Hur funkar psykoterapi när man har Asperger/autism? (Studie)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur funkar psykoterapi när man har Asperger/autism? (Studie)

Inläggav Sara Ax » 2016-10-11 15:49:47

Hej!

Jag studerar till psykoterapeut och tänker mycket på hur det är att ha en autismdiagnos och få psykologisk behandling, psykoterapi. Jag ska därför göra en mindre studie om detta och vill gärna hitta personer som har den erfarenheten (personer som har en autism/aspergerdiagnos och som fått psykoterapi - det spelar ingen roll om man fått psykoterapi innan man fått sin autism/aspergerdiagnos fastställd). Jag vill helt enkelt få höra olika personers upplevelser av just psykoterapi för att kunna skriva en uppsats om det.

Självklart så presenteras det du berättat anonymt, och du får möjlighet att se och godkänna hur jag uppfattat dina svar innan jag använder mig av dem. Min förhoppning är att min forskningsansats ska kunna bli ett bidrag till att göra vården för personer med autismspektrumdiagnoser bättre. Vill du vara med eller vill du veta mer? Hör jättegärna av dig - så berättar jag mer om hur detta skulle kunna gå till!

Vore kul om många vill vara med så att flera olika upplevelser kan presenteras i min forskningsstudie. Studien genomförs som examensuppsats vid Stockholms Universitet.

Svara i tråden eller skicka ett mail till: sara.me.axelsson@icloud.com
Sara Ax
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-10-11

Hur funkar psykoterapi när man har Asperger/autism?

Inläggav kiddie » 2016-10-11 15:55:27

Tyvärr ligger mina terapierfarenheter så långt tillbaka i tiden att jag tror och hoppas att de inte är relevanta mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur funkar psykoterapi när man har Asperger/autism?

Inläggav typkanin » 2016-10-11 16:01:35

Kan man få betalt för att medverka eller måste man offra sig för forskningen.
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28