Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 17:47:22

Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
Alla barn är olika... Och det har i alla fall varit betydligt enklare för mig att ta hand om mitt barn än att jobba. Visst, alla jobb är säkert olika också. Men INGEN av de arbetsplatser jag har varit på har fungerat lika bra som att ta hand om mitt barn.

Om ditt barn är ovanligt "enkelt" att ta hand om så kan du kanske be folk intyga detta. Det gör det nog inte värre iallafall


Jag har inget annat barn att jämföra med, men jag kan jämföra med arbetsplatser. Men jag tycker att hon är ganska okomplicerad och nästan alltid glad.

Jag tänkte mer från andra personer tex förskolepersonal
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 17:48:05

Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
Jag ska jaga min handläggare redan imorrn och ifrågasätta ändringen av deras beslut. Min dotter började på förskolan samma vecka som hon fyllde 1 år, för att jag skulle få lite avlastning.

Hur gjorde du innan hon fyllde 1, tog du ut sjukersättning och tog hand om dottern samtidigt?


Innan hon fyllde 1 år hade jag aktivitetsersättning. Och "avlastningen" då var 10 timmar/vecka genom socialtjänsten, då jag hade tid för läkarbesök etc. Har dessutom boendestöd 2 ggr./vecka.

Bra att du hade någon form av avlastning iallafall. Annars hade dom kunnat peka på att du klarade av att ta henne då och därför borde du kunna ta henne nu
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-26 17:48:44

Toblerone skrev:
Fighterbabe skrev:
Toblerone skrev:Det där är så himla dumt. Jag har hört av en annan person också som råkade ut för det där. Jag minns inte hur det gick, men det lär ändå vara beroende på omständigheter. Det måste ju kunna vara olika med jobb och ta hand om barn. T.ex. så kan det ju vara så att man inte kan jobba för att man har svårt att samarbeta med andra eller att förstå det som inte är tydligt definerat. Och där är det skillnad till att ta hand om sina egna barn.

Dessutom - om det nu finns barn så måste man ju ta hand om de också. Och om det då blir så att man inte orkar med både barn och jobb, så måste barnen ju prioriteras.


Barnen prioriteras inte enligt FK, arbetsförmågan bedöms oavsett omständigheter. Oavsett om jag skulle haft 10 barn eller bara 1, som i mitt fall. De bedömer ENBART arbetsförmågan inte livssituationen. :-)004


Men det är ju väldigt fel, tycker jag. Kanske kan man diskutera om man bör skaffa barn om man orkar ganska lite. Men det kan ju ingen förbjuda en oavsett, och det tycker jag är rätt också. Men det spelar inte heller någon roll för om ett barn nu ändå finns så måste ju någon ta hand om det. Och då är det väl bäst om föräldern får göra det så långt det går. Arbete bör då komma i andra hand.


Ja, det känns jävligt fel om arbete ska gå före, så man går in i väggen och nån annan tvingas ta hand om mitt barn. Jag har velat ha barn sedan jag själv var ett barn typ. Så det var liksom inget snack om saken!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-26 17:50:29

rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:Hur gjorde du innan hon fyllde 1, tog du ut sjukersättning och tog hand om dottern samtidigt?


Innan hon fyllde 1 år hade jag aktivitetsersättning. Och "avlastningen" då var 10 timmar/vecka genom socialtjänsten, då jag hade tid för läkarbesök etc. Har dessutom boendestöd 2 ggr./vecka.

Bra att du hade någon form av avlastning iallafall. Annars hade dom kunnat peka på att du klarade av att ta henne då och därför borde du kunna ta henne nu


Ja, hade jag inte haft NÅN avlastning hade det varit ohållbart.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-26 17:52:03

rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:Om ditt barn är ovanligt "enkelt" att ta hand om så kan du kanske be folk intyga detta. Det gör det nog inte värre iallafall


Jag har inget annat barn att jämföra med, men jag kan jämföra med arbetsplatser. Men jag tycker att hon är ganska okomplicerad och nästan alltid glad.

