Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2017-03-09 15:55:17

Dagobert skrev:Jag letade efter en automatisk kattmatare för att kunna lämna min katt några dar. Bor på landet med kattlucka.
Men först fick jag se en kattleksak som verkar vettig, Trixie Fun board cat activity från Amazon:
kattlek.jpg

Man gömmer torrfoder så får katten "jaga" och tänka istället för att bara glufsa i sig och sova vidare. Den dyker upp 4:55 på videon: https://www.youtube.com/watch?v=K-Ec7gzVZv0

Jag vet inte längre om det är så bra med automatisk kattmatare. Katterna tycks kunna bli besatta av att få ut mat när de inte vet att det kommer regelbundet.
En tillverkares idylliska video:
https://www.youtube.com/watch?v=y7KZ5XlUeaE

Köparnas videor från verkligheten:
https://www.youtube.com/watch?v=KRBH21IvSrc
https://www.youtube.com/watch?v=hsIqsVRyvc8
https://www.youtube.com/watch?v=AGrCbdMMYVQ
https://www.youtube.com/watch?v=sJeVyN8LWbs
https://www.youtube.com/watch?v=UMrtNArBrFc
:?

Matlabyrinten på bilden kostar $30 + frakt. Blandade betyg men mest positiva.
Några skrev att den var för trång för katter med stora tassar.
https://www.amazon.com/TRIXIE-Pet-Produ ... op?ie=UTF8

Lite dyrt att köpa på vinst och förlust, jag tror jag svänger ihop nåt liknande på prov, så får jag se om det går hem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Richard » 2017-03-12 16:14:18

Mina 2 katter som jag haft sen oktober, Milo och Zero.

Bild
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2017-03-12 20:03:56

Richard skrev:Mina 2 katter som jag haft sen oktober, Milo och Zero.


Ser fina ut, matar du dem med dina elaka grannar..? :-)005
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2017-03-12 21:21:35

kattlek.jpg

(Kostar som sagt $30 +frakt.)

Jag gjorde en prototyp av spånskiva och dyckert (spik utan vassa huvuden). Inga andra hinder.

Fungerar fint. Hon får det goda torrfodret där och den mindre goda bantarmaten i matskålen som vanligt. Huruvida hon tycker det är kul eller bara besvärligt är svårt att säga. Jag lutar åt lite kul.

Men spik är ju inte så trevligt. Jag ska köpa blompinnar och kapa i 4-5 cm-bitar, borra hål i en skiva, spraya allt vitt - bra med kontrast för att se maten - och montera.

Jag tänkte först på vanliga träplugg, men de är för tjocka - svårt att komma åt en bit som hamnat bakom. De är dessutom räfflade, lätt att fastna med klorna.

Hon lär sig, sakta men säkert. Blir det för lätt gör jag en ny med svårare mönster, t.ex. koncentriska cirklar och samma pinnavstånd runt alla cirklar - då blir det inga raka gator att dra maten längs. :twisted:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2017-03-12 21:37:32

Om man nu vill göra en egen enkel aktivitetsleksak åt sin katt kan man ta en genomskinlig plastflaska och göra ett par hål i den som är precis så stora som deras favoritgodis. Sen kan man fylla den med lite av godbitarna och rulla iväg den, samtidigt som man visar katten hur man får ut dem, efter ett tag fattar dom galoppen och rullar omkring den. Men fyll inte för mycket, då håller dom på hela natten... :-)005

P.S. går att göra av hårda plastbollar också, t ex innebandybollar, lycka till...
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2017-03-12 22:06:35

antonius skrev:Om man nu vill göra en egen enkel aktivitetsleksak åt sin katt kan man ta en genomskinlig plastflaska och göra ett par hål i den som är precis så stora som deras favoritgodis. Sen kan man fylla den med lite av godbitarna och rulla iväg den, samtidigt som man visar katten hur man får ut dem, efter ett tag fattar dom galoppen och rullar omkring den. Men fyll inte för mycket, då håller dom på hela natten... :-)005

P.S. går att göra av hårda plastbollar också, t ex innebandybollar, lycka till...

