Autismspektrumtillstånd (AST, ASD) och sexualitet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

sexualitet?

Inläggav tahlia » 2017-04-16 21:18:10

rdos skrev:Nej, det är ett fatalt fel i argumentationen när man använder argumentet att NÅGON är på ett visst sätt till att bevisa att FÖRDELNINGEN av dragen är densamma.


Fördelningen är egentligen skitsamma. Du förstår, det enda lekmän använder sådana siffror till är att förutsätta saker vilket är anledningen till att jag tycker själva frågeställningen blir meningslös. Spelar fördelningen någon roll? Nej. Vad som spelar roll är att människor inte förutsätter att NPF:are är si eller så när det gäller sexualitet eftersom alla varianter kan förekomma, precis som hos människor rent generellt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

sexualitet?

Inläggav slackern » 2017-04-16 21:21:56

rdos skrev:
slackern skrev:
rdos skrev:
Mina planer på det området avser jag inte att avslöja. :mrgreen:


Då slutar vi att uttrycka oss som att vi vore värsta experten inom området.


Det finns ingen expert på området.

Dessutom så är det här ingen medicinsk fråga (som du tror), utan det ligger inom neurodiversitetsområdet. Och om du minns, så har jag en publikation kring neurodiversitet om det samt ett forskningsprojekt på research gate om just neurodiversa relationer. Dessutom så har en ansökan om forskningsmedel skickas till en organisation jag inte avser att nämna här.


Neurodiversitet är ju ingen som helst vetenskaplig eller vedertagen term, så det låter ju extremt oseriöst.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sexualitet?

Inläggav Seurat » 2017-04-16 21:25:54

tahlia skrev:Nej. Vad som spelar roll är att människor inte förutsätter att NPF:are är si eller så när det gäller sexualitet eftersom alla varianter kan förekomma, precis som hos människor rent generellt.


Feta människor utvecklar diabetes typ 2 oftare än normala människor.

På samma sätt utvecklar människor med atypisk autism och annan genomgripande utvecklingsstörning oftare avvikande sexualitet.

Skillnaden mellan utvecklingsstörning och fetma är att du kan gå ned i vikt om du är fet.

Är det så du menar?
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

sexualitet?

Inläggav tahlia » 2017-04-16 21:30:20

Seurat skrev:Feta människor utvecklar diabetes typ 2 oftare än normala människor.

På samma sätt utvecklar människor med atypisk autism och annan genomgripande utvecklingsstörning oftare avvikande sexualitet.

Skillnaden mellan utvecklingsstörning och fetma är att du kan gå ned i vikt om du är fet.

Är det så du menar?


Är alla feta människor diabetiker? Nej. Det är så jag menar.

F.ö undrar jag om det du trevar efter (överallt och hela tiden) är genomgripande störning i utvecklingen (allmänt kallat atypisk autism)? Eller du kanske kör en Pikachu och provocerar hej vilt? Har du diagnos?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-16 21:33:42

tahlia skrev:
rdos skrev:Nej, det är ett fatalt fel i argumentationen när man använder argumentet att NÅGON är på ett visst sätt till att bevisa att FÖRDELNINGEN av dragen är densamma.


Fördelningen är egentligen skitsamma. Du förstår, det enda lekmän använder sådana siffror till är att förutsätta saker vilket är anledningen till att jag tycker själva frågeställningen blir meningslös. Spelar fördelningen någon roll? Nej. Vad som spelar roll är att människor inte förutsätter att NPF:are är si eller så när det gäller sexualitet eftersom alla varianter kan förekomma, precis som hos människor rent generellt.


Nej, fördelningen spelar ingen roll, men om man använder NT som referens när man diskuterar sexualitet bland npfare som inte har NT-typisk sexualitet så gör man grova tankefel. Ett led i det är att bagatellisera alltsammans med argument som "npfare är människor" eller "alla är olika".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

sexualitet?

Inläggav tahlia » 2017-04-16 21:34:45

rdos skrev: Ett led i det är att bagatellisera alltsammans med argument som "npfare är människor" eller "alla är olika".


