Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav alixha » 2017-04-16 19:49:16

Heliora skrev:Man kan ju t ex ha fått diagnos när man var barn men sedan ha "vuxit ur den", typ att man lärt sig hantera saker bättre, lärt sig nya färdigheter och blivit socialare med åren. Det är ju en av anledningarna till att prövningarna bör vara individuella och inte generaliserade.


Kan man få sin diagnos "avskriven" om man känner att man har "vuxit ur den"?

Hur funkar det med mediciner? Tar man dom fortfarande även om man vuxit ur sin diagnos? Är någon här medicinfri?
Det står på polisens sida att man inte ska ha behovet av att ha tillgång till mediciner så det är därför jag undrar.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Pingla95 » 2017-04-16 22:03:16

alixha skrev:Kan man få sin diagnos "avskriven" om man känner att man har "vuxit ur den"?Hur funkar det med mediciner? Tar man dom fortfarande även om man vuxit ur sin diagnos? Är någon här medicinfri?Det står på polisens sida att man inte ska ha behovet av att ha tillgång till mediciner så det är därför jag undrar.
´

Vet inte om man kan få sin diagnos avskriven. Har man en gång fått Asperger och inte är feldiagnostiserad så är Asperger är ju ett livslångt funktionshinder.

Problemen kan variera och man kan lära sig leva med funktionshindret på ett sätt som gör att det blir möjligt att leva det livet man vill leva. Man föds med Asperger och det är något som kommer finnas med hela livet men det går att lära sig hur man själv fungerar och utifrån det lära sig hur man hanterar omvärlden på bästa sätt, om man är intresserad av det och vill det. Då kanske funktionshindret inte hindrar en lika mycket i vardagen längre men om ens rutiner eller hur man nu ska utrycka det rubbas så kommer troligen problemen tillbaka. Vet inte hur det är med ADHD.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Vildsvin » 2017-04-16 22:50:49

Toblerone skrev:Nu kom jag också på varför jag är så envis med det här. Min dotter har ju pratat om att hon kanske vill bli profiler. De måste ju också börja som poliser.
Jo, många vill tydligen bli skrivbordspoliser, även de befintliga NT(?)-poliserna, vilket som sagt visas genom att polisfacket lobbat igenom en teoretisk högskoleutbildning.

Men brottsoffren för de typiska mängdbrotten som idag avskrivs omedelbart vill inte ha skrivbordspoliser, utan poliser på stan som kommer direkt när det varit inbrott eller vandalisering.
Pingla95 skrev:
Vildsvin skrev:Man kan ju vända på det, ska man ha diagnos om man klarar ett sådant jobb? Jag tycker det urvattnar begreppet om NPF-diagnos sätts på såpass välfungerande personer.

Men jag tänker inte att man behöver ha lindrigare symtom. Det jag menar är att symtomen visar sig på så många olika sätt. För en del personer kanske de inte visar sig på ett sådant sätt att det hindrar dem från att bli ex poliser.
Men vad det än är för symptom man har så kan det inte vara något som ger stora svårigheter i vardagen. Det blir arrogant att jämföra en sådan person med den typiska NPF-aren, ungefär som att jämföra en person som saknar lilltår med en som sitter i rullstol.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Pingla95 » 2017-04-16 22:59:04

Vildsvin skrev:Men vad det än är för symptom man har så kan det inte vara något som ger stora svårigheter i vardagen. Det blir arrogant att jämföra en sådan person med den typiska NPF-aren, ungefär som att jämföra en person som saknar lilltår med en som sitter i rullstol.

I så fall utryckte jag nog mig på ett sätt som inte fick fram det jag menade. Det jag menade var inte menat att vara arrogant utan det jag menade var det som jag skrev i mitt inlägg precis här ovan :). Samt det som Heliora skrev i sitt senaste inlägg här. "typ att man lärt sig hantera saker bättre."
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Vildsvin » 2017-04-16 23:20:16

Pingla95 skrev:I så fall utryckte jag nog mig på ett sätt som inte fick fram det jag menade. Det jag menade var inte menat att vara arrogant utan det jag menade var det som jag skrev i mitt inlägg precis här ovan :). Samt det som Heliora skrev i sitt senaste inlägg här. "typ att man lärt sig hantera saker bättre."
Nä, jag tyckte inte du skrev arrogant, däremot tycker jag det vore arrogant om en person med obetydliga svårigheter skulle bli posterboy för NPF-are. Eller om NT-are skulle tycka det var konstigt att den vanlige NPF-aren inte klarar av det den som på pappret har NPF-diagnos men som i princip är normalfungerande gör.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav alixha » 2017-04-16 23:25:07

Har sökt runt lite på nätet och ...

