Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Alien » 2012-11-10 4:53:09

Man pratar om pedofilen, som om det skulle finnas en enda typ och ser för sig "fule gubben" som lurar vid lekparkerna. Han finns, men det är vanligare att hen är en släkting, en idrottsledare, en präst, en fritidsledare etc. Någon som gillar barn (på mer än ett sätt) och är omtyckt av såväl barn som vuxna. Och pedofilen kan vara en tonårskille.

DN Insidan skrev:Olika typer av pedofili
Pedofilen är sällan den där fula främlingen som många föräldrar fortfarande varnar sina barn för. Den allra vanligaste förövaren är pappan som förgriper sig på sin dotter. I massmedierna är han däremot oftast en svårt psykiskt störd enstöring, ett rovdjur ständigt på jakt efter andras ungar.
"Eftersom vi tycker så illa om övergreppen så demoniserar vi personen som begår handlingen. Men de som vi träffar är precis som vilka andra personer som helst och de finns överallt", säger Eva-Marie Laurén, rättspsykiater och överläkare vid Centrum för andrologi och sexualmedicin på Karolinska universitetssjukhuset Huddinge.
Pontus Oscarsson, utredare vid Citypolisens familjevåldsgrupp i Stockholm, delar den bilden.
"Jag förstår att det är svårt att ta till sig att morfar kan vara pedofil. Eller den 23-årige killen på dagis som är så populär bland fröknarna. Någon gång handlar det bara om olämpligt beteende men de som vi tar in till förhör har nästan alltid gått över gränsen", säger han.
"Jag har varit hemma hos unga killar som sitter och porrsurfar dygnet runt. De lever med permanent nedfällda persienner, har inget jobb och väldigt lite sociala kontakter. Hos en del ser det ut som riktiga missbrukarkvartar med möglig mat på golvet. Jag tycker synd om dem", säger Pontus Oscarsson.

Inom psykiatrin skiljer man mellan fixerade pedofiler och regredierade pedofiler. Patienter som tillhör den första gruppen har oftast vetat om att de tänder på barn sedan deras egen sexualitet vaknade.
"Som vuxna fortsätter de att söka sig till miljöer där det finns barn, både professionellt och på fritiden. De använder ofta någon täckmantel för att få sexuellt utlopp, till exempel att skojbrottas. Om den typen av pedofil går in i en relation med en vuxen kvinna är det för att få tillgång till hennes barn", säger Eva-Marie Laurén.
Bland fixerade pedofiler är det vanligt med tvångsmässigt beteende. En del begår grova övergrepp på ett stort antal barn men det finns de som aldrig begår något övergrepp.

Den så kallade regredierade pedofilen inser först i vuxen ålder att han får en kick av att fantisera om barn.
"Här finns pappan som förgriper sig på sitt barn, ofta under en period av psykisk stress, kanske när han är berusad. Det kan börja med att händerna vandrar under täcket när han nattar barnet", säger Eva-Marie Laurén.
Sexmissbrukare som surfar in på pedofilsajter för att det ger dem en extra kick sänker sin tröskel till att begå övergrepp när de får tillgång till ett barn.
"De tillhör en tredje grupp förövare som egentligen inte är pedofiler utan spänningssökare som blir uttråkade av vanligt sex. De är ofta brottsbelastade och förgriper sig på barn om de tror att de kan komma undan", säger Eva-Marie Laurén.

"En annan grupp som vi ofta ser i vården är förståndshandikappade och personer med autistiska störningar. De ofredar barn för att de har svårt att ta sexkontakter med andra vuxna. De kan ha svårt att skilja mellan rätt och fel och många har aldrig fått sexualundervisning på en nivå som de förstår", säger Eva-Marie Laurén.
I modern psykoanalytisk teori finns flera andra definitioner. I boken "A psychoanalythical classification of the paedophilias: two clinical illustrations", utgår psykoanalytikern Charles Socarides från hur tidigt störningen uppstått, när han delar in pedofili i en latent, välstrukturerad form och en annan som han kallar tillfällig, varierad.
Den latenta formen grundläggs redan hos det lilla barnet, menar han. Pedofiler som har den här bakgrunden drivs av mycket svår ångest och kan inte nå sexuell tillfredställelse på något annat sätt.
Bakom den tillfälliga formen kan det ligga alla möjliga känslomässiga motiv. Sådana personer är ofta kapabla till sexuell tillfredställelse på andra vägar än att begå övergrepp
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/br ... tt-erkanna
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Sheyen » 2012-11-10 9:46:07

