Min husläkare skriver nedsättande om mig i journalen!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min husläkare skriver nedsättande om mig i journalen!

Inläggav alixha » 2017-04-16 19:23:04

Heliora skrev:Om jag någon gång behöver hjälp som är AS-relaterad så tar jag isåfall upp diagnosen då när det blir aktuellt. Och då till rätt mottagning för det. Inte någon vårdcentral.


Jag brukar använda min AS-diagnos till min fördel när jag är hos exempelvis Vårdcentralen.
Sist jag var där fick jag inbokat en hel timma istället för en kvart 8)

Jag kan spekulera i om det är för att läkarna tror att det kommer ta 45 minuter extra bara för att jag är en korkad Aspergare men det rör mig inte i ryggen, jag tackar och tar emot dom extra 45 minuterna där jag slipper känna mig stressad och där läkaren också känner sig mindre stressad. Sen får man tid för alla frågor man har också.

Funkar bra på tandläkare också :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Min husläkare skriver nedsättande om mig i journalen!

Inläggav kiddie » 2017-04-17 5:09:44

Jag har testat att låta vårdcentralen få reda på min diagnos. Eftersom de inte kunde något om aspergers blev det ett värre mottagande istället för bättre. Så jag kör på att inte berätta. En läkare trodde t ex att aspergers är samma sak som lågfungerande autism utan språk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Min husläkare skriver nedsättande om mig i journalen!

Inläggav Richard » 2017-04-17 12:19:07

kiddie skrev:Jag har testat att låta vårdcentralen få reda på min diagnos. Eftersom de inte kunde något om aspergers blev det ett värre mottagande istället för bättre. Så jag kör på att inte berätta. En läkare trodde t ex att aspergers är samma sak som lågfungerande autism utan språk.

Jag berättade för min husläkare, det var något kroppsligt, minns inte vad, o jag skulle få nån medicin. Så talade jag om att jag har ganska mycket psykofarmaka, o berättade att jag har Asperger. Sen har hon väl fått ett par s.k. epikriser de gånger det hänt mig något allvarligt o fått åka in o bli inlagd på sjukhuset.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in