Vad är det med oss som retar nt:s?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Moggy » 2017-03-14 23:14:56

Kostymhippie skrev:Just det jag skrev.
Ingen gör affektiva utfall gentemot en med schizofreni som snackar en massa konstiga saker.
Ingen säger åt ett brölande fyllo att hålla käften även om denne vräker ur sig grova förolämpningar helt oprovocerat.


Jo, det kan du ge dig på att folk gör.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-15 4:56:01

Toblerone skrev:Det blir också det där resonemanget att "om du kan si, borde du kunna så också". De kanske tycker att det t.o.m. är enklare än det andra. Men det är det ju inte för oss.


Definitivt. Som min första städhjälp som inte kunde koppla att man förstod att det behövdes städa fast man inte orkade reda ut det själv.

Många beteenden verkar ligga nära varandra i vardagen men neurologiskt ligger de långt från varandra. Därför kan det nog bli frustrerade och förvirrande för NT att se att man klarar en sak som enligt dem är samma som en annan sak. Ett miniexempel: Jag kan läsa tyst och förstå, men jag kan inte läsa högt och förstå.

Sedan måste det ju bli förvirrande och störigt om en aspergare är väldigt bra på något och ordnar upp det på fem minuter samtidigt som hen sedan står och petar och inte riktigt kan koppla var man börjar med disken.

Det ses nog som lättja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-15 5:44:25

Kostymhippie skrev:Sen tror jag ibland att vi speglar andra känslor än de vi verkligen har, t.ex. har jag en tendens att verka dryg och otrevlig när jag i själva verket bara är superstressad och uppjagad.


O ja! Jag har "anklagats" för att vara lugn när jag har haft stark ångest. Eller för att må dåligt när jag bara var lite trött. Sänder ut fel signaler ofta.

Min kompis är lite likadan fast mer extrem. Som tur är lyckas vi ofta förstå varandra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Kostymhippie » 2017-03-15 9:50:33

Ang. det jag skrev om schizofreni så var det endast ett exempel.
Det ska alltså inte tolkas bokstavligt som att jag drar alla med diagnosen över en kam, än mindre att jag vill kasta skit på alla som har den diagnosen.

@Moggy: Ang. stökiga fyllon har vi olika erfarenhet helt enkelt.
Min erfarenhet är tyvärr den att dessa människor får göra och säga ganska mycket oemotsagt.
De som bråkar med dem är andra fyllon eller väktare/poliser.
Och om ett fyllo oprovocerat gör utfall mot en aspie med synnedsättning så får den senare höra att man inte ska säga emot, för det är ju så synd om fyllot och han kan ju dessutom bli aggressiv och våldsam (vilket underförstått betyder att om man skulle ryta ifrån åt ett fyllo som bär sig illa åt och bli misshandlad eller t.o.m. dödad så är det ens eget fel).

Ytterligare en faktor som jag tror gör NT så våldsamt irriterade är rädsla.
De är rädda för vår intelligens, vår skarpsynthet och att vi oftast håller oss till fakta och sanning.
Vi blir en potentiell fara i deras tankevärld.
NT maskerar ofta rädsla med ilska.
Bara en tanke.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav sugrövmanövern » 2017-03-15 10:24:54

Kostymhippie skrev:De är rädda för vår intelligens, vår skarpsynthet och att vi oftast håller oss till fakta och sanning.
Vi blir en potentiell fara i deras tankevärld.
Men det är inte jättemånga aspergare som är jätteintelligenta, det kan inte vara så vanlig företeelse väl? Alltså jag tycker mig ha lagt märke till att de som säger att deras intelligens är ett problem verkar ha högst medioker smartness.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav rdos » 2017-03-15 11:05:32

Det finns ingen koppling mellan neurotyp och intelligens. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Kostymhippie » 2017-03-15 11:19:47

Återigen bokstavstolkning.
Jag menar att det kan vara så, inte att det alltid är så eller att alla med AS är superintelligenta.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Karamell » 2017-03-15 11:40:15

Tror dom stör sig på att vi inte är så flamsiga och tramsiga och att vi inte förklarar alla känslor in i minsta detalj utan är mer rakt på.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav rdos » 2017-03-15 13:03:45

Kostymhippie skrev:Återigen bokstavstolkning.
Jag menar att det kan vara så, inte att det alltid är så eller att alla med AS är superintelligenta.