Alien skrev:Jag håller inte alls med. För det första, varje pedofil är en risk för barn, eftersom det ingalunda är säkert att hen håller sig till fantasier. (Det gjorde ju inte din bekant heller.)

Nej, det gjorde han inte. Men det räcker dessvärre inte som statistisk. Majoriteten av alla pedofiler (åtminstone i Sverige) går aldrig från fantasi till handling. De nöjer sig med att fantisera och onanera. Det är väl helt okej? "Pedofil" betyder inte per automatik "gärningsman".

Alien skrev:För det andra, så är hjälptelefonen till för dem som själva vill bli botade från sin pedofili. Ska de inte få det, tycker du?

Eh... Jo, det ska de väl få när/om det ens blir möjligt. Man kan inte bota pedofili.

Alien skrev:För det tredje, man kan inte jämställa homosexualitet med pedofili, eftersom homosexualitet kan utövas utan att bryta mot lagen och utan att någon minderårig utnyttjas. Om jag vore homofil, så skulle jag bli fly förbannad över att homofili dras upp varje gång man diskuterar pedofili.

Nej, okej. Men vad ska jag då jämställa det med? Jag försöker att ta något exempel som kanske kan hjälpa till att få dig (och andra) att förstå vad jag menar. Homosexualitet kommer nära till hands, då det rätt så nyligen ansågs vara en psykisk störning att vara bög/flata.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Fenren » 2012-11-10 9:53:09

Alien skrev:Jag håller inte alls med. För det första, varje pedofil är en risk för barn, eftersom det ingalunda är säkert att hen håller sig till fantasier. (Det gjorde ju inte din bekant heller.)


varje man är en potentiell våldtäktsman, varje man är en potentiell hustrumisshandlare, varje förälder är en potentiell barnmisshandlare.

alla utgör en potentiell risk för alla. det där argumentet kan användas för allt, mot allt. det enda det leder till är ett extremt övervakningssamhälle som dömer folk innan de gjort något brott.

man kan inte börja jaga folk som inte begått brott. du kan omöjligt säga om en person kommer begå något brott.

eftersom kriminaliteten är hög i vissa förorter borde vi med din argumentation genast skicka samtliga som bor där till våra fängelsen. de utgör ju en risk för oss andra, då allt tyder på att de troligtvis kommer göra något brottsligt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav elle » 2012-11-10 10:12:59

Fenren skrev:varje man är en potentiell våldtäktsman, varje man är en potentiell hustrumisshandlare, varje förälder är en potentiell barnmisshandlare.


det låter lika dumt som att påstå att varje kvinna är en potentiell prostituerad.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Sheyen » 2012-11-10 10:13:56

elle skrev:
Fenren skrev:varje man är en potentiell våldtäktsman, varje man är en potentiell hustrumisshandlare, varje förälder är en potentiell barnmisshandlare.


det låter lika dumt som att påstå att varje kvinna är en potentiell prostituerad.

Precis!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Issa Jesus » 2012-11-10 11:59:21

skadar man någon med sexualiteten,
då ägnar man sig åt "dåligt umgänge".

det är jättefarligt, för det gör att
människorna vill trotsa Gud?

de behöver lära känna Gud, och se sig själva,
och se barnen, genom Gud Herre Jesus Kristus ögon,
han är Kärlek.

då kan man börja ägna sig åt
'gott umgänge', som Gud vill.
att välja en Tro, på Gud Herre Jesus Kristus,
låta sig bli frälst, och komma till Tro,

att låta sig döpas och påbörja den kristna
livsstilen, och få till sig
de kristna värderingarna <3

Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Sheyen » 2012-11-10 12:11:04

Issa Jesus skrev:skadar man någon med sexualiteten,
då ägnar man sig åt "dåligt umgänge".

