Vilken daglig verksamhet går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 0:46:36

malplacee skrev:Ja, det kanske var klantigt uttryckt, för det är nog absurt i vilket fall som helst, men jag menade bara att hålla med om det Flinta var inne på. Man har levt sitt liv som som vem som helst av dem som jobbar på den där DV:n. Det kanske rentutav finns före detta kollegor eller klasskamrater bland personalen (jag har råkat ut för båda, tyvärr). Och så kommer man dit och ska plötsligt behandlas som ett barn, en mindre vetande, av dem.

Nu är ju den sortens behandling givetvis förnedrande i vilket fall som helst. Och jag kan ju inte heller veta hur det är att diagnosticeras i ung ålder, så kan inte jämföra. Men det är inte kul att träffa personer som några år tidigare i livet hade behandlat en som en jämlike, på en daglig verksamhet där de är personal och man själv är brukare.


Tack! Nu förstår jag!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 1:42:15

Fleure123 skrev:
malplacee skrev:Ja, det kanske var klantigt uttryckt, för det är nog absurt i vilket fall som helst, men jag menade bara att hålla med om det Flinta var inne på. Man har levt sitt liv som som vem som helst av dem som jobbar på den där DV:n. Det kanske rentutav finns före detta kollegor eller klasskamrater bland personalen (jag har råkat ut för båda, tyvärr). Och så kommer man dit och ska plötsligt behandlas som ett barn, en mindre vetande, av dem.

Nu är ju den sortens behandling givetvis förnedrande i vilket fall som helst. Och jag kan ju inte heller veta hur det är att diagnosticeras i ung ålder, så kan inte jämföra. Men det är inte kul att träffa personer som några år tidigare i livet hade behandlat en som en jämlike, på en daglig verksamhet där de är personal och man själv är brukare.


Tack! Nu förstår jag!


En lite läskig grej med DV:n är ju att de inte "bara" är till för "brukarna" (t ex aspies) som är den vackra officiella bilden. Ett DV (som kan vara ett aktiebolag) har ju ändå som affärs-idé att tjäna pengar på "sådana som oss". Och ibland verkar det mer vara en bra grej för de som är anställda där - de som alltså har en riktig lön.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-03-01 1:46:13

Ja. Så var det med fas 3 med. Det öppnades företag bara för att ta hand om de som skulle jobba där så fick de måla om nymålade stolar och sånt. Och de som hade verksamheten fick betalt.

Fast där jag var på DV först, var inte menat att vara en DV eller ens för fas 3, det var en organisation. Men chefen var glad för fas 3-arna som hon fick pengar för. Hon var skitsur för att de på DV inte ville ge henne pengar för att jag jobbade där. :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 2:01:50

kiddie skrev:Ja. Så var det med fas 3 med. Det öppnades företag bara för att ta hand om de som skulle jobba där så fick de måla om nymålade stolar och sånt. Och de som hade verksamheten fick betalt.

Fast där jag var på DV först, var inte menat att vara en DV eller ens för fas 3, det var en organisation. Men chefen var glad för fas 3-arna som hon fick pengar för. Hon var skitsur för att de på DV inte ville ge henne pengar för att jag jobbade där. :lol:


Blir lite upp-och-nervända världen.

Hm, ja blir ibland som att en del får betalt för att liksom "förvara folk" om dagarna. (Och inte riktigt behandlar folk som människor.)
Senast redigerad av Fleure123 2017-03-01 2:12:03, redigerad totalt 1 gång.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 2:10:33

nescio skrev:Jag går hem till mamma och äter upp hennes mat och använder hennes internet.


Låter schysst! :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 2:15:51

kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Vaddå sitta med en assistent och komma fram till vad du vill göra? Jag fick en lista på DV:n som fanns att välja på, men det finns inte plats på alla eller att det ligger för långt bort och så vidare.


Det verkar inte som vi har några speciella externa platser kommunen har kontrakt med. Har man inte intern DV här så måste man hitta en arbetsgivare som kan ta emot en.


Vad menas med intern DV och extern DV?

