Vad tycker ni om vintern?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav ankhh » 2017-02-03 1:45:02

Fast å andra sidan är det ju på ett sätt bra om många rådjur får fästingar:

Rådjuren verkar ha ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller fästingar. I ett omfattande forskningsprojekt, finansierat av Viltvårdsfonden, visar de första proverna att rådjuren ”tvättar” fästingarna på borreliasmitta. En borreliasmittad fästing tycks ha färre bakterier ju längre den sitter på ett rådjur.
(...)
En nykläckt fästinglarv är inte smittad av något, men suger den på ett djur som bär exempelvis borrelia smittar fästingen sitt nästa värddjur. Men om fästingen som nymf sedan biter ett rådjur så tyder data på att rådjuret ”tvättar” ur borrelian, berättar Petter Kjellander. När nymfen utvecklas till en vuxen fästing och ska bita en sista gång så har den inte längre smittan.

http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... forskning/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-03 2:01:08

ankhat skrev:Fast å andra sidan är det ju på ett sätt bra om många rådjur får fästingar:

Rådjuren verkar ha ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller fästingar. I ett omfattande forskningsprojekt, finansierat av Viltvårdsfonden, visar de första proverna att rådjuren ”tvättar” fästingarna på borreliasmitta. En borreliasmittad fästing tycks ha färre bakterier ju längre den sitter på ett rådjur.
(...)
En nykläckt fästinglarv är inte smittad av något, men suger den på ett djur som bär exempelvis borrelia smittar fästingen sitt nästa värddjur. Men om fästingen som nymf sedan biter ett rådjur så tyder data på att rådjuret ”tvättar” ur borrelian, berättar Petter Kjellander. När nymfen utvecklas till en vuxen fästing och ska bita en sista gång så har den inte längre smittan.

http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... forskning/


Tvättar dom även bort TBE eller andra sjukdomar som sprids utav fästingar? Om fästingen får ett nytt värddjur innan människan borde den kunna få borrelia igen?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav ankhh » 2017-02-03 3:01:06

slackern skrev:
ankhat skrev:Fast å andra sidan är det ju på ett sätt bra om många rådjur får fästingar:

Rådjuren verkar ha ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller fästingar. I ett omfattande forskningsprojekt, finansierat av Viltvårdsfonden, visar de första proverna att rådjuren ”tvättar” fästingarna på borreliasmitta. En borreliasmittad fästing tycks ha färre bakterier ju längre den sitter på ett rådjur.
(...)
En nykläckt fästinglarv är inte smittad av något, men suger den på ett djur som bär exempelvis borrelia smittar fästingen sitt nästa värddjur. Men om fästingen som nymf sedan biter ett rådjur så tyder data på att rådjuret ”tvättar” ur borrelian, berättar Petter Kjellander. När nymfen utvecklas till en vuxen fästing och ska bita en sista gång så har den inte längre smittan.

http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... forskning/


Tvättar dom även bort TBE eller andra sjukdomar som sprids utav fästingar? Om fästingen får ett nytt värddjur innan människan borde den kunna få borrelia igen?

Det står inget om att de skulle kunna tvätta bort TBE (som ju för övrigt är ett virus, så det funkar väl annorlunda än borrelia) eller annat. Studien handlade ju om "alla" fästingsmittorna, men de skriver bara om borrelia.

Däremot tror jag inte att fästingarna biter igen. Jag kan förstås ha fel, men vad jag har fattat biter de en gång per utvecklingsstadium, inte mer.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav rapchic » 2017-02-03 9:36:43

ankhat skrev:Fast å andra sidan är det ju på ett sätt bra om många rådjur får fästingar:

Rådjuren verkar ha ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller fästingar. I ett omfattande forskningsprojekt, finansierat av Viltvårdsfonden, visar de första proverna att rådjuren ”tvättar” fästingarna på borreliasmitta. En borreliasmittad fästing tycks ha färre bakterier ju längre den sitter på ett rådjur.
(...)
En nykläckt fästinglarv är inte smittad av något, men suger den på ett djur som bär exempelvis borrelia smittar fästingen sitt nästa värddjur. Men om fästingen som nymf sedan biter ett rådjur så tyder data på att rådjuret ”tvättar” ur borrelian, berättar Petter Kjellander. När nymfen utvecklas till en vuxen fästing och ska bita en sista gång så har den inte längre smittan.

