Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 20:27:34

Idag får jag full aktivitetsersättning (strax över 6.000 kr/mån) och 95% av hyran (4.451 kr/mån) i bostadstillägg. Jag har aldrig jobbat förut.
Jag har kollat runt lite på vad man kan tänkas tjäna som nyanställd i matbutik utan att ha jobbat tidigare och fick fram ungefär 10.000-12.000 efter skatt om man jobbar heltid. Denna summa ger inget bostadsbidrag eller tillägg heller. Detta betyder att jag bara skulle öka min inkomst med cirka 1-2.000 kr eller så kanske den inte ökar alls. Det kan ju betyda att det kan dröja flera år innan min inkomst ökar genom att jobba. Detta betyder att det inte lönar sig för mig att jobba.

sen är det inte säker att jag skulle klara av att jobba heltid utan snarare 5 timmar om dagen 3 dagar per vecka eller något i den stilen.

Dessutom har jag låga förhoppningar på att någon skulle vilja höja min lön från den lön jag fick när jag anställdes om jag skulle anställas. Jag har ingen gymnasieutbildning och har aldrig jobbat förut så vem vill höja min lön. Jag blir nog en av de med lägst lön av alla de anställda på den arbetsplatsen jag blir anställd på.

Stämmer detta eller tänker jag helt galet?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav Huggorm » 2017-04-06 20:34:53

Jo det stämmer nog, så blir det när man har så höga bidragsnivåer som vi har i Sverige
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav Batte » 2017-04-06 20:39:40

Dette vet jeg ingen ting om, men det var overraskende lavt. Hvor mye tilsvarer det før skatt da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav ankhh » 2017-04-06 20:45:07

Det låter som riktigt låga löner, ja. Att de därmed är i nivå med bidragen, eller rättare sagt ersättningarna (från försäkringar), är väl just för att dessa ska ligga på en nivå man kan leva på.

Jag skulle ju vänta mig något mer av att jobba, och undrar lite hur det kan bli så låg lön i handeln? Just nu är det ju diskussion kring eventuella nya låglönejobb för invandrare som ifrågasätts för att de "bara" hamnar kring 12000 i månaden efter skatt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 20:51:02

Bör jag få mer eller mindre lön än en 20-åring som precis har gått ut gymnasiet?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 20:53:17

ankhat skrev:Det låter som riktigt låga löner, ja. Att de därmed är i nivå med bidragen, eller rättare sagt ersättningarna (från försäkringar), är väl just för att dessa ska ligga på en nivå man kan leva på.

Jag skulle ju vänta mig något mer av att jobba, och undrar lite hur det kan bli så låg lön i handeln? Just nu är det ju diskussion kring eventuella nya låglönejobb för invandrare som ifrågasätts för att de "bara" hamnar kring 12000 i månaden efter skatt.

Jag kanske har hittat fel information men jag baserade mitt första inlägg på det jag fann (genom en Googling) i olika forumtrådar som skrevs för cirka 3-5 år sedan. Kan mycket väl vara så att det har ändrats sedan dess eller att jag hittade fel information.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav Huggorm » 2017-04-06 20:53:40

MGA_89 skrev:Bör jag få mer eller mindre lön än en 20-åring som precis har gått ut gymnasiet?
Om personen gått ett yrkesprogram på gymnasiet och jobbar i det yrket bör det öka lönen
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav Huggorm » 2017-04-06 20:54:30

Vad blir det före skatt? Det är det man normalt anger när man pratar om löner
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-06 20:58:29

Huggorm skrev:Jo det stämmer nog, så blir det när man har så höga bidragsnivåer som vi har i Sverige

Menar du med det att du tycker vi ska ha lägre ersättningar?
Ut i skogen och samla kottar eller?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 21:02:01

Detta hittar jag när det gäller livsmedelsbutiker/mataffärer: https://www.handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/

Dock verkar det inte ha avtal för vad lägstalönen bör ligga på för en person på 28 år.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 21:03:12

Huggorm skrev:Vad blir det före skatt? Det är det man normalt anger när man pratar om löner

jag vet att man oftast anger lönesumman före skatt men just nu ville jag veta vad jag får in på kontot och för att kunna jämföra med det jag har idag.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav kiddie » 2017-04-06 21:04:00

Om man klarar av att jobba halvtid och sjukskriven resten så tjänar man ju direkt inget ekonomiskt. Handlar väl mer om att man ska jobba om man kan.