... I USA verkar dom ha en mer individuell syn på sina sökande, där är folk med Aspergers och ADHD välkomna att söka och det finns även folk med dessa diagnoser inom F.B.I. Även i England är folk med dessa diagnoser välkomna att söka. I England har dom till och med National Police Autism Association som stöttar folk med autism och liknande funktionshinder som vill jobba inom polisyrket.

http://www.npaa.org.uk/faq/
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Pingla95 » 2017-04-16 23:45:01

Vildsvin skrev:Nä, jag tyckte inte du skrev arrogant, däremot tycker jag det vore arrogant om en person med obetydliga svårigheter skulle bli posterboy för NPF-are. Eller om NT-are skulle tycka det var konstigt att den vanlige NPF-aren inte klarar av det den som på pappret har NPF-diagnos men som i princip är normalfungerande gör.

Där håller jag med dig. Det är arrogant att överhuvudtaget jämföra människor på det viset.

Känner bara att jag vill förklara mig lite mer.:) Jag menar inte att ens svårigheter behöver vara obetydliga utan bara att det kan vara möjligt att hitta olika sätt att hantera dem. Det kan vara olika svårt att hitta dessa sätt och man kan behöva gå olika vägar. Man har ju sitt funktionshinder hela livet men det går att hitta sätt att hantera det på så att det inte hindrar en lika mycket.

Har själv en Asperger diagnos som ställer till det och framför allt har ställt till det för mig. Men just nu håller jag på att hitta sätt att hantera mina problem på som gör att jag får större möjlighet att leva så som jag skulle vilja göra (alla vill leva olika så jag lägger ingen värdering i olika sätt att leva). Typ, jag har märkt att jag mår bättre och funkar bättre i min vardag om jag gör listor för vad jag ska göra under dagen. Då blir inget oförutsett och då skapas mindre stress som annars skulle kunna leda till utbrott.

Här kommer ett citat från Region Uppsala som säger det jag menar. "Även om tillståndet är en livslång funktionsnedsättning så förändras givetvis människor med AST med åldern som alla andra. De mognar, utvecklas och formas av sina erfarenheter. Problem och svårigheter kan skifta, avta eller tillta och nya kan tillkomma." http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Info ... xen-alder/

Som sagt så har jag ingen aning om ifall det verkligen går att bli polis. Men jag skulle önska att samhället vore så pass förstående och accepterande för att individer är olika att alla oavsett diagnos skulle kunna få chans att nå sina drömmar på något vis. Därför tycker jag inte heller att man ska sluta drömma om att bli ex polis på grund av att man har en diagnos.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Pingla95 » 2017-04-17 0:01:23

alixha skrev:Har sökt runt lite på nätet och ...

... I USA verkar dom ha en mer individuell syn på sina sökande, där är folk med Aspergers och ADHD välkomna att söka och det finns även folk med dessa diagnoser inom F.B.I. Även i England är folk med dessa diagnoser välkomna att söka. I England har dom till och med National Police Autism Association som stöttar folk med autism och liknande funktionshinder som vill jobba inom polisyrket.

http://www.npaa.org.uk/faq/

Låter bra. :)
Jag har för lite kunskap om dessa instanser (F.B.I och National Police Autism Association) som nämns för att riktigt kunna uttala mig med säkerhet. Men att det finns en mer individuell syn i England och USA låter i alla fall som om det finns hopp för samhället vändas till mer ett mer öppet och individuellt samhälle, i alla fall gällande diagnoser och olika sätt att fungera.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Alien » 2017-04-17 4:24:23

Det finns alltså poliser med ADHD, men de blev det innan de fick diagnos el innan förbudet mot att ha ADHD el andra NPF om man vill bli polis infördes. Även utan NPF-förbudet borde det vara svårt om man tar medicin mot ADHD.

