AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-30 0:07:58

Psykopati måste ju vara ett slags spektrum det med.

Nog har man träffat ganska många som mer vagt uppfyller kraven... Kollar man statistiken så är ju ganska många antisociala. Sedan om man skulle tillåta andra antisociala yttringar än kriminella att definiera skulle de nog vara ännu fler.

Lite som med aspergers, det är inte så ovanligt som man trott först.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-30 0:14:31

Har vi haft någon omröstning någonsin om hur grovt våld vi brukat? Eller skulle folk inte vilja rösta?

Som barn smällde jag till en person så hon fick ett blåmärke, det är det värsta jag gjorde, och som vuxen är min största våldshandling att jag kastade en tesked på en person.

Tycker det känns ganska tamt lixom... :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-30 0:23:07

kiddie skrev:Har vi haft någon omröstning någonsin om hur grovt våld vi brukat? Eller skulle folk inte vilja rösta?

Som barn smällde jag till en person så hon fick ett blåmärke, det är det värsta jag gjorde, och som vuxen är min största våldshandling att jag kastade en tesked på en person.

Tycker det känns ganska tamt lixom... :-)063


Kasta tesked på någon kan ju träffa personen i ögat.

Värsta jag har gjort var att brotta ner en kille på golvet ta tag i hans hår och dunka hans huvud i golvet. Men i mitt försvar hade han mobbat mig och till slut brast mitt tålamod.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-30 0:40:36

Ja, teskedar är farliga vapen! Men som i ditt fall var det pga av att bägaren rann över, fast det var lite en annan situation.

Jag går inte i mordfantasier och tänker på hur jag vill bruka våld. Jag tycker inte alls om våld och jag undviker t o m filmer om de har för mycket slagsmål och sådant. Jag skulle aldrig bruka grövre våld för att det skulle vara "roligt" eller planera det. Skulle det hända är det allra troligaste att någon gav sig på fysiskt någon jag tycker om och jag gick i försvar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-30 0:51:33

kiddie skrev:Ja, teskedar är farliga vapen! Men som i ditt fall var det pga av att bägaren rann över, fast det var lite en annan situation.



Förlåt var inte meningen att låta dryg.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-30 0:53:06

Äsch, det var ju roligt ju! Särskilt med min pricksäkerhet! :D Eller som du nog fattar, avsaknad av.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-30 2:24:30

En självutnämnd psykopat skriver här:

http://www.psychopathicwritings.com/201 ... drome.html

En sak jag funderade på där var om det finns en avgörande skillnad hur aspergare och psykopater ställer sig till förändring.

Normala gillar en viss form av förändring och de verkar inte fästa sig nämvärt vid vissa saker. Vad beror det på? Jag tycker verkligen inte om förändring och en anledning tror jag är att jag vänjer mig extremt långsamt. Det finns folk som vänjer sig med en gång! Som kan kasta ut hela möblemanget och köpa nytt i det nya modet och tycka att det blev fint och vande sig efter 2 minuter typ. Om en psykopat är okänslig mot förändringar eller kanske t o m gillar dem, varför?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Khunark » 2016-03-30 2:42:57

Jag tror att om man gillar eller är bekväm med förändringar tyder på att man inte formar starka band. Normala har en flexibilitet med att binda sig eftersom de kan se en större bild och binder sig inte lika hårt, medan typiska aspergare inte ser den större bilden och är otryggare och har större behov att binda sig. Det kan förklara saker som specialintressen.

En psykopat formar inte många känslomässiga band som kan klippas, då de i grunden till mindre grad har ett känsloliv som de känner att de behöver säkra och är därmed mindre otrygga.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-30 2:52:13

Så aspergarens förklaring är att detaljtänkandet gör att förändring är svårt. Det låter väldigt vettigt.