Jag tänkte mer från andra personer tex förskolepersonal


Ja, de har ju sagt till mig att hon alltid är så glad. De träffar ju dock inte min handläggare. Vet inte om man kan be dem skriva något?
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 17:55:20

Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
Innan hon fyllde 1 år hade jag aktivitetsersättning. Och "avlastningen" då var 10 timmar/vecka genom socialtjänsten, då jag hade tid för läkarbesök etc. Har dessutom boendestöd 2 ggr./vecka.

Bra att du hade någon form av avlastning iallafall. Annars hade dom kunnat peka på att du klarade av att ta henne då och därför borde du kunna ta henne nu


Ja, hade jag inte haft NÅN avlastning hade det varit ohållbart.

Peka på det då när du träffar handläggaren. Att du är mamma visst men du måste ha avlastning för att det ska funka (tex förskola) så då kan du ju inte räknas ska behöva ha jobb
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 17:56:16

Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
Jag har inget annat barn att jämföra med, men jag kan jämföra med arbetsplatser. Men jag tycker att hon är ganska okomplicerad och nästan alltid glad.

Jag tänkte mer från andra personer tex förskolepersonal


Ja, de har ju sagt till mig att hon alltid är så glad. De träffar ju dock inte min handläggare. Vet inte om man kan be dem skriva något?

Du kan ju fråga om dom skulle vara villiga att skriva något om det skulle behövas. Jag skulle behövas. Ta det som ett andrahands alternativ däremot
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav slackern » 2017-02-26 18:52:38

Klart att det är arbetsförmågan dom ska bedöma och inte livssituation, allt annat skulle vara tjänstefel.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 19:22:05

slackern skrev:Klart att det är arbetsförmågan dom ska bedöma och inte livssituation, allt annat skulle vara tjänstefel.

Fast livssituationen påverkar ju arbetsförmågan i högsta grad
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav slackern » 2017-02-26 19:26:33

rapchic skrev:
slackern skrev:Klart att det är arbetsförmågan dom ska bedöma och inte livssituation, allt annat skulle vara tjänstefel.

Fast livssituationen påverkar ju arbetsförmågan i högsta grad

Sjukersättning ges till folk som har nedsatt arbetsförmåga över en väldigt lång tidsperiod, småbarnsåren är över fort.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 19:38:29

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:Klart att det är arbetsförmågan dom ska bedöma och inte livssituation, allt annat skulle vara tjänstefel.

Fast livssituationen påverkar ju arbetsförmågan i högsta grad

Sjukersättning ges till folk som har nedsatt arbetsförmåga över en väldigt lång tidsperiod, småbarnsåren är över fort.

Fast det ändrar ju inte det faktum att livssituationen ändrar arbetsförmågan eller hur?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav slackern » 2017-02-26 19:47:11

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Fast livssituationen påverkar ju arbetsförmågan i högsta grad

Sjukersättning ges till folk som har nedsatt arbetsförmåga över en väldigt lång tidsperiod, småbarnsåren är över fort.

Fast det ändrar ju inte det faktum att livssituationen ändrar arbetsförmågan eller hur?

Men så ser inte reglerna ut för sjukersättning så det är irrelevant.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 19:53:25

slackern skrev:Men så ser inte reglerna ut för sjukersättning så det är irrelevant.

Det beror på hur man ser det, du sa att det viktiga var arbetsförmågan, vilket påverkas av livssituation. Det påverkar ju även om man inte ska räkna med det direkt för man måste isåfall räkna bort det och veta hur stor del som beror på livssituation eller inte så det är i allra högsta grad relevant
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-26 19:57:06

rapchic skrev:
slackern skrev:Men så ser inte reglerna ut för sjukersättning så det är irrelevant.

