Finns det något bättre land än Sverige för oss aspergare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns det något bättre land än Sverige för oss aspergare?

Inläggav Toblerone » 2017-03-18 10:19:02

Huggorm skrev:Per år alltså, och inte per månad då?


Så var det nog.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Finns det något bättre land än Sverige för oss aspergare?

Inläggav Toblerone » 2017-03-18 10:34:36

Vildsvin skrev:
Toblerone skrev:
Huggorm skrev:Stämde den summan verkligen eller blev det en siffra för mycket?


Du har alldeles rätt, det måste vara en siffra för mycket. Det var nog 865 Euro.


Nej, det var 8652 € ensamstående utan barn med mindre än 25% funktionshinder fick tjäna skattefritt under 2016. Därefter stiger skatten progressivt från 14% upp till 45%.
http://www.bundesfinanzministerium.de/C ... ungen.html
https://www.arbeitsgemeinschaft-finanze ... teuern.php

Sjukförsäkring och andra avgifter måste man betala, men de är nedsatta vid 20% funktionshinder eller mer.


Som sagt, systemet är så pass olika det svenska och det är så många faktorer som spelar in att det kan bli fel om man försöker jämföra där. Då måste man ta en person och kolla om det skulle bli bättre ekonomiskt för just den personen.

Jag har ju bott i Tyskland. Men när jag började jobba, hade jag först ett ganska vanligt jobb, sen fick jag barn och då var jag i en helt annan skatteklass som ensamstående med barn. När jag pluggade - då fick jag tjäna ganska mycket utan att betala skatt. Men så mycket sämre är det ju inte i Sverige heller.

Däremot var jag verkligen glad att vara i Sverige när min son fick ADHD-diagnos, eftersom förhållanden är var jättedåliga i Tyskland. Dessa barn förväntades helt enkelt att passa in i skolan eller att slåss ut. Asperger var knappt känd för 25 år sen och det hade varit samma krav på dem. Nuförtiden lär det ha utvecklats, men de börjar bara att "testa" inkludera såna barn i skolan och inte särskilt framgångsrikt, verkar det som. Folk med Asperger har numera nån slags handikapp-status i Tyskland, men det finns inget LSS-liknande där. Vad jag vet så får man ett procenttal hur handikappad man är och med det kan man sedan få gratis busskort och fri inträde på museer. Det var nu en grov förenkling förstås, lite mera finns det. Men Sverige har fortfarande bättre skyddsnät där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Finns det något bättre land än Sverige för oss aspergare?

Inläggav Vildsvin » 2017-03-20 9:31:53

Toblerone skrev:Som sagt, systemet är så pass olika det svenska och det är så många faktorer som spelar in att det kan bli fel om man försöker jämföra där. Då måste man ta en person och kolla om det skulle bli bättre ekonomiskt för just den personen.
Jo, min åsikt var färgad av av min situation. Detta var dessutom för några år sen innan jobbskatteavdraget infördes i Sverige och det var mindre lönsamt att deltidsjobba här.

Egentligen är väl hela diskussionen ganska meningslös då stödinsatser mellan olika kommuner och landsting inom Sverige verkar vara lika varierande som om det hade varit olika länder.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Finns det något bättre land än Sverige för oss aspergare?

Inläggav Toblerone » 2017-03-20 10:19:17

Vildsvin skrev:
Toblerone skrev:Som sagt, systemet är så pass olika det svenska och det är så många faktorer som spelar in att det kan bli fel om man försöker jämföra där. Då måste man ta en person och kolla om det skulle bli bättre ekonomiskt för just den personen.
Jo, min åsikt var färgad av av min situation. Detta var dessutom för några år sen innan jobbskatteavdraget infördes i Sverige och det var mindre lönsamt att deltidsjobba här.

Egentligen är väl hela diskussionen ganska meningslös då stödinsatser mellan olika kommuner och landsting inom Sverige verkar vara lika varierande som om det hade varit olika länder.


Jo, däremot tror jag att man ska vara försiktig med planer att utvandra till ett annat land om man behöver vissa insatser, då det inte alls är säkert att de finns i andra länder.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in