"Sveriges farligaste flicka".

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Selma » 2017-03-04 11:25:58

Ett nytt Elisabeth-fall. Flickan bakom pansarglaset.
Specialläraren och lektorn Eve Mandre uppmärksammade på 1990-talet en vårdskandal där en autistisk kvinna hölls inlåst i ett säkerhetshus. Enligt kvällstidningen ser hon stora likheter mellan de båda fallen.

http://www.salaallehanda.com/inrikes/sv ... lbehandlad

Eve Mandre är starkt kritisk till att Josefin inte fick diagnosen autism förrän hon var 13 år, trots att tidiga tecken fanns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/38m ... lbehandlad
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re:

Inläggav slackern » 2017-03-04 13:19:01

Selma skrev:Ett nytt Elisabeth-fall. Flickan bakom pansarglaset.
Specialläraren och lektorn Eve Mandre uppmärksammade på 1990-talet en vårdskandal där en autistisk kvinna hölls inlåst i ett säkerhetshus. Enligt kvällstidningen ser hon stora likheter mellan de båda fallen.

http://www.salaallehanda.com/inrikes/sv ... lbehandlad

Eve Mandre är starkt kritisk till att Josefin inte fick diagnosen autism förrän hon var 13 år, trots att tidiga tecken fanns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/38m ... lbehandlad

Jag hade en kompis som arbetade med med Elisabeth i det där huset, han sa att hon var allt igenom ond. En arbetskamrat till honom blev sjukskriven när hon kastade en stor sten i huvudet på honom.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Rainman » 2017-03-04 13:28:37

Vad hemskt att denna autistiska flicka inte fått gehör tidigare. Autism måste belysas mer så att psykologer och kliniker tidigare kan hjälpa oss att få ett bra liv. Att sopa problemen under mattan och att låtsas som att vi inte har några förståndsmässiga problem hjälper ingen. Nu är inte alla med autism lika extrema som i dessa fall, men empatiproblem och en slags aggression är vanligt förekommande.

Om man inte förstår andra och inte kan relatera till dem, så spelar det inte någon roll om man slänger en sten i huvudet på dem.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Huggorm » 2017-03-04 13:50:09

Det är lite av ett etiskt dilemma vad man skall göra med personer som har sådana utvecklingsstörningar/hjärnskador eller vad man skall kalla detta, att de inte förstår vad som är rätt och fel. Oavsett vad man gör blir det ju fel på något vis.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Selma » 2017-03-04 14:20:29

slackern skrev:Jag hade en kompis som arbetade med med Elisabeth i det där huset, han sa att hon var allt igenom ond. En arbetskamrat till honom blev sjukskriven när hon kastade en stor sten i huvudet på honom.

Jag tror mer på vad Eve Mandre berättat om Elisabeth än vad din kompis sagt. Om din kompis behandlat mig på samma sätt som han behandlade/bemötte henne hade nog jag också kastat sten.
Hur kom det sig att hon hade en stor sten inne i det där isolerade huset?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Alien » 2017-03-04 14:21:19

Det var alltså det fallet med alla de olika placeringarna. Ingen orkade tydligen med flickan.
Josefin är bara drygt ett år gammal när hon omhändertas för att få en trygg miljö med stabila vuxna. När hon fyller fyra år har hon redan utsatts för fem placeringar. Som nioåring har hon sju olika placeringar på bara fyra månader. Vid 13 års ålder har hon bott på 21 orter i tio län.
http://33platser.aftonbladet.se/

Placering 4
FAGERSTA
Familjehem
25 februari 2005
Josefin 2 år
Efter ett års utredande skriver en psykolog att Josefin kan utvecklas positivt om hon får ”stimulans”. Beslutet: hon ska placeras i familjehem i Fagersta drygt nio mil bort. Men efter ett år protesterar familjens andra barn mot att Josefin behöver deras mammas ständiga uppmärksamhet.


Det går alltså inte om familjen har andra el egna barn eftersom Josefin kräver så mycket.

Placering 5
KARLSKOGA
Familjehem
16 maj 2006
Josefin 3–6 år
Josefin omplaceras då till en värmländsk familj, som vill ha en lydig flicka med lockigt hår. När Josefin är fyra ska en annan placerad 13-årig pojke ha förgripit sig på henne. Så slår skolan larm: sexåriga Josefin har raseriutbrott, blir våldsam. ”Jag orkar inte mer”, säger familjehemsmamman.