Polisen skrev:Du som slutligen antas får inte ha ett medicinskt hälsotillstånd eller symptom som kan utlösas eller förvärras av arbetet, till exempel på grund av ett behov av regelbunden medicinering och tillgång till mediciner.
https://polisen.se/Stockholms_lan/Bli-p ... medicinska

Intressant att läsa om anonyme "Anders" som blev polis innan han fick sin ADHD-diagnos:

Polistidningen skrev:Tack vare diagnosen har han nu ett tio kilo tungt kedjetäcke som hjälper honom att sova gott. Han har också fått ADHD-medicin som, 12 timmar i taget, gör det lättare att koncentrera sig och på andra sätt ta sig igenom vardagen.

Anders anser att personer med ADHD, som inte har missbruksproblem, passar väldigt bra inom polisen. Särskilt de, som liksom han själv, brinner för att göra skillnad och älskar att leverera.
– Man har ju en hjärna som ger hundra procent hela tiden. Man tänker väldigt snabbt. Och polisen handlar väldigt mycket om att reagera snabbt, men ändå hålla oss inom regelverket, vilket är jättebra för någon som har adhd.

För den som inte gillar att sitta still är polisarbete i yttre tjänst extra lockande, enligt Anders.
-Man tycker att det är kul att inte veta vad som ska hända. Man vill inte sitta och fika i två timmar. Man har hellre en trafikkontroll än att inte göra något och står man på ett torg då söker man kontakt med folk. Det gör ju att man blir väldigt produktiv.
Anders berättar att han har fått mycket positiv feedback från såväl kollegor som kriminella på sitt sätt att agera som polis. Och att Polismyndigheten är stängd för alla med ADHD-diagnos menar han gör att man missar en massa bra poliser.
http://polistidningen.se/2017/04/anders-polis-med-adhd/

"Anders" blev intervjuad innan han blev antagen och ansågs tydligen lämpad. Men jag tror det vore svårare för en aspergare att s a s klara sig genom intervjun. Att tänka och reagera snabbt är ingen nackdel, och rastlösheten behöver inte alltid synas. Men att ha svårt med det sociala och att kommunicera, det märks förstås direkt på en intervju.

Anders anser att polisintervjuerna, som var en del av antagningsprocessen när han själv sökte och kom in på polisutbildningen, var ett mycket bra sätt att sålla ut personer som inte passade för yrket.
– Poliser träffar så mycket människor och lär sig att snabbt läsa av folk. Och de ställde smarta frågor som verkligen var bra mätare på vad folk går för.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Toblerone » 2017-04-17 10:55:42

alixha skrev:Har sökt runt lite på nätet och ...

... I USA verkar dom ha en mer individuell syn på sina sökande, där är folk med Aspergers och ADHD välkomna att söka och det finns även folk med dessa diagnoser inom F.B.I. Även i England är folk med dessa diagnoser välkomna att söka. I England har dom till och med National Police Autism Association som stöttar folk med autism och liknande funktionshinder som vill jobba inom polisyrket.

http://www.npaa.org.uk/faq/


Det är ju jättebra! Man borde uppmärksamma svenska polisen om vilket bra sätt de har i England att hantera detta. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kan man bli polis när man har AS-diagnos?

Inläggav Toblerone » 2017-04-17 11:00:13

Alien skrev:Det finns alltså poliser med ADHD, men de blev det innan de fick diagnos el innan förbudet mot att ha ADHD el andra NPF om man vill bli polis infördes. Även utan NPF-förbudet borde det vara svårt om man tar medicin mot ADHD.