+1
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Alien » 2012-11-10 17:45:22

Archpsyche skrev:
Zombie skrev:Sheyen :-)050

Din ickedömande och nyfikna inställning gör mig riktigt glad. Har gjort även tidigare. Blir också glad att du så medvetet skiljer på fantasi och handling och försökte hjälpa den här mannen med den gränsen och annat praktiskt.
Men en sak jag tänker på är att den där gränsen kanske inte alltid är så tydlig. Åtminstone om jag går efter annat jag har sett; någons pedofili har jag aldrig kommit så nära som du. Sexualiteten är ju ofta stark, och då är det hårt att vara helt hänvisad till fantasier, därför att man skadar andra om man lever ut den sexualitet man råkar ha fått. (Och så att säga ger sitt stöd till att skada även om man så bara använder pedofila foton; det är ju foton av övergrepp.) Fantasierna kanske blir ett nödvändigt utlopp. Men odlade på fel sätt kanske de till slut leder fram till att man handlar. :?


Jag skulle även kunna tänka mig motsatsen, att man genom att bryta isoleringen, minska skammen och reducera ångestnivån, även minskar risken för övergrepp. Ofta fantiserar de här männen om sina övergrepp som ångestlindring; ångest som är sprungen ur social isolering och mindervärdeskänslor.

De behöver alltså terapi mot sina mindervärdeskänslor, och hjälp att komma ur sin isolering. Men alla lever ju inte isolerade. Eller menar du psykisk isolering, att de inte kan prata om vad de fantiserar om?

Det skulle även minska risken för övergrepp på barn om det fick tillgång till sexualitet. Om de inte får till det på vanligt sätt kan de väl gå till en prostituerad. På så vis blir det paradoxalt nog så att en reglerad, sund prostitution blir ett samhällsskydd mot övergrepp.

Men nu förutsätter du att de tänder på barn och ev också utnyttjar barn för att de inte får kontakt med vuxna kvinnor. Hur vanligt är det? Det gäller iaf inte den fixerade pedofilen (post920843.html#p920843). De är inte hjälpta av prostituerade, såvida det inte är barnprostituerade. :shock:

Diskussion om att prostitution bör vara laglig el inte här: lagliga-bordeller-t29527.html

Här finns en diskussion om sexsamariter för behövande: vad-tycks-om-sexsamariter-t4509.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Alien » 2012-11-10 18:04:52

Sheyen skrev:
Alien skrev:Jag håller inte alls med. För det första, varje pedofil är en risk för barn, eftersom det ingalunda är säkert att hen håller sig till fantasier. (Det gjorde ju inte din bekant heller.)

Nej, det gjorde han inte. Men det räcker dessvärre inte som statistisk. Majoriteten av alla pedofiler (åtminstone i Sverige) går aldrig från fantasi till handling. De nöjer sig med att fantisera och onanera. Det är väl helt okej? "Pedofil" betyder inte per automatik "gärningsman".

Jag tycker inte det är så ok. Dels eftersom risken finns att de sätter sina fantasier i verket. Dels för att det är en tung hemlighet att bära.

Sheyen skrev:
Alien skrev:För det andra, så är hjälptelefonen till för dem som själva vill bli botade från sin pedofili. Ska de inte få det, tycker du?

Eh... Jo, det ska de väl få när/om det ens blir möjligt. Man kan inte bota pedofili.

Som jag skrev i ett annat inlägg så finns det flera olika slags pedofiler. Den sort som inte uteslutande tänder på barn utan gör det när de får andra problem (den regriderade pedofilen) har möjlighet att finna andra strategier.

Sheyen skrev:
Alien skrev:För det tredje, man kan inte jämställa homosexualitet med pedofili, eftersom homosexualitet kan utövas utan att bryta mot lagen och utan att någon minderårig utnyttjas. Om jag vore homofil, så skulle jag bli fly förbannad över att homofili dras upp varje gång man diskuterar pedofili.

