Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-02-27 10:21:12

Skickat in anmälan.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Mloof » 2017-03-03 8:30:35

jag kanske vill vara med. var är tfäffen?
Mloof
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-03-03
Ort: Typ Dalarna nån stans

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Bali » 2017-03-03 13:39:23

Mloof skrev:jag kanske vill vara med. var är tfäffen?

Den kommer att vara i Göteborg, och du hittar information om den här:
http://autist.se/
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Kvinniska » 2017-03-08 19:45:50

Så väldigt synd att detta blev helgen precis före attentions läger. Skulle gärna åkt på båda, men omöjligt att orka. Hoppas ni gör en repris nästa sommar. Hoppas det blir givande för alla!
Kvinniska
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2015-04-16
Ort: Stockholm

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-03-11 23:33:56

Kvinniska skrev:Så väldigt synd att detta blev helgen precis före attentions läger.

Ja, det var synd att det blev dagarna efter varandra.
Men Attentions är nära Ö-vik, vilket är bra för en del i Norrland som tyckt det är för långt att åka till Göteborg.
http://attention-riks.se/attentions-vuxenlager/

http://autist.se/
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Xzirie » 2017-03-18 4:13:51

Jag är SÅ på! Anmält mig nu när sjukpensionen ramlat in. :D
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-03-26 13:53:45

Xzirie skrev:Jag är SÅ på! Anmält mig nu när sjukpensionen ramlat in.

Mycket trevligt att höra. Personligheter av olika slag behövs för att få bra spridning.
Hoppas nu att "Bror Duktig" och många andra anmäler sig innan det blir fullt!

Vi tar nästa steg med arrangerandet av sommarträffen under 2–18:e april, och idag publicerade vi ett blogginlägg om vad vi planerar att göra då: Autist 2017, blogg
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-02 8:11:22

"Nu har biljetterna för perioden 19 juni - 17 september släppts.
Vissa tåg går fortfarande inte att boka. Läs mer här"
sj.se
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-02 11:20:10

Nu finns billiga resor till AUTIST 2017.
Nedan föreslår tågtider och tågpriser för några orter.
Priserna gäller 2017-04-02, och kommer öka ifall man väntar.
De gäller en ”Vuxen” utan rabatt. Om man är student eller ”Pensionär” kan det vara ännu billigare.
Resorna har inga (0) byten, om ingen parentes står efter tiderna.
OBS att man INTE behöver vara framme på AUTIST 2017 kl. 12.00 på torsdagen, att anlända under eftermiddagen går lika bra.

Stockholm–Göteborg, 29/6, 07.10 – 10.30, 195 kr
Stockholm–Göteborg, 29/6, 08.10 – 11.30, 195 kr
Stockholm–Göteborg, 29/6, 09.14 – 12.30, 195 kr
Göteborg–Stockholm, 2/7, Tåg avgår 16.25, 17.25, 17.30. Pris ”Finns ej” än.

Malmö–Göteborg, 29/6, 08:35 – 11:00, 195 kr
Malmö–Göteborg, 29/6, 11:02 – 13:25, 195 kr
Göteborg–Malmö, 2/7, 15:40 – 17:56, 195 kr
Göteborg–Malmö, 2/7, 17:40 – 19:57, 195 kr

Örebro–Göteborg, 29/6, 07:50 – 10:30 (1), 195 kr
Örebro–Göteborg, 29/6, 09:50 – 13:30 (2), 196 kr
Göteborg–Örebro, 2/7, 15:50 – 18:35, Pris ”Finns ej” än.

(Källa: sj.se, 2017-04-02)
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-03 22:26:07

Fyra fotografier från stället som kommer vara bas på AUTIST 2017,
tagna av en ASPI-kollega som besökte där idag:
Bilder av Trollhare på Instagram

Det är mycket att förbereda. Vad jag/vi behöver HJÄLP MED är att ni sprider info om träffen till folk som kan vara intresserade!! Vi vill ha fullt snart.

Jag svarar gärna på frågor om sommarträffen för autister/aspergare!
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-04-04 7:06:46

Ser rätt chill ut. Ser fram emot att komma.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav xty3457 » 2017-04-04 19:17:50

Anmält mig till träffen hoppas det blir många intressanta möten.
Vore också intressant om olika personer kunde fundera på olika ämnen som man
kan diskutera och föreläsa kring.