Men hur kan man ens ha krav på utseende el "lydighet" som fosterhemsfamilj? Det kunde väl vemsomhelst räkna ut att det inte skulle gå väl.

Placering 8
ESKILSTUNA
Hemma hos pappa
Augusti 2009
Josefin 6–8 år
Josefin bor hos pappa som gift om sig. Familjen tackar ja till att ta emot stöd från familjebehandlare. Men problemen i skolan tilltar, och rektor vill stänga av Josefin, som fått diagnosen ADHD. Pappan tröttnar på familjebehandlingen och vill att Josefin ska få en assistent i skolan och terapi för misstänkta trauman i Värmland.

Placering 9
ESKILSTUNA
Hos mamma
3 oktober 2011
Josefin 8 år
Nya orosanmälningar inkommer om att Josefin inte har det bra hemma. Tills vidare ska Josefin bo hos sin mamma. Men en dag tillkallas polis. Josefins mamma säger att den knappt nioåriga dottern hotat henne med kniv. Hon vill inte ha Josefin hos sig. ”Jag fruktar för mitt liv”, säger mamman.

Det fanns ju en orsak till att Josefin inte kunde bo sina föräldrar från början, så varför tror myndigheterna att det är lättare nu efter alla dessa omplaceringar?

Det är en hemskt att läsa om alla dessa omplaceringar och utredningar och en våldsam och självmordsbenägen flicka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Sveriges farligaste flicka".

Inläggav slackern » 2017-03-04 14:31:10

Selma skrev:
slackern skrev:Jag hade en kompis som arbetade med med Elisabeth i det där huset, han sa att hon var allt igenom ond. En arbetskamrat till honom blev sjukskriven när hon kastade en stor sten i huvudet på honom.

Jag tror mer på vad Eve Mandre berättat om Elisabeth än vad din kompis sagt. Om din kompis behandlat mig på samma sätt som han behandlade/bemötte henne hade nog jag också kastat sten.
Hur kom det sig att hon hade en stor sten inne i det där isolerade huset?

Nu antar du en massa saker utan att veta hur min kompis har behandlat henne, dessutom hade hon en stor inhägnad utanför huset där hon promenerade, det var där hon plockade upp stenen och antar kastade över inhägnaden, jag träffade min kompis samma kväll det hade hänt hans arbetskompis jag kommer ihåg att han var rätt uppskakad.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Selma » 2017-03-04 14:31:51

Alien skrev:Det fanns ju en orsak till att Josefin inte kunde bo sina föräldrar från början, så varför tror myndigheterna att det är lättare nu efter alla dessa omplaceringar?

Det är en hemskt att läsa om alla dessa omplaceringar och utredningar och en våldsam och självmordsbenägen flicka.


Hur kunde de missa detta?
Det märks alltmer att 18 månader gamla Josefin har ett avvikande beteende: hon har nästan inget tal, härmar inte, söker inte kontakt med andra barn, har dålig grovmotorik, är ständigt hungrig, ”springer planlöst omkring”.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Selma » 2017-03-04 14:51:05

slackern skrev:Nu antar du en massa saker utan att veta hur min kompis har behandlat henne, dessutom hade hon en stor inhägnad utanför huset där hon promenerade, det var där hon plockade upp stenen och antar kastade över inhägnaden, jag träffade min kompis samma kväll det hade hänt hans arbetskompis jag kommer ihåg att han var rätt uppskakad.

Det borde väl ha varit personalens uppgift att undanröja farligheter i form av stenar. Jag tror inte att alla som arbetade där hade tillräckliga kunskaper om autism.
Litar mer på Eve Mandre än det du berättar.

Uppenbarligen kunde personalen inte hantera henne. Upprörande att du kallar henne ond.
Efter några år när kliniken skulle läggas ner tog Eve Mandre över verksamheten.
– Meningen var att jag skulle utbilda den personal som fanns redan, men de flesta av dem kunde liksom inte föreställa sig att hon kunde fungera på ett annat sätt än de hade sett henne göra under alla år de hade jobbat där, säger hon.

http://www.specialnest.se/liv-hem/hon-l ... ste-kvinna

Läs gärna hela historien om Elisabeth.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: "Sveriges farligaste flicka".

