Vettiga sysselsättningar, finns de?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav plåtmonster » 2013-09-15 15:51:06

Vilket j-vla tantpack.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Simmel » 2013-09-16 5:20:28

Hej!

En del sysselsättningar betraktas som fantastiskt vettiga som att till exempel om och om igen utan någon större variation slå på olika sorters bollar, små hårda, lite större oftast gula, eller springa efter dom och sparka på dom, för att de till slut skall sparkas in i någon sorts stor ställning med nät bakom. Ibland får man ta i bollarna med händerna också, men då är det ofta lite mindre ställningar och nät som gäller.

Men när Svenska laget vinner VM i Dota, då står inte halva Stockholm i Kungsan och jublande tar emot hjältarna.

Varför?
"By the crowd they have been broken, by the crowd they shall be healed"

Hälsningar Simmel
Simmel
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-09-01

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Trollmor » 2013-09-16 7:15:07

rapchic skrev:dom skulle vara tvungen att sätta dit nån tant
Men du är väl tant alldeles själv? Visa dom allihop att du är "tant för din hatt"! ;) Yes, go for it, rapchic!

"Head up, tits out, and let's go for it!"
:)

Och bra rutet, Simmel!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-16 8:09:33

Tiblan skrev:Nu är det ju så att den dagliga verksamheten ska anpassas enligt LSS till den enskilde individen

Det står så på papperet ja.

Men ute i verkligheten är det vi som ska foga oss in i de handikappmatriser som finns (där allt är uppbyggt utifrån utvecklingsstördas eller dementas behov) och snällt acceptera tanternas allmänna hegemoni.
I många för att inte säga de flesta fall vet vi aspergare betydligt mer om AS än random kanslihusbirgitta som varit på kurs.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav kullan » 2013-09-16 9:04:54

Det där med att anpassa verksamhet till individ. Det funkar inte i praktiken.

I Mora sitter en massa folk i verksamhetsledande roll och anser att det är den som deltar i verksamheten som ska slava för dom. Oavsett orsak till att man är inne i denna åtgärd. Vet att det var folk med arbetsskador i rygg som blev tvingade till att bära tunga möbler och när de visade papper från FK där det stod att de inte fick utföra den sortens uppgifter fick de till svar att : " Det ska göras, det är bara så."

Men där uppe har de fasen inte fattat att det är verksamheten som är till för den som deltar i verksamheten och inte deltagaren som är till för verksamheten. I en DV ska man som deltagare inte ha något krav på att producera. Det ska vara godkänt att dricka kaffe en hel dag om så vore.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-16 9:13:06

-Det är helt åt helvete av dem att bete sig så, kullan.
De kan bära sina jävla möbler själva.

Men neka nästa gång. Sätt er ner och tvärneka bara.
De har inte befogenheter att komma med repressalier på minsta vis och ni behöver inte lyda order.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav kullan » 2013-09-16 9:24:42

KrigarSjäl skrev:-Det är helt åt helvete av dem att bete sig så, kullan.
De kan bära sina jävla möbler själva.


Ja det är klart att det är åt helvete. Jag valde att avsluta min tid på just det stället. Vägrade se hur folk for illa. En DV i i första hand en åtgärd för att man ska komma hemifrån och inte bli socialt isolerad. Är man inte sån så att man automatiskt tar sig ut bland folk kan DV vara lösningen. Men då ska man ju få göra något vettigt på den tiden.

Jag ska av en händelse träffa LSS - handläggaren imorgon och jag ska fråga vad de har att erbjuda här. För skoj skull menar jag. Enligt vissa ska det finnas alternativ som är anpassade till individer med AS. Jag är mycket fundersam över vad detta är för nåt. Jag hoppas det är mer åt praktikhållet på valfritt företag som är villigt att ta emot en.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-16 9:27:44

Lycka till och låt ingen sätta sig på dig framöver!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav kullan » 2013-09-16 9:39:44

KrigarSjäl skrev:Lycka till och låt ingen sätta sig på dig framöver!


Tack! Och det var väl inte jag som blev trampad. Dock mår man ju illa av att se andra fara illa. Ja jag måste hitta på nåt. Att lurka hemma så här går inte i längden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Tiblan » 2013-09-16 10:52:27

Jag är ett levande bevis på att reglerna funkar det gäller bara att inte ge upp. Grymt envis fick jag dock vara och bara fortsätta att hävda att lager säger si och så, bytte till och med handläggare. Funkar super och alla inblandade som har något med det att göra tycker det är toppen. Vill dock inte gå in på vad det är jag gör och var för att behålla min anonymitet men om någon vill något väldigt mycket så ge er inte...
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Wine » 2013-09-16 11:17:29

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det är helt åt helvete av dem att bete sig så, kullan.
De kan bära sina jävla möbler själva.


Ja det är klart att det är åt helvete. Jag valde att avsluta min tid på just det stället. Vägrade se hur folk for illa. En DV i i första hand en åtgärd för att man ska komma hemifrån och inte bli socialt isolerad. Är man inte sån så att man automatiskt tar sig ut bland folk kan DV vara lösningen. Men då ska man ju få göra något vettigt på den tiden.
...