(Och "arbetsförlagd DV", är det t ex att man är ute på "praktik" på ett företag och jobbar gratis - om än i långsammare takt måhända)??
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-01 2:28:48

malplacee skrev:Ja, det kanske var klantigt uttryckt, för det är nog absurt i vilket fall som helst, men jag menade bara att hålla med om det Flinta var inne på. Man har levt sitt liv som som vem som helst av dem som jobbar på den där DV:n. Det kanske rentutav finns före detta kollegor eller klasskamrater bland personalen (jag har råkat ut för båda, tyvärr). Och så kommer man dit och ska plötsligt behandlas som ett barn, en mindre vetande, av dem.

Nu är ju den sortens behandling givetvis förnedrande i vilket fall som helst. Och jag kan ju inte heller veta hur det är att diagnosticeras i ung ålder, så kan inte jämföra. Men det är inte kul att träffa personer som några år tidigare i livet hade behandlat en som en jämlike, på en daglig verksamhet där de är personal och man själv är brukare.

Ett mycket värdefullt inlägg.

Det är precis såna här inifrånperspektiv som är sällsynta men ack så välbehövliga.

Det är sånt här det aldrig talas om på LSS-handläggarnas kontor.
Komplikationer i stil med det du berättar om är det ingen som informerar om - allra minst omsorgskuratorer och handläggare.
Vilka de sociala konsekvenserna kan bli för den enskilde brukaren.
Enligt dom är det som sagt bara frid och fröjd och en perfekt samhällslösning att slussa in oss i den typen av verksamheter.
På deras kontor får du bara höra deras perspektiv dvs det byråkratiska von oben-perspektivet.

Det du säger är sånt jag hade behövt höra när jag var ung och nydiagnosticerad.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 18:21:32

Vad menas med termerna "intern DV" och "extern DV"?
Och "arbetsförlagd DV"?

OM jag har fattat saken rätt - vilket jag alltså inte är säker på - finns det speciellt inrättade DV-lokaler där man till exempel kan "jobba" med hantverk. Och annat "pyssel". (Ursäkta, jag menar absolut INTE att såra något med mitt ordval, det är bara att jag kanske har lite svårt att förstå det hela).
Grejerna mantillverkar där tycks man ibland få behålla själv, men det tycks också förekomma att sakerna säljs vidare, och att pengarna då "går tillbaka" in I verksamheten så att man kan köpa mer material att tillverka hantverket med.
Det är typ sånt här som jag har trott är DV. Och det är kanske det som kallas för intern DV då?
Heter det så officiellt, eller är det ett smeknamn som uppstått på forumet?

Sedan kan man också ha "extern DV"? På en "vanlig arbetsplats"?!? Här blir jag förvirrad, för det låter ju som att det är någon slags praktikplats? Men en praktikplats som inte leder vidare till "vanligt" lönearbete?? Utan att man kan vara där och "praktisera" (eller gratisjobba) år efter år, eller?? Praktik tänker jag annars att ska leda till att man får ett så kallat riktigt arbete. Är det för att det är en praktik som inte leder någon vart - alltså inte till ett så kallat riktigt arbete - som det kallas "extern DV" istället för praktik?

Är "arbetsförlagd" - eller om det heter arbetsplatsförlagd DV - samma sak som "extern DV"?

Händer det att DV leder vidare till "riktiga arbeten" - dvs med "riktig" lön osv. Ett vanligt jobb.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 21:06:44

Flinta skrev:Jag upplever att något är fel när psykiskt sjuka och funktionshindrade ska utvecklas i verksamheter i lokaler inredda med det ingen annan vill ha.. Saker man försökt fixa till.. Det här verkar ganska vanligt förekommande även när jag ser till andra kommuner än min egen. Jag återvinner mer än många andra men jag tänker mycket på det här.

Människor äter psykofarmaka som faktiskt gör dom (även mig) "konserverade". Många i verksamheterna har "haft sin tid" och minns det som den bästa, den gamla goda tiden när man mådde bra och levde ett vanligt liv. I lokalerna anordnas verksamheter för människor som ofta lever under relativt svåra omständigheter: ekonomiskt, socialt, medicinskt.