Om psykopaten inte har starka band till andra så förstår jag att de banden kan klippas, men undrar hur svaga band de har med annat? Många med lite drag åt det hållet flyttar runt mycket, så de kan ju inte direkt känna band med sin lya eller stad heller. Man undrar ju lite hur deras struktur av tankar ser ut... om de är extremt helhetsfokuserade eller om det är något annat som gör att de nomadiserar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Khunark » 2016-03-30 3:36:39

Sociopater har ett smalt känslospektrum, och dålig empati. Det betyder att de har mycket enklare för att VÄLJA sina känslor. Om man inte är beroende av sin omgivning, då kan man vara hur rotlös som helst utan att det skadar en.

Jag tror att sociopater fungerar i stort som de med ADHD, att de ofta drivs av impulser och kickar. För de är inte så mycket annat. Tar man bort hela kontexten att organismen behöver rota sig i ett liksom slags tidsperspektiv, då får vi individer som lever för stunden och ögonblicket.

Att vara rotad eller inte är ambivalent, och därför så väljer man det enklare alternativet för tillfället. När det alternativet är nomadism upplevs det konstigt av oss eftersom vi inte ser det som ett alternativ.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Wine » 2016-03-30 8:33:13

Överläkare Lena Nylander beskriver här att symtom som individer med ADHD har kan misstolkas som autism:

Risk för överdiagnostik av autismspektrumstörning – Läkartidningen 2014;111:CT7F

Personer som av sjukvården (eller andra) misstänks ha Aspergers syndrom kan ha debuterande schizofreni/annan psykos, depression/dystymi eller personlighetsstörningar. Det är inte ovanligt att symtomen vid ADHD liknar och misstolkas som autism (bristande uppmärksamhet på sociala signaler och social klumpighet på grund av bristande impulskontroll). Svag begåvning eller lindrig utvecklingsstörning tolkas ibland som autism, liksom det utanförskap som en mycket hög begåvning kan innebära i en begränsad miljö.

Ett litet antal av de vuxna som själva vill ha en diagnos har en personlighetsavvikelse som ytligt sett kan likna autism, eller (personer med lite udda personlighetsdrag) är mer socialt tillbakadragna än genomsnittet men helt inom det »normalspektrum« av beteenden och personlighetsdrag som vi måste referera till när vi kategoriserar personer med psykiatrisk diagnostik. Det behövs då erfarna personer, helst två som tar upp anamnes samtidigt, för att förstå hur det ligger till.


Forskning har dessutom visat att det finns ett samband mellan ADHD och psykopati, framförallt vad gäller beteendefunktioner:

Psychopathic traits in adult ADHD patients

Abstract

Previous studies have shown that the prevalence of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) is elevated in prison inmates and in forensic patients with psychopathic traits. However, it is not clear whether ADHD and psychopathy scores also correlate in adult non-incarcerated samples. Moreover, it has not been examined if this correlation is due to specific facets of psychopathy. We assessed psychopathy in 30 adult ADHD patients and in 41 healthy participants using the psychopathic personality inventory revised (PPI-R). Male ADHD patients had higher scores compared to healthy male and female participants on the subscales blame externalization, rebellious nonconformity, and carefree nonplanfulness. Irrespective of gender, ADHD patients had lower scores compared to healthy participants on stress immunity and coldheartedness. These data specify the previously documented correlation between ADHD and psychopathy, and suggest that only the behavioral features of psychopathy are affected in ADHD whereas, the emotional features are not.


Om det är så att individer som egentligen "bara" har ADHD blir feldiagnostiserade med autismspektrumstörning så kan ju detta vara en förklaring till att det verkar finnas en sådan stor variation i hur autismspektrumstörningen yttrar sig i gruppen med individer som är diagnostiserade med AS eller autismspektrumstörning,
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-03-30 12:52:07

Wine skrev:Överläkare Lena Nylander beskriver här att symtom som individer med ADHD har kan misstolkas som autism:

Risk för överdiagnostik av autismspektrumstörning – Läkartidningen 2014;111:CT7F

Personer som av sjukvården (eller andra) misstänks ha Aspergers syndrom kan ha debuterande schizofreni/annan psykos, depression/dystymi eller personlighetsstörningar. Det är inte ovanligt att symtomen vid ADHD liknar och misstolkas som autism (bristande uppmärksamhet på sociala signaler och social klumpighet på grund av bristande impulskontroll). Svag begåvning eller lindrig utvecklingsstörning tolkas ibland som autism, liksom det utanförskap som en mycket hög begåvning kan innebära i en begränsad miljö.

