Ingen struktur trots en handi!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav JohnNorum » 2008-09-14 21:47:34

MiaM skrev:Är det "meningen" att man ska låta sitt liv "förfalla" och därefter begära en handi, andrahandsuthyra den på svarta marknaden och använda pengarna för att köpa en ny telefon, eller vad?


Jag är inte helt säker, men jag har svårt att se att detta skulle vara "meningen".
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav 23 » 2008-09-14 22:30:12

jag tror att det blir svårt att få en mobil på den öppna marknaden som ett hjälpmedel.
det verkar som det är bara special anpassade produkter förskrivs som hjälpmedel,
ett alternativ vore ju att försöka få en Handifon istället.

olika former av bevis för att övertyga tex arbetsterapeft , läkare , psykolog eller dyligt är alltid bra som tex tidigare medicinsk/neuropsykologiska utredningar eller tex boendestöd osv. bild bevis på röra /kaos är också bra att ha --- annars så kan det bli att man får lämna till baka sitt hjälpmedel om kommun eller landsting får för sig att bli snåla .
tex fixa någon bra kontakt på socialstyrelsen och som man iformerar om struktur problem , med tex bild bevis eller hänvisning till andra som kan styrka problematiken.
Då blir det i princip omöjligt för tex landsting att neka strukturhjälpmedel sedan.

Jag tror att det finns någon paragraf om rätten till stöd å hjälp / hjälpmedel tex hälso sjukvårds lagen osv.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav DodeN » 2008-09-15 8:23:21

Ja det kan gå att få, men troligen inte i dagsläget. Man ska precis påbörja ett projekt som heter fritt val, är några få landsting där detta ska testas.

Där är meningen att man istället för att tex. få en handi utskriven får en check med en viss summa så kan man köpa det man behöver på den öppna marknaden, då öppnas en chans att kunna köpa andra handdatorer eller mobiltelefoner som passar bättre. Men just nu är det bara ett projekt tyvärr.

Andra möjligheten är att du ber om intyg och söker fonder.

Men just mobiltelefoner räknas nog inte som hjälpmedel eftersom "alla" har en och då får man betala själv. Om nu inte vården börjar fatta att det faktiskt är ett jättebra hjälpmedel. Saker som räknas som hjälpmedel måste oftas vara godkända av hjälpmedelsinstitutet för att kunna förskrivas, mobiler är det inte.

När min mobils kalender dog ansökte jag om bidrag från soc, går på det och tog upp frågan en månad.Jag fick 500kr, var en bra början. De förstod att mobilen var ett hjälpmedel
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav 23 » 2008-09-16 10:23:50

fritt val av hjälpmedel låter låvande , hoppas att det även gäller stöd i form av kontakt person / boendestöd osv.

en sak som jag tycker är knepigt är att ett hjälpmedel får man/ får låna gratis oberoende om man jobbar eller ej. , men kontakt person osv får man betala för om man jobbar!

är stöd/hjälp inte att se som ett hjälpmedel ? eller vad menar de igentligen.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav lost » 2008-09-16 10:43:08

Ursäkta min ignorans, men menar ni seriöst att en imbecill handdator som piper tilll när det är dags att bajsa, äta och sova gör skillnad i livet?
Senast redigerad av lost 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav DodeN » 2008-09-16 11:59:29

Lost: jupp, för endel kan det vara stor skillnad. Jag använder mig av det ibland. Fastnar ofta framför datorn så jag helt glömmer bort att göra mat, fixa papper, handla osv.

Men om jag bestämmer mig för en tid då jag tex. ska göra mat så sätter jag larm på handdatorn så kan jag släppa tanken att försöka komma ihåg att inte glöma äta... så piper den och påminner. Jättebra när saker är stressiga och jag inte klarar av att hålla flera "måstesaker" i huvudet. Vet jag att något påminner mig kan jag slappna av lite.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav MsTibbs » 2008-09-16 16:37:41

lost skrev:Ursäkta min ignorans, men menar ni seriöst att en imbecill handdator som piper tilll när det är dags att bajsa, äta och sova gör skillnad i livet?


Äta och sova bara, men ja givet vis. Annars kommer jag inte ihåg att äta...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-16 20:23:40

Hej!

Det går visst att påverka hjälpmedel lite grann. Förut fanns det inga parenteser när man skrev i Handi I och II. Jätteirriterande tyckte jag. Jag pratade med min arbetsterapeut om det. Hon kände någon som jobbade på Gewa sa hon. Så hon framförde de synpunkter jag hade. I nya Handi II, som jag har bytt upp mig till för ett tag sen, fanns det parenteser med. Så jag föreslog något, som arbetsterapeuten har pratat med Gewa om, och Gewa gjorde så i sin nästa version av Handi. Det är rätt maffigt tycker jag.