Hoppas att det blir en del andra personer med dubbeldiagnoser asperger/adhd ochså.
Själv är jag en ytterst udda blandning i bokstavslandet:
en relativt vanlig och kontaktsökande adhd,
blandad med en kraftiga asperger i dimensionen intresse för strukturerade ting och saker fungerar såsom exempelvis hjärnan,
blandat med en asperger som blivit allt mindre med åren i dimensioner såsom socialt samspel och kommunikation. :-)

Tycker att det är kul att träffa nya människor och ta del av andra människors erfarenheter.
Om du är någon som delar mitt intresse för att läsa papers kring hur hjärnan fungerar i relation till apserger/adhd med fler åkommor så får ni gärna ta era teorier för intressanta diskussioner. :-)

Ett särskilt stort intresse för mig den sista tiden har varit hur man eventuellt kan förklara autistisiska människor annorlunda perceptuella förmågar genom att börja studera något om hur hjärnans syn centra fungerar. Det finns bla uppmätta aktivitetsavvikelser i området som kallas v4 i hjärnans syncentrum. :-)

Lovar att inte glömma min ADHD-medicin hemma :-)

Om det finns någon som är intresserad av att lära ut mer än grundläggande differentialekvationer för att bättre kunna modellera förlopp bl.a. i medvetanden och hjärnan, men även andra dynamiska förlopp så är det också intressant :-)

Har än del mer vanliga intressen som träning, paddla havskajak, åka skidor etc ochså :-)

Hälsningar Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-04 21:01:33

xty3457 skrev:Anmält mig till träffen hoppas det blir många intressanta möten.
Vore också intressant om olika personer kunde fundera på olika ämnen som man
kan diskutera och föreläsa kring.


Hej igen Rikard!
(Jag som träffat dig kan intyga att du har ADHD av märkbar sort.)
Kan du ta på dig att leda en timme seminarium/samtalsgrupp om ämnet:
"ADHD (i kombination med autism/asperger)" ?
Du skall då hålla lite inledning, men mest ställa frågor och leda samtalet så att många olika får prata. Målet är att timmen skall bli trevlig eller givande på annat sätt.
Om du säger "ja" så sätter jag in en timme om det ämnet, med dig som ansvarig för den.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Winterblues » 2017-04-05 12:32:38

TORatANDET skrev:
Xzirie skrev:Jag är SÅ på! Anmält mig nu när sjukpensionen ramlat in.

Mycket trevligt att höra. Personligheter av olika slag behövs för att få bra spridning.


Gött Xzirie! Då ses vi :)

En mycket märklig värdering, som en blixt från klar himmel :-)063 Vad menar du med detta? Vilken personlighet har Xzirie menar du, och vilka personligheter saknar du? Eller vad ville du få sagt med den kommentaren? Hade du skrivit så till mig hade jag tagit det som ett personangrepp. Mycket oproffsigt.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-04-05 14:06:59

Boende fixat, fick tag på ett enkelrum på hotell i Majorna (billigare än vandrarhemmet som tipsats om).
Ska fixa resa asap också, ser fram emot att komma.
Kan hålla i del eller hel föreläsning om AS + fysisk funktionsvariation, AS och hygien/kläder eller liknande.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-05 14:09:09

Winterblues skrev:Mycket oproffsigt.

Tack detsamma!

Xzirie har en stor och intressant personlighet (positivt).
Xzirie är väldigt annorlunda många manliga aspergare, så det tillför även mångfald (positivt).
(Ja, vi har setts IRL för en del år sedan.)
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Winterblues » 2017-04-05 14:24:54

Tänk vad som hänt med din text om du tagit bort den meningen:

TORatANDET skrev:Mycket trevligt att höra. Hoppas nu att "Bror Duktig" och många andra anmäler sig innan det blir fullt!


... Det skulle jag kunna skriva under på.

TORatANDET skrev:Xzirie har en stor och intressant personlighet (positivt).
Xzirie är väldigt annorlunda många manliga aspergare, så det tillför även mångfald (positivt).
(Ja, vi har setts IRL för en del år sedan.)


Jaså där ser man. Dock såg du ju henne även i somras på Botaniska, och dessutom på en promenad i Slottskogen som utgick ifrån era gamla lokaler, mig veterligen.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-05 14:38:44

Kostymhippie skrev:Boende fixat, fick tag på ett enkelrum på hotell i Majorna (billigare än vandrarhemmet som tipsats om).
Ska fixa resa asap också, ser fram emot att komma.

Vad bra att du har bokat logi.

Kostymhippie skrev:Kan hålla i del eller hel föreläsning om AS + fysisk funktionsvariation, AS och hygien/kläder eller liknande.


AUTIST 2017 kommer inte ha några rena föreläsningar, utan seminarier (Ledaren föreläser då kanske max halva tiden, men leder samtal resten av tiden, så många får delta.) Eller diskussionsgrupper där det är ännu större andel samtal, och mindre antal personer.