Nej, okej. Men vad ska jag då jämställa det med? Jag försöker att ta något exempel som kanske kan hjälpa till att få dig (och andra) att förstå vad jag menar. Homosexualitet kommer nära till hands, då det rätt så nyligen ansågs vara en psykisk störning att vara bög/flata.

Många anser att homosexuella är det från födseln, deras hjärnor är helt enkelt programmerade så. Skulle samma sak gälla pedofili? Jag tvivlar på det, och för övrigt är hjärnan plastisk. Det borde finnas möjligheter. Kan tänka mig att de som dömts för pedofilbrott och sitter i fängelse skulle kunna gå med att delta i forskningsprojekt mot att få ett kortare straff. De vill förstås helst slippa begå brott och hamna i fängelse igen, för att inte tala om omgivningens avsky. Kort sagt, pedofiler kan vara motiverade att förändras; homosexuella är det inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Charlie72 » 2012-11-10 18:11:21

Tror inte på att det går att bota pedofili, och även om det skulle gå på några så är det ju knappast nån som träder fram o erkänner att dom är pedofiler så det blir nog att som nu fälla dom som åker fast, det enda som man kan göra och som bevisligen fungerar är ju att låsa in dom, men enligt mig så borde man låsa in dom längre bara.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav jojomamma » 2012-11-10 18:17:04

Fastighetsskötaren - pedofilen, ett sant minne. Jag var ganska nyinflyttad i den nyproducerade lägenheten i stan. Ovanligt nog fanns en fastighetsskötare där varje dag. Han var duktig men argsint.

En fredagkväll ringde han på vår dörr och vi bjöd in honom. Insåg snart att han var rejält berusad. Han pratade vitt och brett och så började han prata om de söta pojkarna, att han fixade målen till dem och de allra bästa var de som just nått tonåren.

Nästa dag passerade kvarterspolisen utanför. Jag stannade dem och berättade vad som hänt. De visste vem fastighetsskötaren var. På måndagen efter gick han hela tiden dubbelt.

Så hörde jag att han blivit omplacerad, till en av de där miljon-programsområdena söder om stan. Undrar om de ansåg att det gjorde mindre om ungarna utnyttjades där än ungar från borgarmedelklassens innerstad? Förhoppningsvis gick det bra, det var ju helt klart att både snuten och fastighetsägaren hade ögonen på honom.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Sheyen » 2012-11-10 18:45:30

jojomamma skrev:Fastighetsskötaren - pedofilen, ett sant minne. Jag var ganska nyinflyttad i den nyproducerade lägenheten i stan. Ovanligt nog fanns en fastighetsskötare där varje dag. Han var duktig men argsint.

En fredagkväll ringde han på vår dörr och vi bjöd in honom. Insåg snart att han var rejält berusad. Han pratade vitt och brett och så började han prata om de söta pojkarna, att han fixade målen till dem och de allra bästa var de som just nått tonåren.

Nästa dag passerade kvarterspolisen utanför. Jag stannade dem och berättade vad som hänt. De visste vem fastighetsskötaren var. På måndagen efter gick han hela tiden dubbelt.

Så hörde jag att han blivit omplacerad, till en av de där miljon-programsområdena söder om stan. Undrar om de ansåg att det gjorde mindre om ungarna utnyttjades där än ungar från borgarmedelklassens innerstad? Förhoppningsvis gick det bra, det var ju helt klart att både snuten och fastighetsägaren hade ögonen på honom.

"Fixade målen till dem"? Jag fattar inte...

Men om han var full och bara råkade börja prata om sin parafili är det ju inget hemskt, egentligen. Vill man inte höra kan man ju be personen att dra.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav jojomamma » 2012-11-10 19:03:42

Sheyen skrev: "Fixade målen till dem"? Jag fattar inte...
Men om han var full och bara råkade börja prata om sin parafili är det ju inget hemskt, egentligen. Vill man inte höra kan man ju be personen att dra.


Jag minns inte exakt vad han sa, men han sluddrade väldigt om hur han kontaktat barn och ungdomar och vilka han fått ut mest av sexuellt. Jag gjorde ingen anmälan till polisen, ville bara säga vad som hänt med tanke på barn och ungdomarna på gården. Ganska självklart med tanke på att mitt barn lekte på gården med sina kompisar.

