Ska på möte, aktivitetsersättning. Vad bör jag tänka på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ska på möte, aktivitetsersättning. Vad bör jag tänka på?

Inläggav Gecco » 2017-03-22 12:09:30

Ska på mitt första möte efter att ha sökt aktivitetsersättning.
Har varit hos läkaren och fått ett intyg där det står om mina tvångstankar, min ångest, sociala fobi och min diagnos.

Jag har läst att det är en komplicerad process och min läkare varnade för att jag antagligen inte kommer att få någon ersättning, eftersom försäkringskassan har blivit hårdare numera.

Ni som fått aktivitetsersättning, hur lång tid tog det att få beslutet och vilken procent sökte ni på?

Hur många möten hade ni och finns det något jag bör tänka på? :P
Vill ju självklart att det går igenom, läkaren sa att jag skulle stå på mig.

Jag bor hemma, hur påverkar det jämförst om man bor själv?
Sen har jag provat jobba två tre månadet på ett ställe, och en vecka på ett annat.
Men mådde för dåligt så jag kunde inte vara kvar.

Jag hoppas ju att det väger tyngre när jag säger att jag försökt jobba men inte klarat av det, och inte att dom ser mig som frisk.

Jag vill gå på aktiivtetsersättning och plugga inför högskoleprovet nästa år, så jag sökte 100% Vad för krav kommer ställas på mig?

Nu blev det lite rörigt, men det är för att jag är lite stressad.
Hoppas det gick att läsa iaf. Tack på förhand!
Gecco
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2016-04-20

Ska på möte, aktivitetsersättning. Vad bör jag tänka på?

Inläggav Alien » 2017-03-23 1:28:02

Jag var så gammal när jag fick diagnos så jag fick inte aktivitetsersättning utan sjukersättning (dvs motsvarande förtidspension).

Det jag skulle råda dig till är att skriva ned några viktiga punkter inför mötet och ta med. Detta ifall du skulle bli nervös/blockerad under mötet och riskera att missa något viktigt.

Och givetvis är det viktigt att nämna hur illa det gått att prova att jobba. Men också varför det gått dåligt. De kan ju annars säga att du ska pröva på att jobba med något annat. Om du inte söker på 100% antar jag att du förväntas jobba/söka jobb/praktisera på resterande procent.

FK kan ju också säga att kan du studera, så kan du arbeta. Och de brukar väl inte tillåta att man studerar om man går på aktivitetsersättning? De kanske vore mer villiga att ge ersättning om du gick på Daglig verksamhet i stället.

Mycket hänger väl också på vad som står i läkarintyget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in