Livskris. Hjälp!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Livskris. Hjälp!

Inläggav hejhopp » 2017-02-22 15:56:11

Hej!

Tror bara jag gjort några inlägg här och det var längesedan. Är "självdiagnostiserad" Aspergers/ADD och vet givetvis inte om jag skulle få diagnosen på papper men men.. Nu känner jag i alla fall att det verkligen är något med mig som inte stämmer och det ställer till det.

Har ett bra jobb och läser dessutom en vidareutbildning. Grejen med mig är att jag nästan enbart kan engagera mig i saker som intresserar mig och det är här det blir problem. Vanligt folk verkar kunna jobba och läsa utbildningar som de kanske inte tycker är intressanta men det fixar inte jag. Jag zonar ut, tänker på annat och vill bara därifrån, total okoncentration. På jobbet fastnar jag lätt i intressanta saker på mobilen och tiden kan gå utan att jag uträttar det jag borde göra. Till slut gör jag det jag ska men det kan ta tid eftersom jag fastnat i annat. Har till viss del igångsättningssvårigheter med saker jag ser som tråkiga.

Är nu i en situation (bl.a. ensamstående med mina barn) där jag inser att jag inte kan ha ett arbete som dels är så socialt (samtal etc.) och dels att det inte intresserar mig i tillräcklig hög grad. Arbetet är också av sådan art att jag mentalt tar med det hem. Jag måste ha energi över till barnen och det har jag inte alltid nu.

Sen är detta med starka intressen ett jäkla påhitt, speciellt när man har barn. Det är inte alltid jag vill bli jätteintresserad av något för då vet jag att jag helst av allt bara vill sitta med det men barnen går ju givetvis före, det blir därmed en ganska jobbig konflikt i mig. Jag är högfungerande utåt sett men mina egenheter som jag haft sedan jag var liten (dock mildare nu) hindrar mig att få ett tillfredsställande liv. Jag ska vara ärlig, helst skulle jag vilja vara hemma varje dag och enbart ägna mig åt det jag tycker är intressant. Då skulle jag dessutom få mer ork för barnen.

Har ni några erfarenheter som liknar mina? Kan det vara bra för mig att genomgå en NP-utredning? Det känns som att jag står vid ett vägskäl och mitt riktiga jag vill bara komma ut..
hejhopp
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-09-09

Livskris. Hjälp!

Inläggav nisse » 2017-02-22 19:00:11

Jag tror en utredning skulle kunna vara en bra början. Om det visar sig att du har en ADD-diagnos så kan du sedan börja med någon form av medicinering. Vilket skulle kunna hjälpa dig att sköta ditt arbete och dina åtaganden som förälder. Läs och lär dig mer om asperger och ADD. På så sätt kan du också få tips om strategier för att hantera dina svårigheter.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Livskris. Hjälp!

Inläggav Huggorm » 2017-02-22 21:19:00

Lägg om ditt liv för att minska fasta kostnader och på sikt behöver du inte jobba heltid. Jag skulle inte heller klara heltid+familj+mig själv, man måste dra ner på något
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Livskris. Hjälp!

Inläggav hejhopp » 2017-02-23 10:56:13

Tack för svaren!

Ja, jag tror faktiskt att jag ska be att få göra en NP-utredning. Många i släkten har autistiska drag, ADD-symptom m.m. Bl.a. min mamma är ett klockrent ADD-exempel (får för sig att sortera böcker efter färg men går inte ut med soppåsen..) och jag ska försöka få henne att ta sig i kragen också.

Jag jobbar 75% och tänker fortsätta med det. Livet har blivit på ett sånt sätt nu att jag måste lyssna till mig själv och utgå från mina styrkor istället för att göra sånt som jag kanske egentligen inte mår bra av.
hejhopp
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-09-09

Livskris. Hjälp!

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-23 11:44:32

Huggorm skrev:Jag skulle inte heller klara heltid+familj+mig själv, man måste dra ner på något

Inte jag heller... egentligen är det för mycket för vem som helst men som aspie har man ofta svårt med stress, simultankapacitet, oförutsedda händelser med mera.
Många bollar i luften är ofta dåligt för oss.

Nåt jag själv har svårt för är när flera saker löper parallellt.
En uppgift eller ett projekt, ärende i taget ska det vara, inte flera samtidigt pågående.

Man bör fundera igenom hur mycket man orkar med och inta ta på sig för många ansvarsområden parallellt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in