Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Alien » 2016-12-15 18:18:31

Den gamla stationära lade bara av. Och med den försvann allt jag inte hunnit överföra till Google Drive.

Då fick jag använda dotterns gamla bärbara. I motsats till de datorer jag använt förut så är denna Mac. Jag har stränga order om att inte ladda ner någonting. Törs alltså inte ens ladda ner uppdateringar av Google.

Men det är ständiga problem, som jag inte vet om de beror på att denna är bärbar el på att den är Mac. T ex poppar det ideligen upp rutor som jag inte vill ha. När jag ska stänga av datorn poppar något Mail-program upp och vägrar låta mig stänga av. Jag är inte intresserad av Macs mailprogram men vet inte hur jag stänger av det. Ibland får jag klicka på "Shut down" tre gånger innan datorn verkligen stängs av.

Jag är tvungen att kolla på gamla datorns tangentbord för att hitta vissa specialtecken. Det stämmer nämligen inte vad som står på laptopens tangentbord.

Men det värsta av allt, ideligen försvinner inlägg som jag håller på att skriva. Och det försvinner rakt ut i cyberrymden, hittas inte under History el Reopen Closed Tab. Jag antar att jag kommit åt något på plattan som raderar allt. Men det borde finnas någon funktion som gör att saker inte raderas om man inte själv aktivt gör det. Det är så jobbigt att behöva skriva om och om igen. Om jag vet att jag ska skriva in ett långt inlägg så skriver jag in det på Google doc först. Men det blir ju himla omständligt att skriva in allt där först.

Ytterligare ett problem är att när jag skriver ett inlägg så hoppar texten. Så plötsligt står den senaste texten mitt uppe i den tidigare texten. Blir att hålla på och flytta ideligen.

Är det bara jag som har sådana bekymmer?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav ankhh » 2016-12-15 18:54:38

1. Det låter som att Mail autostartar. Leta rätt på ditt konto (Systeminställningar - Användare och grupper, tror jag) så finns det (förmodligen, jag har ingen senare Mac tillgänglig här) en flik för 'login items'. Ta bort de du inte vill ska autostarta. OBS använd minustecknet, det räcker inte med att dölja dem med kryssrutor.

2. Det går att ändra tangentbordsinställning, jag har för mig att det är Systeminställningar - Tangentbord. Det finns flera olika svenska varianter,så testa om någon av de andra stämmer med vad som faktiskt står på ditt tangentbord.

3. och 4. Jo, jag tror också att du kommer åt styrplattan, det kan förklara både försvinnande inlägg (om du råkar "swipa" bort dem) och hoppande text (om du råkar flytta pekaren). Har du en mus du kan koppla in? Då kan du gå till inställningar (någonstans, berättar du vilken OS-version du kör kan nog jag eller någon annan lista ut var) och inaktivera styrplattan.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav ankhh » 2016-12-15 19:00:16

Förresten, om det var något annat än hårddisken som gjorde att din stationära dator lade av går det att ta ut den från datorn och antingen sätta in den i en annan stationär dator eller koppla in den med docka eller chassi för extern hårddisk, för att sedan kopiera de filer du saknar. Eller, om du använder chassi, rentav ha den kvar som extern hårddisk. Ett chassi kostar några hundra.

Det går ibland att läsa ut data även från en skadad hårddisk, men jag ska inte blada på om det, eventuellt i onödan.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Alien » 2017-03-14 1:34:32

ankhat skrev:1. Det låter som att Mail autostartar. Leta rätt på ditt konto (Systeminställningar - Användare och grupper, tror jag) så finns det (förmodligen, jag har ingen senare Mac tillgänglig här) en flik för 'login items'. Ta bort de du inte vill ska autostparta. OBS använd minustecknet, det räcker inte med att dölja dem med kryssrutor.


Tack för svaret. Jag har försökt men misslyckats.

På Login Items hittar jag bara två saker: iTuneHelper och Google Drive (som jag vill ha kvar). Jag kryssade i Hide för iTuneHelper. Men om jag klickar på minustecknet så deletar jag tydligen applikationen, men det vet jag inte om jag vågar. Går det inte bara att slippa ha det på skärmen och aktivt/upp-poppande?

Och hur får jag bort det påträngande Mailprogrammet? Det är andra saker som också poppar upp helt ovälkommet, Calendar och Reminders.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav ankhh » 2017-03-15 2:52:06

OK, då är Mail inte med bland de autostartande apparna när du loggar in.

Hur ser det ut när du stänger av datorn - kommer det upp en ruta om att återstarta öppna program/fönster nästa gång du startar datorn? (Jag har inte min Mac igång just nu, sitter med Linux och kommer inte ihåg exakt vad det står.)

I så fall, kryssa ur. Annars öppnas allt som tidigare var öppet automatiskt nästa gång du startar datorn. Det kanske är det som är problemet.

Och kika i dockan, normalt längst ner på skärmen. Om något har en punkt under sig, höger-klicka det (eller håll ner Ctrl-tangenten och klicka), och välj att avsluta innan du stänger av datorn. Punkten visar att programmet ifråga är aktivt.
---
Förresten, du 'deletar' (svengelska!) inte program med minustecken från login-inställningarna. Jag lovar, det är "bara" vad som auto-startas när du loggar in.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Alien » 2017-03-17 0:29:57

Ja, när jag stänger av datorn så säger den att alla mina windows kommer att öppnas igen när jag sätter på den nästa gång. Jag antar att den menar mina flikar, och det är ju vad jag vill. Det står inget om program.