Ändå är alla olika - vissa mer än andra men det gör inte påståendet mindre trovärdigt. Och nog fan är vi människor.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

sexualitet?

Inläggav Batte » 2017-04-16 21:35:01

rdos skrev:
Dagobert skrev:
rdos skrev:
Som om det skulle vara två olika saker...

Är det inte olika saker? Låter som att det första är statistik och det andra praktik.


Nej, de är kopplade. Olika preferenser på relationsområdet leder till olika slags problem, som kompliceras av t.ex. partnersval. Det är ju inte så att autisters problem på relationsområdet kan "fixas" genom t.ex. övning eller social kompetens, helt enkelt för att de delvis beror på medfödda preferenser.

Ungefär som att man inte kan "fixa" en homosexuell genom att upplysa eller utbilda vederbörande till att bli hetereo. När det gäller läggningar så är dessa idag accepterade som medfödda, och samma sak borde man göra även med autistiska relationspreferenser. De kan eller ska inte utbildas eller tränas bort, utan de ska förstås.


Igjen, dette er et tema jeg ikke liker å diskutere men...

(Prosentuell fordeling mellom) ulike seksuelle legninger og funksjonsevne i seksuelle situasjoner er selvsagt ikke det samme.

Mest trolig er det en eller annen form for kobling, ja. Men det betyr ikke at det er det samme.

Jeg tror det er viktig å ikke forenkle dette for mye. Spesielt når du framstår som en med faglig tyngde.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-16 21:36:22

slackern skrev:Neurodiversitet är ju ingen som helst vetenskaplig eller vedertagen term, så det låter ju extremt oseriöst.


Tvärtom, det är autismdiagnosen som totalt saknar vetenskaplig relevans.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

sexualitet?

Inläggav Seurat » 2017-04-16 21:37:34

tahlia skrev:Är alla feta människor diabetiker? Nej. Det är så jag menar.


Men vi vill ju fortfarande hjälpa feta människor att gå ned i vikt pga ökad risk för diabetes? Att låtsas som om det vore normalt att vara fet skulle inte hjälpa dem alls.

På samma sätt gör du alla autister en otjänst om du försöker låta påskina att gruppens sexualitet skulle vara "normal".


F.ö undrar jag om det du trevar efter (överallt och hela tiden) är genomgripande störning i utvecklingen (allmänt kallat atypisk autism)? Eller du kanske kör en Pikachu och provocerar hej vilt?


Det jag trevar efter överallt och hela tiden? Kan du förtydliga din fråga och förklara vad det har med ämnet att göra?
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-16 21:43:07

Batte skrev:
rdos skrev:
Dagobert skrev:Är det inte olika saker? Låter som att det första är statistik och det andra praktik.


Nej, de är kopplade. Olika preferenser på relationsområdet leder till olika slags problem, som kompliceras av t.ex. partnersval. Det är ju inte så att autisters problem på relationsområdet kan "fixas" genom t.ex. övning eller social kompetens, helt enkelt för att de delvis beror på medfödda preferenser.

Ungefär som att man inte kan "fixa" en homosexuell genom att upplysa eller utbilda vederbörande till att bli hetereo. När det gäller läggningar så är dessa idag accepterade som medfödda, och samma sak borde man göra även med autistiska relationspreferenser. De kan eller ska inte utbildas eller tränas bort, utan de ska förstås.


Igjen, dette er et tema jeg ikke liker å diskutere men...

(Prosentuell fordeling mellom) ulike seksuelle legninger og funksjonsevne i seksuelle situasjoner er selvsagt ikke det samme.

Mest trolig er det en eller annen form for kobling, ja. Men det betyr ikke at det er det samme.

Jeg tror det er viktig å ikke forenkle dette for mye. Spesielt når du framstår som en med faglig tyngde.


Verkligheten är väldigt komplicerad, speciellt på det där området. Dels så finns ett antal preferenser som jag kopplat till neurodiversitet (det är vetenskap, oavsett vad slackern tycker om det), men sedan finns oxå en massa kulturella tabun och föreskrifter. En av dem är t.ex. att man värderar män baserat på hur många sexpartners de haft, vilket leder till att många tror de måste ha många sådana, och gärna så tidigt som möjligt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

sexualitet?