Det beror på hur man ser det, du sa att det viktiga var arbetsförmågan, vilket påverkas av livssituation. Det påverkar ju även om man inte ska räkna med det direkt för man måste isåfall räkna bort det och veta hur stor del som beror på livssituation eller inte så det är i allra högsta grad relevant


Om jag inte kunde jobba mer än 25% INNAN jag fick barn, så känns det ganska ologiskt att skulle kunna göra det efter att jag fick barn.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 19:59:41

Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:Men så ser inte reglerna ut för sjukersättning så det är irrelevant.

Det beror på hur man ser det, du sa att det viktiga var arbetsförmågan, vilket påverkas av livssituation. Det påverkar ju även om man inte ska räkna med det direkt för man måste isåfall räkna bort det och veta hur stor del som beror på livssituation eller inte så det är i allra högsta grad relevant


Om jag inte kunde jobba mer än 25% INNAN jag fick barn, så känns det ganska ologiskt att skulle kunna göra det efter att jag fick barn.

Inte helt då du kan utvecklas av att ha barn.

Du har inte funderat på att försöka bli sjukskriven på den del som ändrats (om dom nu tycker att det är pga livssituation)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-26 20:16:58

rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:Det beror på hur man ser det, du sa att det viktiga var arbetsförmågan, vilket påverkas av livssituation. Det påverkar ju även om man inte ska räkna med det direkt för man måste isåfall räkna bort det och veta hur stor del som beror på livssituation eller inte så det är i allra högsta grad relevant


Om jag inte kunde jobba mer än 25% INNAN jag fick barn, så känns det ganska ologiskt att skulle kunna göra det efter att jag fick barn.

Inte helt då du kan utvecklas av att ha barn.

Du har inte funderat på att försöka bli sjukskriven på den del som ändrats (om dom nu tycker att det är pga livssituation)


Jag är sjukskriven 100% av läkare, men inte av försäkringskassan. Till saken hör att jag dessutom fick cancer i somras och fick opereras ganska akut (en vecka efter beskedet). Hela mitt liv vändes upp och ner. Men FK tar fortfarande bara hänsyn till arbetsförmågan.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 21:38:22

Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
Om jag inte kunde jobba mer än 25% INNAN jag fick barn, så känns det ganska ologiskt att skulle kunna göra det efter att jag fick barn.

Inte helt då du kan utvecklas av att ha barn.

Du har inte funderat på att försöka bli sjukskriven på den del som ändrats (om dom nu tycker att det är pga livssituation)


Jag är sjukskriven 100% av läkare, men inte av försäkringskassan. Till saken hör att jag dessutom fick cancer i somras och fick opereras ganska akut (en vecka efter beskedet). Hela mitt liv vändes upp och ner. Men FK tar fortfarande bara hänsyn till arbetsförmågan.

Jag menar sjukskriven så att du får pengar (inte sjukersättning utan sjukpenning) det ska visst vara enklare att få och vissa kombinerar det med sjukersättning
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-26 22:23:55

rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:Inte helt då du kan utvecklas av att ha barn.

Du har inte funderat på att försöka bli sjukskriven på den del som ändrats (om dom nu tycker att det är pga livssituation)


Jag är sjukskriven 100% av läkare, men inte av försäkringskassan. Till saken hör att jag dessutom fick cancer i somras och fick opereras ganska akut (en vecka efter beskedet). Hela mitt liv vändes upp och ner. Men FK tar fortfarande bara hänsyn till arbetsförmågan.

Jag menar sjukskriven så att du får pengar (inte sjukersättning utan sjukpenning) det ska visst vara enklare att få och vissa kombinerar det med sjukersättning


Ja, det är sjukpenning jag blev beviljad 75%, men sen helt plötsligt bara 25%
Jag väntar på besked om sjukersättning...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-26 22:28:52

Fighterbabe skrev:
Ja, det är sjukpenning jag blev beviljad 75%, men sen helt plötsligt bara 25%
Jag väntar på besked om sjukersättning...

