Hur många av er här har ett ordinarie jobb? (Omröstning)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många har ett ordinarie arbete?

Ja, jobbar heltid
34
29%
Ja, men jobbar deltid
8
7%
Jobbar deltid och resten är sjukersättning
6
5%
Jobbar på samhall
0
Inga röster
Har OSA
1
1%
Lönebidragsarbete
2
2%
Arbetslös
6
5%
Sjukpensionerad, sjukskriven
28
24%
Aktivitetstöd, praktik, arbetsträning, daglig verksamhet
14
12%
Student
17
15%
 
Antal röster : 116

Inläggav Pontus » 2008-09-14 23:07:11

Alien skrev:
Kristofer skrev:Feminism går ju bara ut på att kvinnor ska kunna utnyttja män maximalt när det passar dem och dessutom få männen att lyda deras vilja helt. Men det får jag inte säga för då jag jag ett svin.


Du avslöjar iaf dina fördomar och okunnighet.

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som männen så utnyttjar de männen? Hur får du ihop den logiken?

Vill du ha tillbaka femtiotalet då mannen förväntades försörja sin hemmafru eller vad? Det borde väl varit ännu svårare för en lågavlönad man att hitta en partner då.

Det kanske ses som okunnighet om man själv är en riktig feminist, men Kristofer's fördomar verkar faktiskt stämma in på många kvinnor.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-09-15 0:09:04

Pontus skrev:
Alien skrev:
Kristofer skrev:Feminism går ju bara ut på att kvinnor ska kunna utnyttja män maximalt när det passar dem och dessutom få männen att lyda deras vilja helt. Men det får jag inte säga för då jag jag ett svin.


Du avslöjar iaf dina fördomar och okunnighet.

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som männen så utnyttjar de männen? Hur får du ihop den logiken?

Vill du ha tillbaka femtiotalet då mannen förväntades försörja sin hemmafru eller vad? Det borde väl varit ännu svårare för en lågavlönad man att hitta en partner då.

Det kanske ses som okunnighet om man själv är en riktig feminist, men Kristofer's fördomar verkar faktiskt stämma in på många kvinnor.


Precis! Det är det viktigt att poängtera.

Kristoffer har fel om man är en riktig feminist.
Däremot tycker vissa KVINNOR som han uttrycker.
En jäkla skillnad.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lime » 2008-09-15 1:54:19

Pontus skrev:
Alien skrev:
Kristofer skrev:Feminism går ju bara ut på att kvinnor ska kunna utnyttja män maximalt när det passar dem och dessutom få männen att lyda deras vilja helt. Men det får jag inte säga för då jag jag ett svin.


Du avslöjar iaf dina fördomar och okunnighet.

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som männen så utnyttjar de männen? Hur får du ihop den logiken?

Vill du ha tillbaka femtiotalet då mannen förväntades försörja sin hemmafru eller vad? Det borde väl varit ännu svårare för en lågavlönad man att hitta en partner då.

Det kanske ses som okunnighet om man själv är en riktig feminist, men Kristofer's fördomar verkar faktiskt stämma in på många kvinnor.



Klart att det är så, det är helt legitimt i debatten med sk "malebashing" där det står fritt att klaga, gnälla och hacka på alla män för att de är så hemska och roffar åt sig rättigheter som de påstås förneka kvinnorna och dessutom ha fräckheten att alltför ofta ställa orimliga utseende och ålders krav på kvinnorna.
Svarar männen med samma mynt blir det ramaskrin från feminsterna.
Självklart ska kvinnor kunna ställa vilka krav som helst på männen...
En sund jämlikhet är för mig självklar, med lika arvsrätt, rösträtt lika lön för samma arbete osv, men därifrån utveckla ett sorts nästan rabiat manshat och demonisera alla män som alltför många i feministrörelsen gör är att gå för långt.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Alien » 2008-09-15 2:03:04

Pontus skrev:
Alien skrev:
Kristofer skrev:Feminism går ju bara ut på att kvinnor ska kunna utnyttja män maximalt när det passar dem och dessutom få männen att lyda deras vilja helt. Men det får jag inte säga för då jag jag ett svin.


Du avslöjar iaf dina fördomar och okunnighet.

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som männen så utnyttjar de männen? Hur får du ihop den logiken?

Vill du ha tillbaka femtiotalet då mannen förväntades försörja sin hemmafru eller vad? Det borde väl varit ännu svårare för en lågavlönad man att hitta en partner då.