Inläggav Dagobert » 2017-04-16 21:44:10

DIProgan skrev:Vi kan ju börja med att fråga jesusiscool om det är procentuell fördelning mellan olika sexuella läggningar denne är ute efter eller om det är något mer komplicerat som hur autister fungerar i sexuella situationer.... ?

rdos skrev:
Dagobert skrev:
rdos skrev:Som om det skulle vara två olika saker...

Är det inte olika saker? Låter som att det första är statistik och det andra praktik.


Nej, de är kopplade. Olika preferenser på relationsområdet leder till olika slags problem, som kompliceras av t.ex. partnersval. Det är ju inte så att autisters problem på relationsområdet kan "fixas" genom t.ex. övning eller social kompetens, helt enkelt för att de delvis beror på medfödda preferenser.

Ungefär som att man inte kan "fixa" en homosexuell genom att upplysa eller utbilda vederbörande till att bli hetereo. När det gäller läggningar så är dessa idag accepterade som medfödda, och samma sak borde man göra även med autistiska relationspreferenser. De kan eller ska inte utbildas eller tränas bort, utan de ska förstås.

Vadå träna bort relationspreferenser? Vem har sagt nåt om det?

Igen: DIProgans första alternativ är statistik över aspergargruppen, det andra är huruvida aspergare t.ex. har nåt vanligt problem de stöter på när de ska ha sex.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-16 21:50:06

Dagobert skrev:Igen: DIProgans första alternativ är statistik över aspergargruppen, det andra är huruvida aspergare t.ex. har nåt vanligt problem de stöter på när de ska ha sex.


Ett vanligt problem de har när de ska ha sex är asexualitet. Det är en preferens som i statistiken är vanligare bland aspergare. Ett annat exempel är hur många killar med AS har svårt att ta intiativ, som leder till att de inte "får till det". Det är oxå ett drag kopplat till neurodiversa relationer.

Men jag kanske helt missuppfattat. Ni kanske pratar om impotens? :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

sexualitet?

Inläggav tahlia » 2017-04-16 21:52:45

Seurat skrev:På samma sätt gör du alla autister en otjänst om du försöker låta påskina att gruppens sexualitet skulle vara "normal".


Erm... definiera "normal". Om alla varianter av sexualitet som återfinns hos NT också kan återfinnas hos NPF:are, på vilket sätt skulle det då vara en otjänst om jag påstår att det faktiskt är så?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

sexualitet?

Inläggav Dagobert » 2017-04-16 21:53:59

rdos skrev:Men jag kanske helt missuppfattat. Ni kanske pratar om impotens? :lol:

Uttalar du dig som respekterad forskare och peer-reviewer nu?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

sexualitet?

Inläggav slackern » 2017-04-16 21:54:51

rdos skrev:
Dagobert skrev:Igen: DIProgans första alternativ är statistik över aspergargruppen, det andra är huruvida aspergare t.ex. har nåt vanligt problem de stöter på när de ska ha sex.


Ett vanligt problem de har när de ska ha sex är asexualitet. Det är en preferens som i statistiken är vanligare bland aspergare. Ett annat exempel är hur många killar med AS har svårt att ta intiativ, som leder till att de inte "får till det". Det är oxå ett drag kopplat till neurodiversa relationer.

Men jag kanske helt missuppfattat. Ni kanske pratar om impotens? :lol:


Men den rapporten du länkade till skrev ju att det fanns för lite forskning för att dra några slutsatser ungefär.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-16 22:00:28

Dagobert skrev:
rdos skrev:Men jag kanske helt missuppfattat. Ni kanske pratar om impotens? :lol:

Uttalar du dig som respekterad forskare och peer-reviewer nu?


Här på forumet uttalar jag mig alltid som privatperson om annat inte anges. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

sexualitet?

Inläggav Batte » 2017-04-16 22:04:08

rdos skrev:Men jag kanske helt missuppfattat. Ni kanske pratar om impotens?
Det finnes nok flere vanlige problemer enn det. Tviler på at du vil få en komplett liste her, på åpent forum. :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-16 22:05:49

tahlia skrev:
Seurat skrev:På samma sätt gör du alla autister en otjänst om du försöker låta påskina att gruppens sexualitet skulle vara "normal".