Daglig verksamhet är vad jag förstått bara en sysselsättning som är tänkt att passa för personer med en utvecklingsstörning som kan göra en viss avgränsad syssla och inte något för individer diagnostiserade med exempelvis AS:

DN - Ökade kostnader när fler får diagnos
Publicerad 2013-01-02 09:34

– I dag är det den neuropsykiatriska gruppen som är helt dominerande i inflödet.

– Vår traditionella dagliga verksamhet är tänkt för utvecklingsstörda som kan göra en viss avgränsad syssla. Men det här är människor med stor intellektuell kapacitet, där det krävs helt andra insatser. De vi har passar inte alltid så bra, säger Birgitta Morin.

Var fanns den här gruppen människor tidigare?

– Ja, det undrar alla, och jag också. Om de var udda människor som ändå fanns med på arbetsplatser, det blir bara spekulationer, men visst tänker man mycket på det, säger Birgitta Morin.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Trollmor » 2013-09-17 10:34:27

kullan skrev: när de visade papper från FK där det stod att de inte fick utföra den sortens uppgifter fick de till svar att : " Det ska göras, det är bara så."
Det vore kul att få veta vad Fkassan säger om de får bevis för att det faktiskt gick till så. De borde ju bli fly f******e och dra in tillstånden för det stället. Eller?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav kullan » 2013-09-17 11:36:59

Trollmor skrev:
kullan skrev: när de visade papper från FK där det stod att de inte fick utföra den sortens uppgifter fick de till svar att : " Det ska göras, det är bara så."
Det vore kul att få veta vad Fkassan säger om de får bevis för att det faktiskt gick till så. De borde ju bli fly f******e och dra in tillstånden för det stället. Eller?


Nu är det andra som har hand om just det stället och det är inte FK som ger tillstånd utan Mora Kommun. FK är ju bara glada över att folk vill genomföra en rehab men de bryr sig sällan om vad den innebär. Problemet är att den som är satt att ha ansvar för en DV inom Mora Kommun har oftast fel uppfattning om sin roll. De tror att verksamheten är deras företag och att de är någon slags VD för firman. Därför kan de anser dom ge order till folk som varkan ska eller kan utföra vissa uppgifter att ändå utföra dessa. Vilket är så snedvridet som det bara går. Men Mora Kommun anser att de gör ett bra jobb så de blir inte sparkade.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Trollmor » 2013-09-17 23:24:09

Suck. Jag antar att den lokala tidningen inte vill/kan/får/törs skriva något. Men jag är rätt säker på att någon finns, som borde bli riktigt arg. Facket? Riksmedia?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-04 15:25:12

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det är helt åt helvete av dem att bete sig så, kullan.
De kan bära sina jävla möbler själva.


Ja det är klart att det är åt helvete. Jag valde att avsluta min tid på just det stället. Vägrade se hur folk for illa. En DV i i första hand en åtgärd för att man ska komma hemifrån och inte bli socialt isolerad. Är man inte sån så att man automatiskt tar sig ut bland folk kan DV vara lösningen. Men då ska man ju få göra något vettigt på den tiden.

Jag ska av en händelse träffa LSS - handläggaren imorgon och jag ska fråga vad de har att erbjuda här. För skoj skull menar jag. Enligt vissa ska det finnas alternativ som är anpassade till individer med AS. Jag är mycket fundersam över vad detta är för nåt. Jag hoppas det är mer åt praktikhållet på valfritt företag som är villigt att ta emot en.


Fastnade jättemycket för det här som Kullan skrev:

"En DV i i första hand en åtgärd för att man ska komma hemifrån och inte bli socialt isolerad. Är man inte sån så att man automatiskt tar sig ut bland folk kan DV vara lösningen. Men då ska man ju få göra något vettigt på den tiden."

Belyser en DEL av mitt problem nu, att jag känner mig isolerad och har svårt att ta mig ut bland folk.

Samtidigt så skulle jag förstås vilja ha något vettigt att göra. Inte bara åka till ett ställe för att dricka kaffe. Men kanske är det att inse att det mest blir det... :-)004
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav Alien » 2017-03-04 16:19:55

Trollmor skrev:Suck. Jag antar att den lokala tidningen inte vill/kan/får/törs skriva något. Men jag är rätt säker på att någon finns, som borde bli riktigt arg. Facket? Riksmedia?


Det behöver inte stämma att lokaltidningen inte skriver något. UNT t ex brukar ju ta upp saker som inte funkar i kommunen. Men jag vet ju inte hur det är i Mora. Ofta vill ju de som klagar inte heller stå med i tidningen med namn och bild, och då blir det mindre intressant för tidningen att skriva om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 13:53:15

Jag skulle nog i så fall vilja hitta något där man får vidareutveckla ett intresse man har. På det sättet skulle det kunna kännas som en vettig sysselsättning.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vettiga sysselsättningar, finns de?

Inläggav BellaBelle » 2017-11-03 3:25:21

Tiblan skrev:Jag är ett levande bevis på att reglerna funkar det gäller bara att inte ge upp. Grymt envis fick jag dock vara och bara fortsätta att hävda att lager säger si och så, bytte till och med handläggare. Funkar super och alla inblandade som har något med det att göra tycker det är toppen. Vill dock inte gå in på vad det är jag gör och var för att behålla min anonymitet men om någon vill något väldigt mycket så ge er inte...


Kul höra! :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in