avståndet mellan text och bild. Jag tillämpade bl.a. en teknik för att uppnå detta genom att lägga in punkter i vit textfärg med olika stor punktstorlek mellan olika textstycken och bilder. Jag har gjort detta i mindre utsträckning i tidigare postningar, men i dessa två postningar tillämpade jag detta mer än någonsin.
Anledningen till att jag lägger ner tid på att göra dessa justeringar är bl.a. för att postningarnas layout ska få ett så högt läsvärde som möjligt.
Vanligvis brukar jag inte skriva från marginal till marginal i mina postningar på detta forum, men i dessa två postningar väljer jag att skriva nästan uteslutande från marginal till marginal. Anledningen till att texten i majoritet är skriven från marginal till marginal i dessa två inlägg härrör till det faktum att jag klistrade in de engelskspråkiga texterna och då i stort sett enbart justerade avståndet mellan dess textstycken. Samt att jag i övrigt enbart gjorde några få nödvändiga mindre tillägg för att den engelskspråkiga textens information skulle bli komplett. Eftersom att jag i stort sett endast justerade avståndet mellan textstyckena i de engelskspråkiga texterna, sträcker sig majoriteten av dessa texter sig från marginal till marginal. Då de engelskspråkiga texterna fick detta layoutmässiga utseende fann jag det lämpligt utifrån ett estetiskt synsätt att låta i stort sett all text i dessa två inlägg löpa från marginal till marginal.
Anledningen till att jag vanligvis inte skriver från marginal till marginal i mina postningar är att jag anser att om texten löper från marginal till marginal, då kan texten upplevas som svårläst. Bortsett från detta undantag brukar jag formatera mina textspalter i postningar så att de inte träffar marginalen, för att texten ska bli lättare att läsa. Vilket jag tror och önskar att uppskattas
av läsaren.
Förvisso tog det en stund att författa denna förklaring till postningarnas variation i språkval, val av och orsak till layout och dess teknik. Därför känner jag mig något paradoxalt inställd till huruvida det kanske hade tagit ungefär lika lång tid att översätta de engelskspråkiga texterna och sen utforma layouten helt enl. mina gängse principer, som det nu tog att författa denna förklaring.
O'boy, vilken utläggning detta blev om mina postningars layout och tillämpad teknik för att uppnå önskad layout. Fast jag hoppas och önskar att det intresserade någon, även fast denna avslutande utläggning blev rätt OT.

Keep on truckin' / _______
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2017-04-11 17:26:15

Ångdrivna markfordon :-)173

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav nallen » 2017-04-11 19:59:53

_______ skrev:Det förefaller som om att ovan nämnda stridsvagn kan vara baseras på en Brittisk Valentine III.

Gasturbinen ger mig brittiska vibbar också, men är inget jag omedelbart känner igen.

Lite googlande säger att det kanske är en Rolls-Royce Welland.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Udda fordon och farkoster

Inläggav Qwerty42 » 2017-04-12 3:40:17

nallen skrev:
_______ skrev:Det förefaller som om att ovan nämnda stridsvagn kan vara baseras på en Brittisk Valentine III.

Gasturbinen ger mig brittiska vibbar också, men är inget jag omedelbart känner igen.

Lite googlande säger att det kanske är en Rolls-Royce Welland.

Jag instämmer, för turbinen (för det måste vara en gasturbin, man ser
tydligt förbränningskammarna och utblåset) ser ut at vara en variant
av en Rolls-Royce RB.23 Welland. Ditt antagande förefaller sannolikt.
Tack nallen jag uppskattar din feedback, toppen!
...
Dock har jag inte hittat någon mer information rörande den mystiska
stridsvagnen. Jag tror fortfarande på att den är baserad på
en Valentine III. Fast det är som sagt enl. min förmening mycket svårt
att finna någon som helst ytterligare information om en Valentine III i
utförande med en gasturbin monterad externt. Den är med största sannolikhet
en unik prototyp. Däremot känns det förhållandevis sannolikt att denna
förmodade prototyp varit avsedd för minröjning.
...
Förövrigt är annars, mig veterligen, stridsvagnar med en mer konventionell
mekanisk typ av minröjningstillsats förhållandevis vanliga.
Exempel på en svensk prototyp:
...
___Mintröska,_MV_103C_Deminer_(01).jpg
MV 103C Deminer
Wikipedialänk om denna minröjningsvagn:
...
https://sv.wikipedia.org/wiki/MV_103C_Deminer