Även psykiskt sjuka och funktionshindrade är värda den standard som finns i de flesta andra lokaler kommunen har. Människor påverkas mer än dom tror, "drabbas av och blir ofta omedvetet utsatta för inredning, arkitektur.."

Eller börjar man trivas bara man erkänner sig som "samhällets bottenskrap"? Först efter att man installerat sig på praktiken där man tar hand om andra människors avlagda prylar, sopor, smuts?

Ett väntrum med nya fräscha möbler välkomnar en, likaså vårdavdelningar som renoverats. Så är det. Finns forskning att man tillfrisknar snabbare.

Är jag ensam om att ens reflektera över detta? Känns som tabu och att vi ska vara tacksamma för att det ö h t finns verksamheter.
Är inte detta diskriminering av en utsatt grupp år 2017 i Sverige? Diskriminering av en grupp som (oftast..) inte har förmåga att göra sina röster :wink: hörda :x icon


Ber om ursäkt för om jag är jättekorkad. Men jag tycker att det här inlägget är jättebra, men förstår inte det fetade ordet "konserverade" i sammanhanget. Är det en liknelse? Jag fattar inte alltid sådana. :oops: Hoppas du eller någon annan här orka förklara.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-03-01 21:13:12

Extern är som du säger som praktik, på någon form av arbetsplats eller förening. Intern är något som är ordnat åt just brukarna. Ja, det är officiella begrepp. Ibland har de t o m olika handläggare. Om det finns någon mer sort vet jag inte om det.

Extern kan syfta till att bara ha en sysselsättning, eller kan användas med målet att man någongång ska börja jobba.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav River » 2017-03-01 21:16:24

Vilken daglig verksamhet går du på?

Ja, det. Jeg går ikke på noe, men leser jo om ting på butikken og datamaskinen og slikt som jeg kan bli med på.

Synes det er vanskelig å komme i gang med noe, for at jeg ikke går så godt i sammen med andre jeg vet.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 21:18:18

Flinta skrev:
"Verksamheter flyttar ut i smutsiga industriområden utanför städerna. Verksamheterna får reklam genom miljöpris, kreativt nytänkande genom återanvändning av gamla saker, att utsatta får bidra och känna meningsfullhet, vara del av ett sammanhang, "integreras".. Någon måste alltid ta hand om andras "skit" men jag upplever detta gått till överdrift/in absurdum."

Slut citat, nu skriver jag:
Är det alltså något som förekommer att DV:n finns i industriområden?

Och får miljöpris?

Jag trodde - som jag skrev tidigare i tråden -att insamlingsarbete och sådant drevs helt ideellt. Inte som daglig verksamhet... :-)063
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 21:19:44

kiddie skrev:Extern är som du säger som praktik, på någon form av arbetsplats eller förening. Intern är något som är ordnat åt just brukarna. Ja, det är officiella begrepp. Ibland har de t o m olika handläggare. Om det finns någon mer sort vet jag inte om det.

Extern kan syfta till att bara ha en sysselsättning, eller kan användas med målet att man någongång ska börja jobba.


Tack Kiddie!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-03-01 21:29:17

Fleure123 skrev:Vad menas med termerna "intern DV" och "extern DV"?
Och "arbetsförlagd DV"?

OM jag har fattat saken rätt - vilket jag alltså inte är säker på - finns det speciellt inrättade DV-lokaler där man till exempel kan "jobba" med hantverk. Och annat "pyssel". (Ursäkta, jag menar absolut INTE att såra något med mitt ordval, det är bara att jag kanske har lite svårt att förstå det hela).
Grejerna mantillverkar där tycks man ibland få behålla själv, men det tycks också förekomma att sakerna säljs vidare, och att pengarna då "går tillbaka" in I verksamheten så att man kan köpa mer material att tillverka hantverket med.
Det är typ sånt här som jag har trott är DV. Och det är kanske det som kallas för intern DV då?
Heter det så officiellt, eller är det ett smeknamn som uppstått på forumet?

