Äger du en domän eller vill?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-02-22 3:50:17

Nu äger jag en domän till. Synd bara att man inte är unik med hela grejen.

Har köpt flera, först köpte jag bara för att prova, två stycken. Sedan någon till när det var rea.

Nu är det så att jag vill inte sticka under stolen med att jag inte har den ringaste aning vad jag kan ha dom till. Att spekulera i dom vore dålig stil, men om någon vill köpa, så uppkommer ju frågan hur man då gör.

Mest vore det ju en kul grej att ha web också, men det är inte bråttom. Jag har inte som sagt planerat nå't.

Jag har köpt ett webverktyg, det kan man ju prova utan att göra något riktigt. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav Richard » 2017-02-22 18:41:05

Jag registrerade http://www.richardsreactor.com för några månader sen, den går till min blogg. Först var det mest om kärnfysik o kemi, men nu är det mest om katter.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-22 21:52:10

Var har ni hemsidan då? Binero har jag mest hört skit om på sistone, och själv är jag smått trött på deras support som verkar sätta i system att inte svara vettigt på konkreta frågor.

Till min stora förvåning verkar folk nöjda med ONE. Det borde inte vara möjligt med det priset.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-02-22 22:25:15

Savanten Svante skrev:
...

Till min stora förvåning verkar folk nöjda med ONE. Det borde inte vara möjligt med det priset.


Pengar är inte allt. Är det 20:-/mån som är dyrt? Eller? Jag är nyfiken.

Jag är nöjd f.n., jag har bara min mail där nu.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav TORatANDET » 2017-02-22 22:47:35

Egen domän (eller domäner) tycker jag är bra att ha.
För en del år sedan "hoardade" jag domännamn lite.
Sen hann jag inte genomföra alla projekt jag skulle ha dem till.

Dagligen använder jag .se-domäner som aspi, andet och auti.
Men jag har också en del ord som: sammanhang, mening, orsak och misstag ...
Och en massa treteckens med bindestreck i mitten.

Mina domäner finns på webbhotellet Loopia och jag är nöjd med Loopia,
förutom att mailen ofta tar för lång tid att ladda.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Äger du en domän eller vill?

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-22 23:41:42

notwoodstock skrev:
Savanten Svante skrev:
...

Till min stora förvåning verkar folk nöjda med ONE. Det borde inte vara möjligt med det priset.


Pengar är inte allt. Är det 20:-/mån som är dyrt? Eller? Jag är nyfiken.

Jag är nöjd f.n., jag har bara min mail där nu.


Nej, tvärtom. Det är billigt, det borde vara omöjligt att ha en tjänst som folk är nöjda med för det priset.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Äger du en domän eller vill?

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-22 23:52:37

Nu vet jag inte hur de billigaste webhotellen funkar, men de större och dyrare låter dig köra många domännamn på samma serverutrymme, så länge du håller dig inom gränserna för megabyte, hur mycket du lagrar och hur mycket du överför.

Roliga domännamn. Har haft några, har sagt upp alla utom en. Jag försöker städa upp i mitt liv, och där ingår nätet.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-02-23 0:04:31

Repris:

Jag är nyfiken på vad jag gjorde inatt. Jag köpte några se-domäner för 5:- styck.

Men det säger inte riktigt klick i huvudet, för någon hade redan t.ex hoardat gamla saker från 70-talet i domännamnsform.

Men en fråga är, vad i hela friden leder det till att hitta på "roliga" domännamn, när man inte vet om man alls vill ha något projekt åt det hållet?!

T.ex så höll jag på med saker på 70-talet, som jag har lämnat, men inatt kom jag på mnemonics och opkoder i domännamn, men det blev bara en blygsam investering för att jag inte kunde hålla fingrarna i styr.

En fördel är att dom är korta, har man någon nytta själv av sådant? Tips?

Men jag vill kanske inte alls hålla på med det hela, p.g.a min schizofreni, men det är nu betalt för första året, så det är ingen brådska. Det blir väl dyrare sedan...

Egentligen är det fantasirika projekt som vore kul, inte har jag någon förutsättning till att bli ya bloggare t.ex.

Men det var kul som prov av lite firmor och så. Jag har testat två stora och två små.

En enkel hemsida för något tema vore en idé - och jag kunde ha råd med högst ett par. Och då är frågan mest om inte alla mina saker inte redan finns "out there"? T.ex det som tillhör Litteraturen. Och jag är ju inte proffs på saker.

Men det kan t.ex vara kul att lära sig web-Applikationen.

----------------

[edited: Min iPad låste sig, så det ovan blev kvaddat, och då gjorde jag skicka på allt. Och gick till Mac'en istället.]

edited: Nu lite rättstavat och så.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-23 0:08:38

notwoodstock skrev:T.ex så höll jag på med saker på 70-talet, som jag har lämnat, men inatt kom jag på mnemonics och opkoder i domännamn, men det blev bara en blygsam investering för att jag inte kunde hålla fingrarna i styr.


Det hade varit kul med en site som heter NOP och inte gör nåt :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-02-23 0:12:25

Savanten Svante skrev:
notwoodstock skrev:T.ex så höll jag på med saker på 70-talet, som jag har lämnat, men inatt kom jag på mnemonics och opkoder i domännamn, men det blev bara en blygsam investering för att jag inte kunde hålla fingrarna i styr.


Det hade varit kul med en site som heter NOP och inte gör nåt :)


Jag köpte en domän som är <opkod>.se. Och betr. NOP, så har min kära Intel 8080 många NOP, med lite olika opkoder.