Wikipedialänk om vilken stridvagn som minröjarvagnen baserats på:
...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_103

Om man tittar på specifikationerna för denna tank ser man att motorn
är av gasturbintyp. Vilket är en förhållandevis vanlig motor
i stridsvagnar. Amerikanska M1 Abrams är gasturbindriven.
Wikipedialänk om M1 Abrams:
...
https://sv.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

M1 Abrams kan utrustas med minröjare. Detta bekräftas om man söker (ctrl + f)
på ordet plow i denna engelskspråkiga wikipedialänk om M1 Abrams:
...
https://en.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

Wikipedialänk om minröjarutrustning för stridsvagnar:
...
https://en.wikipedia.org/wiki/Mine_roller

Beträffande min postning med titeln Udda stridsvagnar, vill jag
inflika att jag funnit att i alla fall en internetsida vill påstå
att stridsvagnen på den första svartvita bilden ska var baserad på en T-34.
Vilket inte går att utesluta helt och hållet. I så fall beklagar jag
att jag la till 55 efter T:et i namnet under bilden. Jag gjorde detta tillägg
eftersom den andra stridvagnen i nämnda postning hade T-55 i sitt bildnamn
där jag fann bilden. Jag gjorde ett antagande utifrån detta bildnamn och
la därför till 55 i namnet under bilden på den första stridsvagnen
i postningen. Stridsvagn T-55 började ändå tillverkas år 1946, så vem vet?
Wikipedialänk om stridsvagn T-55:
...
https://en.wikipedia.org/wiki/T-54/T-55

Föresten här är en rolig rysk Youtubevideo om experimentella
jetdrivna stridsvagnar:
...


Sen kan jag inte låta bli att fortsätta på temat udda stridsvagnar
genom att bifoga denna bild:
...
_____________.jpg
Nuclear-Proof Tank
This is the ominously-named Object 279, one of the last Russian heavy tank
prototypes before Kruschev banned all tanks heavier than 37 tons. Built in 1959
at 60 metric tons, it was designed to withstand a nuclear shockwave.
It resembles some kind of doom oyster.
_________________________________________________________________________________
...
Nu till något annat. Nämligen en udda och ovanlig bil med association till
Carlo Felice Trossi som figurer i min tidigare postning som citeras här under.
Dagoberts postning med en kommentar rörande denna postning uppskattades
av mig varför jag väljer att bifoga citat med hans kommentar:
Dagobert skrev:
_______ skrev:Monaco Trossi 1935 Grand Prix Racer

Monaco-Trossi1935.jpg
"75% front / 25% rear weight distribution."

https://oldmachinepress.com/2012/09/01/1935-monaco-trossi/

https://en.wikipedia.org/wiki/Carlo_Felice_Trossi

Det får man säga var en udda skapelse: Grand Prix-racer med framhjulsdrift, luftkyld 16-cylindrig tvåtakts stjärnmotor med kompressorladdning.
Gjorde 240 km/h men var pga viktfördelningen alldeles för understyrd och tävlade aldrig.

___TROSSI_SSK___.jpg
Mercedes-Benz 710 SSK Trossi Roadster
...
Länk till en annan fin bild på bilen:
...
http://robbreport.com/sites/default/files/styles/original_image/public/galleries/2014/06/3h2g5078.jpg?itok=ga2ywCjL

Ytterligare en länk med fina bilder på bilen och information om denna:
...
https://www.hemmings.com/blog/index.php/2015/09/08/count-trossi-mercedes-benz-ssk-wins-best-of-show-at-lime-rock-park/

En Youtubevideo om bilen i form av ett med bildspel:
...

...
Wikipedialänk om Mercedes-Benz SSK (Trossis version nämns):
...
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_SSK