Fiffigt. Innebandyboll passar bäst hos mig, jag har inte så stora öppna ytor.
Jag wipplade att innebandybollens hål är runda, 11 mm. Mitt (kattens) torrfoder är liksidiga trianglar med basen 11,5 och höjden 11. Låter som att det skulle funka, ev borra upp ett par hål lite. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav kiddie » 2017-03-30 23:17:37

kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2017-03-30 23:31:16

Ja, det visste vi väl alla att katten gillar människor! :D Men vi kanske tror att det bara beror på att de gillar att vi ger dem mat, smeker dem och tjänar som varma fåtöljer åt dem.

Men har vi inte alla blivit hälsad på av en katt som visar hur glad den är att se oss?

Spoiler: visa
På kyrkogården en sen kväll kände jag plötsligt något mjukt som strök sig mot benen. Jag hoppade överraskad till och katten drog sig tillbaka, men inte så långt. Jag tyckte den var väl kärvänlig mtp att vi inte kände varandra. Men så kom jag på att vi nog träffats - för ett år sedan. Sedan satte jag mig på en bänk och katten började genast mjölktrampa. Aj, rätt igenom mina byxben!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav ankhh » 2017-04-09 13:37:27

Haha, dokusåpan The Kattashians!

För behjärtanvärt ändamål, ska tilläggas, det är Stockholms katthem som sänder live.

Vi vill redan från början försäkra att vi sätter katternas välmående i första rummet. Katterna som deltar får exakt lika bra omvårdnad som våra övriga katter, och skulle någon visa tecken på att inte trivas kommer den katten att lämna huset. Ingen ska känna minsta oro för hur katterna har det!

Självklart har vi tillstånd från Länsstyrelsen för detta. Katterna som bor i huset kommer att adopteras ut efter exakt samma regler som våra andra katter, efter att dom lämnar huset.

Men varför ställer vi då upp på ett sånt här projekt? Jo, för att ändamålet helgar medlen som man brukar säga. Vi tror och vet att vi kommer att få möjlighet att sprida information och kunskap om Katthemmet och om hemlösa katter i samband med den uppmärksamhet detta skapar.


http://www.katthemmet.nu/sidor/the-kattashians.aspx
(sänds i Aftobladet, http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/n ... hianslive/)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2017-04-09 17:07:27

Dagobert skrev:
katt.jpg

... Trixie Fun board cat activity från Amazon:..., jag tror jag svänger ihop nåt liknande på prov...

Det tog en oväntad vändning. :-)Happy
Jag gjorde en provisorisk platta, 25x25 cm, med enbart pinnar. Katten är överviktig, väger drygt 5 kg. Hon petade inte fram nån mat om hon inte var riktigt hungrig. Jag insåg att detta kunde utnyttjas.

Nu får hon glufsa i sig 1/3 god Friskies i matskålen och peta fram 2/3 tråkig bantarmat från veterinären på pinnplattan.
Hon har lärt sig hur hon ska få fram maten utan större besvär.

Hon får ingen mer Friskies förrän hon ätit upp det mesta på plattan. Med påföljd att hon bara äter 3/4 så mycket som förut!

Förut måste jag mäta upp dagsransonen. Nu har hon i princip fri tillgång till samma mat, bara hon ids peta fram den.
Jag tror att hon har gått ner ett par hekto på några veckor. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Dagobert 2017-04-09 17:14:24, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Richard » 2017-04-10 16:52:16

Titta, vad man upptäckte förra veckan!

Vem har rivit sönder min fina vätebomb?


Bild
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2017-04-10 17:00:34

Richard skrev:Vem har rivit sönder min fina vätebomb?


Det måste vara någon "make peace, not war" förespråkare... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2017-04-10 18:18:19

Every nuke makes cats puke. :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2017-07-26 22:53:30

Mam-maaaa!.jpg

"Mam-maaaa! Kom och hämta mig nuuu!"
:-)173
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav kiddie » 2017-07-26 23:45:47

Ny kisse. Har inte haft kattunge på väldigt länge. Men gubbkatten behövde en kompis visade det sig. Inte för att han är särdeles impad av den lille just nu, men det kommer nog.