Men vad en opkodsdomän har för existensberättigande, det är frågan.

edited.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav Pemer » 2017-02-23 0:37:49

Jag har ägt en faslig massa domännamn, ihopsamlade när jag fortfarande försökte sköta min ekonomi själv. Under åren sedan jag fick god man, och sedan den förste gode mannen hade smitit ut bakvägen och slängde uppdraget i knäet på min styvfar blev jag mer och mer självkritisk och släppte den ena domänen efter den andra i samband med nya räkningar för ett års registrering till. Nu är det inte många kvar. Mitt efternamn punkt net är också det enda med mitt efternamn numera, igen. Ett tag ägde jag väl .org, .nu och om det var .info också "bara för att".

En gång har jag fått sälja immaterialrätt i de här sammanhangen. Jag hade knåpat ihop en ganska enkel fansida för filmerna om polisen Johan Falk, och efter någon tid reggat johanfalk.se till den lilla sajten. Mig veterligt var jag väl länge den enda som hade någon närvaro på internet som Johan Falk-fan, men det var inget argument för att vinna biljetter till galapremiären till någon av de första GSI-filmerna när de började släppas, i någon tävling på någon filmsajt, tror jag det var. Lite quizfrågor och en "motivera varför just du ska vinna".

Något år senare får jag mail från en fotograf som heter just Johan Falk, och undrar om det inte var just i Göteborg han bodde precis som den Johan Falk min sajt hyllade. Ville jag sälja doännamnet? Pja... ja, vafan, tänkte jag... och svarade "Visst, en tusenlapp!" Men hörde inget mer. Någon månad senare var det just dags att förnya den domänen, så jag tänkte att jag frågar en gång till innan jag slänger ut några pengar. "Ska vi säga en femhundring vid snabb affär i stället?" frågade jag och, ja... det var okej. :)

Ägde sixdegrees.se ett tag, och där fick jag faktiskt också mail från en som skrev om att gärna köpa domännamnet, men vete fan om det bara var något slags scam, eller om han hade lyckats ställa in något gruvligt fel i sitt mailkonto, för det GICK INTE att skicka svar på hans mail, man fick upp något kryptiskt felmeddelande "mailservern på den domänen tillåter inte ingående e-post" eller något annat urkonstigt i den stilen. Några andra kontaktvägar hade snubben inte gett, och namnet var för vanligt för att jag skulle hitta honom på annat sätt. Så det blev inget av det. Så småningom släppte jag bara den domänen. Ser att den ligger oanvänd hos one.com nu. Undrar om det var sammma person som hade tur att få tag i den efteråt, eller om det är någon helt annan. (Mig spelar det ingen roll.)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Äger du en domän eller vill?

Inläggav kullan » 2017-02-24 20:33:47

Äger inte längre någon domän.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-04-18 8:54:50

Jag köper på mig domäner.

Har ni några råd om vad jag skall använda av följande: (Somligt är köpt på natten :-) )

*Borttaget*
Har någon till.

/notwoodstock

Moderator: Tog bort domännamnen på TS begäran.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav nescio » 2017-04-18 10:52:44

Betala för värdelösa namn som man inte tänker använda? Det låter tokigt.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-04-18 11:57:11

nescio skrev:Betala för värdelösa namn som man inte tänker använda? Det låter tokigt.


Guds dårskap är visare än människornas vishet. Jag är en "dåre för Kristus"!

Sanningen är att jag blev lite smittad av flugan.

Och tre-fyra webbar på en hotellplats vore kul. Men jag har köpt RapidWeaver för Mac, och jag klarar inte riktigt av det enklaste än.

Resten av domänerna lämnar jag troligtvis.

multivac.live är en bra domän p.g.a SF-ursprunget, men jag vet inte om det är intrång på varumärke.

osv.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav TORatANDET » 2017-04-18 12:56:56

notwoodstock skrev:Jag köper på mig domäner.
Har ni några råd om vad jag skall använda av följande:

Jag har svårt för långa namn. Och ingen av dina andra ger mig idéer.

Jag har köpt på mig för mycket domäner. Tanken var att använda dem till olika webbplatser, men sen har jag/vi inte hunnit.
Idag har jag för dyr faktura, och tänker därför låta bli att förnya bl.a.:
aaaa.nu, a-a-a.se, annorlundaskap.se, antipsykiatri.se, d-v.se, f-d.se

Mitt råd är att inte samla på sig fler än man hinner använda.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-04-19 1:13:16

TORatANDET skrev:
notwoodstock skrev:Jag köper på mig domäner.
Har ni några råd om vad jag skall använda av följande:

Jag har svårt för långa namn. Och ingen av dina andra ger mig idéer.

...

Mitt råd är att inte samla på sig fler än man hinner använda.


Jag grunnar ett halvår på ovanstående. Vet inte varför jag överhuvudtaget skall ha web.

Tänkte inte "berika världen" med mina gamla minnen.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Äger du en domän eller vill?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2017-04-19 1:29:07

Jag har haft domäner som jag lämnat för att projektet de var till för inte blev så mycket som jag tänkte mig eller inte är aktuella längre. Men har märkt att domäner man haft länge ofta blir fulla med en massa skräpsidor när man släpper dem. Inte så roligt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Äger du en domän eller vill?

Inläggav notwoodstock » 2017-04-19 11:25:09

Nu har jag handlat mer på nätet.

Lite off-topic:

Vad jag är nyfiken på är nybörjarfel i domänhanteringen. Tänker inte lägga ut någon web på länge. Kan man privatisera några bra saker? Vill inte hamna i sökmotorerna.

Är osäker på vad jag inser första månaden, siktar på att mest kolla för eventuell insats.

Alla tips välkomna!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in