Inläggav slackern » 2017-03-04 16:59:27

Selma skrev:
slackern skrev:Nu antar du en massa saker utan att veta hur min kompis har behandlat henne, dessutom hade hon en stor inhägnad utanför huset där hon promenerade, det var där hon plockade upp stenen och antar kastade över inhägnaden, jag träffade min kompis samma kväll det hade hänt hans arbetskompis jag kommer ihåg att han var rätt uppskakad.

Det borde väl ha varit personalens uppgift att undanröja farligheter i form av stenar. Jag tror inte att alla som arbetade där hade tillräckliga kunskaper om autism.
Litar mer på Eve Mandre än det du berättar.

Uppenbarligen kunde personalen inte hantera henne. Upprörande att du kallar henne ond.
Efter några år när kliniken skulle läggas ner tog Eve Mandre över verksamheten.
– Meningen var att jag skulle utbilda den personal som fanns redan, men de flesta av dem kunde liksom inte föreställa sig att hon kunde fungera på ett annat sätt än de hade sett henne göra under alla år de hade jobbat där, säger hon.

http://www.specialnest.se/liv-hem/hon-l ... ste-kvinna

Läs gärna hela historien om Elisabeth.

Jag har gjort det redan, min kompis började där efter att hon hade fått diagnos, det var inte jag som sa att hon var genom ond utan att min kompis sa det. Tror inte att det låg på personalens ansvar att gräva upp stenar i inhägnaden, dessutom proppar det ju upp nya stenar varje år tjälen går ur marken. Tydligen varje gång personalen tittade bort hittade hon på något djävulstyg, hon kunde tydligen inte gå på toaletten så hon smetade in huset i avföring och varje gång personalen kom in var dom tvungna att titta och vara beredda för annars kunde dom bli bombarderderade utav avföring från henne.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Toblerone » 2017-03-04 18:21:28

slackern skrev:
Selma skrev:Ett nytt Elisabeth-fall. Flickan bakom pansarglaset.
Specialläraren och lektorn Eve Mandre uppmärksammade på 1990-talet en vårdskandal där en autistisk kvinna hölls inlåst i ett säkerhetshus. Enligt kvällstidningen ser hon stora likheter mellan de båda fallen.

http://www.salaallehanda.com/inrikes/sv ... lbehandlad

Eve Mandre är starkt kritisk till att Josefin inte fick diagnosen autism förrän hon var 13 år, trots att tidiga tecken fanns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/38m ... lbehandlad

Jag hade en kompis som arbetade med med Elisabeth i det där huset, han sa att hon var allt igenom ond. En arbetskamrat till honom blev sjukskriven när hon kastade en stor sten i huvudet på honom.


Det tror inte jag ett dugg på. Jag menar, jag tvivlar inte på att hon var väldigt våldsam då och att din kompis påverkades negativt av det. Men det fanns ju orsaker. Hon blev ju helt fel behandlad. Ond var hon inte, jag har sett dokumentärer där hon uttalade sig själv ganska mycket, och berättade vad de hade utsatt henne för och hur hon fick panik av dessa saker.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Toblerone » 2017-03-04 18:30:30

slackern skrev:
Selma skrev:
slackern skrev:Nu antar du en massa saker utan att veta hur min kompis har behandlat henne, dessutom hade hon en stor inhägnad utanför huset där hon promenerade, det var där hon plockade upp stenen och antar kastade över inhägnaden, jag träffade min kompis samma kväll det hade hänt hans arbetskompis jag kommer ihåg att han var rätt uppskakad.

Det borde väl ha varit personalens uppgift att undanröja farligheter i form av stenar. Jag tror inte att alla som arbetade där hade tillräckliga kunskaper om autism.
Litar mer på Eve Mandre än det du berättar.

Uppenbarligen kunde personalen inte hantera henne. Upprörande att du kallar henne ond.
Efter några år när kliniken skulle läggas ner tog Eve Mandre över verksamheten.
– Meningen var att jag skulle utbilda den personal som fanns redan, men de flesta av dem kunde liksom inte föreställa sig att hon kunde fungera på ett annat sätt än de hade sett henne göra under alla år de hade jobbat där, säger hon.

http://www.specialnest.se/liv-hem/hon-l ... ste-kvinna

Läs gärna hela historien om Elisabeth.

