Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav kiddie » 2017-03-02 15:55:57

Eller sanningen om aspergaren.

http://heartlessaspergers.com/

Läs inte om du är känslig för negativa saker som sägs om aspergers. Läs om du är intresserad av en extrem ståndpunkt eller bara för att få skratta (även om skrattet ibland fastnar lite i halsen).

Sajten handlar om kvinnor som gifter sig med män med aspergers och sedan går allt åt helvete.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Rainman » 2017-03-02 17:28:07

Det är fruktansvärt jobbigt att erkänna att man är empatistörd, en slags andra klassens människa.

Att jag har aspergers har gjort att jag tvingats till ett svårt beslut; att inte skaffa en partner, eftersom jag skulle bli förtvivlad över att inte kunna ge något jag är oförmögen att ge.

Sedan jag accepterat att jag har svårt för det sociala och svårt för att riktigt "delta" har livet blivit lättare. Jag försöker inte att bli något jag inte kan, och slippa bli ledsen när jag misslyckas. Visst jag kan gråta över andras olycka, jag kan vid uppenbara situationer sätta mig in hur andra har det. Men precis som det beskrivs så har jag svårt för "äkta" empati.

Jag har blivit överväldigad över hur folk kan förstå mig och riktigt uppoffra sig för andra utan tanke på egen vinning. Det är när jag ser "vanliga" människors varma handlingar som jag verkligen förstår vad det är jag saknar.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-02 17:35:36

Vad är det för förmåga som ligger bakom sajten?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Rainman » 2017-03-02 17:48:01

People with AS become angry when told they are unempathetic. In fact, they’ll insist you’re the one without empathy. Why? Because they’re mindblind.

Låter logiskt, riktigt dumma människor förstår inte hur dumma de är och anklagar andra för att vara det. Folk utan eller med nedsatt empati förstår inte hur oempatiska de är och anklagar andra för att vara det.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Dagobert » 2017-03-02 17:51:13

Jag läser sista avsnittet först, "Psychopathy or Asperger’s Syndrome?" för att se vartåt det lutar. Författaren skiljer mellan dem iaf, det var ju bra.
They aren’t playing games and manipulating you like a psychopath does — they just don’t get it. They can’t. AS is a neurological disorder that renders its victims hopelessly mindblind… and unable to know that they are.

Lättläst men nedslående. Författaren tar även upp våra vanliga invändningar och mosar dem.

Tack för tipset, kiddie. (Jag har lärt mig att de flesta blir glada om man säger sånt till dem :roll: :wink: )
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Wine » 2017-03-02 18:09:03

Från sajten som länkades till i startinlägget, Psychopathy… or Asperger’s Syndrome?:

Asperger’s Syndrome is a zero-empathy disorder, just like psychopathy is, according to Dr. Simon Baron-Cohen, FBA, Professor of Developmental Psychopathology at the University of Cambridge and Director of the University’s Autism Research Center, and author of the book The Science of Evil.

Now if you go do a quick Google search on “Aspergers and empathy,” you’ll see something strikingly at odds with that fact — you’ll find an endless stream of links to articles claiming “not only do Aspies have emapthy, we have much more than *neurotypicals!” All of these articles are written by Aspies themselves, and they should know, right? (*neurotypical means normal).

Don’t believe it for a moment! Remember what I wrote above — a key feature of their disorder is the inability to understand their disorder.

“So why might people with autism in the online community challenge this view (that they have no- or low- empathy)? One possibility is that it is in the nature of empathy that people who are low in empathy are often the last people to be aware of it.

This is because empathy goes hand-in-hand with self-awareness, or imagining how others see you, and it is in this very area that people with autism struggle.

A better source of information for whether someone with autism has an empathy disability might therefore be a third party, such as a teacher or parent or independent observer. When it comes to empathy, self-report is highly unreliable. For this reason, I would always advise that results from the questionnaires like the EQ (the self-report version) should be corroborated by other independent sources of evidence.

An analogy might be with colour blindness. Many people who are colour blind are the last people to know about it, until they are given a test of it by an optician or vision scientist. They simply assumed that they were seeing the same colours as everyone else.”


Verkar fullt rimligt att man knappast på ett trovärdigt sätt kan uttala sig om sin egen empatiska förmåga om man har dålig självkännedom och självinsikt, vilket är kännetecknande för individer med diagnosen AS.

Pikachu har tidigare också pekat på detta, hur AS och psykopati har en del gemensamt, bl.a. kan man läsa om det i denna tråden: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Tråd om narcissism och AS: Är AS-personer narcissistiska?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav manne » 2017-03-02 18:43:18

Wine skrev:Från sajten som länkades till i startinlägget, Psychopathy… or Asperger’s Syndrome?:

Asperger’s Syndrome is a zero-empathy disorder, just like psychopathy is, according to Dr. Simon Baron-Cohen, FBA, Professor of Developmental Psychopathology at the University of Cambridge and Director of the University’s Autism Research Center, and author of the book The Science of Evil.