Det första ämnet får du gärna leda ett seminarium om! Bra. Det är fler där som har både AS och orelaterade "funktionssätt".
Jag vill hitta ett annat namn, eftersom "fysisk" ogillas av en del. Förslag:
"Autism/asperger och orelaterad funktionsvariation i syn/hörsel/rörelse"
Titeln kan då behöva förkortas lite i programmet. Men jag vill helst ha med "orelaterad", så det framgår att det inte handlar syn/hörsel/rörelse-sätt som är typiska vid a/a. (Ev. kan du dela ledarskapet med en, om annan vill.)

Hygien. Nog bäst för samtalsgrupp då. Undrar om det finns saker att säga i en timme.
Kläder. Undrar om det finns saker att säga i en timme. Det måste rikta sig både till den som är klädintresserade, och till dem som enbart ser klädköp som något (mer eller mindre) nödvändigt ont.
(Jag tror inte på att slå ihop de två ämnena på en timme, bland annat för att hygien brukar vara ett känsligt ämne.)
Kan du leda en samtalsgrupp om Hygien och en om Kläder?

Om du säger "ja" så lägger jag in dessa tre programpunkter med dig.

Torbjörn Andersson, träffarrangör
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-05 19:16:51

Nu har vi gjort ett schemaskal. Vi är nöjda med tidsstrukturen.
Den är likadan alla dagar, allt börja på jämna halvtimmar, och alla programpass än en timme.
Ur detta skal till schema kan man läsa ut ganska mycket om hur dagarna kommer bli.
Kommentera det gärna eller ställ frågor!

Innehållet i programpass kan jag också prata om, men det har vi inte bestämt än.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-04-05 21:16:38

TORatANDET skrev:
Kostymhippie skrev:Boende fixat, fick tag på ett enkelrum på hotell i Majorna (billigare än vandrarhemmet som tipsats om).
Ska fixa resa asap också, ser fram emot att komma.

Vad bra att du har bokat logi.

Kostymhippie skrev:Kan hålla i del eller hel föreläsning om AS + fysisk funktionsvariation, AS och hygien/kläder eller liknande.


AUTIST 2017 kommer inte ha några rena föreläsningar, utan seminarier (Ledaren föreläser då kanske max halva tiden, men leder samtal resten av tiden, så många får delta.) Eller diskussionsgrupper där det är ännu större andel samtal, och mindre antal personer.

Det första ämnet får du gärna leda ett seminarium om! Bra. Det är fler där som har både AS och orelaterade "funktionssätt".
Jag vill hitta ett annat namn, eftersom "fysisk" ogillas av en del. Förslag:
"Autism/asperger och orelaterad funktionsvariation i syn/hörsel/rörelse"
Titeln kan då behöva förkortas lite i programmet. Men jag vill helst ha med "orelaterad", så det framgår att det inte handlar syn/hörsel/rörelse-sätt som är typiska vid a/a. (Ev. kan du dela ledarskapet med en, om annan vill.)

Hygien. Nog bäst för samtalsgrupp då. Undrar om det finns saker att säga i en timme.
Kläder. Undrar om det finns saker att säga i en timme. Det måste rikta sig både till den som är klädintresserade, och till dem som enbart ser klädköp som något (mer eller mindre) nödvändigt ont.
(Jag tror inte på att slå ihop de två ämnena på en timme, bland annat för att hygien brukar vara ett känsligt ämne.)
Kan du leda en samtalsgrupp om Hygien och en om Kläder?

Om du säger "ja" så lägger jag in dessa tre programpunkter med dig.

Torbjörn Andersson, träffarrangör


Bra att det blir mycket samtal, ogillar att prata alltför länge då jag lätt går vilse i detaljer då.
Vet också från mitt jobb som utbildare/coach att de som deltar oftast, om de är motiverade, föredrar att vara delaktiga och diskutera/kritisera och inte bara sitta och lyssna.
Är helt med på att ta bort "fysisk" och sätta in "orelaterad" istället på seminariet om andra funktionssätt. Tycker inte det behöver förklaras med syn/hörsel/rörelse, blir bara för långt och tror folk förstår ändå.
Är även helt med på att köra två olika samtalsgrupper om kläder och personvård (skrev ngt felaktigt hygien då jag ej kom på vilket ord jag använde exakt första gången).
Så du kan räkna med mig på alla de tre programpunkterna.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-07 7:50:21

Kostymhippie skrev:Är även helt med på att köra två olika samtalsgrupper om kläder och personvård (skrev ngt felaktigt hygien då jag ej kom på vilket ord jag använde exakt första gången).