Min tolkning av hur polis och fastighetsskötare reagerade vad att de antingen kände till bakgrundsfakta kring mannen, kanske fanns det någon form av behandlingsplan eller att det fanns fler anmälningar av min typ, inte tillräckligt starka för att leda till någon dom men tillräckligt starka för att fastighetsvärden ville ta det lite försiktigt.

Hur skulle du göra om du råkade ut för något liknande och att du hade barn som stod dig nära som skulle kunna bli offer för denna person?
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Sheyen » 2012-11-10 19:23:37

jojomamma skrev:
Sheyen skrev: "Fixade målen till dem"? Jag fattar inte...

Men om han var full och bara råkade börja prata om sin parafili är det ju inget hemskt, egentligen. Vill man inte höra kan man ju be personen att dra.


Jag minns inte exakt vad han sa, men han sluddrade väldigt om hur han kontaktat barn och ungdomar och vilka han fått ut mest av sexuellt. Jag gjorde ingen anmälan till polisen, ville bara säga vad som hänt med tanke på barn och ungdomarna på gården. Ganska självklart med tanke på att mitt barn lekte på gården med sina kompisar.

Min tolkning av hur polis och fastighetsskötare reagerade vad att de antingen kände till bakgrundsfakta kring mannen, kanske fanns det någon form av behandlingsplan eller att det fanns fler anmälningar av min typ, inte tillräckligt starka för att leda till någon dom men tillräckligt starka för att fastighetsvärden ville ta det lite försiktigt.

Hur skulle du göra om du råkade ut för något liknande och att du hade barn som stod dig nära som skulle kunna bli offer för denna person?

Ptja, jag hade nog polisanmält det. Men först - FÖRST skulle jag ha försökt se till att få hans erkännande inspelat, antingen endast ljud eller även med dold kamera. Det vore fan awesome. Sedan hade man kunnat spana på honom. Stalka honom. Samla bevis, liksom.

Det är svårt att säga vad man skulle göra innan ett brott ens har begåtts. Hade någon gubbe knullat min eventuella 10-åriga dotter hade jag nog hamnat i fängelse. Mer än så tänker jag inte säga om det! :mrgreen:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Miche » 2012-11-11 14:15:30

Archpsyche skrev:Mja, men lite skillnad är det allt. Pedofiler är i allmänhet mer dysfunktionella öht än den typiske bögen, så redan där är risken större. Pedofilen ångestlindrar med sina övergrepp, bögen söker i allmänhet en ömsesidig relation. (Annars är han både bög och något annat också).

Du blandar ihop pedofiler med pedofiler!

Du skriver här enbart om pedofiler som lever ut sina pedofila böjelser, det som jag kallar för aktiva pedofiler. Det är ingen som vet hur många passiva pedofiler (som aldrig går över gränsen, men som ända blir upptända på fantasier om sex med barn) som finns därute och som knappast heller kan kallas för dysfunktionella och heller ytterst sällan pratar med någon annan om sina fantasier, några i övrigt passiva pedofiler har tankat hem barnporr, men det är svårt att veta hur stor andel de utgör, många har nog pga lagstiftningen slutat med det, vilket är väldigt bra effekt av lagen mot barnporr.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Alien » 2014-04-01 17:15:49

Det vore illa om hjälptelefonen PrevenTell skulle upphöra:
DN skrev:Ett hundratal män som dras sexuellt till barn har tagit kontakt med den nationella hjälp­telefonen PrevenTell. Men nu hotas den unika verksamheten vid Karolinska universitetssjukhuset av nedläggning. Pengarna som regeringen anslagit till projektet tar slut vid årsskiftet.
---
Vilka har då tagit kontakt med PrevenTell sedan starten i mars för två år sedan? DN har tagit del av färsk statistik om verksamheten som bedrivs vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Den visar att över 400 personer, främst män, har ringt hjälptelefonen och uttryckt oro för sin sexualitet. Av dem har nio av tio – det vill säga nittio procent – medgivit att deras uppgifter får användas i forskningssyfte.