Jag har gjort det redan, min kompis började där efter att hon hade fått diagnos, det var inte jag som sa att hon var genom ond utan att min kompis sa det. Tror inte att det låg på personalens ansvar att gräva upp stenar i inhägnaden, dessutom proppar det ju upp nya stenar varje år tjälen går ur marken. Tydligen varje gång personalen tittade bort hittade hon på något djävulstyg, hon kunde tydligen inte gå på toaletten så hon smetade in huset i avföring och varje gång personalen kom in var dom tvungna att titta och vara beredda för annars kunde dom bli bombarderderade utav avföring från henne.


Nåja, jag trodde det hade blivit bra efter diagnosen, men på andra sidan kan man ju tänka sig att alla beteendestörningar inte försvinner efter så lång tid. Hon har helt enkelt blivit felbehandlat för länge. Jag tror dock inte att hon gör det för att vara elak, hon kanske är helt enkelt van vid att behöva försvara sig. Eve Mandre fick ju också grus kastat på sig och försökte få henne att låta bli.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Toblerone » 2017-03-04 18:35:57

Selma skrev:Ett nytt Elisabeth-fall. Flickan bakom pansarglaset.
Specialläraren och lektorn Eve Mandre uppmärksammade på 1990-talet en vårdskandal där en autistisk kvinna hölls inlåst i ett säkerhetshus. Enligt kvällstidningen ser hon stora likheter mellan de båda fallen.

http://www.salaallehanda.com/inrikes/sv ... lbehandlad

Eve Mandre är starkt kritisk till att Josefin inte fick diagnosen autism förrän hon var 13 år, trots att tidiga tecken fanns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/38m ... lbehandlad


Stora skillnaden mellan dem två fallen är ju att "Elisabeth" hade vettiga föräldrar som ville ha hand om henne. Men hon togs ifrån dem och mådde sämre av det. I fallet av den här flickan tog inte föräldrarna hand om henne ordentligt. Så man var tvungen att ta henne ifrån dem. Och i och med att det tyvärr blev olika placeringar var man nog inte så överraskad att flickan hade beteendestörningar, så man tänkte inte på autism. Det är svårt när det inte finns föräldrar som bryr sig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Toblerone » 2017-03-04 18:38:47

Selma skrev:
Alien skrev:Det fanns ju en orsak till att Josefin inte kunde bo sina föräldrar från början, så varför tror myndigheterna att det är lättare nu efter alla dessa omplaceringar?

Det är en hemskt att läsa om alla dessa omplaceringar och utredningar och en våldsam och självmordsbenägen flicka.


Hur kunde de missa detta?
Det märks alltmer att 18 månader gamla Josefin har ett avvikande beteende: hon har nästan inget tal, härmar inte, söker inte kontakt med andra barn, har dålig grovmotorik, är ständigt hungrig, ”springer planlöst omkring”.


Visst, men..... när inget annat funkade, så tänkte de väl att de biologiska föräldrarna ändå är de som kan tänkas bry sig om barnet. Det är ju svårt att hitta en ny fosterfamilj åt en flicka som är så pass jobbig. I princip ska man ju också försöka återförena barnet med föräldrarna. Det kan ju vara så att de bara hade problem då, eller var mycket unga.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Huggorm » 2017-03-04 18:50:19

Toblerone skrev:Visst, men..... när inget annat funkade, så tänkte de väl att de biologiska föräldrarna ändå är de som kan tänkas bry sig om barnet. Det är ju svårt att hitta en ny fosterfamilj åt en flicka som är så pass jobbig. I princip ska man ju också försöka återförena barnet med föräldrarna. Det kan ju vara så att de bara hade problem då, eller var mycket unga.
Ofta finns det nog ärftliga problem som visade sig hos föräldrarna som oförmåga att ta hand om ett barn och hos barnet som just i exemplet ovan.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Toblerone » 2017-03-04 20:11:11

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:Visst, men..... när inget annat funkade, så tänkte de väl att de biologiska föräldrarna ändå är de som kan tänkas bry sig om barnet. Det är ju svårt att hitta en ny fosterfamilj åt en flicka som är så pass jobbig. I princip ska man ju också försöka återförena barnet med föräldrarna. Det kan ju vara så att de bara hade problem då, eller var mycket unga.
Ofta finns det nog ärftliga problem som visade sig hos föräldrarna som oförmåga att ta hand om ett barn och hos barnet som just i exemplet ovan.