Ett litet antal av de vuxna som själva vill ha en diagnos har en personlighetsavvikelse som ytligt sett kan likna autism, eller (personer med lite udda personlighetsdrag) är mer socialt tillbakadragna än genomsnittet men helt inom det »normalspektrum« av beteenden och personlighetsdrag som vi måste referera till när vi kategoriserar personer med psykiatrisk diagnostik. Det behövs då erfarna personer, helst två som tar upp anamnes samtidigt, för att förstå hur det ligger till.


Forskning har dessutom visat att det finns ett samband mellan ADHD och psykopati, framförallt vad gäller beteendefunktioner:

Psychopathic traits in adult ADHD patients

Abstract

Previous studies have shown that the prevalence of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) is elevated in prison inmates and in forensic patients with psychopathic traits. However, it is not clear whether ADHD and psychopathy scores also correlate in adult non-incarcerated samples. Moreover, it has not been examined if this correlation is due to specific facets of psychopathy. We assessed psychopathy in 30 adult ADHD patients and in 41 healthy participants using the psychopathic personality inventory revised (PPI-R). Male ADHD patients had higher scores compared to healthy male and female participants on the subscales blame externalization, rebellious nonconformity, and carefree nonplanfulness. Irrespective of gender, ADHD patients had lower scores compared to healthy participants on stress immunity and coldheartedness. These data specify the previously documented correlation between ADHD and psychopathy, and suggest that only the behavioral features of psychopathy are affected in ADHD whereas, the emotional features are not.


Om det är så att individer som egentligen "bara" har ADHD blir feldiagnostiserade med autismspektrumstörning så kan ju detta vara en förklaring till att det verkar finnas en sådan stor variation i hur autismspektrumstörningen yttrar sig i gru

Att mellansvår till svår ADHD kan förväxlas med autismspektrum stämmer och det är inte så konstigt. Man missar så mycket av omgivningen att man kan ha svårt att folks sociala signaler. Och det kan då bli ungefär samma resultat som för en person som har (ganska lätt) Asperger. Jag är fortfarande inte riktigt säker vilket det är när det gäller min äldste son. :-)Happy Han är själv innne på att han tror han har Asperger också, men psykiatern tyckte då att det kan förklaras av svår ADHD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-30 21:50:06

Smalt känslospektrum tror jag på för antisociala. Deras känslor påminner om en bebis. Bebisar verkar inte känna de känslor vi kallar grundkänslor. De kan vara nöjda, rasande, njutande. Antingen OK eller frustrerade. Så ska det vara som bebis, man måste berätta när man har behov.

Har man samma få känslor som vuxen blir det problem.

Jag har själv så många känslor att jag märkt det inte finns namn ens för alla.

Undrar hur bra en psykopat är på att hitta något i såna där vimliga bilder där autister är bättre än NT...

Sedan undrar jag hur många av psykopaterna som har avvikande hjärn"röntgen"... På aspergare kan man tydligen inget se.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav alixha » 2016-03-30 22:33:09

kiddie skrev:Har vi haft någon omröstning någonsin om hur grovt våld vi brukat? Eller skulle folk inte vilja rösta?

Som barn smällde jag till en person så hon fick ett blåmärke, det är det värsta jag gjorde, och som vuxen är min största våldshandling att jag kastade en tesked på en person.

