Förintelsen - historiens värsta brott (dokumentär)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-21 20:28:33

De punkter du räknar upp har jag ingenting emot att man diskuterar.

Det jag ville komma åt var just det här med relativisering, det har ju varit vanligt att folk skrivit men kommunisterna då! så fort man tagit upp Förintelsen och jag tycker det vore skönt att slippa det i åtminstone en tråd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Alien » 2017-01-21 21:04:28

Att berätta att det förekommit folkmord även efter andra världskriget innebär just att mänskligheten ingenting lärt. Nu tror jag faktiskt inte Förintelsen är så känd utanför Europa, Israel och USA. Men inte ens i Europa har vi lärt oss, tänker på etnisk rensning i (forna) Jugoslavien.

Det finns ju flera orsaker till att Förintelsen inträffade. Men en orsak är just längtan efter en syndabock att skylla på, hata och förinta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav ankhh » 2017-01-21 22:01:40

DN publicerar idag korta utdrag (en sammanställning av utvalda frågor, bearbetad till artikel) ur Hédi Frieds senaste bok. Det är oerhört gripande läsning.

Artikelns inledning:

Vad är det värsta du har varit med om?

Om du frågar om det värsta jag varit med om kan jag svara med en enda mening: Ögonblicket när jag skildes från mina föräldrar.

Varför hatade Hitler judarna?

Jag minns en galghumoristisk historia som berättades under kriget. Jakob frågar Daniel: ”Vem startade kriget?” och Daniel svarar: ”Judarna och cyklisterna”. ”Varför cyklisterna?” frågar Jakob. ”Varför judarna?” replikerar Daniel.

http://www.dn.se/kultur-noje/hedi-fried ... om-galler/
(Jag kan inte bedöma om det fordras inloggning för att läsa - NoScript i Firefox löser det eventuella problemet för mig.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-01-21 23:02:13

ankhat skrev:DN publicerar idag korta utdrag (en sammanställning av utvalda frågor, bearbetad till artikel) ur Hédi Frieds senaste bok. Det är oerhört gripande läsning.

Artikelns inledning:

Vad är det värsta du har varit med om?

Om du frågar om det värsta jag varit med om kan jag svara med en enda mening: Ögonblicket när jag skildes från mina föräldrar.

Varför hatade Hitler judarna?

Jag minns en galghumoristisk historia som berättades under kriget. Jakob frågar Daniel: ”Vem startade kriget?” och Daniel svarar: ”Judarna och cyklisterna”. ”Varför cyklisterna?” frågar Jakob. ”Varför judarna?” replikerar Daniel.

http://www.dn.se/kultur-noje/hedi-fried ... om-galler/
(Jag kan inte bedöma om det fordras inloggning för att läsa - NoScript i Firefox löser det eventuella problemet för mig.)


Jag gillar sån humor! :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Julianus » 2017-01-22 0:04:00

Alien skrev:Att berätta att det förekommit folkmord även efter andra världskriget innebär just att mänskligheten ingenting lärt. Nu tror jag faktiskt inte Förintelsen är så känd utanför Europa, Israel och USA. Men inte ens i Europa har vi lärt oss, tänker på etnisk rensning i (forna) Jugoslavien.


Bland annat muslimer.
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-01-26 10:48:40

Alien skrev:Att berätta att det förekommit folkmord även efter andra världskriget innebär just att mänskligheten ingenting lärt. Nu tror jag faktiskt inte Förintelsen är så känd utanför Europa, Israel och USA. Men inte ens i Europa har vi lärt oss, tänker på etnisk rensning i (forna) Jugoslavien.

Det finns ju flera orsaker till att Förintelsen inträffade. Men en orsak är just längtan efter en syndabock att skylla på, hata och förinta.


Absolut. Folk vill alltid ha syndabock och jag är lite förvånad ibland att man inte lär sig. Det är alltid de som är annorlunda som måste ha gjort nåt så att det blev sämre. Varför? Det sättet att tänka ställer till det ofta. Jag minns att jag sett fler än en brottsdokumentär, där man inte fått tag på en mördare för att man inte kunde tänka sig att det var nån som man kände väl, nån granne eller nån i samma by i alla fall. Folk verkar inte kunna föreställa sig det. Det måste vara någon "utifrån".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Dagobert » 2017-02-27 4:50:40

Jag har inte läst den här tråden förut men jösses!

TS KrigarSjäl säger "ingen relativisering i tråden".
Snuggelhund påpekar nåt helt onödigt.
Gräl om huruvida det är relativisering eller ej.
Alien kommer in och relativiserar relativiseringen så att allt blir tillåtet. Hon säger det inte som moderator men det blir ju alltid som hon sagt i alla fall.
Sen kommer Julianus.
Tråden dör.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav snuggelhund » 2017-02-27 5:07:42

Men nu livas ju tråden upp av hisnande intelligens !

Men seriöst. Man kan inte diktera villkoren på det sätt som TS önskar göra.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav snuggelhund » 2017-02-27 5:24:52

snuggelhund skrev:Men nu livas ju tråden upp av hisnande intelligens !

Men seriöst. Man kan inte diktera villkoren på det sätt som TS önskar göra.


Onödigt dryg kommentar som jag ångrar att jag skrev.

Men det andra är ju sant.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-27 12:27:27

Varför tror du jag skrev så?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Dagobert » 2017-02-27 16:00:26

snuggelhund, det är ingen fara.

KrigarSjäl skrev:Varför tror du jag skrev så?