Mellan mars 2012 och november 2013 berättade ett knappt hundratal av dem som ringde till PrevenTell att de dras sexuellt till barn, det vill säga har ett sexuellt tändningsmönster som är riktat mot barn. De flesta var män och de vittnade också ofta om impulser eller fantasier om tvång.
http://www.dn.se/insidan/hjalp-for-sexm ... are-hotad/

Självklart vågar inte dessa män ta kontakt med vårdcentralen. PrevenTell kan rädda dessa män från att leva ut sin pedofili, dvs räddda barn från att bli offer.

Verksamheten startade som ett tre-årigt projekt. Men ofta så startar bra verksamheter som projekt. Det finns det pengar till, däremot inte till att permanenta verksamheten.

Det är ju inte som att alla pedofiler och sexmissbrukare försvunnit efter tre år.

Här är ett radioprogram om PrevenTell: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5659000
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)

Inläggav Alien » 2017-03-17 18:33:50

Det pågår ett forskningsprojekt på KI om kemisk kastrering av pedofiler. Försökspersonerna är inte dömda för brott.

DN 2016-08-03 skrev:Varje år döms runt 200 personer för sexbrott mot minderåriga. På Karolinska institutet testas en ny metod med medicinsk kastrering på pedofiler i en unik studie med syfte att förhindra att de begår sexuella övergrepp på barn.

– Det saknas helt behandling som är akut riskreducerande, därför vi vill testa den här metoden, säger Christoffer Rahm som är specialist­läkare i psykiatri vid Karolinska universitets­sjukhuset i Huddinge.

Förra året dömdes 250 ­personer för någon form av sexualbrott mot barn, bland annat för grov våldtäkt, posering och sexuellt övergrepp enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå). Flera är uppmärksammade rättsfall där pedo­filer via internet har exploaterat och lockat till sig barn. Nyligen dömdes en 22-årig man som utnyttjat nästan hundra barn på nätet till tre års fängelse. Barnen var mellan fem och 14 år gamla och mannen sa i tings­rätten att han sökte sig till yngre barn för att bli tillfredsställd och för att hantera sin ångest.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kastre ... pedofiler/

Det vore väl skönt om det verkligen finns en effektiv behandling, många påstår ju att pedofili inte alls går att bota el behandla . Och om pedofiler, som ännu inte begått något brott men är rädda för att de ska göra det, kan få den medicinen. Det bästa är ju om barn slipper att utsättas för övergrepp.

Man uppskattar att 3–4 procent av befolkningen har sexuella fantasier om barn och att en del av dem uppfyller diagnosen pedofili, som finns hos både män och kvinnor.
Preparatet som testas är Degarelix, vanligtvis använt i behandling av prostatacancer.

Syftet är att sänka nivåerna av testosteron i kroppen hos personerna för att dämpa sexlusten, vilket går på några dagar efter att man har fått en injektion.

– Hög sexlust är en av riskfaktorerna vid pedofili. Min hypotes är att medicinen ska ge en tolerabel minskning så att personens risk att begå övergrepp dämpas i hög grad, säger Christoffer Rahm.

Nedsatt självregleringsförmåga och dålig empati är andra risk­faktorer vilka regleras av testosteron, därför tror man att medicinen kan ha en gynnsam effekt även i det sammanhanget.

Studien Priotab (Paedophilia at risk – investigations of treatment and biomarkers) ska pågå under ­totalt tre år och kommer omfatta 60 personer varav hälften får ­placebo.

Deltagarna är inte kända inom vården eller dömda för sexbrott sedan tidigare utan har själva sökt hjälp för sitt sexuella mönster via den nationella hjälptelefonen Preventell.

Egentligen botar inte medicinen pedofili, däremot minskar den riskfaktorerna för övergrepp. Om resultatet av studien är positivt så kan även dömda sexförbrytare få genomgå försök med denna medcin.

Det står även om studien i Expressen:
Dosen med Degarelix verkar inom några dagar och effekten håller sedan i sig i tre till fyra månader.
http://www.expressen.se/nyheter/pedofil ... astrering/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in