Tycker det känns ganska tamt lixom... :-)063


Man är väl anonym när man röstar så folk skulle säkert rösta.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-06-02 13:20:02

Det här tycker jag var intressant om psykopater.



Dr Kiehl is seen as a pioneer in a cutting-edge area of behavioural neuroscience: the attempt to understand psychopaths' brain functions and use this to develop treatments for their condition.

It is controversial because for thousands of years, men like Dugan have been labelled not as ill, but as evil.

In literature and cinema, the term "psychopath" is not used for a diagnosis for which we might have sympathy, but rather as something we might fear.

Psychopathy

I tend to see psychopaths as someone suffering from a disorder, so I wouldn't use the word evil to describe them
Dr Kent Kiehl, Neuroscientist, University of New Mexico


http://www.bbc.com/news/health-15386740
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-06-03 14:45:12

Hmm...jag håller inte riktigt med där. Jag kan kanske ha medkänsla för pyskopater, men samtidigt måste man skydda sig ifrån dem. De tar annars tillfället och utnyttjar just i såna situationer. Och de lider ju egentligen inte. De har ett komplicerat liv och mycket skit händer. Men de njuter ganska mycket av att de är som de är. I regel vill de ju inte vara annorlunda.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav rdos » 2016-06-03 16:25:14

Wine skrev:Forskning har dessutom visat att det finns ett samband mellan ADHD och psykopati, framförallt vad gäller beteendefunktioner:

Psychopathic traits in adult ADHD patients

Abstract

Previous studies have shown that the prevalence of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) is elevated in prison inmates and in forensic patients with psychopathic traits. However, it is not clear whether ADHD and psychopathy scores also correlate in adult non-incarcerated samples. Moreover, it has not been examined if this correlation is due to specific facets of psychopathy. We assessed psychopathy in 30 adult ADHD patients and in 41 healthy participants using the psychopathic personality inventory revised (PPI-R). Male ADHD patients had higher scores compared to healthy male and female participants on the subscales blame externalization, rebellious nonconformity, and carefree nonplanfulness. Irrespective of gender, ADHD patients had lower scores compared to healthy participants on stress immunity and coldheartedness. These data specify the previously documented correlation between ADHD and psychopathy, and suggest that only the behavioral features of psychopathy are affected in ADHD whereas, the emotional features are not.


Om det är så att individer som egentligen "bara" har ADHD blir feldiagnostiserade med autismspektrumstörning så kan ju detta vara en förklaring till att det verkar finnas en sådan stor variation i hur autismspektrumstörningen yttrar sig i gruppen med individer som är diagnostiserade med AS eller autismspektrumstörning,


Den där studien ger jag inte mycket för. Att använda folk i fängelser eller under tvångsbehandling för att visa på samband med något är inte ett dugg vetenskapligt. De med ADHD som sitter i fängelse är inte representativa för hela ADHD kollektivet, och kan således inte användas för att visa på att ADHD och psykopati hör ihop.

Har själv gjort en liknande studie på LSH skalan (Likelihood to Sexually Harass), och den är kopplad till NTs. Är ganska säker på att om man gör undersökningar på slumpmässiga ND-NT populationer, så finner man ett samband med NT. ADHD är kopplat till att vara neurodivers.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Wine » 2016-06-07 10:19:35

rdos skrev:
Wine skrev:Forskning har dessutom visat att det finns ett samband mellan ADHD och psykopati, framförallt vad gäller beteendefunktioner:

Psychopathic traits in adult ADHD patients

Abstract

Previous studies have shown that the prevalence of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) is elevated in prison inmates and in forensic patients with psychopathic traits. However, it is not clear whether ADHD and psychopathy scores also correlate in adult non-incarcerated samples. Moreover, it has not been examined if this correlation is due to specific facets of psychopathy. We assessed psychopathy in 30 adult ADHD patients and in 41 healthy participants using the psychopathic personality inventory revised (PPI-R). Male ADHD patients had higher scores compared to healthy male and female participants on the subscales blame externalization, rebellious nonconformity, and carefree nonplanfulness. Irrespective of gender, ADHD patients had lower scores compared to healthy participants on stress immunity and coldheartedness. These data specify the previously documented correlation between ADHD and psychopathy, and suggest that only the behavioral features of psychopathy are affected in ADHD whereas, the emotional features are not.


