De försöker väl avskräcka en

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Toblerone » 2017-03-03 16:47:46

på vårdcentralen. Det verkar ju nästan omöjligt att få komma dit! Vad irriterad jag blev. Ringde i förgår - kom inte fram. För många som ringer

Ringde igår - nån undersköterska låter som om hon håller på att somnar:
Vad är det?
Jo, jag har nåt i halsen, det kliar och jag måste hosta. Kanske svamp? Måste träffa en läkare.
Hur länge har du haft det då.......?
4 veckor......

Och då menar hon att det inte kan vara så akut då! Jävla! Om man säger att man bara haft det kortare tid, så säger de att man kan ju vänta och se om det inte går över av sig självt. Så man har ju ingen chans eller hur? Och någon vanlig läkartid ska man inte boka för sånt. Prova en annan dag och få en akuttid! Jag fattar ingenting. Okej, det är inte brådskande akut, ge mig en vanlig tid då! Men nej.....

Hur ska jag göra då?
Tjaaa... kanske ringa nästa nästa vecka.....
Inte imorgon? (då jag är ledig)
Näää.... nja... det är nästan fullt.......

Jag provade ändå att ringa igen idag. Och så säger kärringen:
Vad har du? Ont i halsen? Det behöver du inte gå till läkare för. Köp halstabletter i apoteket.
Nej, det vill jag inte. Det kan vara svamp. Från astmamedicinen.

Jag blir tokig på dem! Grrrr! Nu måste jag ringa igen på måndag. Och jag vet inte ens om det funkar att de ringer tillbaka för att jag kanske inte kan ta telefon när jag jobbar. Hopplöst!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Bali » 2017-03-03 17:04:11

Ja, att vårdcentraler inte fungerar alls längre är vi nog många förtrogna med. Tyvärr.

Jag ska inte göra det här, men jag skulle kunna säga många mindre fagra ord om "min egen" VC... och gjorde också så här i min ensamhet senast för ett par timmar sedan. :evil:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Alien » 2017-03-03 18:48:29

Ja, det är irriterande svårt att komma fram till vårdcentralen. Ibland har jag ringt på fm och fått den autumatiska telefonsvararen "Vi kan tyvärr inte ta emot flera samtal idag, återkom närmsta vardag".

Har du ringt sjukvårdsupplysningen, 1177? Om du noggrant beskriver hur det känns och hur orolig du är så kan de komma med idéer om vad det kan vara. Men framförallt brukar de säga att man ska kontakta vårdcentralen (el i vissa fall sjukhuset/akuten). Så då kan du iaf säga det "de trodde att det kunde vara ..., de tyckte absolut att jag skulle gå till vårdcentralen så fort som möjligt". Alltså att man inte alls överdriver.

Du skulle också kunna skriva ett brev till vårdcentralens chef/landstinget och klaga på den dåliga tillgängligheten. Många bäckar små...

Eller du kanske kan byta till en annan vårdcentral, givet att det inte är lika illa överallt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De försöker väl avskräcka en

Inläggav ankhh » 2017-03-03 18:48:55

Det säger till och med läkare själva. Jag läste det här på DN Debatt:
Allmänläkarbristen är extrem på många håll i landet. Det har lett till att primärvården utvecklat arbetssätt med så kallad triagering som i princip syftar till att hindra människor från att träffa en läkare.
(Inlägget handlar egentligen om att de anser att det är risk att de "vårdmöten" över nätet som nu erbjuds stjäl pengar från primärvården, dvs gör den än mer underfinansierad.)

---

Triagering kommer från triage; från Wikipedia:
Triage är en process för att sortera och prioritera patienter med utgångspunkt från anamnes, symtom och ibland vitalparametrar såsom andningsfrekvens, puls och kroppstemperatur.[1] Syftet är att de mest allvarliga eller brådskande fallen ska behandlas först. Triage används både på akutmottagningar och på katastrofplatser. Ordet är bildat från franska trier, sortera.

Triage förekommer även inom sjukvårdens telefonrådgivande verksamheter, till exempel SOS Alarm, giftinformationscentralen, sjukvårdsrådgivningen 1177 och vårdcentralernas telefonjourer. I en situation som karaktäriseras av begränsad information, det vill säga brist på synintryck, gör personalen bedömningar av uppringarnas tillstånd och fattar beslut om hur de ska hanteras.

