H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav alixha » 2017-02-12 12:21:44

Annika Leone fick en chock när hon såg modellens randiga byxor och tröja.
Hon menar att den pyjamasliknande klädseln påminner om kläderna som fångarna bar i Auschwitz.


http://www.expressen.se/nyheter/annika- ... a-pyjamas/
________________________________________________________________________

Tycker för övrigt att det är lite roligt att rubriken är "Annika rasar mot H&M:s nya pyjamas" och i artikeln säger hon: "– Om en människa kom i den här outfiten på kontoret så skulle det kännas superkonstigt."

Jo, jag hade nog också tyckt att det var lite konstigt om någon kom till jobbet i pyjamas :lol:
________________________________________________________________________

Många tycker att hon är lättkränkt men många håller även med henne i kritiken.
Vad tycker ni? Överreagerar hon? Kommer vi aldrig kunna bära en randig pyjamas igen?
Ska vi akta oss för några andra klädval som påminner om någonting?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav slackern » 2017-02-12 13:06:07

Hon får ju för fan skaffa sig ett liv, den ser ju ut som en klassisk pyjamas, dessutom gick väl ränderna vågrätt i koncentrationslägerna/fängelserna?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Flatline » 2017-02-12 16:12:44

slackern skrev:Hon får ju för fan skaffa sig ett liv, den ser ju ut som en klassisk pyjamas, dessutom gick väl ränderna vågrätt i koncentrationslägerna/fängelserna?


Nej ärligt talat så är likheten ganska så slående men jag tycker att det är ett onödigt hallå så fort sådana här saker uppdagas.
Det är ju knappast som om H&M har fyllt en stor order med lägeruniformer som skall skickas bakåt i tiden.
I slutändan är det ju bara en randig pyjamas.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav snuggelhund » 2017-02-12 16:45:53

Den här sortens upprördhet ligger tyvärr i tiden..

I övrigt håller jag helt och hållet med om det Flatline skriver.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Alien » 2017-02-12 17:17:07

Vad är det, en pyjamas el "en pyjamasliknande outfit"? Alltså, om det är en pyjamas så ser ju inga utomstående den. Ska man bära den annars så blir det mer känsligt.

Men nu är det faktiskt ingen överlevare från koncentrationslägren som klagat, det hade jag tagit på mer allvar. Randiga pyjamas var inget som nazisterna uppfann. Iofs tycker jag inte de är särskilt snygga. Men vem vet, kanske de blir populära "Exprespga uppståndelsen.

Expressen skrev:I nuläget har de inte planer på att plocka bort kläderna ur sortimentet.
– Vi har i dagsläget inga ytterligare planer på att agera.
Annika tycker att det är viktigt att tänka på vad man sänder ut för signaler – och att man som kedja tar ansvar.
http://www.expressen.se/nyheter/annika- ... a-pyjamas/

Vaddå signaler, är det någon som tror att HM stöder nazismen? Blir de som ser dessa kläder automatiskt välvilligt inställda till nazismen?

Nej, jag tycker inte de ska behöva plocka bort kläderna ur sortimentet. Däremot från skyltfönstret, så ingen känslig reagerar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Charlie72 » 2017-02-12 18:49:07

Annika Leone är en mycket sjuk människa
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Chilehead » 2017-02-16 1:57:32

Bild
Koncentrationsläger-outfit
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Phobos » 2017-02-16 5:09:38

Alien skrev:Vad är det, en pyjamas el "en pyjamasliknande outfit"? Alltså, om det är en pyjamas så ser ju inga utomstående den. Ska man bära den annars så blir det mer känsligt.

Men nu är det faktiskt ingen överlevare från koncentrationslägren som klagat, det hade jag tagit på mer allvar. Randiga pyjamas var inget som nazisterna uppfann. Iofs tycker jag inte de är särskilt snygga. Men vem vet, kanske de blir populära "Exprespga uppståndelsen.

Expressen skrev:I nuläget har de inte planer på att plocka bort kläderna ur sortimentet.
– Vi har i dagsläget inga ytterligare planer på att agera.
Annika tycker att det är viktigt att tänka på vad man sänder ut för signaler – och att man som kedja tar ansvar.
http://www.expressen.se/nyheter/annika- ... a-pyjamas/

Vaddå signaler, är det någon som tror att HM stöder nazismen? Blir de som ser dessa kläder automatiskt välvilligt inställda till nazismen?

Nej, jag tycker inte de ska behöva plocka bort kläderna ur sortimentet. Däremot från skyltfönstret, så ingen känslig reagerar.


Man vet aldrig, de stödjer ju folkmord och slaveri så varför inte nazism också?
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-16 5:52:32

Här är mitt intryck tabloidkrönikör som försöker etablera sig i sociala medier genom att spela på ängslighet och indignation.

