Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Dagobert » 2017-04-17 2:52:28

Seurat skrev:Jag delar inte din pessimistiska syn på "lekmän". Och som grundprincip gäller; att förtiga eller förringa en minoritets egenskaper är att göra gruppen en otjänst. Autister som grupp har en avvikande sexualitet.

Att sanningen om oss som grupp riskerar att göra människor du möter fördomsfulla är inte ett giltigt argument.


Information wants to be free

images.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Seurat » 2017-04-17 3:31:26

tahlia skrev:Definiera "många".


Undersökningar visar att gruppen bi- och homosexuella bland unga män med HFA utgör mer än 18%, gruppen "osäkra" är ännu större, över 25%. Även om man inkluderar heterosexuell dragning till barn, alltså pedofili, är det svårt att göra gruppen heterosexuella större än runt 58%. Andelen oskulder är extrem jämfört med normalpopulationen.


tahlia skrev:Vidare, varför är det viktigare än att veta att vi, precis som NTs, är olika?


Vi är betydligt mer olika än populationen i övrigt och dessutom är vi en utsatt grupp varför medvetenhet och ödmjukhet inför gruppens särart är extra viktig.


tahlia skrev:Autister som grupp har autism. En grupp av människor som samtliga har en avvikande sexualitet har som grupp en avvikande sexualitet.
Ser du hur du antingen har missförstått något eller formulerar dig galet?


Om en mindre grupp för en utmärkande statistisk avvikelse i jämförelse med en större normpopulation är det rimligt (och brukligt) att säga att den mindre gruppen besitter avvikande egenskaper.

Låt mig ge dig ett exempel.

Om ett slumpmässigt element a plockas ur gruppen A (autister) har elementet a en ökad sannolikhet att besitta vissa egenskaper, t.ex. osäker sexualitet jämfört med ett element n ur en normpopulation N (hela populationen). Dessa egenskaper ska man vara medveten om och vid behov ta hänsyn till.

Man ska inte förkasta dem som fördomar. Man ska inte låtsas att de inte finns.
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 9:31:49

En eloge åt Seurat för att försöka upplysa de oupplysbara. Tyvärr så verkar de aldrig att fatta, utan de upprepar bara samma argument in absurdum.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 9:44:22

tahlia skrev:Rent ut olagliga sexuella aktiviteter kan behöva åtgärdas, ja. Nu var det inte det vi pratade om dock utan läggningar.


Det finns rent olagliga aktiviteter på autismspektrum, men synen på forumet är att man måste hålla tyst om dem för att inte "besulda" kollektivet.

tahlia skrev:Ja, vissa grupper kan behöva stöd. Som exempelvis gruppen transsexuella som bemöts med alldeles för många fördomar och okunskap. I det läget grupperar man (så även du tydligen) utefter sexualitet, inte efter huruvida personen är NPF eller NT. Eller hur?


Om jag inte minns fel så finns det flera HBT-aktivitister här på forumet som anser att vi måste ha speciell uppmärksamhet på detta, trots att bevisen för att HBT skiljer märkbart på autismspektrum är svaga.

tahlia skrev:Men snälla människa, oavsett om vissa sexualiteter är överrepresenterade inom NPF så måste du likt förbannat fråga varje person vilken sexualitet de har om du nu ska få reda på huruvida de behöver riktade åtgärder eller inte. Eller hur?


Måste man? Frågar man kvinnor om de blivit våldtagna innan man informerar om risken att bli våldtagen oxå? Informerar man bara kvinnor som blivit misshandlade av sina män om risken att bli utsatt för hustrumisshandel? Informerar man bara om asexualitet till de som redan identifierar som asexuella? Ditt resonemang är fullkomligt absurt.

tahlia skrev:Så, om du då talar om för lekmän att en större andel Aspergare är asexuella jämfört med andelen hos NT:s så riskerar jag att träffa på en massa människor som direkt förutsätter att jag är asexuell.
Lekmän som sagt.