Begreppet uppkom under Napoleonkrigen med början inom den militära sjukvården,[2] där de skadade soldaterna delades in i tre grupper:

1. De som överlever utan vård, eller kan vänta på vård en längre tid.

2. De som omedelbart måste få vård för att överleva.

3. De som dör oavsett de får vård eller ej.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

De försöker väl avskräcka en

Inläggav alixha » 2017-03-03 19:08:20

Problemet ligger väl i det fria vårdvalet där patienter själva får välja vårdcentral, vissa vårdcentraler blir totalt överfulla och vårdcentralerna får inte säga nej till att lista nya patienter vilket ytterligare förvärrar problemen. Kombinera detta med brist på allmänläkare så är det inte så konstigt att dom går på knäna.

Finns det möjlighet för dig att byta vårdcentral?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Rainman » 2017-03-03 20:08:53

Detta har jag misstänkt länge.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Flinta » 2017-03-03 20:40:45

Om du har någon privat VC inom rimligt avstånd kanske du kan lista dig där efter något/några besök? De brukar vara mer generösa med akuttider.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: De försöker väl avskräcka en

Inläggav slackern » 2017-03-03 20:57:06

Du kanske kan boka en tid genom att logga in på mina vårdkontakter? Det brukar jag göra och det funkar hur bra som helst. Vill du inte vänta till nästa vecka går det ju alltid bra att gå till en närakut.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Toblerone » 2017-03-03 22:20:17

alixha skrev:Problemet ligger väl i det fria vårdvalet där patienter själva får välja vårdcentral, vissa vårdcentraler blir totalt överfulla och vårdcentralerna får inte säga nej till att lista nya patienter vilket ytterligare förvärrar problemen. Kombinera detta med brist på allmänläkare så är det inte så konstigt att dom går på knäna.

Finns det möjlighet för dig att byta vårdcentral?


Nja, jag tror inte att det vore så bra. Nästa är en bra bit bort. Dessutom vill jag ju bara att de ska ha nån vettig rutin. Den där tanten gjorde ju precis hur som helst.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Toblerone » 2017-03-03 22:20:52

slackern skrev:Du kanske kan boka en tid genom att logga in på mina vårdkontakter? Det brukar jag göra och det funkar hur bra som helst. Vill du inte vänta till nästa vecka går det ju alltid bra att gå till en närakut.


Det tänkte jag prova!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Alien » 2017-03-03 22:25:58

Det fria vårdvalet borde ju göra vårdcentralerna mer angelägna om att behålla sina listade patienter. Men om de har för många patienter och för få läkare ...

Jag stannar också listad på min vårdcentral för närhetens skull. Jag vill kunna cykla el gå till vårdcentralen och inte behöva passa busstider. Nu har de tydligen läkare igen så jag stannar tills vidare.

Men du skulle ju kunna kolla hur många patienter som är listade på din vårdcentral och hur många på de andra. Är det väldigt många så är det risk för att det inte blir bättre. Eller är det sekretessbelagd info?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De försöker väl avskräcka en

Inläggav triggerhappyD » 2017-03-04 0:35:58

det e bara flytta till Norge eller annat land.

RIP Svea Rike.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4829
Anslöt: 2015-06-01

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Selma » 2017-03-04 14:59:15

Toblerone skrev:
slackern skrev:Du kanske kan boka en tid genom att logga in på mina vårdkontakter? Det brukar jag göra och det funkar hur bra som helst. Vill du inte vänta till nästa vecka går det ju alltid bra att gå till en närakut.


Det tänkte jag prova!

Gör det. Du kan beskriva dina besvär i skrift och be att de kontaktar dig för tidbokning. Mycket användbar tjänst.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

De försöker väl avskräcka en

Inläggav kiddie » 2017-03-04 22:22:23

Jag bytte vårdcentral bara för min var så fullbokad och den nya var det lugnt på. Nu är det samma kaos där. Tror det är väldigt många vårdcentraler som har det så. Att de försökt få en att inte komma alls, det har de kört med i 10 år med, att det är nog inte så farligt, du får ingen tid.