Det kanske ses som okunnighet om man själv är en riktig feminist, men Kristofer's fördomar verkar faktiskt stämma in på många kvinnor.

Lime skrev:Klart att det är så, det är helt legitimt i debatten med sk "malebashing" där det står fritt att klaga, gnälla och hacka på alla män för att de är så hemska och roffar åt sig rättigheter som de påstås förneka kvinnorna och dessutom ha fräckheten att alltför ofta ställa orimliga utseende och ålders krav på kvinnorna.
Svarar männen med samma mynt blir det ramaskrin från feminsterna.
Självklart ska kvinnor kunna ställa vilka krav som helst på männen...
En sund jämlikhet är för mig självklar, med lika arvsrätt, rösträtt lika lön för samma arbete osv, men därifrån utveckla ett sorts nästan rabiat manshat och demonisera alla män som alltför många i feministrörelsen gör är att gå för långt.


Jag tycker snarare det är feministerna som blir demoniserade. Var finns alla dessa manshatande feminister? Mest i inlägg från antifeminister.

Och jag tycker det är ologiskt att anklaga feminister för att utnyttja män, som om de vore golddiggers. Tvärtom anser jag som feminist att kvinnor har samma skyldighet att försörja sig själva som männen, men givetvis bör de också ha samma rättigheter, t ex på arbetsmarknaden. Anledningen till att män i förhållanden tjänar mer än kvinnor beror just på att typiska kvinnoyrken brukar avlönas sämre. Även när kvinnor har samma yrken som män, så brukar arbetsgivarna föredra män, ge dem högre ingångslön etc.

Feminismen innebär inte att kvinnorna ska förtrycka männen; jag skäms nästan över er att behöva säga något så självklart.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-15 9:12:04

Pontus skrev:
Alien skrev:
Kristofer skrev:Feminism går ju bara ut på att kvinnor ska kunna utnyttja män maximalt när det passar dem och dessutom få männen att lyda deras vilja helt. Men det får jag inte säga för då jag jag ett svin.


Du avslöjar iaf dina fördomar och okunnighet.

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som männen så utnyttjar de männen? Hur får du ihop den logiken?

Vill du ha tillbaka femtiotalet då mannen förväntades försörja sin hemmafru eller vad? Det borde väl varit ännu svårare för en lågavlönad man att hitta en partner då.

Det kanske ses som okunnighet om man själv är en riktig feminist, men Kristofer's fördomar verkar faktiskt stämma in på många kvinnor.

Alien skrev:
Lime skrev:Klart att det är så, det är helt legitimt i debatten med sk "malebashing" där det står fritt att klaga, gnälla och hacka på alla män för att de är så hemska och roffar åt sig rättigheter som de påstås förneka kvinnorna och dessutom ha fräckheten att alltför ofta ställa orimliga utseende och ålders krav på kvinnorna.
Svarar männen med samma mynt blir det ramaskrin från feminsterna.
Självklart ska kvinnor kunna ställa vilka krav som helst på männen...
En sund jämlikhet är för mig självklar, med lika arvsrätt, rösträtt lika lön för samma arbete osv, men därifrån utveckla ett sorts nästan rabiat manshat och demonisera alla män som alltför många i feministrörelsen gör är att gå för långt.


Jag tycker snarare det är feministerna som blir demoniserade. Var finns alla dessa manshatande feminister? Mest i inlägg från antifeminister.

Och jag tycker det är ologiskt att anklaga feminister för att utnyttja män, som om de vore golddiggers. Tvärtom anser jag som feminist att kvinnor har samma skyldighet att försörja sig själva som männen, men givetvis bör de också ha samma rättigheter, t ex på arbetsmarknaden. Anledningen till att män i förhållanden tjänar mer än kvinnor beror just på att typiska kvinnoyrken brukar avlönas sämre. Även när kvinnor har samma yrken som män, så brukar arbetsgivarna föredra män, ge dem högre ingångslön etc.

Feminismen innebär inte att kvinnorna ska förtrycka männen; jag skäms nästan över er att behöva säga något så självklart.


Håller med. Och så bra du säger det också!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Charley? » 2008-09-15 9:23:05

Ni har rätt båda två, på varsitt sätt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav JohnNorum » 2008-09-15 10:05:23

Jag demoniserar bara feminister som demonstrerar för lika löner.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-15 13:16:49

JohnNorum skrev:Jag demoniserar bara feminister som demonstrerar för lika löner.


Varför skulle man inte ha lika lön för samma arbete??
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2008-09-15 13:31:35

alfapetsmamma skrev:
JohnNorum skrev:Jag demoniserar bara feminister som demonstrerar för lika löner.