Det är högst rimligt att människor i gemen förstår att många aspergare är asexuella, helt enkelt för att undvika att de som är asexuella hamnar i dåliga relationer där de tvingas till sex. Att just du inte är asexuell har ingen betydelse i det sammanhanget. Folk är inte fullt så dumma som du tror. De flesta förstår skillnaden mellan överrepresentation och alla.

Admin

Att skriva
Att just du inte är asexuell har ingen betydelse i det sammanhanget
till tahlia, som du gör här, är inte ett godtagbart sätt att bemöta en annan forumist - oavsett det är sant eller ej - och inte heller ett godtagbart sätt att diskutera. Den här gången stannar det vid en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 9:54:35

Seurat skrev:
tahlia skrev:
Seurat skrev:Nej, det du påstod var att fördelningen inte spelar någon roll.


För en lekman torde det inte spela någon roll nej. Eller föredrar du att människor förutsätter att du är asexuell sekunden du talar om att du är NPF:are?


Alternativen här är inte att lekmän antingen ska föras bakom ljuset eller genast tvingas dra slutsatsen att jag är asexuell.

Att förtiga eller förringa en minoritets egenskaper är att göra gruppen en otjänst. Autister som grupp har en avvikande sexualitet. Låt oss hålla oss till sanningen.


+1

Visst är det så.

För de som inte tror på detta, så läs på i tråden hbtq-asexualitet-och-polyamori-t50824.html där detta visades med diverse vetenskapliga referenser + referens till en undersökning på autistic womens sida.

Mitt intryck av den här debatten är att det är ett antal individer som inte har några av dessa skillnader som missionerar om att andra inte kan ha dem heller, och att de tror att ett erkännande av detta skulle få negativa effekter för dem själva. Ren egoism m.a.o.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Batte » 2017-04-17 11:53:54

rdos skrev:Mitt intryck av den här debatten är att det är ett antal individer som inte har några av dessa skillnader som missionerar om att andra inte kan ha dem heller, och att de tror att ett erkännande av detta skulle få negativa effekter för dem själva. Ren egoism m.a.o.


Mener du at noen påstår at det ikke finnes annen seksualitet eller legning enn den de selv har? :-)063 Altså at hele gruppen skulle ha samme seksualitet eller legning? Vet ikke om jeg vil kalle det egoisme, men det er nok ikke en riktig påstand, nei...
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 12:06:23

Batte skrev:
rdos skrev:Mitt intryck av den här debatten är att det är ett antal individer som inte har några av dessa skillnader som missionerar om att andra inte kan ha dem heller, och att de tror att ett erkännande av detta skulle få negativa effekter för dem själva. Ren egoism m.a.o.


Mener du at noen påstår at det ikke finnes annen seksualitet eller legning enn den de selv har? :-)063 Altså at hele gruppen skulle ha samme seksualitet eller legning? Vet ikke om jeg vil kalle det egoisme, men det er nok ikke en riktig påstand, nei...


Syftade specifikt på Tahlia som trodde hon skulle bli utpekad som asexuell om allmänheten fick kännedom om att många aspergare är asexuella. Vilket jag ser som egoism då det är mycket mindre problematiskt att någon blir felaktigt utpekad som asexuell, än om någon som är asexuell inte blir trodd för att "aspergare är precis som folk i allmänhet".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav DIProgan » 2017-04-17 12:18:20

Den här diskussionen är ett skolboksexempel på hur autister fastnar i detaljer. För all del, det hjälpte inte att rubriken var något diffus men jag fortsätter att vänta på förtydligandet eftersom det verkar mycket mer intressant. Chansen finns att TS redan skrämts bort.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 12:27:08

DIProgan skrev:Den här diskussionen är ett skolboksexempel på hur autister fastnar i detaljer. För all del, det hjälpte inte att rubriken var något diffus men jag fortsätter att vänta på förtydligandet eftersom det verkar mycket mer intressant. Chansen finns att TS redan skrämts bort.


