Att klara av universitetsstudier med autismspektrumdiagnos

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att klara av universitetsstudier med autismspektrumdiagnos.

Inläggav notwoodstock » 2017-03-10 3:13:49

Två korta råd:

Gå på all undervisning om du kan. Då får man det lagom lättsmält.

Om du har räkneexempel att lösa, så kan jag rekommendera att när orken tryter, så kan man dels varva med att läsa ur någon vanlig bok som man har på gång. Dels så kan man instället för att träna på det vanliga sättet och lösa dom själv, så kan man bara sitta och läsa lösningarna i exempelsamlingen.

(Jag har inte allvarlig Asperger, men jag kraschade psykiskt 4 år efter högskoleexamen. Så jag har också diagnosticerad schizofreni.)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att klara av universitetsstudier med autismspektrumdiagnos.

Inläggav lhollo » 2017-03-17 16:27:49

Fick reda på att man kan få tenta inläsnings hjälp och ett mentorskap där du har i princip någon som kan hjälpa dig att förstå "korkade" saker som du inte vågar fråga lärare om. Kolla ifall din skola erbjuder det!
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Att klara av universitetsstudier med autismspektrumdiagnos.

Inläggav Heron » 2017-08-05 2:28:52

Truly: När man sitter inne med kunskap och engagemang, varför är man då inte välkommen att bidraga till sitt samhälle? Det undrar jag personligen.
För övrigt så uppskattar jag ditt country'-bidrag: Jolene
https://www.youtube.com/watch?v=L0eeSoU35wM&feature=youtu.be
Heron
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2015-01-13
Ort: ᛘᛁᚦᚴᛅᚱᚦᛁ

Att klara av universitetsstudier med autismspektrumdiagnos.

Inläggav Appollo30 » 2017-08-06 19:08:57

Jag har några generella tips att ge dig som antagligen bör gälla för de flesta som ska börja studera:

Läs aldrig dubbelt eller mer än du behöver, det riskerar att slita ut dig och ger inte några större fördelar när du väl ska börja söka jobb efter examen.

Var försiktig med hur mycket saker du väljer att engagera dig i vid sidan av studierna, som exempelvis kårengagemang. Det kan lätt ta mycket tid och ork som du egentligen behöver för att sköta studierna bra.

Ha koll på studieplaner etc. så att du ständig koll på hur du till sist ska lyckas slutföra studierna.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in