Now if you go do a quick Google search on “Aspergers and empathy,” you’ll see something strikingly at odds with that fact — you’ll find an endless stream of links to articles claiming “not only do Aspies have emapthy, we have much more than *neurotypicals!” All of these articles are written by Aspies themselves, and they should know, right? (*neurotypical means normal).

Don’t believe it for a moment! Remember what I wrote above — a key feature of their disorder is the inability to understand their disorder.

“So why might people with autism in the online community challenge this view (that they have no- or low- empathy)? One possibility is that it is in the nature of empathy that people who are low in empathy are often the last people to be aware of it.

This is because empathy goes hand-in-hand with self-awareness, or imagining how others see you, and it is in this very area that people with autism struggle.

A better source of information for whether someone with autism has an empathy disability might therefore be a third party, such as a teacher or parent or independent observer. When it comes to empathy, self-report is highly unreliable. For this reason, I would always advise that results from the questionnaires like the EQ (the self-report version) should be corroborated by other independent sources of evidence.

An analogy might be with colour blindness. Many people who are colour blind are the last people to know about it, until they are given a test of it by an optician or vision scientist. They simply assumed that they were seeing the same colours as everyone else.”


Verkar fullt rimligt att man knappast på ett trovärdigt sätt kan uttala sig om sin egen empatiska förmåga om man har dålig självkännedom och självinsikt, vilket är kännetecknande för individer med diagnosen AS.

Pikachu har tidigare också pekat på detta, hur AS och psykopati har en del gemensamt, bl.a. kan man läsa om det i denna tråden: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Tråd om narcissism och AS: Är AS-personer narcissistiska?


det tror jag inte på de med as är väldigt empatiska och har stor empati. :-)056
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav nescio » 2017-03-02 18:52:17

Jag tycker att jag kan sätta mig in i hur andra tänker, förutsatt att de inte tänker allt för annorlunda än mig. Det här gör man hela tiden när man läser böcker eller ser filmer. Annars förstår man ju inte handlingen.

Däremot försöker jag sällan räkna ut vad andra personer jag möter i verkligheten tänker. Det intresserar mig inte.

I en del psykologiska tester förekommer frågor om vad man tror andra människor tänker om en. De frågorna känns meningslösa för mig. Jag har ingen uppfattning om vad andra tänker om mig. Det är inget jag går och funderar på.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav slackern » 2017-03-02 18:55:24

manne skrev:
Wine skrev:Från sajten som länkades till i startinlägget, Psychopathy… or Asperger’s Syndrome?:

Asperger’s Syndrome is a zero-empathy disorder, just like psychopathy is, according to Dr. Simon Baron-Cohen, FBA, Professor of Developmental Psychopathology at the University of Cambridge and Director of the University’s Autism Research Center, and author of the book The Science of Evil.

Now if you go do a quick Google search on “Aspergers and empathy,” you’ll see something strikingly at odds with that fact — you’ll find an endless stream of links to articles claiming “not only do Aspies have emapthy, we have much more than *neurotypicals!” All of these articles are written by Aspies themselves, and they should know, right? (*neurotypical means normal).

Don’t believe it for a moment! Remember what I wrote above — a key feature of their disorder is the inability to understand their disorder.

“So why might people with autism in the online community challenge this view (that they have no- or low- empathy)? One possibility is that it is in the nature of empathy that people who are low in empathy are often the last people to be aware of it.

This is because empathy goes hand-in-hand with self-awareness, or imagining how others see you, and it is in this very area that people with autism struggle.

A better source of information for whether someone with autism has an empathy disability might therefore be a third party, such as a teacher or parent or independent observer. When it comes to empathy, self-report is highly unreliable. For this reason, I would always advise that results from the questionnaires like the EQ (the self-report version) should be corroborated by other independent sources of evidence.

An analogy might be with colour blindness. Many people who are colour blind are the last people to know about it, until they are given a test of it by an optician or vision scientist. They simply assumed that they were seeing the same colours as everyone else.”


Verkar fullt rimligt att man knappast på ett trovärdigt sätt kan uttala sig om sin egen empatiska förmåga om man har dålig självkännedom och självinsikt, vilket är kännetecknande för individer med diagnosen AS.