Varför skulle man inte ha lika lön för samma arbete??


Enda anledningen jag kan komma på är ifall man själv avstår från en viss lön pga att man inte anser sig behöva den lön man, liksom alla andra som utför samma arbete, i idealsamhället skulle ha rätt till.

Ungefär som den där politikern, minns inte vem eller var, som frivilligt avstod från löneförhöjning (eller till och med sänkte sin lön). Annars brukar ju poliltiker alltid hävda att det är någon annan som sätter deras lön . :evil: :twisted:

Annars tycker jag av princip: lika lön för lika arbete.

Sedan är frågan vem som ska sätta lönen. Tycker fortfarande det, av tradition sedan industrisamhället, är ag som sätter lönen. Hör många bekanta än idag som bara får nya lönen meddelad till sig som ett "faktum" och att själva "förhandlingen" i deras fall bara är en chimär.

Det är inte lätt att bara säga motsatsen: att alla borde sätta sin egen lön, sitt eget pris på sitt arbete så att säga. Tror säkert att det kommer vara fler i framtiden än idag som gör det, men tror inte att den modellen kommer att omfatta alla i samhället.

Ehh..säg till ifall jag kapade tråden, jag läste visst inte hela.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav JohnNorum » 2008-09-15 17:33:53

alfapetsmamma skrev:
JohnNorum skrev:Jag demoniserar bara feminister som demonstrerar för lika löner.


Varför skulle man inte ha lika lön för samma arbete??


Frågan är hur man mäter "samma arbete". I traditionellt industriarbete med löpande band = enklare, i kunskaps- och serviceyrken = svårare.

Jag tycker att en kvinnlig individ som gör ett bättre jobb ska ha en högre lön, på samma sätt som att en manlig individ som gör ett bättre jobb ska ha en högre lön.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-15 17:45:03

JohnNorum skrev:
alfapetsmamma skrev:
JohnNorum skrev:Jag demoniserar bara feminister som demonstrerar för lika löner.


Varför skulle man inte ha lika lön för samma arbete??


Jag tycker att en kvinnlig individ som gör ett bättre jobb ska ha en högre lön, på samma sätt som att en manlig individ som gör ett bättre jobb ska ha en högre lön.


Ja, det förefaller självklart, och det var just därför jag ifrågasatte det första inlägget.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mats » 2008-09-16 12:22:58

Alien skrev:Akta dig för sol-och vårare! 8)

Inte ens sol-och-vårare hittar mig. Jag är totalt osynlig. :(
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Charley? » 2008-09-16 13:13:26

Menar ni med "samma arbete" att det ska ta exakt lika lång tid, bestå av exakt samma uppgifter osv? Så är det sällan i verkligheten.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav MiaM » 2008-09-17 19:35:58

Jag har full förståelse även för "samma lön för olika arbete"-tänkandet (som förvisso formuleras på annat sätt).

Det jag menar är att det är inte alls självklart att en sjuksköterska ska ha lägre lön än en nätverkstekniker eller liknande.
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Alien » 2008-09-17 19:42:19

Charley? skrev:Menar ni med "samma arbete" att det ska ta exakt lika lång tid, bestå av exakt samma uppgifter osv? Så är det sällan i verkligheten.


Just därför brukar man också tala om "likvärdigt arbete". Samma utbildingskrav, svårighetsgrad etc.

Likaså kan t ex två ingenjörer anställas samtidigt för samma slags arbeten. Men kvinnan får lägre ingångslön än mannen. Eller så får de samma lön, men efter några år har mannen befordrats och fått högre lön men inte kvinnan. I sådana fall beror det ofta på att mannen helt enkelt fått fler förfrågningar om att åta sig mer kvalificerade uppgifter, vikariera på högre tjänst m m. Ren slentrian alltså. Om sådan diskriminering inte längre förekommer, så beror det just på ifrågasättande vaksamhet från jämställdhetsombud etc. Så länge man inte tänker efter, går det efter fördomar och slentrian.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pontus » 2008-09-17 19:53:39

Alien skrev:Just därför brukar man också tala om "likvärdigt arbete". Samma utbildingskrav, svårighetsgrad etc.