Sedan beror det ju på hyran hur det blir. Man "tjänar" mer på att inte jobba ju högre hyra man har till en viss gräns.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 21:05:52

KrigarSjäl skrev:
Huggorm skrev:Jo det stämmer nog, så blir det när man har så höga bidragsnivåer som vi har i Sverige

Menar du med det att du tycker vi ska ha lägre ersättningar?
Ut i skogen och samla kottar eller?

Nej ersättningen bör inte vara lägre för de med aktivitetsersättning. Men en anledning till att jag vill jobba är för att kunna höja min inkomst men det verkar inte gå. Så antingen bör aktivitetsersättningen höjas rejält så att man kan leva på den lite bättre än man kan idag eller så bör det fixa på något annat vis.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 21:07:19

kiddie skrev:Om man klarar av att jobba halvtid och sjukskriven resten så tjänar man ju direkt inget ekonomiskt. Handlar väl mer om att man ska jobba om man kan.

Sedan beror det ju på hyran hur det blir. Man "tjänar" mer på att inte jobba ju högre hyra man har till en viss gräns.


Men om det nu ser ut som det gör med alla regler osv. så överväger jag nog att struntar i att jobba och fortsätta att isolera mig hemma som fattig utan jobb.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 21:08:39

Om jag skulle börja jobba 5 timmar om dagen 3 dagar i vecka hur mycket skulle min aktivitetsersättning sjunka med då? skulle den sjukna med x antal procent eller med motsvarande summa som jag får i lön?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav slackern » 2017-04-06 21:08:52

Huggorm skrev:Jo det stämmer nog, så blir det när man har så höga bidragsnivåer som vi har i Sverige

Sedan får vi ju tänka på att det är ingångslönen vilken kommer att höjas med åren, inte alls konstigt att man får slita hundöra för att tjäna mer ju mer erfarenhet man har.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-06 21:10:08

Om jag skulle börja jobba 5 timmar om dagen 3 dagar i vecka hur mycket skulle min aktivitetsersättning sjunka med då? skulle den sjukna med x antal procent baserat på hur mycket jag jobbar eller med motsvarande summa som jag får i lön?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav tahlia » 2017-04-06 23:42:58

Du kan arbeta 25, 50, 75 eller 100% räknat på 40 timmar/vecka som 100%.

Här finns info om ingångslöner för yngre.

https://www.handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav Alien » 2017-04-07 0:22:37

MGA_89 skrev:Dessutom har jag låga förhoppningar på att någon skulle vilja höja min lön från den lön jag fick när jag anställdes om jag skulle anställas. Jag har ingen gymnasieutbildning och har aldrig jobbat förut så vem vill höja min lön. Jag blir nog en av de med lägst lön av alla de anställda på den arbetsplatsen jag blir anställd på.

Stämmer detta eller tänker jag helt galet?


Ur min synvinkel tänker du galet. Om jag var i din ålder så skulle jag alla gånger föredra en anställning med låg lön än att leva på aktivitetsersättning. Jag skulle må bättre av det, jag skulle få arbetskamrater och känna mig mer delaktig i samhället. Och skulle jag vilja söka mig ett annat arbete, så är tidigare arbetserfarenhet en bättre merit än aktivitetsersättning.