Handi hjälper mig att inte glömma möten etc. och den är jättebra till det. Den är bättre än en vanlig kalender, för den är tydligare.

MsTibbs, du kan visst få larmen ljudlösa. Det finns en klock-symnol som man bockar av. När man lägger in en aktivitet sitter den längst ner, bredvid pilarna man bläddrar med.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav lost » 2008-09-16 21:05:44

Jag har redan bevisat min ignorans, ja, oförmåga att förstå tanken av, än mindre någons behov av en mekanisk påminnelsemaskin. Jag tar det som egen brist, för gudarna skall veta att min ignorans är stor!

Detta sagt.

Det finns alltså en variant av det mänskliga släktet som behöver ständiga påminnelser om allehanda aktiviteter i tid och rum, ty annars blir de ej utförda? En undrar hur denna homo sapiens variant med denna beskaffenhet genomlevt/överlevt genom hela den mänskliga historian till denna dag?
Finns det en identifikation kring detta fenomen? Hur ställer sig en sådan i historisk betraktelse, ens närtid?, eller för den delen större delen av den nu levande mänskligheten som alldeles absolut inte har en maskin som säger "pip! dags att äta". Kanske det är lösningen på svälten och fattigdomen. "pip! dags att köpa mat!" Absurditeten är alltigenom överväldigande. Även detta sagt.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav 23 » 2008-09-16 22:13:06

hur ofta bör man ladda sin handi ?, jag har fått reboota min handi ett antalt gånger pgr av att batteriet har blivit för urladdat .

Jag brukar försöka ladda handin varje natt , men i bland så glömmer jag bort det hela i några dagar.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav MsTibbs » 2008-09-16 23:18:18

Lilla Gumman skrev:MsTibbs, du kan visst få larmen ljudlösa. Det finns en klock-symnol som man bockar av. När man lägger in en aktivitet sitter den längst ner, bredvid pilarna man bläddrar med.


Jaaa.... men då visas de inte en särskild tid ju väl?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-09-16 23:19:04

23 skrev:hur ofta bör man ladda sin handi ?, jag har fått reboota min handi ett antalt gånger pgr av att batteriet har blivit för urladdat .

Jag brukar försöka ladda handin varje natt , men i bland så glömmer jag bort det hela i några dagar.


Handi bör laddas varje dygn, står det i instruktionsboken.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-17 0:13:17

Hej!

MsTibbs skrev:
Lilla Gumman skrev:MsTibbs, du kan visst få larmen ljudlösa. Det finns en klock-symnol som man bockar av. När man lägger in en aktivitet sitter den längst ner, bredvid pilarna man bläddrar med.


Jaaa.... men då visas de inte en särskild tid ju väl?


Jo då, det gör de visst. Gör så här:

Välj idag. Lägg in en enstaka aktivitet. Skriv namn. Välj starttid och sluttid. Välj ev. bild oh skriv info. Under detta finns det fyra knappar: En röd pil, en bock, en klocka och en OK-knapp. Klicka på klockan så att den blir överkryssad. Klicka på bocken så att den också är överkryssad. Klicka på OK-knappen.

Nu larmar Handi ljudlöst. På den tid som du ställt in blinkar Handi, men utan ljud. Om du gör samma sak igen, fast inte har bocken överkryssad kan du själv välja att bocka av det du gjort. Har du gjort det tidigare än du ställt in bockar du bara av aktiviteten så larmar den inte alls.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Inger » 2008-09-17 7:54:03

lost skrev:Det finns alltså en variant av det mänskliga släktet som behöver ständiga påminnelser om allehanda aktiviteter i tid och rum, ty annars blir de ej utförda? En undrar hur denna homo sapiens variant med denna beskaffenhet genomlevt/överlevt genom hela den mänskliga historian till denna dag?
Finns det en identifikation kring detta fenomen? Hur ställer sig en sådan i historisk betraktelse, ens närtid?, eller för den delen större delen av den nu levande mänskligheten som alldeles absolut inte har en maskin som säger "pip! dags att äta". Kanske det är lösningen på svälten och fattigdomen. "pip! dags att köpa mat!" Absurditeten är alltigenom överväldigande. Även detta sagt.

Haha, jag tror man hade andra omkring sig som pep när det var matdags.

* På stenåldern pep magen (och utan omgivande brus kanske man hörde det och gick ut och plockade sig lite bär eller fångade en fisk).

* Fick man ungar så pep dom när det var matdags.