Du Kostymhippie leder ett seminarium om:
[Autism/asperger och] Andra funktionsvariationer (syn/hörsel/rörelse)
Ev. delat ledarskap med en annan deltagare. Rbroberg, kan du leda det seminariet till hälften, du har säkert intressanta erfarenheter?

Men jag trodde du Kostymhippie menade just Hygien, med fokus på hygienproblem. Det var därför jag ville dela upp Kläder och Hygien till två olika samtalsgrupper. Vad menar du med "personvård"? Exemplifiera gärna, tack.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-04-07 8:09:23

TORatANDET skrev:
Kostymhippie skrev:Är även helt med på att köra två olika samtalsgrupper om kläder och personvård (skrev ngt felaktigt hygien då jag ej kom på vilket ord jag använde exakt första gången).


Du Kostymhippie leder ett seminarium om:
[Autism/asperger och] Andra funktionsvariationer (syn/hörsel/rörelse)
Ev. delat ledarskap med en annan deltagare. Rbroberg, kan du leda det seminariet till hälften, du har säkert intressanta erfarenheter?

Men jag trodde du Kostymhippie menade just Hygien, med fokus på hygienproblem. Det var därför jag ville dela upp Kläder och Hygien till två olika samtalsgrupper. Vad menar du med "personvård"? Exemplifiera gärna, tack.


Självklart kan jag leda seminarium tillsammans med någon annan, vi får snacka ihop oss antingen i början av träffen eller på nätet innan (via e-post eller PM här på forumet) och göra upp om hur vi fördelar det hela.

Ang. personvård menar jag både själva dusch-/badgrejen men även t.ex. hårvård, rakning/trimning av skägg, hudvård m.m. Alltså ett större och vidare område än bara hygien. Jag har tyvärr sett en hel del okunskap och ovilja att öht ta sig an dessa områden på individnivå hos vuxna aspergare. Jag skulle därför vilja, på ett positivt sätt, ge tips på hur man kan göra samt diskutera hur det kommer sig att en del individer har bristande motivation att ta tag i detta (kan ju t.ex. bero på avvikande perception eller igångsättningsproblem vilket går att komma runt).

Kom på en annan sak, är mat och träning/motion något som kommer diskuteras på träffen? Vi aspergare har ju ibland stora problem med mat, främst att vi avskyr vissa livsmedel eller äter samma saker hela tiden. Dessutom finns det när det gäller träning och motion även här bland vissa en direkt ovilja att ägna sig åt detta och jag tror orsakerna är liknande som för personvård (d.v.s. avvikande perception och igångsättningsproblem - var själv ovillig att gå på gym p.g.a. jobbig musik, med min egen musik i hörlurar går jag nu varannan dag och har blivit specialintresserad av bodybuilding på hobbynivå, ej tävling utan endast att bygga upp kroppen). Kan tänka mig att hålla i seminarium eller diskussionsgrupp om det, ensam eller med andra.

Hoppas det klarnade lite angående hur jag menade.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-04-07 16:35:14

Kostymhippie skrev:Ang. personvård menar jag både själva dusch-/badgrejen men även t.ex. hårvård, rakning/trimning av skägg, hudvård m.m.

Jag sätter dig på att leda EN (1) samtalsgrupp om kläder och personvård. Där kan du även ta in lite om hygien. (Men ämnet handlar inte om alvvarligare hygienproblem. Det ämnet tar vi nog inte år.)

Om några fler än du och Rikard vill ha ämnet motion/idrott/träning så kan vi ev. lägga in det som en samtalsgrupp senare.

Mat är så stort ämne. Kanske kan vi lägga in det senare, om vi hittar en aspekt av ämnet som många vill ha.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-04-07 20:09:21

TORatANDET skrev:
Kostymhippie skrev:Ang. personvård menar jag både själva dusch-/badgrejen men även t.ex. hårvård, rakning/trimning av skägg, hudvård m.m.

Jag sätter dig på att leda EN (1) samtalsgrupp om kläder och personvård. Där kan du även ta in lite om hygien. (Men ämnet handlar inte om alvvarligare hygienproblem. Det ämnet tar vi nog inte år.)

Om några fler än du och Rikard vill ha ämnet motion/idrott/träning så kan vi ev. lägga in det som en samtalsgrupp senare.

Mat är så stort ämne. Kanske kan vi lägga in det senare, om vi hittar en aspekt av ämnet som många vill ha.


Mycket bra, då vet jag.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Träffar



Logga in