Vem, jag? För att du ville hålla tråden på spåret, vilket jag tycker att du borde ha fått.

Men halva tråden kom att handla om annat och ändå är den rensad från off topic. Det verkar nästan som att önskemål från en TS är som ett rött skynke och får motsatt verkan.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-27 16:30:34

Dagobert skrev:snuggelhund, det är ingen fara.

KrigarSjäl skrev:Varför tror du jag skrev så?

Vem, jag? För att du ville hålla tråden på spåret, vilket jag tycker att du borde ha fått.

Men halva tråden kom att handla om annat och ändå är den rensad från off topic. Det verkar nästan som att önskemål från en TS är som ett rött skynke och får motsatt verkan.

Nej, svarade snuggel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav diori » 2017-02-27 16:43:31

KrigarSjäl skrev:Dokumentärserie om åtta avsnitt om Förintelsen.

Det är oerhört viktigt att påminna om vad som skett i vår historia, inte minst i tider då extremhögern är på frammarsch.
Man måste komma ihåg för att inte upprepa.
post1438369.html#p1438369

Vad har extremhögern i Sverige med förintelsen att göra? Ser ingen koppling alls, men kanske någonting jag missat.
diori
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2016-04-16

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-06 20:37:51

Det är bara lobotomerade idioter som inte ser någon koppling.

Sjuckert

Sådana här inlägg hör knappast hemma på det här forumet. Även om du inte riktar dig direkt till någon är det inte särskilt sakligt och det sänker nivån i en seriös tråd. Du får en tillsägelse för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-03-06 21:50:31

Jag har för mig att han fick en hjärtinfarkt och drunknade som följd?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav nallen » 2017-03-06 21:53:25

Toblerone skrev:Jag har för mig att han fick en hjärtinfarkt och drunknade som följd?

Det där ter sig som en så bisarr kommentar i den här tråden att jag undrar vilken tråd den egentligen skulle vara i?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Huggorm » 2017-03-06 22:11:55

nallen skrev:
Toblerone skrev:Jag har för mig att han fick en hjärtinfarkt och drunknade som följd?

Det där ter sig som en så bisarr kommentar i den här tråden att jag undrar vilken tråd den egentligen skulle vara i?
Rätt tråd, det handlar om Josef Mengele som diskuterades för ett tag sedan. I samband med det framkom till slut just det att han fick hjärtattack och drunknade.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav nallen » 2017-03-06 22:13:32

Uppfattat.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-03-06 23:50:16

Huggorm skrev:
nallen skrev:
Toblerone skrev:Jag har för mig att han fick en hjärtinfarkt och drunknade som följd?

Det där ter sig som en så bisarr kommentar i den här tråden att jag undrar vilken tråd den egentligen skulle vara i?
Rätt tråd, det handlar om Josef Mengele som diskuterades för ett tag sedan. I samband med det framkom till slut just det att han fick hjärtattack och drunknade.


Det stämmer. Togs det bort? Off topic, eller?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav diori » 2017-03-07 17:54:35

KrigarSjäl skrev:Det är bara lobotomerade idioter som inte ser någon koppling.


Okej då noterar jag att du hellre använder skällsord än svarar på min fråga.

Finns det någon med lite högre social förmåga som kan svara på den?
diori
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2016-04-16

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Alien » 2017-03-07 18:07:00

Toblerone skrev:
Huggorm skrev:
nallen skrev:Det där ter sig som en så bisarr kommentar i den här tråden att jag undrar vilken tråd den egentligen skulle vara i?
Rätt tråd, det handlar om Josef Mengele som diskuterades för ett tag sedan. I samband med det framkom till slut just det att han fick hjärtattack och drunknade.


Det stämmer. Togs det bort? Off topic, eller?

Nej, det är ju bara att läsa sid 2 i denna tråd. Dr Mengele har väl i hög grad med Förintelsen att göra, i annat fall får TS anmäla inläggen som OT.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-07 22:29:54

diori skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är bara lobotomerade idioter som inte ser någon koppling.


Okej då noterar jag att du hellre använder skällsord än svarar på min fråga.

Finns det någon med lite högre social förmåga som kan svara på den?

Man blir trött på blotta mängden extremhögerdiggare som hittar hit.

Vi har och har haft flera användare som använt forumet som kanal för att sprida rasistpropaganda.
Vi har haft flera troll av halvnazistkaraktär.

Det spelar ingen roll vad man säger.
Ni har bortförklaringar på varenda argument, ni har så kallade alternativa fakta och alternativa nyheter på varenda riktig nyhet.

Det blir som att diskutera med nån som ser faktaresistens som en sport.

Historiska uppgifter är bortkastade eftersom ni dels är otroligt dåligt pålästa, dels saknar varje tillstymmelse till källkritik.

Ditt påstående är just extremt historielöst, eller så är du en bokstavstolkarförmåga som inte ser samband som är uppenbara för alla andra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav diori » 2017-03-08 19:02:35

Nu vet jag visserligen inte vad det du skrev har med mig att göra men jag ombad att någon annan skulle svara på min fråga så du kan gott spara på både din energi och förolämpningar.
diori
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2016-04-16

Re: Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav tahlia » 2017-03-08 19:19:53

diori skrev:Nu vet jag visserligen inte vad det du skrev har med mig att göra men jag ombad att någon annan skulle svara på min fråga så du kan gott spara på både din energi och förolämpningar.

Den mest uppenbara kopplingen är väl just ordet "extremhögern". Eller anser du att nazisterna under förintelsen tillhörde någon annan kategori?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in