Det nya är väl att det faktiskt konkret inte finns tider. För många patienter. Man ringer när dataväxeln öppnar och råkar man ringa fem minuter efter den öppnat kan samtliga telefontider den dagen redan vara slut. Påtalar man problemet får man bara till svar att ring tidigare då! Men det är ju det alla försöker! Alla ringer precis när den öppnar (brukar vara kl 7, ibland 8 ). Ska ALLA ringa exakt kl 7 vad blir bättre av det?

Är det då så att du behöver just en akuttid som bara kan ges samma dag man ringer, ja då får man ju inte tro att man ska komma in samma dag man känner sig akutsjuk som det faktiskt är menat! För alla telefontiderna är slut om man ringer senare på dagen, dvs akutsjuk måste vänta på att ringa till nästa morgon.

Tiderna är uppdelade i vanliga tider och akuttider. De vanliga tiderna är alltid bokade. Jag har inte haft en vanlig tid på flera år, t o m för en årskoll har jag fått ta en akuttid. Alltså snott en från en akut sjuk människa! För att alla planerade tider är upptagna 2 månader framöver och längre fram än så får man inte boka. Så framförhållning hjälper inte heller, i de fallen man kan ha det.

Så det är rejäl överbelastning. Det är först flaskhalsen att försöka ens få en telefontid. Sedan nästa flaskhals, finns det ens en tid den dagen? Förmodligen inte. De får inte boka akuttid till nästa dag så bara att ta steg ett igen. Nästa flaskhals är sköterskans bedömning om man ens ska ha en läkartid om det nu skulle finnas en akuttid. De avvisar alla som inte låter sjuka nog.

Vissa människor, skulle vilja säga en stor del av aspergare, lyckas inte låta så sjuka som de faktiskt är. Så inte bara försöker de förminska symptomen, låter man "fel" minskar ens chans till en läkartid ytterligare.

Det enda man kan göra som patient är att överbelasta systemet ÄNNU MER. Ringa flera gånger, varje morgon. Tjata. Göra så att andra människor inte kommer fram.

Hur länge hade de tänkt detta skulle pågå egentligen???

För att få en tid: Ring direkt växeln öppnar. Hoppas det finns en akuttid. Överdriv dina symptom väldigt mycket. Lycka till!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De försöker väl avskräcka en

Inläggav kiddie » 2017-03-04 22:37:31

Tyvärr så beror det ju sedan på vilken läkare man får, om hen tar en på allvar.

Spoiler: visa
Jag sa till min att jag nog hade blodbrist för jag haft det innan, olika sorters, senaste två gångerna var det pga järn så de kunde väl testa det. Nej fick jag till svar. För dyrt. Vi testar blodvärdet. Det är säkert bra. Är det inte bra får du ta fler prov. Labbsvaret visade lågt på röda blodkroppar. Jag säger att jag tror det är järnet. Han säger att det ser inte ut som det. Jag säger att det kan du inte se bara att se att jag har får få röda. Jo det kan jag! menade han. Tjatade mig till ett test av järn, finns två olika och man ska ha båda, men för dyrt så fick bara det ena. Nu visade det på järnbrist. Han kontaktade mig och sa att du har LITE järnbrist. Jaha lixom? Sedan talade jag med min psykdoktor av någon anledning och de har väl samma journaler eller något för hon kan se mina provsvar och säger Vet du om att du har farligt låga järnvärden?Tyvärr så beror det ju sedan på vilken läkare man får, om hen tar en på allvar. Jag sa till min att jag nog hade blodbrist för jag haft det innan, olika sorters, senaste två gångerna var det pga järn så de kunde väl testa det. Nej fick jag till svar. För dyrt. Vi testar blodvärdet. Det är säkert bra. Är det inte bra får du ta fler prov. Labbsvaret visade lågt på röda blodkroppar. Jag säger att jag tror det är järnet. Han säger att det ser inte ut som det. Jag säger att det kan du inte se bara att se att jag har får få röda. Jo det kan jag! menade han. Tjatade mig till ett test av järn, finns två olika och man ska ha båda, men för dyrt så fick bara det ena. Nu visade det på järnbrist. Han kontaktade mig och sa att du har LITE järnbrist. Jaha lixom? Sedan talade jag med min psykdoktor av någon anledning och de har väl samma journaler eller något för hon kan se mina provsvar och säger Vet du om att du har farligt låga järnvärden?

