Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav Savanten Svante » 2017-03-19 17:44:09

Inspirerad av Fantasia så är jag nyfiken på era historier, positiva som negativa.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-19 17:52:33

Haft diverse praktikplatser i min ungdom och det samlade svaret på trådfrågan blir både kort och koncist: nej.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav cirkusfreak » 2017-03-19 19:11:13

Jag har haft några praktikplatser när jag var yngre. Tyvärr så är väl min svaga sida att jag inte är så självgående innan jag får in rutin på saker och ting, vilket kan göra att det blir svårt när man hamnar någonstans där handledaren inte bryr sig eller glömmer bort mig.

Min första praktikplats var just ett sådant ställe. Mötte min handledare första dagen och sen försvann han och kom tillbaka sista dagen i princip och frågade hur det hade gått. Det var en ganska stor arbetsplats med ungefär 1000 anställda eller mer, vilket gjorde att jag lätt smälte in bland mängden i det gigantiska kontorskomplexet. Hade väntat mig lite mer uppföljning under tiden men slutade mest med att jag gick på promenader i korridorerna, drack kaffe och ibland kollade på film samt sov middag då jag hade ett eget kontor.

I det stora hela så var det ingen dålig upplevelse men hade ju såklart förväntat mig att få ut lite mer av den.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav Karamell » 2017-03-19 23:08:02

Är glad att jag fick praktisera på en bra arbetsplats där jag hade en framtid, men tyvärr visade det sig vara svårare än jag trodde. Jag är för stress känslig helt enkelt. Men lärde mig mycket om hur vanligt folk är.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Re: Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav tahlia » 2017-03-20 10:05:04

I ungdomen fick jag en praktikplats på dagis som ledde till att jag fick betald vikariatanställning i sex månader. Det var inte helt fel med såväl inkomst som arbetslivserfarenhet. Trivdes som fisken i vattnet dessutom. Enda negativa var att jag insåg att jag hade gått fel gymnasieutbildning, jag borde ha gått barn och fritid.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav alixha » 2017-03-20 14:49:00

Haft diverse praktikplatser som lett till jobb.
Har gillat alla mina praktikplatser, allt från att köra budbil till att vara elevassistent.
I slutändan har jag dock inte kunnat hantera den konstanta stressen och dom konstanta intrycken vilket har lett till att jag "gått in i väggen" alla gånger utan undantag.

Nu får jag panikkänslor bara av att tänka på praktik och arbete men det var kul den stunden det fungerade.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav ford » 2017-03-20 17:02:44

Både och, har varit på både Seriösa och Oseriösa praktikplatser, så det gäller att ha tur.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav misslyckad » 2017-04-02 10:42:15

Praktik? va fan det var ju sånt man hade när man var i skolan när man var cirka 10-11-12-13-14-15 års åldern. inte när man är över 18? SKÄRPNING!!!! NÅGON BORDE JU SLÅ NER NÄVEN I BORDET OCH FRÅGA VAD FAN DET ÄR SOM HÄNDER I SAMHÄLLET NU FÖR TIDEN!!!!!!!!
misslyckad
Inaktiv
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2017-04-02

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav ford » 2017-04-04 3:49:00

Inte kul att bita i det sura äpplet va?

Hursomhelst är det nog oerhört svårt att komma in på arbetsmarknaden för en som varit sjuk eller arbetslös under lång tid, men man måste se till att praktiken blir seriös: antingen skall man lära sig saker som man har nytta av i sitt yrke (sk kompetenshöjande praktik), där man får gå bredvid någon och bli visad/få prova på kvalificerade arbetsuppgifter relevanta för ens kompetens, eller så skall arbetsgivaren ha seriösa intentioner att anställa om allt går bra, helst båda.

Tyvärr är det inte ovanligt med oseriösa arbetsgivare som tar in praktikanter enbart som gratis arbetskraft som får göra div skitgöra utan att ha möjlighet att bli anställda och där borde foten sättas ner betydligt hårdare från af/andra samordnare, än vad som görs!
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 19:40:31

ford skrev:Inte kul att bita i det sura äpplet va?

Hursomhelst är det nog oerhört svårt att komma in på arbetsmarknaden för en som varit sjuk eller arbetslös under lång tid, men man måste se till att praktiken blir seriös: antingen skall man lära sig saker som man har nytta av i sitt yrke (sk kompetenshöjande praktik), där man får gå bredvid någon och bli visad/få prova på kvalificerade arbetsuppgifter relevanta för ens kompetens, eller så skall arbetsgivaren ha seriösa intentioner att anställa om allt går bra, helst båda.

Tyvärr är det inte ovanligt med oseriösa arbetsgivare som tar in praktikanter enbart som gratis arbetskraft som får göra div skitgöra utan att ha möjlighet att bli anställda och där borde foten sättas ner betydligt hårdare från af/andra samordnare, än vad som görs!


Tack, vad bra!!! Där fick jag ord! Det är kompetenshöjande praktik jag är ute efter i så fall! MEN det kräver nog att den jag praktiserar hos får betalt för att jag är där då. Får praktikplatserna pröjs? Och inte "bara" gratis arbetskraft?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Positiv erfarenhet av praktikplatser?

Inläggav mondo beyondo » 2017-10-31 22:40:00

Jag kan inte svara allmänt men jag har tagit emot praktikanter och såna som behövt arbetslivsintroduktion efter lång bortovaro från arbetsliv och bara en av gångerna fick jag ersättning, annars har det varit för glädjen att få lära ut och eller hjälpa ngn och i viss mån själv få hjälp. Jag hade förmånen dessutom att kunna erbjuda yrkesutbildning för de som ville göra mer än att vara allt-i- allo i en bransch där det är brist på kompetent arbetskraft.

Negativa var när en praktikant visade sig vara en kleptoman och att ingen av de praktikanterna gått vidare till arbete efter praktiken.

Däremot har gymnasiepraktikanter och en skoltrött som gått hos mig istället för skola och såna som själv bekostat sin utbildning hos mig gått vidare och jobbat/jobbar inom yrket.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in