Jag menar att själva frågeställningen är solklar: Har aspergare (som kollektiv) högre IQ än NTs (som kollektiv)? Svaret är givetvis nej, det har dom inte. Som grupp, då givetvis, då IQ på individnivå är helt irrelevant.

Du kan oxå byta ut IQ mot intelligens, och svaret är detsamma.

Du kan oxå byta ut "aspergare" mot "neurodiversa", och då blir frågeställningen mer intressant, men jag tror att svaret är detsamma. Det finns inga skillnader i intelligens mellan grupperna, om man inte definierar intelligens på något märkligt sätt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Moggy » 2017-03-15 14:23:43

Karamell skrev:Tror dom stör sig på att vi inte är så flamsiga och tramsiga och att vi inte förklarar alla känslor in i minsta detalj utan är mer rakt på.



+1 på den.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Moggy » 2017-03-15 14:41:16

Kostymhippie skrev:Ytterligare en faktor som jag tror gör NT så våldsamt irriterade är rädsla.
De är rädda för vår intelligens, vår skarpsynthet och att vi oftast håller oss till fakta och sanning.
Vi blir en potentiell fara i deras tankevärld.
NT maskerar ofta rädsla med ilska.
Bara en tanke.



Många med AS har obefintlig eller dålig självinsikt och upplevs som dryga, nedlåtande och tjatiga. De flesta är inte speciellt intelligenta och skarpsinniga eller lyckas inte göra nåt större av sin intelligens och blir bittra på omvärlden som inte upplevs som tillräckligt tillmötesgående. Att jämföra sig med Einstein eller Da Vinci och antyda att omvärlden är dum är inget som går hem...

Bara en sån sak som att alltid besserwissra och anse att man själv sitter inne med fakta och sanning och att andra har åsikter och uppfattningar så är man ute på väldigt hal is. Bara att läsa på den här forumet, folk är ständigt oense och blir ovänner om nästan allt som det pratas om.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Toblerone » 2017-03-15 16:13:38

Kostymhippie skrev:Jag börjar mer och mer luta åt att det är p.g.a. att NT inte kan placera oss i ett fack som det blir fel.
AS och annan neurodiversitet syns ju inte på något sätt utanpå.
Sen tror jag ibland att vi speglar andra känslor än de vi verkligen har, t.ex. har jag en tendens att verka dryg och otrevlig när jag i själva verket bara är superstressad och uppjagad.
Det som jag tror gäller är att hitta rätt folk och från början vara öppen med sin personlighet, min erfarenhet är att man kan komma ganska långt så.


Jag tror du har rätt. Både med "facken" och med att hitta rätt folk och vara öppen. Folk som känner en lite bättre vet ju hur man ska tolka, vad det betyder när man ser ut si eller så.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav rdos » 2017-03-15 17:05:50

Moggy skrev:Många med AS har obefintlig eller dålig självinsikt och upplevs som dryga, nedlåtande och tjatiga. De flesta är inte speciellt intelligenta och skarpsinniga eller lyckas inte göra nåt större av sin intelligens och blir bittra på omvärlden som inte upplevs som tillräckligt tillmötesgående. Att jämföra sig med Einstein eller Da Vinci och antyda att omvärlden är dum är inget som går hem...


Precis.

Det finns en orsak till att man (som neurodivers) får en AS diagnos. Denna orsak är att man inte är intelligent nog för att kunna genomskåda hur NTs fungerar. Folk som Einstein och Da Vinci må ha varit neurodiversa, men de skulle knappast kvalificerat som AS.

Det här att använda neurodiversa i syfte att visa på hur smarta aspergare är, är inte trovöärdigt för fem öre.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Msmacke » 2017-03-15 17:17:50

rdos skrev:
Moggy skrev:Många med AS har obefintlig eller dålig självinsikt och upplevs som dryga, nedlåtande och tjatiga. De flesta är inte speciellt intelligenta och skarpsinniga eller lyckas inte göra nåt större av sin intelligens och blir bittra på omvärlden som inte upplevs som tillräckligt tillmötesgående. Att jämföra sig med Einstein eller Da Vinci och antyda att omvärlden är dum är inget som går hem...


Precis.

Det finns en orsak till att man (som neurodivers) får en AS diagnos. Denna orsak är att man inte är intelligent nog för att kunna genomskåda hur NTs fungerar. Folk som Einstein och Da Vinci må ha varit neurodiversa, men de skulle knappast kvalificerat som AS.

Det här att använda neurodiversa i syfte att visa på hur smarta aspergare är, är inte trovöärdigt för fem öre.