En randig pyjamas, jaha liksom.
Men ska man få några klick extra och bli snackis i tevesofforna så kanske det lönar sig att skapa påhittade samband med Förintelsen.

Tycker krönikörens "instagramkreativa" agerande är ungefär lika delar osmakligt och korkat.
Det är tiderna vi lever i, folk gör mediakarriär på enstaka bilder, som den där sångerskan som över en natt blev "feministikon" för att hon trätt en kondom över foten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-18 22:50:18

Det är ju otvivelaktigt likt en lägerdräkt och snyggt var det ju inte, men det kanske var lite överdrivet att bli alldeles ifrån sig över en pyjamas...
Hade det suttit en gul stjärna, en rosa triangel eller någon annan lägersymbol på den, å andra sidan...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Dagobert » 2017-02-18 23:47:31

Är det en pyjamas då? Rubriksättaren skrev visserligen pyjamas, men rubriker är främst slagkraftiga.

"Pyjamasliknande" står det i texten, och modellen är utomhus med skor på sig.
Plåtar man nattlinnen utomhus också? Brukar pyjamasar ha bröstficka?
Jag tror inte det är en pyjamas.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav kiddie » 2017-02-21 12:17:16

Var fångdräkterna blå? Jag har så konstiga idéer för jag har bara sett svartvita foton från förintelsen så jag har fått för mig att dräkterna var svartvita men kom på att de kan ju varit vilken färg som helst.

H&M:s dress är iallafall typ grå och vit.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Alien » 2017-02-21 12:38:20

Dagobert skrev:Är det en pyjamas då? Rubriksättaren skrev visserligen pyjamas, men rubriker är främst slagkraftiga.

"Pyjamasliknande" står det i texten, och modellen är utomhus med skor på sig.
Plåtar man nattlinnen utomhus också? Brukar pyjamasar ha bröstficka?
Jag tror inte det är en pyjamas.


De klassiska herrpyjamas min far bar hade fickor. Iofs vet jag inte vad de behövs för, kanske näsduk fall man vaknade och var snuvig. Eller bara som prydnad.

Jag associerar annars randiga pyjamasliknande kläder med gamla fångdräkter i allmänhet, inte just koncentrationsläger. Har vi inte sett det i amerikanska filmer?

Den klassiska svart- och vitrandiga fångdräkten har sitt ursprung i 1800-talets USA. Idén var att det skulle vara lätt att spåra fångar som rymt i de iögonfallande dräkterna. De utmärkande kläderna skulle även symbolisera skammen av att ha överträtt samhällets lagar.

Ränder har nämligen ända sedan medeltiden förknippats med något dåligt. I sånger, dikter och böcker från denna period porträtterades samhällets utstötta ofta i randiga kläder. Det gällde alla från skökor, kättare och spetälska till judar och fritänkare. Även djävulen avbildades ibland i randiga kläder.
http://varldenshistoria.se/samhalle/tra ... na-randiga

Men nuförtiden är de amerikanska fångdräkterna orange i stället (Orange is the new black).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-21 19:01:17

Tydligen är ränder ett mönster som alltid har förknippats med människor i utanförskap och kriminalitet, t.ex. prostituerade.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav ankhh » 2017-02-21 19:18:59

Och så har vi Gudrun Sjödéns alla randiga kläder för de ack så föraktade s.k. kulturtanterna. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav slackern » 2017-02-21 19:45:51

ankhat skrev:Och så har vi Gudrun Sjödéns alla randiga kläder för de ack så föraktade s.k. kulturtanterna. :wink:

Fast dom är ju trots allt färgglada.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav kiddie » 2017-02-21 20:08:24

En klassisk fångdräkt som man ser i gamla serier och filmer är tvärrandig. Mesta dräkterna i koncentrationslägren verkar långrandiga, men det verkade finnas tvärrandiga med.

Tycker själv det skulle kännas underligt att vara randig från topp till tå även om det var i ett benignt sammanhang.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Dagobert » 2017-02-21 21:06:25

ränder.jpg
Petar väl in bilden.

kiddie skrev:Tycker själv det skulle kännas underligt att vara randig från topp till tå även om det var i ett benignt sammanhang.

Jag tyckte först det stod "ett benigt sammanhang", passar ju med båda bilderna...
:-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

H&M:s nya plagg liknar kläderna från Auschwitz?

Inläggav Sauce » 2017-02-21 23:15:15

Kunde inte annat än skratta åt jämförelse bilden, det är ju inte svårt att se likheten direkt :D

Men seriöst, ska nazisterna ta ifrån oss rätten att ha på oss randig pyjamas nu också?
Är ju knappast "too soon"... Inte för att låta brysk men tror inte det kommer "trigga" PTSD anfall hos någon stackare som blev itvinngad randig PJ när dom satt i lägren för det är ju inte så många kvar vid detta laget.
Sauce
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2015-05-29

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in