Mercedes-Benz 710 SSK Trossi Roadster är en unik och åtminstone mer
än något udda bil. Både till utförande och historia.
...
Toppfarten för denna bil förefaller att ligga runt 230 – 240 km/h enl.
vad jag kan läsa mig till genom att surfa runt på olika sidor på nätet.
Fast någon särskilt tillförlitlig källa rörande denna bils exakta
hastighetskapacitet har jag inte kunnat finna. Accelerationen förefaller
(löst baserat på samma ovan nämnda undersökning) ligga runt 8-9 sekunder
från 0 – 100 km/h, det går inte att utesluta att accelerationen är högre än så.
...
För tillfället ingår, mig veterligen, denna bil i Ralph Laurens privata bilsamling.
...
Här följer en lista på bilar i hans privata samling:
...
Alfa Romero 8c 2900 mille maglia(1938) estimated €3m
Alfa Romero 8c 2300 Monza (1931) estimated €7m
Bentley blower(1929) estimated €5m
Bugatti 57 s(c) atlantic (1938) estimated €40m
Bugatti 59 Grand Prix (1933) estimated €10m
Bugatti Veyron (2006) estimated €1m
Bugatti Veyron Super Sport WRE (Svart) estimated €2m
Cadillac Eldorado Biarritz (1957)
Ferrari 250 GT Berlinetta swb (1960) estimated €10m
Ferrari 250 LM (1964) estimated €15m
Ferrari 250 GTO (1962) estimated €45m
Ferrari 250 Testa Rossa (1958) estimated €20m
Ferrari F40 estimated €2m
Ferrari 599
Ferrari 375 plus (1954) estimated €20m
LaFerrari 2015 red €3m
Ford “Woody” Station Wagon (1948)
Jaguar XKSS (1958) estimated €5m
Jaguar xk120 roadster (1950)
Jaguar xkd (1955) estimated €7,5m
Jaguar XK140
McLaren LM estimated €20m
McLaren F1 (1996)estimated €10m
McLaren F1 (1996) estimated €10m
Mercedes Benz 300 SL Gullwing (1955) estimated €3m
Mercedes-Benz 280SE 3.5 convertible (1971)
Mercedes Benz ssk “count trossi” (1930) estimated €10m
Lamborghini Reventon Roadster (1/20)estimated €2m
Lamborghini Murciélago Super Veloce (2010)
Porsche 550 RS spyder (1955) estimated €5m
Porsche 959 (1988) estimated €1.5m
Porsche 356 Speedster
Porsche 930
Porsche 930 Cabrio
Porsche GT3 RS
Porsche Carrera GT
Porsche silver RUF CTR-3 Clubsport €700.000
...
Ta i beaktning att denna lista ej kommer från Ralph Laurens
egna hemsida, men listan och dess prisuppgifter borde ha
en någotsånär hyfsad verklighetsförankring.
...
Det borde vara trevligt att vara ägare till en bilsamling
av denna sort. Jag hade inte haft något emot att ha vissa
av dessa bilar i en privat samling. Sen bör man ju självfallet
ha de monitära förutsättningarna både för att införskaffa
en liknande samling och sköta dess underhåll och förvaring!
...
Dock misstänker jag att Jay Lenos bilsamling ev. kan knäcka Ralph Laurens.
Både beträffande pengavärde och med stor sannolikhet även i mängd bilar.
Förvisso fann jag det svårt att finna en exakt siffra på hur många
bilar Jay Leno äger. Han borde uppskattningsvis numera äga runt nittio bilar.
Här följer en länk med uppgifter gällande för år 2006 rörande hans samling:
...
http://wikicars.org/en/Jay_Leno%27s_vehicles
...
Med anledning av det inledande temat om turbiner, bifogar jag
denna Youtubevideo på Jay Lenos 1963 Chrysler Turbine:
...

...
Beträffande länken med listan över Jay Lenos bilar gällande för
år 2006. När jag ögnar igenom den ser jag att det bl.a. saknas ett par
Mercedes. Som ex. finns inte hans Mercedes-Benz 600 Kompressor
från 1972 med i listan. Utan att vara ett hundra procent säker, vill
jag lite löst påstå att det saknas en del bilar i denna lista.
Dock finner jag listan relativt underhållande.
...
Förövrigt vill jag påpeka att det säkerligen finns privata
bilsamlare vars samlingar vida överstiger både Jays och Ralphs
samlingar i både pengavärde och mängd. Sultanen av Brunei
benämns tydligen inte helt sällan som världens största
bilsamlare. Emellertid finner en del honom att vara
ett förhållandevis stort rövhål till människa, vilket jag
väljer att inte gå in djupare på just nu. Dock finner jag Jay att
vara rätt underhållande när han presenterar sina bilar, även
om han upprepar sig en hel del. Mycket av det han informerar
om i en Youtubevideo när han presenterar en bil, upprepar
han i andra videoinslag fast det är samma allmänna information.
Fast någon som inte följer hans Youtubekanal och bara ser
någon enstaka video, borde inte störas nämnvärt av detta.
Eftersom att jag finner honom underhållande och att variationen
på bilar som han presenter är omfattande, då accepterar jag
att han har en tendens att upprepa basala bilkunskaper.
...
Med anledning av trådens ämne bifogar jag en länk om en bilsamlare
som bara samlar på udda bilar, Myron Vernis:
...
http://driving.ca/toyota/auto-news/news ... -the-world