Pikachu har tidigare också pekat på detta, hur AS och psykopati har en del gemensamt, bl.a. kan man läsa om det i denna tråden: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Tråd om narcissism och AS: Är AS-personer narcissistiska?


det tror jag inte på de med as är väldigt empatiska och har stor empati. :-)056

Ska jag tolka det som att föregående talare har låg empati och håller med författaren? Alltså inte du Manne.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Rainman » 2017-03-02 19:07:07

Their suffering and trauma should come as no surprise when one considers life with a person who has serious limitations in their ability to engage in reciprocal relationships. People with AS do not exhibit reciprocity; do not show empathy or compassion; cannot put themselves in the place of others; have difficulty with mutual communication; do not recognize the NT partner’s reality and attitudes; cannot read others’ intentions and emotions; find it difficult to learn from experience; cannot assess complex situations; cannot nurture a relationship; cannot see their responsibility for their own actions; cannot negotiate, seek compromises or resolve conflicts; is extremely busy solely for their own needs; and has inadequate capacity for adult impulse control. It does not take an advanced degree in mental health to understand the emotional deprivation and extreme psychological stress that would result from ongoing interaction with such a person.


Nedslående men bra beskrivit.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav kiddie » 2017-03-02 19:10:33

KrigarSjäl skrev:Vad är det för förmåga som ligger bakom sajten?


Jag vet inte men blev lite förvånad att snubbla över något så extremt. Är väl lite bilkraschvarning på sajten, man vill inte se men svårt låta bli... :-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav kiddie » 2017-03-02 19:16:17

Asperger’s Syndrome is a zero-empathy disorder, just like psychopathy is, according to Dr. Simon Baron-Cohen, FBA, Professor of Developmental Psychopathology at the University of Cambridge and Director of the University’s Autism Research Center, and author of the book The Science of Evil.


Jag vet inte om detta är sant. Baron-Cohen är en lite knepig typ men lyssnade på en föreläsning (på Youtube) där han faktiskt sa att han inte ens anser att aspergers är en "disorder".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav tahlia » 2017-03-02 19:51:13

kiddie skrev:
Asperger’s Syndrome is a zero-empathy disorder, just like psychopathy is, according to Dr. Simon Baron-Cohen, FBA, Professor of Developmental Psychopathology at the University of Cambridge and Director of the University’s Autism Research Center, and author of the book The Science of Evil.


Jag vet inte om detta är sant. Baron-Cohen är en lite knepig typ men lyssnade på en föreläsning (på Youtube) där han faktiskt sa att han inte ens anser att aspergers är en "disorder".


Efter vad jag läst och sett från herr Baron-Cohen anser han att psykopater och Aspergare är varandras motsatser. Psykopater är bra på att läsa av andra men bryr sig inte medan Apsergare suger på att läsa av andra men bryr sig. Skillnaden ligger i formen av empati. Psykopater har kognitiv empati men ingen affektiv empati medan Aspergaren har affektiv empati men dålig kognitiv empati (notera dålig, inte nödvändigtvis helt utan).
Senast redigerad av tahlia 2017-03-02 19:52:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-02 19:51:52

Wine skrev:Pikachu har tidigare också pekat på detta, hur AS och psykopati har en del gemensamt, bl.a. kan man läsa om det i denna tråden: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Pikachu var ett troll och ingenting annat.

Inte ens aspie efter vad det verkar utan snarare flashbackfascist och pubertal flinpelle som reggat sig här enbart för att skapa reaktion och reta upp folk.

Börjar du med ifrågasättanden därom gör du dig bara löjlig.

Du är förresten redan nu rätt löjlig som hänvisar till sånt han skrivit.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-03-02 19:54:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav tahlia » 2017-03-02 19:52:44

KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:Pikachu har tidigare också pekat på detta, hur AS och psykopati har en del gemensamt, bl.a. kan man läsa om det i denna tråden: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Pikachu var ett troll och ingenting annat.

Inte ens aspie efter vad det verkar utan snarare flashbackfascist och pubertal flinpelle som reggat sig här enbart för att skapa reaktion och reta upp folk.

Börjar du med ifrågasättanden därom gör du dig bara löjlig.


Wine är på sätt och vis också ett troll. Hen tillbringar väldigt mycket tid med att försöka övertyga oss andra om att vi är lika störda som hen.

Alien
Det är inte ok att stämpla en mångårig forummedlem som "på sätt och vis ett troll" för att den har kontroversiella åsikter. Tänk på denna forumregel:
skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Det strider också mot policyn:
Vi kommer inte att vara särskilt toleranta mot t.ex. nedsättande ord och grova generaliseringar eller acceptera att man sätter etiketter på varandra hur som helst.


Detta är ett påpekande och meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-02 19:55:51

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:Pikachu har tidigare också pekat på detta, hur AS och psykopati har en del gemensamt, bl.a. kan man läsa om det i denna tråden: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Pikachu var ett troll och ingenting annat.