Okej, jag missförstod, jag trodde att det var sjukersättning som hade sänkts till 25% (Läste fel helt enkelt)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-27 11:39:41

Pratade med handläggaren idag och det handlade om att jag hade föräldradagar kvar och ska ta ut föräldrapenning ISTÄLLET... :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-27 11:40:44

Fighterbabe skrev:Pratade med handläggaren idag och det handlade om att jag hade föräldradagar kvar och ska ta ut föräldrapenning ISTÄLLET... :roll:

Fast då måste du ju ta hand om barn (vilket du inte orkar?) Annars hade man ju inte fått ha barn på tex förskolan om man är sjuk
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-27 11:45:58

rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:Pratade med handläggaren idag och det handlade om att jag hade föräldradagar kvar och ska ta ut föräldrapenning ISTÄLLET... :roll:

Fast då måste du ju ta hand om barn (vilket du inte orkar?) Annars hade man ju inte fått ha barn på tex förskolan om man är sjuk

Jag skulle ta ut det på de 50% som hon INTE är på förskolan, hon går 20-25 timmar per vecka, men då räknade de på 50%. Men det är oftast 25 timmar och det påtalade jag. Dessutom har jag boendestöd och hade annan avlastning redan innan förskolan. Så nu skulle hon ta upp det med experterna... IGEN!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav rapchic » 2017-02-27 12:07:10

Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:Pratade med handläggaren idag och det handlade om att jag hade föräldradagar kvar och ska ta ut föräldrapenning ISTÄLLET... :roll:

Fast då måste du ju ta hand om barn (vilket du inte orkar?) Annars hade man ju inte fått ha barn på tex förskolan om man är sjuk

Jag skulle ta ut det på de 50% som hon INTE är på förskolan, hon går 20-25 timmar per vecka, men då räknade de på 50%. Men det är oftast 25 timmar och det påtalade jag. Dessutom har jag boendestöd och hade annan avlastning redan innan förskolan. Så nu skulle hon ta upp det med experterna... IGEN!

Fast där har hon rätt, tiden som dottern är hemma bör du ta ut föräldrapenning eller helt enkelt ta att det blir snålare. 25h/vecka är ju halvtid + till/från.

Fast om du vill spara föräldradagar och leva snålt (dvs inte ta ut föräldrapenning) så ska ju inte du straffas för det och få det sänkt till 25% (om inte dom räknar dessa 5h inte som hämta/lämna tid utan som arbetstid då tippar det ju över och dom är ju fyrkantiga och kan inte ta att man är sjukskriven 45% eller så)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ta hand om barn = arbetsförmåga?

Inläggav Fighterbabe » 2017-02-27 13:19:03

rapchic skrev:
Fighterbabe skrev:
rapchic skrev:Fast då måste du ju ta hand om barn (vilket du inte orkar?) Annars hade man ju inte fått ha barn på tex förskolan om man är sjuk

Jag skulle ta ut det på de 50% som hon INTE är på förskolan, hon går 20-25 timmar per vecka, men då räknade de på 50%. Men det är oftast 25 timmar och det påtalade jag. Dessutom har jag boendestöd och hade annan avlastning redan innan förskolan. Så nu skulle hon ta upp det med experterna... IGEN!

Fast där har hon rätt, tiden som dottern är hemma bör du ta ut föräldrapenning eller helt enkelt ta att det blir snålare. 25h/vecka är ju halvtid + till/från.

Fast om du vill spara föräldradagar och leva snålt (dvs inte ta ut föräldrapenning) så ska ju inte du straffas för det och få det sänkt till 25% (om inte dom räknar dessa 5h inte som hämta/lämna tid utan som arbetstid då tippar det ju över och dom är ju fyrkantiga och kan inte ta att man är sjukskriven 45% eller så)


Precis, jag hade tänkt spara de föräldradagarna. Känner inte att jag behöver ha extra betalt för att mitt barn är hemma samtidigt, så länge vi går runt ekonomiskt.
Men det var tydligen så att om man hade föräldrapenning att ta ut så ska man göra det. Tyvärr sänks ju boendetillägget i samma omfattning. 50% föräldrapenning är långt ifrån 50% sjukpenning+boentillägg.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in