TS har varit här länge, och är ingen ny medlem.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-17 12:27:38

rdos skrev:
Det finns rent olagliga aktiviteter på autismspektrum...

Din misshandel av språket borde vara olaglig.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Batte » 2017-04-17 12:27:52

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:Mitt intryck av den här debatten är att det är ett antal individer som inte har några av dessa skillnader som missionerar om att andra inte kan ha dem heller, och att de tror att ett erkännande av detta skulle få negativa effekter för dem själva. Ren egoism m.a.o.


Mener du at noen påstår at det ikke finnes annen seksualitet eller legning enn den de selv har? :-)063 Altså at hele gruppen skulle ha samme seksualitet eller legning? Vet ikke om jeg vil kalle det egoisme, men det er nok ikke en riktig påstand, nei...


Syftade specifikt på Tahlia som trodde hon skulle bli utpekad som asexuell om allmänheten fick kännedom om att många aspergare är asexuella. Vilket jag ser som egoism då det är mycket mindre problematiskt att någon blir felaktigt utpekad som asexuell, än om någon som är asexuell inte blir trodd för att "aspergare är precis som folk i allmänhet".


Ok, da kanskje jeg misforstod det Tahlia skrev. :-)063 Jeg trodde hun mente man kunne bli "utpekt som aseksuell" fordi kommunikasjonsmottaker kan oppfatte budskapet som at (alle i) gruppen "aspergere" må være aseksuelle. Dersom man sier at "gruppen autister" har avvikende seksualitet altså.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 12:36:03

Batte skrev:Ok, da kanskje jeg misforstod det Tahlia skrev. :-)063 Jeg trodde hun mente man kunne bli "utpekt som aseksuell" fordi kommunikasjonsmottaker kan oppfatte budskapet som at (alle i) gruppen "aspergere" må være aseksuelle. Dersom man sier at "gruppen autister" har avvikende seksualitet altså.


Vissa anser uppenbarligen att "gruppen har avvikande sexualitet" betyder att "alla i gruppen är asexuella" (för att asexualitet utpekats som den vanligaste skillnaden). Jag förstår inte hur man kan komma till en sådan slutsats, och jag tror inte allmänheten skulle dra en sådan slutsats heller. Detta verkar mer som något som kommer från autister som har problem med proportioner och som tänker väldigt svart-vitt.

Det kan finnas bättre sätt att uttrycka det, men jag tror att NT i gemen förstår att "gruppen har avvikande sexualitet" betyder att fler än normalt har andra sexuella preferenser än normalpopulationen, och inte att alla i gruppen har någon specifik avvikelse.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Batte » 2017-04-17 12:36:47

DIProgan skrev:Den här diskussionen är ett skolboksexempel på hur autister fastnar i detaljer. För all del, det hjälpte inte att rubriken var något diffus men jag fortsätter att vänta på förtydligandet eftersom det verkar mycket mer intressant. Chansen finns att TS redan skrämts bort.

Det har du nok rett i, og det er fornuftig og "saksynt". :wink:

Samtidig tenker jeg at det er greit å oppklare eventuelle misforståelser og uklarheter som dukker opp, eller i alle fall forsøke. Dette ligger på åpent forum, enten det faller innenfor eller utenfor det spesifikke området TS hadde i tankene.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 12:38:54

Pinghis Khan skrev:
rdos skrev:
Det finns rent olagliga aktiviteter på autismspektrum...

Din misshandel av språket borde vara olaglig.


Den bjuder jag på. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Batte » 2017-04-17 12:42:00

rdos skrev:
Batte skrev:Ok, da kanskje jeg misforstod det Tahlia skrev. :-)063 Jeg trodde hun mente man kunne bli "utpekt som aseksuell" fordi kommunikasjonsmottaker kan oppfatte budskapet som at (alle i) gruppen "aspergere" må være aseksuelle. Dersom man sier at "gruppen autister" har avvikende seksualitet altså.