Sedan kan man också ha "extern DV"? På en "vanlig arbetsplats"?!? Här blir jag förvirrad, för det låter ju som att det är någon slags praktikplats? Men en praktikplats som inte leder vidare till "vanligt" lönearbete?? Utan att man kan vara där och "praktisera" (eller gratisjobba) år efter år, eller?? Praktik tänker jag annars att ska leda till att man får ett så kallat riktigt arbete. Är det för att det är en praktik som inte leder någon vart - alltså inte till ett så kallat riktigt arbete - som det kallas "extern DV" istället för praktik?

Är "arbetsförlagd" - eller om det heter arbetsplatsförlagd DV - samma sak som "extern DV"?

Händer det att DV leder vidare till "riktiga arbeten" - dvs med "riktig" lön osv. Ett vanligt jobb.


Hur DV organiseras och vad som erbjuds är upp till varje kommun. Jag vet inte om kommuner är skyldiga att ordna extern DV. Så man får kolla med sin kommun. Det finns kommuner som har DV som riktar sig enbart till aspergare men min gissning är att dessa finns på de ställen i Sverige där flest människor bor (även om det säkert finns undantag).

Så vitt jag vet är intern DV vanligen i en lokal där t ex färdtjänst, ledsagare lämnar deltagare den tid de börjar. Vissa deltagare tar sig dit själva också givetvis. Hur mycket tid deltagarna spenderar med handledarna i lokalen och hur mycket tid man spenderar utanför lokalen varierar från ställe till ställe. "Pyssel" - inriktad DV kan ha olika former av "friskvård" på schemat, både i och utanför lokalen.

Extern DV är arbetsplatsförlagd DV, även kallad utflyttad DV. I teorin borde man kunna delta på extern DV utan krav på prestation men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Någon som haft extern DV får gärna skriva något om det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav River » 2017-03-01 21:29:38

Jeg har det best for meg selv, eventuelt med en katt.

Begynner jeg å rote meg bort i folk blir det bare problemer.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 21:32:19

Flinta skrev:
Fleure123 skrev:Vad menas med termerna "intern DV" och "extern DV"?
Och "arbetsförlagd DV"?

OM jag har fattat saken rätt - vilket jag alltså inte är säker på - finns det speciellt inrättade DV-lokaler där man till exempel kan "jobba" med hantverk. Och annat "pyssel". (Ursäkta, jag menar absolut INTE att såra något med mitt ordval, det är bara att jag kanske har lite svårt att förstå det hela).
Grejerna mantillverkar där tycks man ibland få behålla själv, men det tycks också förekomma att sakerna säljs vidare, och att pengarna då "går tillbaka" in I verksamheten så att man kan köpa mer material att tillverka hantverket med.
Det är typ sånt här som jag har trott är DV. Och det är kanske det som kallas för intern DV då?
Heter det så officiellt, eller är det ett smeknamn som uppstått på forumet?

Sedan kan man också ha "extern DV"? På en "vanlig arbetsplats"?!? Här blir jag förvirrad, för det låter ju som att det är någon slags praktikplats? Men en praktikplats som inte leder vidare till "vanligt" lönearbete?? Utan att man kan vara där och "praktisera" (eller gratisjobba) år efter år, eller?? Praktik tänker jag annars att ska leda till att man får ett så kallat riktigt arbete. Är det för att det är en praktik som inte leder någon vart - alltså inte till ett så kallat riktigt arbete - som det kallas "extern DV" istället för praktik?

Är "arbetsförlagd" - eller om det heter arbetsplatsförlagd DV - samma sak som "extern DV"?

Händer det att DV leder vidare till "riktiga arbeten" - dvs med "riktig" lön osv. Ett vanligt jobb.


Hur DV organiseras och vad som erbjuds är upp till varje kommun. Jag vet inte om kommuner är skyldiga att ordna extern DV. Så man får kolla med sin kommun. Det finns kommuner som har DV som riktar sig enbart till aspergare men min gissning är att dessa finns på de ställen i Sverige där flest människor bor (även om det säkert finns undantag).