Polisen skrev:Du som slutligen antas får inte ha ett medicinskt hälsotillstånd eller symptom som kan utlösas eller förvärras av arbetet, till exempel på grund av ett behov av regelbunden medicinering och tillgång till mediciner.
https://polisen.se/Stockholms_lan/Bli-p ... medicinska

Intressant att läsa om anonyme "Anders" som blev polis innan han fick sin ADHD-diagnos:

Polistidningen skrev:Tack vare diagnosen har han nu ett tio kilo tungt kedjetäcke som hjälper honom att sova gott. Han har också fått ADHD-medicin som, 12 timmar i taget, gör det lättare att koncentrera sig och på andra sätt ta sig igenom vardagen.

Anders anser att personer med ADHD, som inte har missbruksproblem, passar väldigt bra inom polisen. Särskilt de, som liksom han själv, brinner för att göra skillnad och älskar att leverera.
– Man har ju en hjärna som ger hundra procent hela tiden. Man tänker väldigt snabbt. Och polisen handlar väldigt mycket om att reagera snabbt, men ändå hålla oss inom regelverket, vilket är jättebra för någon som har adhd.

För den som inte gillar att sitta still är polisarbete i yttre tjänst extra lockande, enligt Anders.
-Man tycker att det är kul att inte veta vad som ska hända. Man vill inte sitta och fika i två timmar. Man har hellre en trafikkontroll än att inte göra något och står man på ett torg då söker man kontakt med folk. Det gör ju att man blir väldigt produktiv.
Anders berättar att han har fått mycket positiv feedback från såväl kollegor som kriminella på sitt sätt att agera som polis. Och att Polismyndigheten är stängd för alla med ADHD-diagnos menar han gör att man missar en massa bra poliser.
http://polistidningen.se/2017/04/anders-polis-med-adhd/

"Anders" blev intervjuad innan han blev antagen och ansågs tydligen lämpad. Men jag tror det vore svårare för en aspergare att s a s klara sig genom intervjun. Att tänka och reagera snabbt är ingen nackdel, och rastlösheten behöver inte alltid synas. Men att ha svårt med det sociala och att kommunicera, det märks förstås direkt på en intervju.

Anders anser att polisintervjuerna, som var en del av antagningsprocessen när han själv sökte och kom in på polisutbildningen, var ett mycket bra sätt att sålla ut personer som inte passade för yrket.
– Poliser träffar så mycket människor och lär sig att snabbt läsa av folk. Och de ställde smarta frågor som verkligen var bra mätare på vad folk går för.


Precis vad jag sa! Folk med ADHD kan vara bra poliser just för att de reagerar snabbt och tänker snabbt och för att de trivs med omväxling.Trivs man med något så gör man ju nästan automatiskt ett bättre jobb också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Karamell » 2018-01-08 16:53:13

Den som söker till polisutbildningen och har till exempel adhd, Tourettes syndrom eller Aspergers syndrom blir direkt bortsorterad. På polisens webbplats framgår att personer med adhd eller annan neuropsykiatrisk diagnos inte kan bli polis.
https://www.svd.se/har-polisen-rad-att- ... a-med-adhd

Helt otroligt! Hur kan det vara möjligt 2018?! :shock:
Är detta vanligt bland fler yrken?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Parvlon » 2018-01-08 17:11:04

Nu är det ju så att kriterierna säger att man fungerar bristfälligt och i sådana positioner där de utövar makt gentemot andra och av princip nästan går emot människans samvete så är det skönt att slippa ansvaret.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Leibniz » 2018-01-08 17:11:51

Risken att bli avvisad är nog överhängande inom allt som gäller att framföra ett fordon. Man lär t.ex. inte få bli pilot eller fartygskapten. Det är inte heller säkert att man får arbeta inom yrkestrafiken som lastbilschaufför eller busschaufför.

Gör en empirisk undersökning och sök tusen tjäster och skriv i ansökan att du har autism så får vi se hur många intervjuer du blir kallad till. Jag gissar på 0.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav HGJ » 2018-01-08 23:04:34

HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Flinta » 2018-01-08 23:34:29

Det är väl en hel del man kan jobba med inom polisen utan att man måste ha en examen från polishögskola. Jag tänker främst på jobb som kräver universitetsexamen, inte t ex städning eller tvätt av uniformer även om det kanske kan vara spännande om man är intresserad av polisen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav kiddie » 2018-01-09 4:11:16

En högt fungerande aspergare skulle säkerligen funka bättre än vissa som läser till polis just nu. Eftersom de avskaffat kravet om normal intelligens så får man bli polis om man är förståndshandikappad men inte om man har aspergers. Dessutom är flera av de andra hälsokraven också borta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav slackern » 2018-01-09 5:35:24

kiddie skrev:En högt fungerande aspergare skulle säkerligen funka bättre än vissa som läser till polis just nu. Eftersom de avskaffat kravet om normal intelligens så får man bli polis om man är förståndshandikappad men inte om man har aspergers. Dessutom är flera av de andra hälsokraven också borta.


