Siffror och årtal?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Siffror och årtal?

Inläggav hejhopp » 2017-02-23 11:12:01

Får ofta höra från andra att jag är så bra på årtal osv. För mig räcker det att höra att något hände vid ett specifikt årtal för att jag ska komma ihåg själva årtalet. Även att komma ihåg nummerskyltar och gamla telefonnummer är jag bra på. Räkna bokstäver i ord är också en specialitet, jag kan på bara några sekunder säga hur många bokstäver det är i t.ex. "symaskinsförsäljare" medan andra får sitta länge och klura på detta. Tror att det grundar sig i att jag under mellan -och högstadiet hade ett tvång (eller stim?) att räkna bokstäver i ord som jag såg eller kom att tänka på, så min förmåga till detta tränades därmed upp.

Sen har jag koll på vad jag gjort varenda nyårsafton sedan -95, är det något aspigt eller är det vanligt bland de flesta att man kommer ihåg detta?

Jag ska snart försöka få till en NP-utredning men vill få lite på fötterna först, därav frågorna. Känns verkligen som att jag är konstigare än vad folk tror.. :roll:
hejhopp
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-09-09

Siffror och årtal?

Inläggav Kotten » 2017-02-23 13:33:16

Har också bra sifferminne.
Sedan kan man ju ifrågasätta nyttan av att minnas telefonnumret till stället där min storasyster arbetade för 35 år sedan...
Registreringsnummer till 5 bilar, till och med de två första siffrorna i det gamla registreringsnumret, ett sånt med länsbokstav, som byttes ut till nya sorten när min pappa ägde bilen.
Man kunde väl använda minnesutrymmet till nåt vettigare.
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Siffror och årtal?

Inläggav Dagobert » 2017-02-23 23:29:58

Jag kommer ihåg chassinumret på min första bil (11 siffror och bokstäver) och registreringsnumret på den andra, därefter bara reg.nr. på den jag kör med för tillfället. Har väl haft 25 bilar.
Så jag har inget särskilt bra sifferminne. Inget annat minne heller.
Jo, även jag vet vad jag gjort varje nyårsafton sen -95: ingenting.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Siffror och årtal?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-01 16:44:14

Har också lätt att minnas siffror.
Gamla telefonnummer, födelseår, uppgifter från Guinness rekordbok och sånt.
Märkligt nog då jag inte är det minsta intresserad av matematik och räkning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Siffror och årtal?

Inläggav Geastrum » 2017-03-01 17:02:15

Jag minns ett par elvasiffriga bankkontonummer från en arbetsplats där jag jobbade mellan 1980 och 1984. Årtal brukar jag också vara bra på.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in