Det är ju skillnad på iq och eq annars.
Msmacke
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2016-09-07

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Rainman » 2017-03-15 18:16:24

Moggy skrev:
Kostymhippie skrev:Ytterligare en faktor som jag tror gör NT så våldsamt irriterade är rädsla.
De är rädda för vår intelligens, vår skarpsynthet och att vi oftast håller oss till fakta och sanning.
Vi blir en potentiell fara i deras tankevärld.
NT maskerar ofta rädsla med ilska.
Bara en tanke.



Många med AS har obefintlig eller dålig självinsikt och upplevs som dryga, nedlåtande och tjatiga. De flesta är inte speciellt intelligenta och skarpsinniga eller lyckas inte göra nåt större av sin intelligens och blir bittra på omvärlden som inte upplevs som tillräckligt tillmötesgående. Att jämföra sig med Einstein eller Da Vinci och antyda att omvärlden är dum är inget som går hem...

Bara en sån sak som att alltid besserwissra och anse att man själv sitter inne med fakta och sanning och att andra har åsikter och uppfattningar så är man ute på väldigt hal is. Bara att läsa på den här forumet, folk är ständigt oense och blir ovänner om nästan allt som det pratas om.


Det blir +1 även på detta. Undrar om inte en kalldusch (ruska om narcissistiska aspergare, så de återfår markkontakt) för många vore bra terapi, förutsatt att det görs med kontinuitet.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

Re: Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Emmieswords » 2017-03-15 19:57:29

Nu har dem ju "fuckat" upp systemet så AS finns ju inte mer utan heter autism grad 1?
Vi är inte våra diagnoser, vi är oss själva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Emmieswords
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2017-03-14

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-15 20:22:54

Kostymhippie skrev:De är rädda för vår intelligens, vår skarpsynthet och att vi oftast håller oss till fakta och sanning.
Vi blir en potentiell fara i deras tankevärld.
NT maskerar ofta rädsla med ilska.


Tror snarare de är rädda för att aspergare ibland skiter i sociala strukturer och behandlar en tiggare på samma vis som en läkare. Folk har kämpat sig till sin sociala ställning och sedan kommer nån jävel och verkar anse att alla människor egentligen är på samma nivå.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-15 20:38:17

Kostymhippie skrev:Och om ett fyllo oprovocerat gör utfall mot en aspie med synnedsättning så får den senare höra att man inte ska säga emot, för det är ju så synd om fyllot och han kan ju dessutom bli aggressiv och våldsam (vilket underförstått betyder att om man skulle ryta ifrån åt ett fyllo som bär sig illa åt och bli misshandlad eller t.o.m. dödad så är det ens eget fel).


Är väl alltid den som märks mest det är "mest synd om". De andra ska bara skärpa sig... Själv varit med om det men i andra situationer, att man tagit den i försvar som egentligen haft högst kapacitet och den som betett sig illa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-15 20:41:03

kiddie skrev:
Kostymhippie skrev:De är rädda för vår intelligens, vår skarpsynthet och att vi oftast håller oss till fakta och sanning.
Vi blir en potentiell fara i deras tankevärld.
NT maskerar ofta rädsla med ilska.


Tror snarare de är rädda för att aspergare ibland skiter i sociala strukturer och behandlar en tiggare på samma vis som en läkare. Folk har kämpat sig till sin sociala ställning och sedan kommer nån jävel och verkar anse att alla människor egentligen är på samma nivå.


Om man då dessutom råkar veta något, så ser de inte det som faktat att man vet något, utan de ser det som om man försöker komma upp sig i strukturerna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-15 20:45:06

En annan sak som jag märkt är att om man ställer en helt rak fråga kan den andra personen betrakta den som kritik.

- Min bil har gått xx mil.

- Jag vet inget om bilar, är det mycket?

- Asså, jag har faktiskt inte råd att köpa ny bil, jag är inte gjord av pengar fattar du väl!

Dvs, frågan kommer att betyda något helt annat för NT ställer ofta frågor med en undermening så de förväntar sig en. När man försöker försvara sig att man bara menat vad man sagt så får man sig tillsagt att så dum är ingen.

:-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav antonius » 2017-03-15 22:13:46

kiddie skrev:En annan sak som jag märkt är att om man ställer en helt rak fråga kan den andra personen betrakta den som kritik.

- Min bil har gått xx mil.

- Jag vet inget om bilar, är det mycket?

- Asså, jag har faktiskt inte råd att köpa ny bil, jag är inte gjord av pengar fattar du väl!