Nej du får inte bli polis om du är förståndshandikappad, du får däremot bli polis om du är svagbegåvad och har ett IQ mellan 70-85.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-09 13:06:10

Fast vi aspies lär ha svårt att klara stress, samt missförstår folks avsikter. Dessutom är vi bråkiga av oss (se valfri tråd i det här forumet).

Tror inte vi är så lämpliga som poliser. Speciellt inte jag. Jag vill ha det lugnt och skönt med mina böcker istället.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Huggorm » 2018-01-09 15:17:35

Jag hade nog inte blivit någon bra polis, åtminstone inte ute i fält. Jag har inget tålamod med idioter, fyllerister, lögnare och allmänt patrask. Och jag tror polisen kommer i kontakt med sådant klientel i princip hela tiden...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Leibniz » 2018-01-09 15:47:43

Huggorm skrev:Jag hade nog inte blivit någon bra polis, åtminstone inte ute i fält. Jag har inget tålamod med idioter, fyllerister, lögnare och allmänt patrask. Och jag tror polisen kommer i kontakt med sådant klientel i princip hela tiden...


Eller en mycket effektiv polis som gör processen kort med patrasket. Ett skott i pannan och problemet är permanent åtgärdat.

Det värsta med polisyrket är nog att man får se samhällets baksida och får jobba i motvind - eller storm som det är nu för tiden. Att inte lyckas åstadkomma någon skillnad till det bättre. Samhället blir ju sämre för var dag. Det skulle vara jobbigt att se alla utsatta som är nere för räkning, och förmedla självmordsbesked till anhöriga.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Toblerone » 2018-01-09 16:08:17

Huggorm skrev:Jag hade nog inte blivit någon bra polis, åtminstone inte ute i fält. Jag har inget tålamod med idioter, fyllerister, lögnare och allmänt patrask. Och jag tror polisen kommer i kontakt med sådant klientel i princip hela tiden...


Även om jag personligen inte skulle vilja vara polis heller, så tycker jag det är helt fel att utesluta folk med diagnos från början. Det finns såna som skulle passa bra. Och då ska inte diagnosen vara ett hinder. Det skulle vara okej om de skrev att de flesta med diagnos inte passar som polis, men man kan inte bara säga att det gäller alla.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav kiddie » 2018-01-09 20:50:56

Precis. Jag hade inte velat bli polis men de som faktiskt vill det och klarar av det ska inte stoppas. Bättre då att se om de går igenom utbildningen. Den ska ju sålla bort olämpliga. Nu vet jag folk som är helt olämpliga på annat vis som gått rakt igenom den så den kanske inte funkar så bra som såll då man verkligen saknar utbildade poliser.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav ankhh » 2018-01-09 22:05:55

Huggorm skrev:Jag hade nog inte blivit någon bra polis, åtminstone inte ute i fält. Jag har inget tålamod med idioter, fyllerister, lögnare och allmänt patrask. Och jag tror polisen kommer i kontakt med sådant klientel i princip hela tiden...

Det där har jag faktiskt tänkt på när jag sett poliser hämta upp alkoholister som supit sig till nästan medvetslöshet, fast de lyckas piggna till och bli besvärliga när polisen (till slut) kommer. De verkar ha ett oerhört tålamod, skrattar lite, täcker baksätet med skyddsplast och lyckas lämpa in fylleristerna utan bråk.

Jo, jag vet att det finns dåliga poliser och att övervåld förekommer. Men jag har ändå blivit imponerad av tålamodet de gånger jag har sett dem. Det skulle inte jag klara heller.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in