Nekad sjukpenning igen

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nekad sjukpenning igen

Inläggav Syrenlila » 2017-03-21 12:28:48

Jag fick barn för 17 månader sen och under föräldraledigheten var jag sjukskriven på 50 % för att min sambo skulle avlasta mig. Det var planerat sedan innan av läkare, BVC mm. (Jag har varit sjukskriven på 50 % i många år). Till en början godkände FK detta även om det var på håret. Sen när min son var 8 månader drog de in sjukpenningen helt plötsligt. Jag överklagade med hjälp av jurist och fick rätt. Det beskedet kom förra veckan. Under tiden har jag börjat jobba igen, på 50 %, och varit sjukskriven på 50 % vilket de godkände.

Men nu, ringer människan upp mig och säger att pga det här halvåret med sjukpenning, som först nekats men som jag fått rätt, har alla mina sjukpenningdagar på "normalnivå" förbrukats och tog slut redan i januari i år och att jag således blir återbetalningsskyldig för det som betalats ut efter det! Helt sjukt. Jag ska alltså betala tillbaka pengar till dem för att de inte fattat rätt beslut från början. Hon säger att hon inte kommer att godkänna mig för sjukpenning på fortsättningsnivå. Är helt förstörd. Först den här pärsen med överklagan som äntligen löst sig. Och så detta.
FK verkar tycka att jag ska gå till arbetsförmedlingen som alla andra och söka jobb.

Jag har sökt sjukersättning en gång tidigare men fått avslag. Borde ha överklagat inser jag nu. Kommer att söka igen, men behöver vara sjukskriven under tiden givetvis.

Någon som har liknande erfarenheter? Vad har ni gjort? Hur har det gått? Känner mig så otroligt vilsen och ångestfylld.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Nekad sjukpenning igen

Inläggav ankhh » 2017-03-23 1:28:58

Hej Syrenlila,

Jag har tittat på ditt inlägg flera gånger, men har inget matnyttigt att komma med, så jag har inte postat något svar.

Förrän nu då. Vill bara säga att jag lider med dig, och tycker att FK uppför sig väldigt illa i ditt fall (och i en del andra det har stått om i tidningarna). Sjuka människor har det jobbigt nog utan att, som du, drabbas av återbetalningskrav på grund av FKs sena och felaktiga beslut.

Hoppas att det ordnar sig för dig!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nekad sjukpenning igen

Inläggav Syrenlila » 2017-03-25 9:48:07

Tack för din sympati och omtanke.

Ja det är hemskt, och verkligen det sista man behöver i den situationen. Tror dock delvis att min nuvarande läkare står som ansvarig då intygen inte varit de bästa. Men jag har precis startat karuselllen att byta läkare och jag hoppas det kan ske snarast. Surt om man ska behöva stå utan ersättning pga man inte kan få gå till en vettig läkare. Ångrar SÅ att jag bytte för 2 år sedan. Hade lätt varit värt den extra restiden :-/
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Nekad sjukpenning igen

Inläggav Alien » 2017-03-25 14:47:42

Går det inte att överklaga även detta beslut?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nekad sjukpenning igen

Inläggav Syrenlila » 2017-03-25 17:48:05

Alien skrev:Går det inte att överklaga även detta beslut?


Jo absolut. Det är det jag får göra. Men handläggningstiden är 25 veckor f.n. Det är också bara för FK:s egen omprövningsenhet. Dom ändrar bara ca 10 % av fallen där, och blir man inte godkänd får man överklaga hos länsrätten, där ändras ca 50 % av fallen men då har nog mer än ett år gått. Långa väntetider :-)004
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in