Har tappat självförtroendet att söka jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har tappat självförtroendet att söka jobb

Inläggav Tryingtobe » 2017-03-17 15:32:37

Hej! Jag är en 28 årig man som just nu studerar musik på en folkhögskola i Stockholm! Min utbildning är snart slut och jag behöver antingen söka en ny utbildning eller ett nytt jobb, då jag behöver ta hand om min lägenhet som jag har. Jag har tappat självförtroendet p.g.a. att jag har nu förstått att jag har väldigt lätt för att hamna i konflikter med folk i grupp sammanhang. Både i skola och i arbetslivet. Och det är alltid ledaren, chefen eller den som har högst social status i gruppen. Jag känner mig ofta utanför, undanskuffad, att jag inte duger och att folk ogillar mig. Det känns om att folk inte tycker jag gör ett tillräckligt bra jobb, fast jag gör ändå jobbet ok (tillräckligt för att jag skall få behålla min position, dvs att jag inte får sparken). Men det är ändå jobbigt, för folk blir irriterade på mig och jag blir arg och ledsen.

Det optimala skulle va om jag fick jobba själv med nånting, men inte helt och hållet isolerat ifrån det sociala. Då jag tycker om att umgås och ha relationer. Jag skulle vilja söka jobb med hjälp av asperger avdelningen ifrån arbetsförmedlingen. Men jag vet liksom inte hur jag skall förklara i mitt CV att jag har AS. Jag är grymt dålig på att sälja in mig själv.

Så snälla jag behöver all tips och råd jag kan få!

/ Tryingtobe
Tryingtobe
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2014-08-13

Har tappat självförtroendet att söka jobb

Inläggav Flinta » 2017-03-17 20:13:20

Tror du att det gynnar dig att skriva ut namnet på din diagnos och att du lättare får jobb då? Jag skulle nog vara mycket försiktig med det.

Kanske bättre att fundera kring dina styrkor och nämna dom (t ex detaljfokusering, logistik, organisationsförmåga eller vad det nu kan vara för dig)?

Ordet "specialintresse" är kanske bra att undvika? "Stor passion och brinner för x" lockar möjligen bättre?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har tappat självförtroendet att söka jobb

Inläggav Toblerone » 2017-03-17 20:52:34

Jo, det är svårt. Jag har också en del problem där. Men du säger att du hamnar i konflikt med folk. Det kanske finns några strategier som du kan prova. T.ex. att ta det lugnt, vara artig och trevlig och inte bli arg på någon innan du är helt säker att de verkligen har varit taskiga mot dig. Och om du tror att folk kanske förväntar sig att du ska göra saker och blir irriterade för att du inte gör dem - försök kolla då och då om det kan finnas något sånt. Du kan t.ex. säga till folk att du är dålig på att förstå själv vad som behöver göras (framför allt i början) och be dem att säga till dig om det är nåt du bör göra. Sen får du försöka att reagera trevligt och inte irrterad om/när de gör det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in