* När man arbetade i jordbrukskollektiv så var det alltid nån som höll reda på mattider och såg till att den blev lagad och framdukad. Då var det bara att sätta sig och äta med de andra. När man jobbat hårt på fältet eller lagårn hela dan behövdes inga pip alls för att påminna en om att sova. Dessutom blev det mörkt och stearinljus var dyrt.

* Överklassen hade tjänstefolk som skötte maten och pep när den var klar.

* Gick man i kloster meddelade klosterklockan när det var matdags, vesper och läggdags.

* Jobbade man i fabrik efter industriella revolutionen så pep fabriksvisslan när det var lunch.

* Tankspridda professorer, filosofer, kompositörer, uppfinnare och konstnärer som glömt att äta och sova har det nog alltid funnits. De som överlevde hade väl familj eller andra omkring sig som skötte markservicen och såg till att de fått mat i magen.

Bara nu i modern tid lever många helt ensamma och har dator och TV som man lätt fastnar framför, samt mat i frysen och ljus dygnet runt. I brist på tjänstefolk eller hemmafru får man alltså nöja sig med en Handi som står för pipandet, och sen göra det tråkiga själv. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MiaM » 2008-09-17 16:11:01

MsTibbs skrev:
23 skrev:hur ofta bör man ladda sin handi ?, jag har fått reboota min handi ett antalt gånger pgr av att batteriet har blivit för urladdat .

Jag brukar försöka ladda handin varje natt , men i bland så glömmer jag bort det hela i några dagar.


Handi bör laddas varje dygn, står det i instruktionsboken.


Kanske läge att lägga in "ladda Handi" i kalendern? :wink:

Jag har inte sett en Handi IRL men är inte en gång per dygn rätt uselt? Visar den saker på displayen hela tiden utan att man måste röra den för att "väcka" den? I så fall kanske det går att ställa in den så att den "sover" när man inte aktivt använder den och därmed sparar på batteriet?

(Min mobiltelefon säger till om händelser i kalendern även om den är avstängd)
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:52:08, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MsTibbs » 2008-09-17 18:08:11

MiaM skrev:Kanske läge att lägga in "ladda Handi" i kalendern? :wink:

Jag har inte sett en Handi IRL men är inte en gång per dygn rätt uselt? Visar den saker på displayen hela tiden utan att man måste röra den för att "väcka" den? I så fall kanske det går att ställa in den så att den "sover" när man inte aktivt använder den och därmed sparar på batteriet?

(Min mobiltelefon säger till om händelser i kalendern även om den är avstängd)


Absolut! Det har jag gjort, med pip. Det finna två symboler för "Ladda Handi", jag har visserligen min stående i laddaren då jag ej använder den, men har den på ringning ändå, utifallatt jag är någon annanstans än vid datorn.

Man "måste" inte ladda den varje dygn, men det står att man ska göra det. Man kan ställa in om handi ska släcka sig själv efter kortare eller längre tid, samt om man vill ha bakgrundsbelysning. Jag har dock ej jockat med det, utan "stänger av" Handi på strömknppen, elelr låter den stänga av sigsjälv. Den startar sig själv när den "ringer" jag har den således som en av många väckarklockor.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MiaM » 2008-09-17 19:41:44

MsTibbs skrev:
MiaM skrev:Kanske läge att lägga in "ladda Handi" i kalendern? :wink:

Jag har inte sett en Handi IRL men är inte en gång per dygn rätt uselt? Visar den saker på displayen hela tiden utan att man måste röra den för att "väcka" den? I så fall kanske det går att ställa in den så att den "sover" när man inte aktivt använder den och därmed sparar på batteriet?

(Min mobiltelefon säger till om händelser i kalendern även om den är avstängd)


Absolut! Det har jag gjort, med pip. Det finna två symboler för "Ladda Handi", jag har visserligen min stående i laddaren då jag ej använder den, men har den på ringning ändå, utifallatt jag är någon annanstans än vid datorn.

Man "måste" inte ladda den varje dygn, men det står att man ska göra det. Man kan ställa in om handi ska släcka sig själv efter kortare eller längre tid, samt om man vill ha bakgrundsbelysning. Jag har dock ej jockat med det, utan "stänger av" Handi på strömknppen, elelr låter den stänga av sigsjälv. Den startar sig själv när den "ringer" jag har den således som en av många väckarklockor.


Aha. Det låter ju som om instruktionen är överdrivet förenklad. Om man nu kan ställa in den att "somna" efter hälften så lång tid som är standard, så lär den ju klara sig på att laddas varannat dygn.