Vissa anser uppenbarligen att "gruppen har avvikande sexualitet" betyder att "alla i gruppen är asexuella" (för att asexualitet utpekats som den vanligaste skillnaden). Jag förstår inte hur man kan komma till en sådan slutsats, och jag tror inte allmänheten skulle dra en sådan slutsats heller. Detta verkar mer som något som kommer från autister som har problem med proportioner och som tänker väldigt svart-vitt.

Det kan finnas bättre sätt att uttrycka det, men jag tror att NT i gemen förstår att "gruppen har avvikande sexualitet" betyder att fler än normalt har andra sexuella preferenser än normalpopulationen, och inte att alla i gruppen har någon specifik avvikelse.

Ja, jeg tror det handler om kommunikasjon, og at man bør forsøke å unngå flest mulig misforståelser. Takk for tydelig og forklarende innlegg! :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav geocache » 2017-04-17 13:13:22

tahlia skrev:
Seurat skrev:Alla har inte en avvikande sexualitet, men det är värt att känna till att att många av oss har det.


Många. Definiera "många". Vidare, varför är det viktigare än att veta att vi, precis som NTs, är olika?

Seurat skrev:Jag delar inte din pessimistiska syn på "lekmän". Och som grundprincip gäller; att förtiga eller förringa en minoritets egenskaper är att göra gruppen en otjänst. Autister som grupp har en avvikande sexualitet.


Det är inte en pessimistisk syn, det är erfarenhet.

Autister som grupp har autism. En grupp av människor som samtliga har en avvikande sexualitet har som grupp en avvikande sexualitet.
Ser du hur du antingen har missförstått något eller formulerar dig galet?

Den enda sanningen om oss som grupp är att vi har diagnostiserats med autism.


Bra skrivet, tahlia!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 13:24:06

geocache skrev:
tahlia skrev:
Seurat skrev:Alla har inte en avvikande sexualitet, men det är värt att känna till att att många av oss har det.


Många. Definiera "många". Vidare, varför är det viktigare än att veta att vi, precis som NTs, är olika?

Seurat skrev:Jag delar inte din pessimistiska syn på "lekmän". Och som grundprincip gäller; att förtiga eller förringa en minoritets egenskaper är att göra gruppen en otjänst. Autister som grupp har en avvikande sexualitet.


Det är inte en pessimistisk syn, det är erfarenhet.

Autister som grupp har autism. En grupp av människor som samtliga har en avvikande sexualitet har som grupp en avvikande sexualitet.
Ser du hur du antingen har missförstått något eller formulerar dig galet?

Den enda sanningen om oss som grupp är att vi har diagnostiserats med autism.


Bra skrivet, tahlia!


Puh. Tur att man inte ingår i "gruppen som diagnosticerats ned autism". Verkar som en rätt kass grupp att vara i. :lol:

Admin

Att skriva
Tur att man inte ingår i "gruppen som diagnosticerats ned autism". Verkar som en rätt kass grupp att vara i.

är kränkande mot ett stort antal av medlemmarna på forumet, även om du själv inte ingår i gruppen. Många av oss har diagnos inom autismspektrum och det är forumets huvudsakliga målgrupp.

Du får en varning för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav geocache » 2017-04-17 15:26:06

rdos skrev:
geocache skrev:
tahlia skrev:
Många. Definiera "många". Vidare, varför är det viktigare än att veta att vi, precis som NTs, är olika?



Det är inte en pessimistisk syn, det är erfarenhet.

Autister som grupp har autism. En grupp av människor som samtliga har en avvikande sexualitet har som grupp en avvikande sexualitet.
Ser du hur du antingen har missförstått något eller formulerar dig galet?

Den enda sanningen om oss som grupp är att vi har diagnostiserats med autism.


Bra skrivet, tahlia!