Visst, så kan det också vara.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav LILITH_ » 2017-03-05 0:55:58

slackern skrev: Jag hade en kompis som arbetade med med Elisabeth i det där huset, han sa att hon var allt igenom ond. En arbetskamrat till honom blev sjukskriven när hon kastade en stor sten i huvudet på honom.
Har också känt någon som jobbade som skötare där Elisabeth bodde som just berättade om personal som inte hade förmågan att förstå Elisabeth utan såg henne som besvärlig och farlig = ond. Bristande kunskap och inlevelseförmåga hos personalen.

Ondska är en definitionssak. Man kan tycka att vi autister är onda i ordets rätta mening när vi brister i empati. Men de flesta vet ju att det inte är vår natur för det, vi har svårt med vissa saker och agerar därför bakvänt och sårar eller till och med gör illa folk ibland.

Sedan har vi, åtminstone många av oss, ibland mer empati också, än till synes normalfungerande.

I Elisabeths fall handlade det väl om tourettes också när hon hivade iväg saker? Svårt med impulskontrollen osv. Och det med avföringen hade sina förklaringar, kommer inte ihåg allt jag läst i fallet men det finns mycket skrivet som förklarar hennes beteenden.
Ond var hon inte.
Plus det Toblerone skrev!
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: "Sveriges farligaste flicka".

Inläggav slackern » 2017-03-05 1:29:27

LILITH_ skrev:
slackern skrev: Jag hade en kompis som arbetade med med Elisabeth i det där huset, han sa att hon var allt igenom ond. En arbetskamrat till honom blev sjukskriven när hon kastade en stor sten i huvudet på honom.
Har också känt någon som jobbade som skötare där Elisabeth bodde som just berättade om personal som inte hade förmågan att förstå Elisabeth utan såg henne som besvärlig och farlig = ond. Bristande kunskap och inlevelseförmåga hos personalen.

Ondska är en definitionssak. Man kan tycka att vi autister är onda i ordets rätta mening när vi brister i empati. Men de flesta vet ju att det inte är vår natur för det, vi har svårt med vissa saker och agerar därför bakvänt och sårar eller till och med gör illa folk ibland.

Sedan har vi, åtminstone många av oss, ibland mer empati också, än till synes normalfungerande.

I Elisabeths fall handlade det väl om tourettes också när hon hivade iväg saker? Svårt med impulskontrollen osv. Och det med avföringen hade sina förklaringar, kommer inte ihåg allt jag läst i fallet men det finns mycket skrivet som förklarar hennes beteenden.
Ond var hon inte.
Plus det Toblerone skrev!

Ja du han gillade ju mig som är diagnostiserad med autism/as. Men klart hon och jag har ju helt andra personligheter jag har varken kastat sten eller avföring på folk.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Sveriges farligaste flicka".

Inläggav tahlia » 2017-03-08 18:16:54

Jag läste allt jag hittade om den här tjejen, såg dokumentären också. Hon hade inte en chans, allt blev fel hela vägen och det förvånar mig inte alls att resultatet blev att hon reagerar med våldsamhet. Frågan är om någon hade gjort rätt om tjejen hade fått diagnos tidigare. Att lassas runt utan någon fast punkt, någon trygghet och ett konstant hot om plötslig och upprepad förändring är döden själv för någon som är tillräckligt autistisk. Jag blev oerhört ledsen för den här tjejen och insåg att om något hade hänt mig när mina tjejer var yngre hade det kunnat vara en av dem som satt i samma situation. Det är skrämmande och djupt tragiskt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Moggy » 2017-09-04 17:28:26

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vL8 ... s-meningsl

Det finns bara ett sätt att säga det: Josefin är död. Hon tog sitt liv under söndagen, en månad före sin 15-årsdag.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav ankhh » 2017-09-04 18:43:16

Åh. Stackars, stackars tjej.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Toblerone » 2017-09-04 18:59:10

Shit....Det är tragiskt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav johan88 » 2017-09-04 20:04:27

Jag hoppas Eskilstunas socialförvaltning utreds och döms för grovt vållande till annans död, kommunen har det yttersta ansvaret för sina invånare och jag kan inte se annat än att socialförvaltningen helt enkelt inte brytt sig tillräckligt genom att gömma sig bakom riklinjer och paragrafer.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

"Sveriges farligaste flicka".

Inläggav Huggorm » 2017-09-04 20:12:53

Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in