Dvs, frågan kommer att betyda något helt annat för NT ställer ofta frågor med en undermening så de förväntar sig en. När man försöker försvara sig att man bara menat vad man sagt så får man sig tillsagt att så dum är ingen.

:-)003


Det finns egentligen ingen officiell manual för NT:kollegiets irrgångar men när den typen av påståenden som är av arten fordon då gäller att hålla klaffen för vad de menar är helt omöjligt att förutse, vill de ha medlidande?, ska man koka dem en kopp te?, eller erbjuda dem att ringa en taxi, vem vet...? :?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav honeypie81 » 2017-03-15 23:40:27

kiddie skrev:
Kostymhippie skrev:De är rädda för vår intelligens, vår skarpsynthet och att vi oftast håller oss till fakta och sanning.
Vi blir en potentiell fara i deras tankevärld.
NT maskerar ofta rädsla med ilska.


Tror snarare de är rädda för att aspergare ibland skiter i sociala strukturer och behandlar en tiggare på samma vis som en läkare. Folk har kämpat sig till sin sociala ställning och sedan kommer nån jävel och verkar anse att alla människor egentligen är på samma nivå.


Man kan inte säga att alla me AS är intelligenta. Det faller på sin egen orimlighet. Det finns folk med AS som är helt normalbegåvade o även under det.
Sen finns det en viss överrepresentation av as som är logiska och har ett mycket bra minne et cet. Så även o det ligger en viss frestelse i att benämna oss som intelligenta överlag så tycker jag inte man ska göra det för det skulle vara i parallell med att ljuga!

Behandla en tiggare och en läkare likadant det är väl ingen som gör. En läkare rådfrågar du och förväntar dig ett Kompetent svar, en tiggare har du inte samma relation till, beroende ställning med, om du så vill. Det har inget att göra med att "man ser ner på vissa"
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Vildsvin » 2017-03-16 3:15:31

Alien skrev:
slackern skrev:Att visa kanske är värsta Messerschmittarna utan ödmjukheten och rätt buffliga?


Man kan ju se det positivt att vara besserwisser också. Att man inte slappt vidarebefordrar el köper gamla myter och felaktigheter utan har respekt för fakta. besserwisser-t24986.html
En anledning till att gamla myter lever kvar är dock att besserwissrar repeterar dem utan att tänka efter om de är rimliga eller inte. Att samla på sig mer fakta än vad man kan sätta in i ett sammanhang är ett aspergerbeteende.

Kostymhippie skrev:Min erfarenhet är tyvärr den att dessa människor får göra och säga ganska mycket oemotsagt.
De som bråkar med dem är andra fyllon eller väktare/poliser.
Och om ett fyllo oprovocerat gör utfall mot en aspie med synnedsättning så får den senare höra att man inte ska säga emot, för det är ju så synd om fyllot och han kan ju dessutom bli aggressiv och våldsam (vilket underförstått betyder att om man skulle ryta ifrån åt ett fyllo som bär sig illa åt och bli misshandlad eller t.o.m. dödad så är det ens eget fel).
Att en person får säga vad den vill innebär att omgivningen gett upp. Dvs frusit ut sig själv. Jag skulle nog dra det så långt att det är ett tecken på dålig social förmåga om man som nykter lägger sig på samma nivå. Vid ett slagsmål mellan jämnstarka är det dessutom betydligt större sannolikhet att fyllot än den nyktre får stryk.

kiddie skrev:En annan sak som jag märkt är att om man ställer en helt rak fråga kan den andra personen betrakta den som kritik.

- Min bil har gått xx mil.

- Jag vet inget om bilar, är det mycket?

- Asså, jag har faktiskt inte råd att köpa ny bil, jag är inte gjord av pengar fattar du väl!

Dvs, frågan kommer att betyda något helt annat för NT ställer ofta frågor med en undermening så de förväntar sig en. När man försöker försvara sig att man bara menat vad man sagt så får man sig tillsagt att så dum är ingen.

:-)003
Den typen av personer tvivlar jag på verkligen är NT. Undermeningen är för långsökt, då det finns veteranbilar som har gått hur långt som helst.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-16 4:46:30

Missförstånden kan se ut hursomhelst. Man handlar tillsammans och man ser att de har jättelågt pris på ett visst sorts äpple. Man grabbar en påse äpple och frågar den andre:

- Ska du också köpa äpple?

- Vaddå? Sluta gnälla på min vikt!

- Va?

- Du tycker jag ska banta!


Arrggg!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in