Puh. Tur att man inte ingår i "gruppen som diagnosticerats ned autism". Verkar som en rätt kass grupp att vara i. :lol:


Jaha, du... ja, det är ju bra för dig det, rdos...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-17 15:53:33

Jo, för om "gruppen som diagnosticerats med autism" bara har signifikans för de som blivit diagnosticerade, då saknar det all mening att vara med i den. Autism diagnosticeras genom att någon uppfyller x kriterier på ett antal områden. Dessa kriterier är påhitt psykiatriker gjort bakom sina skrivbord. Kriterierna är dysfunktioner på sociala- och kommunikationsområdet, som ingen kan vara särskilt glad över att ha.

Det är till skillnad från "gruppen av neurodiversa", där ingen kan peka på ovetenskapliga kriterier för att vara med, och där (iaf jag) anser att allt som är länkat även finns med. Så i gruppen neurodiversa så ingår definitivt asexualitet och queer, liksom allt annat som är relevant.

Fast även om "gruppen som diagnosticerats med autism" inte vill kännas vid "gruppen av neurodiversa", så är de i realiteten väldigt nära besläktade. Och på det stora hela så är det autismgruppen som förlorar på att de inte vill beblanda sig med de neurodiversa.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav slackern » 2017-04-17 16:12:26

rdos skrev:
geocache skrev:
tahlia skrev:
Många. Definiera "många". Vidare, varför är det viktigare än att veta att vi, precis som NTs, är olika?



Det är inte en pessimistisk syn, det är erfarenhet.

Autister som grupp har autism. En grupp av människor som samtliga har en avvikande sexualitet har som grupp en avvikande sexualitet.
Ser du hur du antingen har missförstått något eller formulerar dig galet?

Den enda sanningen om oss som grupp är att vi har diagnostiserats med autism.


Bra skrivet, tahlia!


Puh. Tur att man inte ingår i "gruppen som diagnosticerats ned autism". Verkar som en rätt kass grupp att vara i. :lol:


Stackars ditt barn som har blivit diagnostiserad med autism att ha en förälder med den åsikten.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav jesusiscool » 2017-04-17 16:27:34

rdos skrev:Själva diagnosen säger ingen om sexualitet, men däremot så är diverse sexuella skillnader som asexualitet och queer betydligt vanligare hos neurodiversa, och då AS diagnosen är kopplad till neurodiversitet, och finns på det större neurodiversa spektrumet, så är dessa vanligare hos de som är diagnosticerade även om det inte ingår i kriterierna.

Hur vet du att queer är vanligare hos neurodiversa personer?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav jesusiscool » 2017-04-17 16:30:25

DIProgan skrev:Vi kan ju börja med att fråga jesusiscool om det är procentuell fördelning mellan olika sexuella läggningar denne är ute efter eller om det är något mer komplicerat som hur autister fungerar i sexuella situationer... ?


Jag tänkte väl mer på hur diagnoskriterierna kan relateras till ens sexualitet.
Man borde ju fasen snacka lite mer om det för folk glömmer ofta bort det.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-17 16:47:15

jesusiscool skrev:
DIProgan skrev:Vi kan ju börja med att fråga jesusiscool om det är procentuell fördelning mellan olika sexuella läggningar denne är ute efter eller om det är något mer komplicerat som hur autister fungerar i sexuella situationer... ?


Jag tänkte väl mer på hur diagnoskriterierna kan relateras till ens sexualitet.
Man borde ju fasen snacka lite mer om det för folk glömmer ofta bort det.

Det är säkert möjligt att avvikelser är vanligare i gruppen men det innebär inte att din diagnos säger nånting om just din sexualitet.
Sålunda kan man inte extrapolera sådan information ur en diagnos i det enskilda fallet.
Svårare en så är det inte.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Inläggav nallen » 2017-04-17 16:59:40

rdos skrev:[...] i gruppen neurodiversa så ingår definitivt asexualitet och queer [...]

På tal om en "en rätt kass grupp att vara i".
:-|
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in