Jag bifogar här även en länk till en Youtubevideo där Myron Vernis
presenterar en del av bilarna från sin samling:
...
https://www.youtube.com/watch?v=3XPjYoz8d5c

O'boy han har en svart Alfa Romeo Montreal. Vilket jag nu ser när
jag tittar på bilderna som presenteras i den första länken jag bifogade
om Myrons samling. Den har jag inte vad jag kommer ihåg sett i hans
samling tidigare.
...
Bara för det avslutar jag denna postning med en wikipedialänk
om Alfa Romeo Montreal, för den ser lite udda ut:
...
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Montreal

Keep on truckin' / _______
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Udda fordon och farkoster

Inläggav Kahlokatt » 2017-04-17 17:35:45

Det där fordonet som är stort som en lågstadieskola och transporterar rymdfärjor hör visserligen till världens största landgående fordon, men det allra största lär vara Bagger 288 i Tyskland. Den gräver upp kol och det krävs fem personer för att köra den.

http://twistedsifter.com/2012/04/bagger ... d-vehicle/

Och som om den inte vore vördnadsbjudande nog, har någon photoshoppat ihop det här mardrömsmonstret...

http://i7.tinypic.com/2nm1215.jpg
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Udda fordon och farkoster

Inläggav Qwerty42 » 2017-04-17 22:07:10

Ett par udda bilar –
...
En Buick med fyra st. V8-motorer:
...
___buick4___.jpg

En Chevrolet Vega i custom-uförande:
...
___chevrolet-vega___.jpg

Samma Chevrolet Vega i detaljerad skiss med genomsikt:
...
___chevrolet-vegaII___.jpg

Keep on truckin' / _______
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2017-04-18 1:15:28

http://3.bp.blogspot.com/-SnY8HtENUDc/V ... ebc193.jpg

(Bilden gick inte att klistra in men kolla de många mindre hjulen under flygplanskroppen)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-04-18 2:35:34

geocache skrev:http://3.bp.blogspot.com/-SnY8HtENUDc/VNl-ka20gLI/AAAAAAAApLE/1k3CNMzHCgY/s1600/6bb5320a97b4c16aec2ebc6ab3ebc193.jpg

(Bilden gick inte att klistra in men kolla de många mindre hjulen under flygplanskroppen)

Här är den. :-)Happy
6bb5320a97b4c16aec2ebc6ab3ebc193.jpg

Googlade - det är en Arado Ar 232 från början av 1940-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_232
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Udda fordon och farkoster

Inläggav slackern » 2017-04-18 15:23:58

Dagobert skrev:
geocache skrev:http://3.bp.blogspot.com/-SnY8HtENUDc/VNl-ka20gLI/AAAAAAAApLE/1k3CNMzHCgY/s1600/6bb5320a97b4c16aec2ebc6ab3ebc193.jpg

(Bilden gick inte att klistra in men kolla de många mindre hjulen under flygplanskroppen)

Här är den. :-)Happy
6bb5320a97b4c16aec2ebc6ab3ebc193.jpg

Googlade - det är en Arado Ar 232 från början av 1940-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_232

Tack för en intressant länk och sådär från er bägge.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2017-04-18 19:09:55

slackern skrev:Tack för en intressant länk och sådär från er bägge.
Vassego.

Kahlokatt skrev:Det där fordonet som är stort som en lågstadieskola och transporterar rymdfärjor hör visserligen till världens största landgående fordon, men det allra största lär vara Bagger 288 i Tyskland. Den gräver upp kol och det krävs fem personer för att köra den.

http://twistedsifter.com/2012/04/bagger ... d-vehicle/

Inte dåligt. Några av de läckra bilderna på länken:
På väg till nytt jobb:
1.png

Närbild:
3.png

untitled.png

På den här bilden tycks den ha fått med sig en bulldozer som nu ligger på sidan i ringen med schaktbladet utanför. Det finns ingen bildtext så det tog en stund att se vad det var. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2017-04-18 20:10:18

Maffig transport.

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Intressanta intressen



Logga in