Likaså kan t ex två ingenjörer anställas samtidigt för samma slags arbeten. Men kvinnan får lägre ingångslön än mannen. Eller så får de samma lön, men efter några år har mannen befordrats och fått högre lön men inte kvinnan. I sådana fall beror det ofta på att mannen helt enkelt fått fler förfrågningar om att åta sig mer kvalificerade uppgifter, vikariera på högre tjänst m m. Ren slentrian alltså. Om sådan diskriminering inte längre förekommer, så beror det just på ifrågasättande vaksamhet från jämställdhetsombud etc. Så länge man inte tänker efter, går det efter fördomar och slentrian.

Nu är det ju faktiskt inte givet att kvinnan i exemplet gör ett lika bra jobb heller, men så länge den som förtjänar en befordran får den är jag nöjd.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav JohnNorum » 2008-09-17 20:17:16

Charley? skrev:Menar ni med "samma arbete" att det ska ta exakt lika lång tid, bestå av exakt samma uppgifter osv? Så är det sällan i verkligheten.


"Samma arbete" ska enligt min åsikt, i en perfekt värld, betyda samma nytta för den som arbetet utförs åt. Om en frisör klipper mig på 15 min, och en annan gör det på 30 min, och nyttan för mig är lika stor i båda fallen, så ska de ha lika mycket betalt tycker jag. Dvs, den som gör det på 15 min ska ha dubbelt så hög timlön.

Dock svårt att mäta kvalitet i serviceyrken. Om jag sinkar frisören i hans arbete, ska han få lägre timlön? Nej. Så det blir rättvisare med en rak timlön. Arbetaren säljer sin tid som en vara, och vill ha betalt för det oavsett upplevd nytta. (På samma sätt som att ett hyrbilsföretag vill ha betalt för en uthyrd bil, oavsett om kunden har haft nytta av bilen).

Så det optimala borde vara "samma arbete=samma nytta", men det realistiska blir "samma arbete=samma tid och uppgifter i stora drag".
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Charley? » 2008-09-17 23:38:35

Tackar för svaren :)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Alien » 2008-09-17 23:43:27

Pontus skrev: Nu är det ju faktiskt inte givet att kvinnan i exemplet gör ett lika bra jobb heller, men så länge den som förtjänar en befordran får den är jag nöjd.


Så kan det vara i det enskilda fallet. Det är när man får en samlad bild genom statistik som diskriminering framkommer.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav HellviHumle » 2008-09-25 18:24:08

Jag har sjukersättning på 50%. Resten frilansar jag med lite av varje. Snickrar, murar, mjölkar, hugger ved, hösvängen mm som folk vill ha hjälp med. Dvs att det handlar i praktiken om 25%.
Kryssade i "Jobbar deltid och resten är sjukersättning".
Sjukersättningen är alltså halva garantibeloppet.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav linek » 2008-09-26 6:22:44

På begäran, något om min väg till sommarbussförare i Stockholm.


Först intervju med personalman på sökt garage. ''Du som är så social borde verkligen ha ett arbete där du träffar folk.'' Sedan provkörning med bil i Stockholms innerstad.

Här missade jag många filer och drog rakt över ett fartgupp. Tio års träda efter uppkörningen förnekade sig inte. ''För ett innerstadsgarage räcker körningen inte, men Norrtälje kanske nöjer sig.'' Säker på nederlag ringde jag personalmannen. ''Gratulerar, det gick ju strålande.'' Nå, kanske körningen före körkortet inte heller förnekade sig.

Läkarbedömning och drogtest för sökande av körkortstillstånd. Tillståndet var min enda utgift under utbildningen. Dubbelt rätt att jag använde det till ett C-kort på hösten. Läkaren bad mig titta över axlarna och frågade efter ryggstelhet, inget mer. Och diagnos hade jag ju ingen på den tiden.

Sedan ett tiotal teorilektioner på kvällstid i Hornsberg på Kungsholmen, två i veckan kanske och ungefär samma antal körlektioner på samma ställe som man fick boka om någorlunda fritt när tiderna inte passade. Min första lektion bakom den stora ratten började i en nedförsbacke i Bredäng. Att lägga ur parkeringsbromsen och fotbromsa sig ned till en korsning visade sig, tvärtemot min truliga katastrofutlovelse, vara utmärkt pedagogik. Skräckslagenheten över ansvaret gav lektionen önskad skärpa. ''Ja, vi ska köra i trafiken. Du har ju redan körkort.''

Efter teoriprov och uppkörning med säkerhetskontroll och funktionsprov, i mitt fall på styrservot som jag just hade fått ordning på redogörelsen för, väntade några kvällar med teori för yrkesförarkompetens. Där var också en kväll med taxautbildning, minns jag.