http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... forskning/

Fast då finns det väldigt få rådjur norrut (jämfört med andra djur)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-03 13:05:42

rapchic skrev:
ankhat skrev:Fast å andra sidan är det ju på ett sätt bra om många rådjur får fästingar:

Rådjuren verkar ha ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller fästingar. I ett omfattande forskningsprojekt, finansierat av Viltvårdsfonden, visar de första proverna att rådjuren ”tvättar” fästingarna på borreliasmitta. En borreliasmittad fästing tycks ha färre bakterier ju längre den sitter på ett rådjur.
(...)
En nykläckt fästinglarv är inte smittad av något, men suger den på ett djur som bär exempelvis borrelia smittar fästingen sitt nästa värddjur. Men om fästingen som nymf sedan biter ett rådjur så tyder data på att rådjuret ”tvättar” ur borrelian, berättar Petter Kjellander. När nymfen utvecklas till en vuxen fästing och ska bita en sista gång så har den inte längre smittan.

http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... forskning/

Fast då finns det väldigt få rådjur norrut (jämfört med andra djur)

Å andra sidan har ni inte heller fästingplågan vi har i Svealand.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav rapchic » 2017-02-03 13:10:17

slackern skrev:
rapchic skrev:
ankhat skrev:Fast å andra sidan är det ju på ett sätt bra om många rådjur får fästingar:


http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... forskning/

Fast då finns det väldigt få rådjur norrut (jämfört med andra djur)

Å andra sidan har ni inte heller fästingplågan vi har i Svealand.

Hemma i Lycksele finns inte fästingar men pga växthuseffekten är den ju påväg in på samma sätt som annan ohyra. Det var ju det jag pratade om. Första gången jag såg mördarsniglar var tex i höstas (inte i Lycksele utan i Tärnsjö), varroa finns inte heller i västerbotten, många trädparasiter finns inte heller osv. Så det behöver inte vara så bra för odlare som påstods i tråden. Särskilt eftersom det beräknas bli 30% mer nederbörd i Sverige (vilket kan vara illa för bönder med tanke på att vissa år redan regnar bort)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Flia » 2017-02-03 13:14:44

Om isarna vid polerna stiger så stiger havsnivån. Golfströmmen blir påverkad, vilket påverkar vädret här.
Ju varmare det blir (vi pratar enstaka grader) desto fortare smälter isen.

Att det påverkar djurlivet är ju också en del i det hela.

Om mer olja tas upp kommer det bli fler utsläpp i vatten, vilket gör att det blir brist på rent vatten överallt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-03 13:50:00

Flia skrev:Om isarna vid polerna stiger så stiger havsnivån. Golfströmmen blir påverkad, vilket påverkar vädret här.
Ju varmare det blir (vi pratar enstaka grader) desto fortare smälter isen.

Att det påverkar djurlivet är ju också en del i det hela.

Om mer olja tas upp kommer det bli fler utsläpp i vatten, vilket gör att det blir brist på rent vatten överallt.


Nordpolen har ingen landmassa så där kvittar det, sydpolen däremot är en kontinent så där sker exakt det du förutspår.

Oljan i vattnet rör världshaven och påverkar inte sötvattnet i någon större grad, men du har helt rätt i att människan förgiftar rent dricksvatten men det är inte pga oljeläckor i någon större grad, OK för att pipelines läcker men jag tror att dom brukar vara rätt snabba på att täta dom och påverkan blir ju bara lokalt. Vid fracking när dom ska få upp naturgas kan grundvattnet påverkas. Men dom stora oljekattastrofferna man ser när dom tvättar oljan från fåglar har varit havsvattnet som har drabbats.

Om Golfströmmen skulle saktas ner skulle vi få det kallare i Europa.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2017-02-04 21:11:46

slackern skrev:Nordpolen har ingen landmassa så där kvittar det, sydpolen däremot är en kontinent så där sker exakt det du förutspår.


Grönland borde påverka litegranna även om den inte är jättestor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Parvlon » 2017-02-04 21:42:37

om inte sommaren hade kommit efter vintern så skulle jag inte sett något positivt alls med den, tror jag.

som det är så finns säkert nån vettig anledning som jag inte förstår.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-05 14:18:48

kiddie skrev:
slackern skrev:Nordpolen har ingen landmassa så där kvittar det, sydpolen däremot är en kontinent så där sker exakt det du förutspår.


