Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-06 6:14:27

Som några av er redan vet har jag viss kontakt med Gillbergcentrum, och där med bland annat Nouchine Hadjikhani. Igår fick jag ett mejl från henne där hon undrade om jag eller några jag känner (eller har kontakt med) skulle kunna tänkas vara intresserade av att delta i ett konstprojekt, som två studenter vid Forsbergs skola (design) försöker sätta samman som sitt examensarbete. Hon tycker själv att det låter som ett spännande projekt och vill alltså hjälpa dessa båda studenter om hon kan.

Själv har jag mig veterligen ingen konstnärlig ådra, inte en som kan uttryckas i formaten målningar, skulpturer eller fotografier i alla fall, men jag vet ju att många av er andra här på forumet både skapar det ena och det andra. Kanske detta projekt då kan vara något för några av er?

Jag vet inte mer om projektet än vad som står i denna information:
https://s6.postimg.org/4rsommlmp/Dreams_of_01.jpg

Projekt "Dreams of" är ett konstprojekt som uppmärksammar autism. Projektet kommer första gången ställas ut på Forsbergs slututställning i maj 2017.


Har ni frågor kan ni (enligt informationsbladet) kontakta maria.ahgren@student.forsbergsskola.se eller besöka deras hemsida:
https://www.projectdreamsof.com/

Hoppas att några av er känner för att visa upp några av era alster. :-)Happy

Moderator: Lade till målgruppen "Unga vuxna (20-30 år)" i rubriken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav kiddie » 2017-04-06 19:15:30

Haha, skulle kanske vara kul men är inte en ung vuxen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-06 19:34:19

Känns tveksamt att bli torgförd som särlingskonstnär.

Konsten bör finnas utanför Gillbergcentrum och liknande institutioner, tycker det dödar konsten att ringa in och förevisa den under sådan flagg.

Att skapa konst som sedan paketeras och ges budskap av andra... nej det klingar inte bra.
Meningen med att skapa konst är väl att använda sin egen röst?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-04-06 19:37:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-06 19:37:21

kiddie skrev:Haha, skulle kanske vara kul men är inte en ung vuxen.

Varför inte kontakta dem ändå och fråga hur viktigt det är med åldern? För som Nouchine skrev till mig: vi är väl inte äldre än vi känner oss. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-06 19:43:29

KrigarSjäl skrev:Känns tveksamt att bli torgförd som särlingskonstnär.

Konsten bör finnas utanför Gillbergcentrum och liknande institutioner, tycker det dödar konsten att ringa in och förevisa den under sådan flagg.

Nu har ju som sagt inte Gillbergcentrum med saken att göra (det var bara Nouchine som tipsade mig), utan det är ett examensarbete av två designstudenter.

Själv tänkte jag att kanske någon eller några kunde uppskatta möjligheten att få ställa ut något av sina alster.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav geocache » 2017-04-06 19:57:26

KrigarSjäl skrev:Känns tveksamt att bli torgförd som särlingskonstnär.

Konsten bör finnas utanför Gillbergcentrum och liknande institutioner, tycker det dödar konsten att ringa in och förevisa den under sådan flagg.

Att skapa konst som sedan paketeras och ges budskap av andra... nej det klingar inte bra.
Meningen med att skapa konst är väl att använda sin egen röst?


Jag håller med dig.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-06 19:57:47

Bali,

Ok, slarvläste lite där.

Men gillar inte idén att ringa in och styra upp konsten på det här viset.
Nu har man ju talat om att man tänker samla ihop folk med diagnos, förevisa konsten som diagnoskonst och ge den ett färdigt tema.

Ok om ett sånt här projekt anordnas helt och hållet av aspies, men så är det alltså inte och då luktar det välgörenhet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav kiddie » 2017-04-06 20:56:47

Jag tycker också det känns lite jobbigt att hamna i en kategori. Det finns flera världskända konstnärer som verkligen är jätteduktiga, men de är alltid "de autistiska konstnärerna", precis som deras konst skulle vara en annorlunda slags konst. Och i värsta fall att man skulle sätta lägre standard på en så man var "duktig" för att man "ändå" kan måla fast man har autism.

Jag tror projektet visst kan passa vissa. Men inte mig. Jag har ställt ut som... mig själv. Inte som autisten Kiddie. Det skulle kännas väldigt annorlunda och faktiskt lite hotfullt med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Se hit alla ni med en konstnärlig ådra!

Inläggav Kahlokatt » 2017-04-06 21:56:09

Ja, risken är väl att man skulle få höra "åh vad DUKTIG du är!" eller något annat förklemande. Jag läste en text som jag tycker är ett typexempel på det där tänkandet. En savant-konstnär - vars namn jag nu inte minns - har sålt sina utsökta konstverk för dyra pengar till "personer som inte vetat att konstnären är gravt förståndshandikappad."