Om det är så att individer som egentligen "bara" har ADHD blir feldiagnostiserade med autismspektrumstörning så kan ju detta vara en förklaring till att det verkar finnas en sådan stor variation i hur autismspektrumstörningen yttrar sig i gruppen med individer som är diagnostiserade med AS eller autismspektrumstörning,


Den där studien ger jag inte mycket för. Att använda folk i fängelser eller under tvångsbehandling för att visa på samband med något är inte ett dugg vetenskapligt. De med ADHD som sitter i fängelse är inte representativa för hela ADHD kollektivet, och kan således inte användas för att visa på att ADHD och psykopati hör ihop.

Har själv gjort en liknande studie på LSH skalan (Likelihood to Sexually Harass), och den är kopplad till NTs. Är ganska säker på att om man gör undersökningar på slumpmässiga ND-NT populationer, så finner man ett samband med NT. ADHD är kopplat till att vara neurodivers.


Tyvärr har jag inte längre så stort förtroende för psykiatrin när det gäller bl.a. diagnostisering, de verktyg som används vid diagnostisering av exempelvis ADHD och AST är tydligen inte särskilt tillförlitliga och det är ju bevisat att det går att få en ADHD diagnos på felaktiga grunder genom att antingen omedvetet eller medvetet överdriva eller ljuga om symtom.

Finns info om detta i olika trådar:

SBU: hård kritik mot AST-utredningar

Kan man fuska sig till en diagnos?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav jonte00 » 2016-06-08 3:54:02

Tycker inte Asperger har nåt med psykopati O göra finns liknelser men helt olika grejer och 'störningar'.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Msmacke » 2017-03-09 6:01:12

Vi är knappast psykopater, vi kan inte manipulera för fem öre.
Msmacke
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2016-09-07

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2017-03-16 21:15:14

Msmacke skrev:Vi är knappast psykopater, vi kan inte manipulera för fem öre.


Det är precis det jag säger hela tiden. :D
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-16 23:10:01

Toblerone skrev:Hmm...jag håller inte riktigt med där. Jag kan kanske ha medkänsla för pyskopater, men samtidigt måste man skydda sig ifrån dem. De tar annars tillfället och utnyttjar just i såna situationer. Och de lider ju egentligen inte. De har ett komplicerat liv och mycket skit händer. Men de njuter ganska mycket av att de är som de är. I regel vill de ju inte vara annorlunda.


Kraftig överdödlighet har jag för mig.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2018-08-09 1:00:59

Vissa saker är ju väldigt stor skillnad på. Man måste som psykopat ha någon form av störning av impulser, det ingår i själva frontallobssyndromet. Man kan ha liknande vid ADHD. Men väldigt många med aspergers har tvärtom, de saknar impulsivitet. Visst finns det impulsiva aspergare, men oftare finns det de som aldrig får häcken ur.

Sedan har en äkta psykopat ingen självinsikt eftersom det också sitter i deras slöa frontallober. De flesta med aspergersdiagnos vet att de har aspergers.

En sak som många psykopater har är ett dåligt språk. Ofta kan de dölja detta, men vid tester har de ofta dåligt ordförråd och är dåliga på att uttrycka sig. De har heller inte en inre monolog så de kan inte använda språket till att styra sig själva. Aspergare har ofta inre monologer och använder denna till att förstå sig själva och sin omgivning och de testar ofta högt vad gäller både språk- och ordförståelse.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-09 1:30:44

Förövrigt var TS föreläsningar som berörde psykopati ytterst svamliga.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in