Grönland borde påverka litegranna även om den inte är jättestor.

Jag tror inte att Grönland ligger i Nordpolen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2017-02-05 14:27:46

Om man tar Sydpolen och sätter på Nordpolen så täcker den nog Grönland. Och säkert Sverige med... :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-05 14:40:47

Men Sydpolen består ju till största delen utav landmassa. Du vet den södra hemisfären söder om 40 latituden är mest hav förutom Sydpolen därför uppfattas Sydpolen att vara så stort, det motsatta gäller i den norra hemisfären därför ser Nordpolen så litet ut på kartor.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2017-02-05 15:46:52

kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-05 16:00:38



Jo men polcirkeln är inte samma sak som varken nordpolen eller sydpolen, den handlar bara om solståndet å grejer.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Huggorm » 2017-02-05 16:02:17

slackern skrev:


Jo men polcirkeln är inte samma sak som varken nordpolen eller sydpolen, den handlar bara om solståndet å grejer.
Själva polerna är ju bara en viss punkt, de har egentligen ingen storlek alls
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-05 16:15:58

Huggorm skrev:
slackern skrev:


Jo men polcirkeln är inte samma sak som varken nordpolen eller sydpolen, den handlar bara om solståndet å grejer.
Själva polerna är ju bara en viss punkt, de har egentligen ingen storlek alls


Jo men du ser väl att nordpolen ligger mitt i ett hav medans sydpolen ligger mitt i en kontinent? Jag tror knappast att dom som bor i Kiruna anser sig bo på nordpolen eller någon annan människa för den delen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2017-02-05 16:32:20

Men OK jag medger att glaciärerna inom polcirkeln område smälter och blir mindre, men jag tror inte att det har lika stor påverkan som sydpolen har.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2017-02-05 16:52:29

slackern skrev:Jo men polcirkeln är inte samma sak som varken nordpolen eller sydpolen, den handlar bara om solståndet å grejer.


Det var mest för att kunna jämföra storlek jag sa det.

Men jag tror oxo att sydpolen spelar mer roll. Man forskar ju om klimat i både i Arktis och Antarktis och båda är nog viktigt. Är enklare att forska i Arktis dock för det är inte lika svinkallt och så kan man bo i en by.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2017-02-05 16:54:15

Huggorm skrev:Själva polerna är ju bara en viss punkt, de har egentligen ingen storlek alls


Jag tänkte så med efter att ha ifrågasatt hur jag egentligen använder orden. Jag har sagt Sydpolen om hela Antarktis. Men inte sagt Nordpolen om hela Arktis utan bara en liten del i mitten. Ha ha.

Men visst, polerna är ju bara punkterna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav JoVast » 2017-02-06 11:35:22

Jag gillar vintern tills någon gång efter jul, då börjar det klia i benen och sommargarderoben lockar. Just nu när det bara snöar och är blaskigt ute är det inget kul alls. Vill bara sitta inne och spela.
JoVast
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-02-06

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav vofff » 2017-04-02 21:25:38

Jag älskar vintern, helst ska det vara flera meter höga av snö. Det är där NT människor inte dyker upp för de gillar sommaren mest.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Huggorm » 2017-04-02 21:27:35

Det bästa med vintern är att den är över nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Alien » 2024-01-12 19:50:39

Det är otroligt vackert när det är mycket snö, snötyngda grenar och julbelysning som lyser i mörkret. Och blå himmel och vit snö.

Jag bryr mig inte så mycket om mörkret även om jag överraskas av att dagen tar slut så fort. Nu hann jag inte göra det och det (som kräver dagsljus). Jag bryr mig inte så mycket om kylan, det är bara att bylta på sig och undvika att vara för länge ute. Men halkan!

Jag har köpt broddar som är lätta att ta av och på. Men de ramlar alltid av innan promenaden är över. Dessutom så sitter de bara på hälarna, jag halkar ju när jag sätter i hela foten i marken. Allra värst är det på trappen och vägen ut till brevlådan. Det känns verkligen inte som jag vill ta ett steg utomhus förrän halkan försvinner.

Vad tycker ni om snöröjningen där ni bor?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in