Inte ens aspie efter vad det verkar utan snarare flashbackfascist och pubertal flinpelle som reggat sig här enbart för att skapa reaktion och reta upp folk.

Börjar du med ifrågasättanden därom gör du dig bara löjlig.


Wine är på sätt och vis också ett troll. Hen tillbringar väldigt mycket tid med att försöka övertyga oss andra om att vi är lika störda som hen.

Ja jag har också mina misstankar.

Likhetstecken asperger-allmän ondskefullhet samt rasistpropaganda - det är det enda vederbörande skriver om - och på kontorstid därtill.


Admin

Du får tro vad du vill om huruvida Wine har seriösa avsikter eller ej. Du behöver inte heller dela hans åsikter. Men här går du över gränsen för vad du får skriva om det på forumet. Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav tahlia » 2017-03-02 19:56:03

F.ö tycks hela idé till sajten komma från en högst individuell och personlig åsikt och lite av en hämndaktion. Från sidan:

I had a year-long relationship with a man who did not disclose his diagnosis of Asperger’s Syndrome. I also had a female friend with the disorder who chose not to tell me. AS cannot be hidden. Their deficits in empathy and communication became painfully apparent. Both relationships were traumatic. Had I known about AS and its effect on others in relationships, I could have avoided becoming involved with them. People with AS should disclose their diagnosis if they are aware of it, and the rest of us should have access to accurate information about the condition and how it affects others. That would enable us to avoid a lot of unnecessary pain.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-02 20:01:42

Bitterhet och oförståelse som motor, det förstod jag direkt.

Ett förhållande gick i kras och då måste man svartmåla hela gruppen aspergare.

Endast försmådd hysterika kan uppvisa sådan logik. :roll:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Batte » 2017-03-02 20:04:03

Altså... Jeg utformet først et langt innlegg her, men...

Slitsomt med folk som retter forbedringskampanjer mot partnerens personlighet. Hvis de ikke er fornøyd med partnerens personlighet, hvorfor valgte de ikke en annen partner? :-)063 Har man blitt så grundig lurt av egen forelskelse, da får man vel stå for det. Det er egentlig ganske vanlig, og har lite med AS å gjøre.

"Halvanonyme" svertekampanjer mot x-kjærester på nettet, hva skal det være godt for? Jeg forstår at brudd i forhold og skuffelsen over å ikke ha møtt "den rette" kan være stor men... Det er og blir subjektive berettelser fra ett perspektiv i en konflikt hvor partneren (angivelig) har AS.

De fleste forstår vel at det finnes både NT og AS som ikke er snille også hensynsfulle, og at det finnes både NT og AS som er snille og hensynsfulle. At personer ikke har empati fordi de har AS, det tror jeg faktisk ikke på!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-02 20:05:35

Väl funnet, Batte!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav ankhh » 2017-03-02 20:09:59

KrigarSjäl skrev:Bitterhet och oförståelse som motor, det förstod jag direkt.

Ett förhållande gick i kras och då måste man svartmåla hela gruppen aspergare.

Endast försmådd hysterika kan uppvisa sådan logik. :roll:

Men för katten, måste vi få in sexistiskt slentriantrams här också, KS?

Hur som helst - det är nog riktigt att man (också) behöver fråga tredje part, och inte bara lita till eventuellt bristande självinsikt för att bedöma om man saknar empati. Jag har kallats varmhjärtad och fått kommentaren "Du vill ju alltid hjälpa andra". Typisk aspergare! :P

Här på forumet tycker jag att man ofta ser uttryck för både empati och sympati.

Sen ska sägas att jag själv vet att jag har bristande empati (och sympati) med människor som blir upprörda över sådant jag själv inte bryr mig om (vem som vinner sporttävling eller melodifestival, till exempel). Jag rörs alltså inte av deras känslor. Känner jag sympati det nog för att jag kan tänka mig in i den andra människans situation. Jag saknar förmågan att tänka mig in i upprördhet över sportresultat, etc...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav manne » 2017-03-02 20:13:37

jag tycker att de med as har mera empati i alla fall alla med as är oftast väldigt snälla människor. :!:

jag tex har givit bort totalt ca 8 tusen kr till uteliggare men då så hade jag psykos när jag gav bort de pengarna
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav alixha » 2017-03-02 22:03:39

Intressant sida, tack för länken.

Jag har ytterst lite empati men jag har inga vanföreställningar om att det har med min AS att göra.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Siggelina » 2017-03-02 22:15:45

Det som brister i empatin brukar man kompensera med hjälpsamhet och sympati. Tycker att empatin kommer igång bättre om man själv upplever en sak, lättare att relatera till andra då. Dvs ju mer livserfarenhet ju mer empati.
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in