Kattunge har två lägen, full fart eller sömn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2017-08-31 21:03:33

http://www.traveling-cats.com/2013/10/c ... ahTe1FLfIU

I Japan finns ett katt-kafé för enbart 黒い猫 (svarta katter)! Av någon underlig anledning är det extra svårt att hitta hem till helsvarta kissar. Katterna har små snusnäsdukar i olika färg för att man skall kunna se skillnad på dem och bär även färgrelaterade namn.
Jag gillar speciellt kissen som ligger upponed, samt de två som busar med en boll, de ser så härligt viga ut.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-24 18:45:53

Min älskade unge!.jpg


Texten betyder ungefär "när man inte behöver DNA-testa..."
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Richard » 2017-11-01 18:14:25

Kahlokatt skrev:
Min älskade unge!.jpg


Texten betyder ungefär "när man inte behöver DNA-testa..."

Oooh... Så söta!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Richard » 2017-11-01 18:15:05

Kahlokatt skrev:http://www.traveling-cats.com/2013/10/cats-from-himeji-japan.html#.WahTe1FLfIU

I Japan finns ett katt-kafé för enbart 黒い猫 (svarta katter)! Av någon underlig anledning är det extra svårt att hitta hem till helsvarta kissar. Katterna har små snusnäsdukar i olika färg för att man skall kunna se skillnad på dem och bär även färgrelaterade namn.
Jag gillar speciellt kissen som ligger upponed, samt de två som busar med en boll, de ser så härligt viga ut.

Det finns väl i Japan också, en ö där det bor jättemånga katter på?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2017-11-01 18:21:28

Richard skrev:
Kahlokatt skrev:http://www.traveling-cats.com/2013/10/cats-from-himeji-japan.html#.WahTe1FLfIU

I Japan finns ett katt-kafé för enbart 黒い猫 (svarta katter)! Av någon underlig anledning är det extra svårt att hitta hem till helsvarta kissar. Katterna har små snusnäsdukar i olika färg för att man skall kunna se skillnad på dem och bär även färgrelaterade namn.
Jag gillar speciellt kissen som ligger upponed, samt de två som busar med en boll, de ser så härligt viga ut.

Det finns väl i Japan också, en ö där det bor jättemånga katter på?


Ja, det finns flera, bl.a. en som heter Aoshima. Varning, dock - katterna på de här öarna är okastrerade och förökar sig hej vilt, de går och dras med obehandlade infektioner, de äter fel saker, etc., så katt-öarna är inte alls så paradisiska som jag tidigare hade föreställt mig.
Det finns dock volontärer som åker till öarna och utför kastreringar, ger katterna vård, etc.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Parvlon » 2017-11-02 10:31:15

Kahlokatt skrev:Ja, det finns flera, bl.a. en som heter Aoshima. Varning, dock - katterna på de här öarna är okastrerade och förökar sig hej vilt, de går och dras med obehandlade infektioner, de äter fel saker, etc., så katt-öarna är inte alls så paradisiska som jag tidigare hade föreställt mig.
Det finns dock volontärer som åker till öarna och utför kastreringar, ger katterna vård, etc.


när människan lägger sig i så är det inte paradis längre.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2017-12-08 4:15:07

Min katt var nyfiken när jag smuttade på lite punsch. Jag tog en droppe på fingret och hon skulle nosa. Men 1 dm ifrån ryckte hon till och sprang iväg. :-)Happy

-Ska du lukta på punschen, katt?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav kiddie » 2017-12-10 1:14:05

Mina katter har alltid gillat choklad så om man lämnar något som är lite choklad på vill de slicka. Galningar. Det är ju giftigt. Så måste avlägsna alla chokladspår som kan förekomma...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Huggorm » 2017-12-10 11:19:32

kiddie skrev:Mina katter har alltid gillat choklad så om man lämnar något som är lite choklad på vill de slicka. Galningar. Det är ju giftigt. Så måste avlägsna alla chokladspår som kan förekomma...
Fast det beror på vad för choklad du har. Vanlig choklad innehåller ganska lite kakao så det klarar dom, och vit choklad skall tydligen vara i princip ofarligt. Om du däremot har lite dyrare mörk choklad med massor av kakao kan det vara idé att hålla den borta från katten...
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in