Erm... definiera "normal". Om alla varianter av sexualitet som återfinns hos NT också kan återfinnas hos NPF:are, på vilket sätt skulle det då vara en otjänst om jag påstår att det faktiskt är så?


Det blir väl en otjänst när folk tar det som en intäkt för att alla npfares sexualitet är "normal". Att om man inte är normal, så kan NT-världens alla märkliga tolkningar användas.

Speciellt för asexualitet så är detta ett reellt problem, då asexualitet inte ser likadan ut bland NTs som npfare.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

sexualitet?

Inläggav Dagobert » 2017-04-16 22:06:39

rdos skrev:
Dagobert skrev:Igen: DIProgans första alternativ är statistik över aspergargruppen, det andra är huruvida aspergare t.ex. har nåt vanligt problem de stöter på när de ska ha sex.


Ett vanligt problem de har när de ska ha sex är asexualitet. Det är en preferens som i statistiken är vanligare bland aspergare.

Kommer asexuella ofta så långt som till att klä av sig inför en partner?

rdos skrev:Ett annat exempel är hur många killar med AS har svårt att ta intiativ, som leder till att de inte "får till det". Det är oxå ett drag kopplat till neurodiversa relationer.

Är det vanligt att de som inte kan "få till det" har en partner som ligger i sängen och väntar?

Ser du sex bara som statistik? Jag förstår inte hur dina svar har med frågan att göra.

rdos skrev:Men jag kanske helt missuppfattat. Ni kanske pratar om impotens? :lol:

Kanske det, om det är ett vanligt problem vid osäkerhet och nervositet.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

sexualitet?

Inläggav rdos » 2017-04-16 22:08:19

Batte skrev:
rdos skrev:Men jag kanske helt missuppfattat. Ni kanske pratar om impotens?
Det finnes nok flere vanlige problemer enn det. Tviler på at du vil få en komplett liste her, på åpent forum. :wink:


Bara fram med den. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

sexualitet?

Inläggav tahlia » 2017-04-16 22:08:30

rdos skrev:Speciellt för asexualitet så är detta ett reellt problem, då asexualitet inte ser likadan ut bland NTs som npfare.


Och vad skulle skillnaden vara?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

sexualitet?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-16 22:09:00

Jag håller med Thalia om att en asperger diagnos inte säger något om sexualiteten.
Det är möjligt att sexuella avvikelser och "udda" preferenser är vanligare men det behöver de inte vara. Asexualitet är inte normen.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

sexualitet?

Inläggav Dagobert » 2017-04-16 22:12:25

rdos skrev:Bara fram med den. :mrgreen:

:lol:
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

sexualitet?

Inläggav Seurat » 2017-04-16 22:17:02

tahlia skrev:Erm... definiera "normal".


normal avser statistiskt genomsnittsbildande

tahlia skrev:Om alla varianter av sexualitet som återfinns hos NT också kan återfinnas hos NPF:are, på vilket sätt skulle det då vara en otjänst om jag påstår att det faktiskt är så?


Nej, det du påstod var att fördelningen inte spelar någon roll.

Om en grupp löper ökad risk eller har större svårighet är det självklart relevant att beakta dessa faktorer, oavsett om det handlar om riktade informationskampanjer till homosexuella, diabetesinformation till feta patienter eller särskild omtanke vid möte med enskilda individer ur en grupp med funktionsnedsättning.

Att generalisera ett diagnosspektrum handlar om att förstå det specifika. Att vara särskilt uppmärksam på olika symtom och olika variationer. Riktade åtgärder kan ofta gynna särskilt utsatta grupper.

På enskild nivå kan man ställa bra frågor för att få kunskap om vilka förutsättningar och behov individen har. Därigenom kan man möta individen på dennes villkor och öka förutsättningarna för en bra och meningsfull åtgärd.

Att blunda för det och låtsas att allt är normalt är att göra gruppen en otjänst.
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in