Så vitt jag vet är intern DV vanligen i en lokal där t ex färdtjänst, ledsagare lämnar deltagare den tid de börjar. Vissa deltagare tar sig dit själva också givetvis. Hur mycket tid deltagarna spenderar med handledarna i lokalen och hur mycket tid man spenderar utanför lokalen varierar från ställe till ställe. "Pyssel" - inriktad DV kan ha olika former av "friskvård" på schemat, både i och utanför lokalen.

Extern DV är arbetsplatsförlagd DV, även kallad utflyttad DV. I teorin borde man kunna delta på extern DV utan krav på prestation men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Någon som haft extern DV får gärna skriva något om det.


Tack Flinta!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-03-01 21:38:53

Fleure123 skrev:Är det alltså något som förekommer att DV:n finns i industriområden?


Verksamheter för personer som står utanför arbetsmarknaden hittar man ibland i industriområden. De samlar ibland deltagare som genom LSS, SoL och Fas3 har rätt till sysselsättning.
Senast redigerad av Flinta 2017-03-01 21:45:49, redigerad totalt 4 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 21:42:49

Flinta skrev:
Fleure123 skrev:Är det alltså något som förekommer att DV:n finns i industriområden?


Verksamheter för personer som står utanför arbetsmarknaden hittar man ibland i industriområden och kan ibland ge deltagare DV-, SoL-, Fas3-insatser på samma arbetsplats.


Aha. :? Tack för svar!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-03-01 21:48:19

Fleure123 skrev:
Aha. :? Tack för svar!


Redigerade just mitt inlägg så att svaret skulle bli tydligare. Se ovan.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 22:02:10

Flinta skrev:
Fleure123 skrev:
Aha. :? Tack för svar!


Redigerade just mitt inlägg så att svaret skulle bli tydligare. Se ovan.


Tack Flinta!!!

Hoppas du såg min fråga om ordet "konserverad" ovan. OM du orkar/hinner/vill förklara lite ytterligare...
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 22:04:23

Flinta skrev:
Fleure123 skrev:Är det alltså något som förekommer att DV:n finns i industriområden?


Verksamheter för personer som står utanför arbetsmarknaden hittar man ibland i industriområden. De samlar ibland deltagare som genom LSS, SoL och Fas3 har rätt till sysselsättning.


Men är inte DV/LSS och SoL "frivilligt" medan att man i Fas3 "tvingas"?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-03-01 22:08:46

Fleure123 skrev:
Flinta skrev:
Fleure123 skrev:Är det alltså något som förekommer att DV:n finns i industriområden?


Verksamheter för personer som står utanför arbetsmarknaden hittar man ibland i industriområden. De samlar ibland deltagare som genom LSS, SoL och Fas3 har rätt till sysselsättning.


Men är inte DV/LSS och SoL "frivilligt" medan att man i Fas3 "tvingas"?


Så är det. Jag orkade inte formulera mig rätt bara.. Ibland samlar man dessa på samma ställe.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 22:18:32

Flinta skrev:
Fleure123 skrev:
Flinta skrev:
Verksamheter för personer som står utanför arbetsmarknaden hittar man ibland i industriområden. De samlar ibland deltagare som genom LSS, SoL och Fas3 har rätt till sysselsättning.


Men är inte DV/LSS och SoL "frivilligt" medan att man i Fas3 "tvingas"?


Så är det. Jag orkade inte formulera mig rätt bara.. Ibland samlar man dessa på samma ställe.


Det är jag som kanske behöver lite jobbig övertydlighet ibland. :)

Aha, så kan det alltså förekomma att det på ett och samma ställe pågår tre "åtgärder" (eller vad Man ska kalla det) på en gång? DV, SoL-sysselsättning och Fas3?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-03-01 22:23:37

Konserverad. Man tillsätter något i något/någon för att produkten/människan inte ska bli dålig. T ex kan man underhållsbehandla människor man vill ska få sitt tillstånd bevarat. T ex med antipsykotiska läkemedel. (Jag äter det själv men ej mot psykos).

Så att inget/ingen ändras med tiden.
Senast redigerad av Flinta 2017-03-01 22:28:52, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in