Och då blir de mindre värda, eller? :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-07 5:44:09

Okej, jag hör (eller mer riktigt ser) vad ni säger.

Jag vet ju tyvärr inte alls hur dessa studenter har tänkt sig att "marknadsföra" sitt konstprojekt, om det kommer att ske på ett positivt sätt eller kanske istället kan uppfattas mer negativt (i alla fall för de med diagnos), men jag skulle väl tro att det inte är omöjligt att höra efter och framföra just dessa synpunkter till dem.

Som jag hoppas att ni förstår var detta verkligen inte menat som ett sätt att vare sig förklema eller förlöjliga någon av er här på forumet som håller på med konst i olika former!

Jag tyckte som sagt bara att det kunde vara värt att tipsa om, eftersom det ju trots allt är ett sätt att få visa upp något man gjort. Och eftersom alla väl inte har så gott ställt precis tyckte jag att det även lät bra att skolan både erbjöd arbetslokal och konstmaterial.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Kahlokatt » 2017-04-07 13:14:28

Nej men känn inte så, Bali! Det var bra att du tipsade. Aspergare har väl en tendens att vara väldigt kritiska.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-07 15:07:34

Vad innebär ung vuxen? själv är jag intresserad av att vara med. Är 21 år. Är en 21-åring en ung vuxen?
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-07 15:13:18

Jätte bra tipps!
Är supertaggad på att delta. Har mailat dem och frågat om lite praktiska grejer men är verkligen supertaggad så kommer troligen anmäla mig.
Mitt liv handlar om konst och skapande i alla dess former så det här är super bra att du tippsade om detta!
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Re: Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådr

Inläggav slackern » 2017-04-07 16:51:06

Pingla95 skrev:Vad innebär ung vuxen? själv är jag intresserad av att vara med. Är 21 år. Är en 21-åring en ung vuxen?

21 år är definitivt ung vuxen. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-07 17:16:17

Pingla95 skrev:Jätte bra tipps!
Är supertaggad på att delta. Har mailat dem och frågat om lite praktiska grejer men är verkligen supertaggad så kommer troligen anmäla mig.
Mitt liv handlar om konst och skapande i alla dess former så det här är super bra att du tippsade om detta!

Kul att höra att du uppskattar tipset. :-)Happy

Du kan väl återkomma med information om hur det går för dig, om du kommer att få ställa ut och i så fall med vad? Jag är som sagt själv inte så värst konstnärligt lagd (även om jag har broderat och snickrat en massa tidigare), men en nyfiken rackare är jag. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav kiddie » 2017-04-07 18:13:39

Bali skrev:Som jag hoppas att ni förstår var detta verkligen inte menat som ett sätt att vare sig förklema eller förlöjliga någon av er här på forumet som håller på med konst i olika former!


Jag tycker det var bra att du tipsade. Jag tror det kan passa vissa. Alla känner ju inte lika och vi har alla olika bakgrund med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-07 18:33:03

Bali,

Det är lugnt, jag resonerade kanske mer på ett principiellt plan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-07 18:40:57

Skönt att höra, Kahlokatt, kiddie och KrigarSjäl! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-07 18:59:12

J
Bali skrev:
Pingla95 skrev:Jätte bra tipps!
Är supertaggad på att delta. Har mailat dem och frågat om lite praktiska grejer men är verkligen supertaggad så kommer troligen anmäla mig.
Mitt liv handlar om konst och skapande i alla dess former så det här är super bra att du tippsade om detta!

Kul att höra att du uppskattar tipset. :-)Happy

Du kan väl återkomma med information om hur det går för dig, om du kommer att få ställa ut och i så fall med vad? Jag är som sagt själv inte så värst konstnärligt lagd (även om jag har broderat och snickrat en massa tidigare), men en nyfiken rackare är jag. :wink:


Absolut. Var kan jag hitta lite mer info?
Det borde väll gå att delta även om man bor i Halmstad? Har släckt i Stockholm och ska snart dit. Så tänker att jag i så fall kan lämna verket till någon när jag är där.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-07 20:14:50

Bali skrev:Skönt att höra, Kahlokatt, kiddie och KrigarSjäl! :-)Happy

Kritik var alltså inte riktad mot dig som postat, tvärtom ska man posta om sånt här och om det uppstår en mer teoretisk diskussion, ja det finns ju risk för det.
Hoppas du inte tycker jag kapat tråden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-07 23:24:58

Pingla95 skrev:Absolut. Var kan jag hitta lite mer info?
Det borde väll gå att delta även om man bor i Halmstad? Har släckt i Stockholm och ska snart dit. Så tänker att jag i så fall kan lämna verket till någon när jag är där.

Menar du mer information om projektet? Som jag skrev har jag tyvärr inte tillgång till mer information om det än det som står skrivet i det informationsblad jag bifogade i mitt första inlägg, men man ska ju tydligen kunna mejla till studenten Maria om man undrar över något.