Och alla får väl en viss lönehöjning via kollektivavtalet? Vad just du skulle få beror väl också på hur nöjd arbetsgivaren är med dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav DIProgan » 2017-04-08 4:26:59

Medianinkomsten för Sverige ligger kring 16900kr/månad efter skatt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav TORatANDET » 2017-04-08 6:06:13

MGA_89 skrev:Stämmer detta eller tänker jag helt galet?

Jag undrar också det.
Vilken heltidslön innan skatt räknar du på, och varifrån har du fått den informationen?

Om man har 18000-19000 kr i lön före skatt, så får man ut ca 14 000 kr efter skatt.
(Vad jag vet. Jag är arbetsgivare.)
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav Huggorm » 2017-04-08 8:11:34

Man får acceptera en låg lön på första jobbet, man är ju inte effektiv innan man lärt upp sig. Jag fick 12.000kr före skatt på mitt första jobb, det var visserligen drygt femton år sedan men det var dåligt på den tiden också. Och då jobbade jag som TV-reparatör med relevant utbildning. Sedan kunde jag snart gå vidare, det är mycket lättare att hitta ett annat jobb om man redan har ett.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav MGA_89 » 2017-04-09 0:13:57

Huggorm skrev:Man får acceptera en låg lön på första jobbet, man är ju inte effektiv innan man lärt upp sig. Jag fick 12.000kr före skatt på mitt första jobb, det var visserligen drygt femton år sedan men det var dåligt på den tiden också. Och då jobbade jag som TV-reparatör med relevant utbildning. Sedan kunde jag snart gå vidare, det är mycket lättare att hitta ett annat jobb om man redan har ett.
Helt klart blir man bättre ju längre man har jobbat. Men kag är själv en sån person som har lätt för att lära mig saker och lätt för att ta egna initiativ vilket bör vara bra på en arbetsplats. Jag är även snabb på att utföra saker som skall göras såvida det inte gäller saker som bara är till mig själv då skjuter jag gärna upp dem. Men skall någonting göras åt någon annan eller på låt säga en framtida arbetsplats då är jag duktig på att göra det jag ska och kanske lite mer. Jag är även bra på att komma med idéer och lösningar på problem samt har mycket fantasi och är kreativ. Dessa egenskaper bör väl vara bra på en arbetsplats kan jag tänka mig.

Sen kanske jag inte är bättre än en som har jobbat i tre år på samma arbetsplats. Men jag tror helt klart att om jag och en till skulle anställas samtidigt och vi båda skulle jobba lika länge så kanske arbetsgivaren skulle vara mer nöjd med mig än med den andra personen efter låt säga 6 månader. Fast å andra sidan vet jag ju inget om hur den andra är som person hen kanske besitter samma typ av egenskaper som mig eller är ännu bättre än vad jag är. Fast överlag så gissar jag nog på att arbetsgivaren skulle vara nöjd med det jag utför när jag är på arbetsplatsen.

Sen kanske han skulle vara mindre nöjd med andra saker som de andra anställda är bättre på än mig.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Mindre inkomst med jobb än som sjukskriven, låter galet.

Inläggav Batte » 2017-04-09 9:58:43

MGA_89 skrev:Helt klart blir man bättre ju längre man har jobbat. Men kag är själv en sån person som har lätt för att lära mig saker och lätt för att ta egna initiativ vilket bör vara bra på en arbetsplats. Jag är även snabb på att utföra saker som skall göras såvida det inte gäller saker som bara är till mig själv då skjuter jag gärna upp dem. Men skall någonting göras åt någon annan eller på låt säga en framtida arbetsplats då är jag duktig på att göra det jag ska och kanske lite mer. Jag är även bra på att komma med idéer och lösningar på problem samt har mycket fantasi och är kreativ. Dessa egenskaper bör väl vara bra på en arbetsplats kan jag tänka mig.
Dette er veldig bra! Det er lettere å komme opp i lønn dersom man mestrer en jobb og deretter bytter jobb. Forøvrig er denne norske siden veldig bra med tanke på CV: http://cvnerden.no
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in