Varför är naturen rund?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför är naturen rund?

Inläggav Batte » 2017-03-24 19:18:05

vofff skrev:
tahlia skrev:Jag är oerhört skeptisk till sånt där. Massor av saker är inte runda - människor, djur, insekter, reptiler, hjärtat, berg, celler, blad, bananer... Skulle kunna räkna upp otaliga saker.


Jag anser att rund definieras mikroskopiskt runda. Så, ja allting är runt. Jag förstår inte den biten du menar att vi är inte runda? Kanske vi ser olika.


Intressant tråd har det växt här. Jag kan förstå att det är gravitation och tid som håller ihopa detta cirkulations regeln. Men vad som är mer intressant att var började det och var slutar det? Och varför?

Aha, så det både begynte og slutter? :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Re: Varför är naturen rund?

Inläggav tahlia » 2017-03-24 19:26:23

vofff skrev:
tahlia skrev:Jag är oerhört skeptisk till sånt där. Massor av saker är inte runda - människor, djur, insekter, reptiler, hjärtat, berg, celler, blad, bananer... Skulle kunna räkna upp otaliga saker.


Jag anser att rund definieras mikroskopiskt runda. Så, ja allting är runt. Jag förstår inte den biten du menar att vi är inte runda? Kanske vi ser olika.


Intressant tråd har det växt här. Jag kan förstå att det är gravitation och tid som håller ihopa detta cirkulations regeln. Men vad som är mer intressant att var började det och var slutar det? Och varför?

Mikroskopiskt runda? Innebär det att du tror att exempelvis alla celler och mikroorganismer är runda? För så är inte fallet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är naturen rund?

Inläggav River » 2017-03-24 19:59:22

Varför är naturen rund?

The ball is round to go round :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Re: Varför är naturen rund?

Inläggav slackern » 2017-03-25 2:05:44

Jorden är något äggformad, kristaller känns inte särskilt runda utan skulle beskriva dom som kristallformade.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför är naturen rund?

Inläggav Hundralappen » 2017-03-25 2:08:32

slackern skrev:Jorden är något äggformad, kristaller känns inte särskilt runda utan skulle beskriva dom som kristallformade.


Vad menar du med kristaller? Kristaller brukar ha rymdgrupper osv, och inte så runda. En intressant poäng dock, här har vi repeterade enheter, också något som naturen verkar ständigt återkomma till. Det kan man grubbla ner sig länge i 8)
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Varför är naturen rund?

Inläggav slackern » 2017-03-25 2:16:00

Hundralappen skrev:
slackern skrev:Jorden är något äggformad, kristaller känns inte särskilt runda utan skulle beskriva dom som kristallformade.


Vad menar du med kristaller? Kristaller brukar ha rymdgrupper osv, och inte så runda. En intressant poäng dock, här har vi repeterade enheter, också något som naturen verkar ständigt återkomma till. Det kan man grubbla ner sig länge i 8)

Så du skulle beskriva kristaller som runda i sin form? Inte något jag skulle vilja påstå att jag gör.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför är naturen rund?

Inläggav Hundralappen » 2017-03-25 2:29:09

slackern skrev:
Hundralappen skrev:
slackern skrev:Jorden är något äggformad, kristaller känns inte särskilt runda utan skulle beskriva dom som kristallformade.


Vad menar du med kristaller? Kristaller brukar ha rymdgrupper osv, och inte så runda. En intressant poäng dock, här har vi repeterade enheter, också något som naturen verkar ständigt återkomma till. Det kan man grubbla ner sig länge i 8)

Så du skulle beskriva kristaller som runda i sin form? Inte något jag skulle vilja påstå att jag gör.


Oj, läste det som att dom var det. Då var det inget :roll: Fortfarande intressant mönster dock!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Varför är naturen rund?

Inläggav slackern » 2017-03-25 2:36:48

Hundralappen skrev:
slackern skrev:
Hundralappen skrev:
Vad menar du med kristaller? Kristaller brukar ha rymdgrupper osv, och inte så runda. En intressant poäng dock, här har vi repeterade enheter, också något som naturen verkar ständigt återkomma till. Det kan man grubbla ner sig länge i 8)

Så du skulle beskriva kristaller som runda i sin form? Inte något jag skulle vilja påstå att jag gör.


Oj, läste det som att dom var det. Då var det inget :roll: Fortfarande intressant mönster dock!

Haha det är lugnt det är sent en fredagskväll.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför är naturen rund?

Inläggav kiddie » 2017-03-27 23:41:09

Som människa är man van vid fyrkantigt, iallafall i västvärlden. Fyrkantigt tegel, fyrkantiga hus, fyrkantiga rum inne i huset. En mängd annat fyrkantigt som vi skapat. Massor.

Men just fyrkantigt är nog ovanligt i naturen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är naturen rund?

Inläggav geocache » 2017-03-28 3:55:04

Tack och lov för att naturen inte är konstruerad som denna trappan...

http://www.opticalspy.com/uploads/1/4/4 ... 8_orig.jpg

(Jag kom att tänka på den bilden när jag läste Battes inlägg ovan :-)Happy)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Varför är naturen rund?

Inläggav kiddie » 2017-03-28 3:57:12

Fast när min pappa var liten var den det! Det var uppförsbacke både till och från skolan. :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är naturen rund?

Inläggav geocache » 2017-03-28 4:07:58

kiddie skrev:Fast när min pappa var liten var den det! Det var uppförsbacke både till och från skolan. :P


:lol:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Varför är naturen rund?

Inläggav Robin Fasth » 2017-05-11 23:04:52

Nja, de flesta himplakroppar är inte helt runda. Antingen är de små, och då irreguljärt formade. Är det större planeter eller månar så är de inte alltid runda. Jorden t.ex. är lite oval då den roterar och centrifugalkraften gör den tjockare på mitten. Solen är ju inte runt eftersom den har sin ytterst extrema yta. Den enda himlakropp som egentligen är helt runt är svarta hål. Neutronstjärnor kommer ganska nära också.
Annars är ju det endast ett resultat av gravitationen och tillräckligt med materia.
Robin Fasth
Inaktiv
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-05-11

Återgå till Intressanta intressen



Logga in