Jag förstår inte vad du menar med "dockan"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Savanten Svante » 2017-03-17 0:39:18

About-the-Dock-1.jpg


Dockan. The dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Alien » 2017-03-17 1:12:13

Ok, men jag ser inga punkter. Om jag klickar i mitten på plattan kommer Options. Ska jag klicka på Hide?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav ankhh » 2017-03-17 2:25:22

Alien skrev:Ja, när jag stänger av datorn så säger den att alla mina windows kommer att öppnas igen när jag sätter på den nästa gång. Jag antar att den menar mina flikar, och det är ju vad jag vill. Det står inget om program.

Jag förstår inte vad du menar med "dockan"?

Mmm, ja, Macen är inte helt logisk i sitt språkbruk. När den frågar om man vill att alla fönster ska öppnas igen vid nästa inlogg (start av datorn, vanligen) menar den applikationer (också).

Men: Mac-program/applikationer öppnar i och för sig automatiskt senaste fönstren (och flikarna) när man stängt program och sedan öppnar dem igen (om man inte ställer in på annat sätt), men jag misstänker att senaste flikarna går åt skogen också om man väljer att stänga alla "fönster" då man stänger av.

Så då återstår att stänga Mail manuellt. Här är en sida med äldre Mac OS-version, där prickarna under aktiva program syns tydligt, och dessutom de menyer du borde få upp om du högerklickar på en program-ikon:
http://osxdaily.com/2011/02/27/force-qu ... os-x-dock/

(Det är bara bilderna jag vill visa, du kan strunta i texten om du vill.)

Om det inte funkar att använda dockan kan du istället tvångsavsluta Mail. Klicka äpplet längst till vänster uppe i menyraden överst på skärmen, välj Force quit, och välj sedan Mail från listan.

Jag har för mig att Calendar och Reminders hänger ihop med Mail, så de borde försvinna då, de med. Annars får vi hantera dem i nästa steg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Alien » 2017-04-16 13:05:48

Om jag väljer Force Quit, så syns det två st: Google Chrome (som jag ju vill ha kvar) och Finder (som jag inte fattat hur man använder). Ska jag ta bort Finder?

Tydligen så kommer jag också åt "dockan" av misstag ibland och då åker ovälkomna program upp.

Jag saknar också möjligheten att högerklicka och öppna i en ny flik utan att behöva överge den gamla. Förgäves klickar jag på plattan för att få möjligheten.

Nuförtiden postar jag ofta halva inlägget och skriver färdigt bit för bit som rättelser . Annars riskerar jag att hela inlägget bara försvinner medan jag skriver.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav nallen » 2017-04-16 13:09:58

Om jag inte minns fel (vilket är fullt möjligt) så brukar "högerklick" motsvaras av control-klick på Mac.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Alien » 2017-04-16 13:41:45

Tack, då kom en lista och jag kunde klicka för "Open link in new tab". Fast det känns omständligare än det vanliga högerklickandet.

Konstigt nog har ibland listan dykt upp annars, trots att jag inte rört vid ctrl el öht velat ha den. Känns som saker bara händer helt bortom min kontroll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav ankhh » 2017-04-16 14:00:50

Ta inte bort Finder, det är filhanteraren. Vill du bläddra bland mappar/filer ser du först till att Finder är aktivt i menyraden överst (räcker att klicka på en tom yta på skrivbordet) och väljer sedan File - New Finder Windows.

Det är märkligt att Mail (och dess kompisar Calendar och Reminders) dyker upp om de inte autostartas, varken vid inlogg eller för att de återstartas pga de sparade "öpnna fönstren". Så jag nätsökte lite. Det verkar som att det kan hända om det finns kommande händelser i kalendern (då bör man kunna stänga av "Alerts" i inställningarna för kalendern), eller (framför allt) om det finns ett gmail-konto (med Google calender) inlagt i appen Mail.

Om du öppnar Mail, finns där ett e-postkonto? Om det inte är ditt (jag har för mig att datorn var din dotters), kan du ta bort det? OBS att ta bort ett gmail-konto från Mail gör förstås ingenting för själva kontot, utan gör bara så att Mail på datorn inte längre har kontakt med det. Måste kontot vara kvar kan man också ändra inställningarna för Google calendar så att den inte skickar påminnelser - men är det din dotters gmail-konto kanske hon vill ha dem kvar.

Slutligen: jepp, hålla ner Ctrl och klicka = högerklick.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Batte » 2017-04-16 14:02:19

Ja, ctrl + klikk på plate = "høyreklikk.

Du kan legge inn høyreklikk på selve "styreflaten". Søk opp "systemvalg" på maskinen. Klikk deg inn på ikonet "styreflate". Velg fanen "pek og klikk". Huk av for "sekundærklikk". Velg i rullegardinen hva du skal gjøre for å "høyreklikke". Selv anbefaler jeg "klikk i nederste høyre hjørne".
Skjermbilde 2017-04-16 kl. 13.56.54.png



Mange programmer autostartes når man skrur på maskinen. Er det det du mener, når du snakker om mailen? Mail starter trolig automatisk ved oppstart. Dette kan du skru av via dock. Du gjør det ved å "høyreklikke" på aktuelt program i dock. Før deretter pekeren til "valg" og fjern markeringen ved "åpne ved pålogging".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav ankhh » 2017-04-16 14:13:29

^ Mail autostartar alltså inte vid inloggningen. I så fall skulle den (1) synas i LogIn items, och (2) synas i listan på applikationer som går att tvångsavsluta (Force Quitta, som vi säger på svengelska). :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Inläggav Batte » 2017-04-16 14:23:45

ankhat skrev:^ Mail autostartar alltså inte vid inloggningen. I så fall skulle den (1) synas i LogIn items, och (2) synas i listan på applikationer som går att tvångsavsluta (Force Quitta, som vi säger på svengelska). :-)Happy
Ja, du har rett. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till IT-forum



Logga in