Öh, va, nej?


La min egen erfarenhet inom spoiler eftersom det bara är ett exempel och att TS ska vara i fokus.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De försöker väl avskräcka en

Inläggav kiddie » 2017-03-04 22:40:36

Selma skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Du kanske kan boka en tid genom att logga in på mina vårdkontakter? Det brukar jag göra och det funkar hur bra som helst. Vill du inte vänta till nästa vecka går det ju alltid bra att gå till en närakut.


Det tänkte jag prova!

Gör det. Du kan beskriva dina besvär i skrift och be att de kontaktar dig för tidbokning. Mycket användbar tjänst.


Det är jättebra om de har många tjänster på Mina vårdkontakter. Vissa VC har massa tjänster som man kan skriva meddelande eller boka en telefontid. Så var det på min förr. Men nu har de bara förnya recept kvar. Vi har inte ens avboka tid som är vanligt att man har.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Alien » 2017-03-05 0:08:33

På min vårdcentral har de telefontid 9-17 men det tycks mera vara i teorin än i praktiken. De har också drop-in-tider 9-11. Då träffar man förvisso ingen läkare men en sjuksköterska som kan ge råd.

På vår drop-in erbjuder vi kortare besök hos en sjuksköterska som gör en bedömning av din lättare infektion eller akuta besvär. Sjuksköterskorna hjälper dig med råd och behandling. Om det finns medicinska behov hjälper vi dig vidare.


Nu har jag förvisso aldrig utnyttjat de utan i stället ringt i flera dagar. Så jag vet inte hur det fungrar i praktiken men tycker annars drop-in låter bra. De borde också kunna boka tid hos läkaren. Att boka tid hos läkare på receptionen går däremot inte, bara hus sjuksköterskor.

Har ni ingen drop-in?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De försöker väl avskräcka en

Inläggav Bali » 2017-03-05 9:06:45

kiddie skrev:
Selma skrev:
Toblerone skrev:
Det tänkte jag prova!

Gör det. Du kan beskriva dina besvär i skrift och be att de kontaktar dig för tidbokning. Mycket användbar tjänst.


Det är jättebra om de har många tjänster på Mina vårdkontakter. Vissa VC har massa tjänster som man kan skriva meddelande eller boka en telefontid. Så var det på min förr. Men nu har de bara förnya recept kvar. Vi har inte ens avboka tid som är vanligt att man har.

Via Mina Vårdkontakter ska jag, enligt vad som där står skrivet, både kunna förnya recept och beställa journalkopior, men även kunna av/omboka tider och beställa sådana. Men när jag försökte beskriva mina besvär och boka en läkartid för ett par månader sedan fick jag detta svar tillbaka:
Här kan du bara boka tid till sjuksköterska/distriktssköterska/undersköterska. Om du vill boka tid till läkare ber vi dig kontakta oss per telefon för en medicinsk bedömning.

Så det var alltså bara till att ge sig i kast med den där förbannade telefonkön igen, och sedan hoppas på att på något magiskt sätt kunna ta sig igenom det där nålsögat. Något som i alla fall jag numera oftast inte gör, utan jag får vackert nöja mig med att eventuellt få boka en telefontid till läkaren.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

De försöker väl avskräcka en

Inläggav kiddie » 2017-03-05 18:19:29

Tror det är få VC där man kan boka läkartid via nätet. Men vissa har iaf den servicen att man via nätet kan boka en telefontid så man blir uppringd för att boka läkartid. Det kan ju förenkla lite.

Vi hade så innan, men nu har de tagit bort det. Så vad de erbjuder elektroniskt varierar säkert mycket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De försöker väl avskräcka en

Inläggav nescio » 2017-03-05 19:33:20

Flinta skrev:privat VC
slackern skrev:närakut.
Vad är det här för något? Är det något som finns i Stockholm?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in