Det bästa vore kanske om man kunde programmera den att säga till om laddning nån gång på kvällen om batteriet inte redan är tillräckligt bra laddat...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:52:08, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav 23 » 2008-09-17 23:19:28

Tack för tippsen ang att lägga in påminnelse att ladda handi , jag har fixat det nu!
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:08, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav MsTibbs » 2008-09-18 0:11:19

MiaM skrev:Det bästa vore kanske om man kunde programmera den att säga till om laddning nån gång på kvällen om batteriet inte redan är tillräckligt bra laddat...


Precis! Tänk om den hade haft en normal enkel begriplig batterisymbol i överhörnet bara som normala mobiler och handdatorer har, som kunde börja blinka när man måste ladda... nu har den en röd och en blå lampa som lyser, emn dem förstår jag inget av... :oops:

Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:09, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nano » 2008-09-18 5:03:54

Är detta en Handi?
http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo ... 118%29.jpg

Ja jag håller med, vettiga symboler är viktigt.
Tycker man möter dessa "förneklingar" i en massa dataprogram men det enda förenklingarna gör för det mesta är att man blir tvungen att lära sig ytterligare ett interface och försvårar bara imho, de som varit bra kan räknas på en hand.

Börjar fundera om det inte finns ett behov av min favoritpryl -> mat-och-sovklocka.
Har tänkt att den ska ha en rund digital urtavla med en permanent visare och en variabel som visar del av timme som längd på visaren istället för del av hela urtavlan.
Dessutom är dygnet inställbart efter tycke och smak, vill man ha 22 timmar per dygn så går det, vill man ha 50 timmar så går det.
Börjar få mer intresse att göra en sådan och sälja, den runda displayen kan iofs bli dyr.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:52:09, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2008-09-18 11:27:39

nano skrev:Är detta en Handi?
Bild.


Svar ja.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: ingen struktur trotts en handi!

Inläggav Glimma » 2008-09-18 14:10:15

23 skrev:Jar har en handi , men jag får inte till min struktur iallafall, det blir mest att handi piper/ringer och jag fortsätter med det jag håller på med fast jag ska gör något annat enligt handi!

vet ej hur jag ska göra för att komma igång med min struktur.


Du har säkert fått massor med tips redan. Jag hade också problem att få struktur trots handin. Då kom min handledare på habiliteringen på att jag kunde få en whiteboardtavla gjort som ett schema. Då blev min vardag mkt tydligare. Skrev ner tider, som ett vanligt skolschema samt om/vad jag behövde handla osv. Får man det inte via habis kan man köpa det på nätet. Det finns färdiggjorda whiteboardtavlor med inrutade dagar typ. Det finns i olika storlekar. Ska nog köpa ngr små också så att man kan skriva ner lite andra saker typ rutiner och kunna ha dem flyttbara så att säga. Ett litet tips!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-09-18 14:16:42

lost skrev:Ursäkta min ignorans, men menar ni seriöst att en imbecill handdator som piper tilll när det är dags att bajsa, äta och sova gör skillnad i livet?


Kanske kan var svårt att förstå.... men svar ja...men jag använder den inte till det du beskrev....framför allt till att komma ihåg tider och vart man ska med vem när man ska osv.Har man ingen tidsuppfattning alls, som jag :cry: , då är det guld värd.Den räknar nämligen ner tiden för hur långt du har kvar till en viss sak. Börjar när det är två timmar kvar osv. Då får man tydliga prickar som ändras allt eftersom tiden går. Hellre det än att titta på klockan 100ggr på 3 min :lol: ! Jag sjunger i kör och min kompis sa att två andra hade pratat om mitt beteende med klockan....att jag tittade så mkt på den.Man kan bli galen på sig själv för mindre. Då är detta så otroligt mkt bättre. Särskilt som att man kan ta egna bilder och sätta på vibrator så att man inte stör.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: ingen struktur trotts en handi!

Inläggav nano » 2008-09-18 18:10:48

Glimma skrev:Då kom min handledare på habiliteringen på att jag kunde få en whiteboardtavla...


De där whiteboardtavlorna kostar ju så förbaskat mycket.
Har gått o funderat på att man säkert kunde sätta plast på en vit vägg och på så vis få en whiteboard som täcker hela väggen.
Nackdelen skulle vara när någon liten ser att mamma eller pappa skriver på väggen och får för sig att göra likadant någonannanstans (heter det så?).
Möjligen borde man bara göra den så det syns att det är just där man ritar.

Det finns slät byggplast i vissa byggvaruaffärer som man skulle kunna andvända och bara limma fast efter att man slipat fram en slät yta att limma plasten på.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in