23-åring våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

23-åring våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav alixha » 2017-03-17 12:45:07

23-åringen släpade med sig den funktionsnedsatta kvinnan in i taxin, och utsatte henne sedan för upprepade våldtäkter.
Nu har mannen, som säger att han inte riktigt minns vad som hände, fått sin dom:
Fyra års fängelse för grov våldtäkt och tio års utvisning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5aM ... d-asperger
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: 23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav slackern » 2017-03-17 13:22:01

Det är väl ett jätte bra straff och rättvist? Jag hoppas att det var en hovrätts dom så att den står sig.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav TORatANDET » 2017-03-17 14:58:50

Oväntat kort fängelsestraff, med de omständigheterna, tänkte jag.
Hoppas att våldtäktsmannen inte har fått rabatt för att brottsoffret hade funktionsnedsättning.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav ankhh » 2017-03-17 15:09:31

Med tanke på att de skriver att "[d]en samlade bedömningen är att 23-åringen utnyttjat kvinnans funktionsnedsättning" förmodar jag att de inte mildrat domen på grund av detta (men kanske av andra skäl).

Det är en tingsrättsdom, så det blir förmodligen ett fall för hovrätten senare. Då får man hoppas att bedömningen står sig. Det är ju inte helt ovanligt att det blir lägre straff i hovrätten.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav nano » 2017-03-17 15:45:09

Enligt Leif GW person i tv programmet Veckans brott så är det vanligast att straff blir skärpta när man överklagar trots att folk ofta tror det blir lindrigare straff.
Men det lär alltså bli skärpta straff betydligt oftare
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav Karamell » 2017-03-17 21:35:00

nano skrev:Enligt Leif GW person i tv programmet Veckans brott så är det vanligast att straff blir skärpta när man överklagar trots att folk ofta tror det blir lindrigare straff.
Men det lär alltså bli skärpta straff betydligt oftare

Jasså. Menar han riktigt grova brott då eller?
https://www.svd.se/sa-manga-domar-andrar-hovratten
"I de 335 fall där hovrätten ändrat enbart straffet så gick 61 procent i en lindrigare riktning och 36 procent mot en strängare påföljd."

Varför skriver dom att hon har asperger när bara en artikel skev att jag har asperger?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav Alien » 2017-03-17 22:00:45

Det är ju inget tidningarna måste skriva om, bara när det är relevant. Här ansågs det tydligen vara relevant och försvårande för gärningsmannen:

Aftonbladet skrev:Den samlade bedömningen är att 23-åringen utnyttjat kvinnans funktionsnedsättning.


Hon bodde på ett gruppboende så hon var troligen mer oerfaren/hjälplös än vanliga kvinnor.

I två tidigare fall med våldtäkt av aspergertjejer så har det snarare bedömts som förmildrande för gärningsmannen, kvinnan har inte varit tillräckligt tydlig med att hon inte ville, har det sagts.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav Charlie72 » 2017-03-17 22:14:59

10 år? Välkommen tillbaka.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav nano » 2017-03-18 4:35:40

Karamell skrev:
nano skrev:Enligt Leif GW person i tv programmet Veckans brott så är det vanligast att straff blir skärpta när man överklagar trots att folk ofta tror det blir lindrigare straff.
Men det lär alltså bli skärpta straff betydligt oftare

Jasså. Menar han riktigt grova brott då eller?
https://www.svd.se/sa-manga-domar-andrar-hovratten
"I de 335 fall där hovrätten ändrat enbart straffet så gick 61 procent i en lindrigare riktning och 36 procent mot en strängare påföljd."

Han sade så, minns inte den exakta ordalydelsen men innebörden var mycket tydlig.
Vet inte om det är sant men gissar att han har någon form av fakta han baserar sitt uttalande på.

Karamell skrev:Varför skriver dom att hon har asperger när bara en artikel skev att jag har asperger?

Va?
Har artikeln om henne med något alls att göra med antalet artiklar om dig?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav Karamell » 2017-03-18 5:08:08

nano skrev:Va?
Har artikeln om henne med något alls att göra med antalet artiklar om dig?
Läs en gång till vad jag skrev.

Moderator: En del inlägg har flyttats hit.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav ehmd93 » 2017-03-18 8:42:07

Aja, kul för honom att hamnar i fängelse samt utvisning.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav Alien » 2017-03-18 14:03:00

Hur kom tråden från att handla om en aspergare som brottsoffer till att handla om aspergare som förövare? Jag misstänker att det är mycket vanligare att aspergare själva blir offer för brott än utsätter andra för brott.

Det är positivt att gärningsmannen döms. För en gångs skull, känns det, mtp alla fall där man läser om att de frias el fallet inte ens går till domstol. Jag kommer ihåg detta upprörande fall: man-kan-inte-valdtas-inte-aspergare-heller-t25696.html. Se även detta fall: annu-en-npf-tjej-utsatt-annu-en-gang-friades-killarna-t37859.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

23-årig våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav ankhh » 2017-03-18 15:29:46

^ Det är sådana fall (och ett antal med, vad vi vet, inga aspergare inblandade) som får mig att misströsta lite om hur det kommer att gå i hovrätten.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

23-åring våldtog kvinna med Aspergers - Döms!

Inläggav Alien » 2017-03-21 19:17:52

Han fick redan lägsta möjliga straff för grov våldtäkt: fyra år. (Domstolarna föredrar att ge lägsta möjliga straff av någon anledning.) Så kortare straff kan han inte få, såvida inte hovrättens skulle ändra brottsrubriceringen till "våldtäkt av normalgraden". De skulle också kunna ändra utvisningen.

Tyvärr misstänker jag att utvisningen i praktiken inte blir av. Antingen för att landet i fråga anses för osäkert att utvisa folk till el för att landet ifråga vägrar att ta emot honom.

Tänker se om det står något om överklagande till hovrätten i media. Man har väl tre veckor på sig att överklaga.

UNT 2017-03-18 skrev:Via en taxiresa, där kvinnan motvilligt följde med, hamnade de i Fittja i Botkyrka. Taxichauffören anade oråd och frågade om kvinnan var okej, vilket hon svöarade att hon var, och taxin körde iväg.

Kvinnan har berättat att hon därefter togs till en fotbollsplan där hon blev nedslängd, misshandlad och tvingad att klä av sig. 23-åringen tog henne sedan till en lägenhet där han våldtog henne på flera sätt, skriver Upsala Nya Tidning. Även i lägenheten utsattes hon för våld. Kvinnan, som har mycket svårt att tala och har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, undkom genom att smyga ut från lägenheten när mannen somnat.
http://www.unt.se/nyheter/omvarld/kvinn ... 86365.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in