KrigarSjäl skrev:Kritik var alltså inte riktad mot dig som postat, tvärtom ska man posta om sånt här och om det uppstår en mer teoretisk diskussion, ja det finns ju risk för det.
Hoppas du inte tycker jag kapat tråden.

Då får jag nu säga detsamma som du gjorde tidigare: det är lugnt!

Jag tycker tvärtom att det är viktigt att alla åsikter förs fram, både positiva och negativa. Och jag tycker inte heller att åsikterna som förts fram här är det minsta svåra att förstå, för att bli "klappad på huvudet", eller känna att man riskerar att bli det, är något jag själv har minst sagt svårt för.

Just därför tog jag mig även friheten att mejla till studenterna i morse och informerade dem om de reaktioner jag fått här, och jag länkade även till denna tråd så att de själva skulle få möjligheten att dels bemöta "kritiken", dels berätta lite mer om hur de tänker kring sitt projekt. Tyvärr har jag inte fått något svar, så jag hoppas att mejladressen i informationsbladet är riktig, och än mer hoppas jag förstås att jag inte sårade dem på något sätt, för jag tror då verkligen inte att dessa studenter är ute efter att "klappa autister på huvudet".
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-08 0:21:05

Jag tycker det här projektet är ett bra initiativ även om jag också förstår synpunkterna från andra här.
Som jag förstår så är projektet avsett i all välmening. Fick veta om min diagnos för fem år sedan då jag var 17 år och som ni andra så gillar jag inte heller att "bli klappad på huvudet" på grund av den men om jag ska vara ärlig så upplevde jag inte det här projektet som något sådant. Inte genom det jag har läst om det här och på informationsbladet i alla fall. Det verkar mera vara ett projekt som riktar sig till autister och som går ut på att man ska försöka gestalta sin livs dröm. Jag kan inte säga att jag är säker på att jag har rätt i min tolkning men det är så jag har uppfattat det.

Jag förstår även att andra kan bli oroliga att bli klappade på huvudet och hade jag varit student hade jag velat veta om ifall andra reagerade så på mitt projekt. Då kan man ju få chans att förklara sig och rätta till eller förtydliga. Det blir konstruktivt. Kan imte säga att jag vet hur dessa studenter tar det hela utan pratar bara om hur jag själv skulle kunnat tänka. Sedan så är det ju som någon tidigare skrev. Alla uppfattar saker olika och det kommer allltid finnas kritik hur man än gör. Det viktigaste är att intentionen är god och att man är öppen för respons som kan hjälpa en att få fram intentionen så som den var menad. Mer än så kan man ju inte göra.

Så till studenterna om ni läser detta.
Det verkar som ni har en bra tanke. Projektet ger möjlighet för autister att synas mer i samhället och det är ju bra för det integrerar folk i gemenskapen och gemenskap skapar förståelse och acceptans. Sedan finns det alltid fallgropar en kan råka trampa i (vet inte hur många sådana jag själv har trampat i under åren, angående olika saker. Det är lätt hänt och tror varenda människa trampar i fallgropar lite då och då). Då är det också bra att ta in synpunkter från andra så att en kan undvika fallgroparna. Jag själv är intresserad av att vara med i erat projekt och har mailat er om det. Lycka till!

Till Bali,
Har också mailat (men angående de frågor jag ställde här på forumet) och inte fått svar ännu. Tänker att det kan finnas många anledningar till att det inte har kommit svar ännu. Det är ju fredag och snart helg och det har ju dessutom hänt en del jobbiga saker i Stockholm idag. Lita till din välvilja, att du ville väl när du skrev mailet.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav kiddie » 2017-04-08 0:43:33

Jag flyttade hemifrån när jag var 17 och räknade mig som vuxen då. Är man inte vuxen vid 18 numera?

Inte en klagan, bara en offtopicfråga av nyfikenhet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Se hit alla unga vuxna (20-30 år) med en konstnärlig ådra!

Inläggav Bali » 2017-04-08 5:56:18

Pingla95 skrev:Till Bali,
Har också mailat (men angående de frågor jag ställde här på forumet) och inte fått svar ännu. Tänker att det kan finnas många anledningar till att det inte har kommit svar ännu. Det är ju fredag och snart helg och det har ju dessutom hänt en del jobbiga saker i Stockholm idag. Lita till din välvilja, att du ville väl när du skrev mailet.

Ja, det finns säkert många orsaker till att de inte har svarat, särskilt efter det hemska som hänt i Stockholm. Och jag hoppas förstås att jag lyckades förmedla det jag ville föra fram i mitt mejl på ett vänligt och informativt sätt, och absolut inte kritiskt och sårande.

Men jag oroar mig alltid för att eventuellt såra eller göra andra människor illa på något sätt, så tusen tack för dina ord, Pingla95. :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in