Med kompetensbeviset på fickan påbörjade jag min anställning med två veckor linjeutbildning. Inställelse sju varje morgon på garaget för genomåkning av våra drygt tjugo linjer ut i skärgården och in i Deliverance Country och några av granngaragets linjer toppat av att gå in på en ordinare tur med utbildningsbussen och försöka hålla ordning på radion, myntkassetten, stämpeln och tidtabellen.

Därefter jobb. Fyra dagar arbete, en ledig, fyra dagar arbete, en ledig, fyra dagar arbete och tre lediga. Ibland obetald rast tre till sex timmar mitt på dagen, vad vi kallar delad tjänst. Alltid sluta sent dagen före ledigt och börja tidigt dagen efter, vad vi kallar tandagnisslan.

Tio veckor sådant för att inte bli krävd på kostnaden för busskortet. Nu är veckorna färre och jag tror deltid accepteras. Tänk att jag körde heltid ett halvår. Varför gjorde jag det? Nu kan jag göra det när jag vill, men jag måste inte.


Bussförarskolan - Busslink
Bussförarskolan - Swebus
Senast redigerad av linek 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav mitzerl » 2008-09-26 16:06:03

Jag har ett vanligt jobb. Men bara som timvikarie, än så länge iallafall. Jobbar som boendeassistent på gruppbostäder för utvecklingsstörda. Jobbar när de ringer efter mig. Har fyra ställen som jag alternerar mellan. Men skall bara jobba 50 %, väntar på sjukersättning 50 % från förnedringskassan. Ibland når jag inte ens upp till 50 %, så jag är inskriven på arbetsförmedlingen som "arbetslös". Men jag har iallafall NÄSTAN nått upp till 50 % jobb de senaste månaderna. Jag hoppas få ett längre tids vikariat någon gång, så man slipper osäkerheten.

Egentligen är jag väl överkvalificerad för det jag jobbar som eftersom jag har ca 300 universitetspoäng (enligt gamla poängsystemet med 20 poäng/termin), men jag lyckas inte riktigt få något jobb inom det jag har läst (har ju ingen komplett yrkesutbildning heller, utan mest ströpoäng) så då får jag liksom ta de jobb som jag klarar av.

Jag hade kanske om jag hade velat försöka få något mer kvalificerat jobb (lärare t ex) med lönebidrag, men i valet mellan ett okvalificerat riktigt jobb och ett mer kvalificerat med specialanpassningar så väljer jag helt klart RIKTIGT jobb. Jag skulle aldrig förnedra mig själv med något lönebidrag hur kvalificerat låtsasjobbet än är. För lönebidrag för mig är slavarbete och låtsasjobb och sånt vägrar jag befatta mig med. Tvi vale. Och jag vill ju inte gå ut med min diagnos heller, för då riskerar jag ju att ingen arbetsgivare vill ha mig i framtiden.

Så för att kunna få vara "normal" (inte skilja mig från mängden) och ha ett normalt jobb på samma villkor som andra så har jag valt att ta ett okvalificerat jobb. Men jag skulle förstås inte ta vilket okvalificerat jobb som helst på måfå bara, jag trivs bra med utvecklingsstörda och jobbet i sig är varierande och stimulerande, så jag trivs ändå rätt bra.

Det är nog ett rätt bra jobb för aspiesar kan jag tänka mig, jag kan verkligen rekommendera det för andra! Utvecklingsstörda fungerar lite grann som aspiesar med behov av struktur, klara budskap utan inlindningar, tydlig information m.m. Så det är ganska lättsamt att umgås med dem :) .
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav uniqueNr5 » 2008-09-30 16:53:07

Är heltidsanställd inom en forskningsgrupp. Väldigt fria händer. Kanske nästan lite för fria för en ny. Jag har möjlighet att snöa in mig i teoretiskt och tekniskt ad infinitum, vilket är utmärkt. Det sociala är dock en press som distraherar. Önskar att jag kunde klona mig själv så jag kunde ha en snubbe på jobbet åt mig medan jag jobbade ostört hemma.
Ibland får man panik och vill upphöra. Men då lugnas man av att man har miljontals saker att göra. ;) Den största skräcken förrutom att misslyckas är att bli uttråkad och fast... Men det finns möjligheter så det ska väl gå vägen med lite hjälp från mig själv...
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Hur många av er här har ett ordinarie jobb? (Omröstning)

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 3:45:37

Trodde att man MÅSTE ha sjuk- eller aktivitetsersättning för att gå på DV. Och då kan man väl ha BÅDE sjukersättning och "pensionär" som "sysselsättning"?!?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in