Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-08 8:21:40

Bali skrev:
Pingla95 skrev:Till Bali,
Har också mailat (men angående de frågor jag ställde här på forumet) och inte fått svar ännu. Tänker att det kan finnas många anledningar till att det inte har kommit svar ännu. Det är ju fredag och snart helg och det har ju dessutom hänt en del jobbiga saker i Stockholm idag. Lita till din välvilja, att du ville väl när du skrev mailet.

Ja, det finns säkert många orsaker till att de inte har svarat, särskilt efter det hemska som hänt i Stockholm. Och jag hoppas förstås att jag lyckades förmedla det jag ville föra fram i mitt mejl på ett vänligt och informativt sätt, och absolut inte kritiskt och sårande.

Men jag oroar mig alltid för att eventuellt såra eller göra andra människor illa på något sätt, så tusen tack för dina ord, Pingla95. :-)Happy


Varsågod.
Känner igen mig där. Brukar också oroa mig väldigt mycket för att råka såra andra på något vis.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Mountain_lion » 2017-04-09 23:59:12

Kahlokatt skrev:Ja, risken är väl att man skulle få höra "åh vad DUKTIG du är!" eller något annat förklemande. Jag läste en text som jag tycker är ett typexempel på det där tänkandet. En savant-konstnär - vars namn jag nu inte minns - har sålt sina utsökta konstverk för dyra pengar till "personer som inte vetat att konstnären är gravt förståndshandikappad."

Och då blir de mindre värda, eller? :roll:


Inte alls så.
Konst är ju som alla vet helt subjektiv. Ifall jag köper konst så bryr jag mig inte alls om ifall Konstnären är det ena eller andra. Mönjligen har jag svårt för kändisar som slår sig in på konstbanan och får sålt fast det inte är bra, enligt mitt tycke.
Alla sätt som möjliggör att kunna visa sin konst är bra, tänker jag.
Mycket av det som Jackson Pollack gjorde tycker jag är skräp.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-10 12:33:40

Jag har nu fått ett mejl från studenterna, där de dels skriver att de kommer att omformulera beskrivningen för projektet "så att risken för missuppfattning blir mindre", dels sänder med en text som de ber mig att posta för deras räkning här på forumet.

Här kommer den texten alltså:

Hej alla!

Maria Åhgren och Linus Andersson här, som har projektet ”Dreams of".

Först och främst vill vi tacka för de synpunkter ni framfört här på forumet.
Det är viktigt för oss att ta del av era tankar kring projektet.

Vi vill, som Pingla95 skrev, att projektet ska ge en möjlighet för autister att visa upp sig och synas i samhället. Vi vill skapa en gemenskap då gemenskap skapar förståelse och acceptans. Vårt syfte är inte att det ska uppfattas som ”diagnoskonst” eller att förminska personer på något sätt. Vi ser att alla personer är olika och kommunicerar olika, och att alla sätt är rätt sätt. Konst är ett sätt att kommunicera på och just i detta arbete har vi valt att arbeta med konst då vi själva helst kommunicerar via färg och form.

Konstverken ska göras på temat drömmar - detta för att vi har temat ”hopp” på vår slututställning (gäller för alla elever på vår skola).

Vi tar gärna emot frågor och funderingar.
Maila oss på maria.ahgren@student.forsbergsskola.se.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-11 16:53:21

Nu har jag också fått den nya beskrivningen av konstprojektet, en beskrivning som i alla fall jag tycker låter väldigt bra. :-)Happy

Jag hoppas att flera av er andra tycker detsamma och kanske nu blir sugna på att få vara en del av detta projekt.

Dreams of Svenska.jpg


Moderator: Lade till bilagan även i startinlägget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-11 17:22:10

Deltar med en tavla i projektet nu.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-11 17:26:22

Pingla95 skrev:Deltar med en tavla i projektet nu.

Vad kul att höra! :)
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Richard » 2017-04-11 20:06:01

Jag har fått vara med i detta projekt:
http://aniarasvanner.se/
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-16 8:14:28

Bali skrev:Hej alla!

Maria Åhgren och Linus Andersson här, som har projektet ”Dreams of".

Först och främst vill vi tacka för de synpunkter ni framfört här på forumet.
Det är viktigt för oss att ta del av era tankar kring projektet.

Vi vill, som Pingla95 skrev, att projektet ska ge en möjlighet för autister att visa upp sig och synas i samhället. Vi vill skapa en gemenskap då gemenskap skapar förståelse och acceptans. Vårt syfte är inte att det ska uppfattas som ”diagnoskonst” eller att förminska personer på något sätt. Vi ser att alla personer är olika och kommunicerar olika, och att alla sätt är rätt sätt. Konst är ett sätt att kommunicera på och just i detta arbete har vi valt att arbeta med konst då vi själva helst kommunicerar via färg och form.

Konstverken ska göras på temat drömmar - detta för att vi har temat ”hopp” på vår slututställning (gäller för alla elever på vår skola).

Vi tar gärna emot frågor och funderingar.
Maila oss på maria.ahgren@student.forsbergsskola.se.

Hej Maria Åhgren och Linus Andersson!

Jag ville med det jag skrev inte på något sätt misskreditera er eller såga ert initiativ osett, utan lyfta fram ett problem jag bara sett alltför många gånger.

Problemet rör i första hand tolkningsföreträden.

I såna här projekt handlar det väldigt mycket om tilltal, presentation och utformning.
Välmening och goda avsikter är inga garanter för att det ska bli bra - det kan snarare leda till ännu mer stigmatisering om de som ligger bakom använder von oben-tilltal och snarare ställer ut autisterna än deras konstverk.

Jag har dessvärre sett åtskilliga dåliga projekt under mina 22 år som diagnosticerad aspergare.
Entusiastiska pedagoger och andra som i sin välmeningsiver faktiskt gör mer skada än nytta när aspergare/autister deltar i olika projekt som sen presenteras offentligt.
Det blir mer ofta än sällan snuttifiering, klappa på huvudet, odemokratiskt.
Tyvärr har de som säger sig företräda våra intressen ofta varit väldigt bra på att bidra till stigma.

Alltså, och det här säger jag inte specifikt till er utan till en bred allmänhet:

Vi är inte tama apor eller cirkusdjur.
Vi är inte gulliga muppar.
Vi ska inte användas som goodwillföremål i andras karriärsyften.

En bra utgångspunkt skulle kunna vara att se oss som medborgerliga jämlikar snarare än som diagnoser eller föremål för välgörenhet och särskild pedagogik.

Men jag sågar alltså inte ert initiativ osett.

Då ni inte kommer från AAF, Habiliteringen, aspergerlinjer på skolor och liknande förhåller jag mig försiktigt positiv eller avvaktande och önskar er lycka till.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in