Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Stor sommarträff 2017

Inläggav kiddie » 2017-02-16 9:52:19

Är det någon som har det väldigt knapert ekonomiskt som väldigt gärna vill åka kan jag sponsra en person med 500 kr. Räcker ju inte till allt men kanske kan knuffa så det räcker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Stor sommarträff 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-02-16 21:17:24

kiddie skrev:Är det någon som har det väldigt knapert ekonomiskt som väldigt gärna vill åka kan jag sponsra en person med 500 kr. Räcker ju inte till allt men kanske kan knuffa så det räcker.

Bra initiativ. Det finns kanske fler här som kan "inkomstutjämna", så att pengar inte blir så stort hinder.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-02-16 21:23:52

ankhat skrev:Vore det möjligt att lägga träffen någonstans där man får lov att tälta i närheten? Med mitt eget enpersonstält i bagaget skulle jag vara mycket tryggare.

Jag har kollat med uthyraren nu. Vi får slå upp tält på gräsmattan vid huset.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 2017

Inläggav ankhh » 2017-02-16 21:52:59

TORatANDET skrev:
ankhat skrev:Vore det möjligt att lägga träffen någonstans där man får lov att tälta i närheten? Med mitt eget enpersonstält i bagaget skulle jag vara mycket tryggare.

Jag har kollat med uthyraren nu. Vi får slå upp tält på gräsmattan vid huset.

Så alldeles utomordentligt, tack för besked (och att du frågade).

I mitt fall behövs inte ens uppslagning - jag har ett självstagande tält som man rentav kan använda på klippor. Fast helst gör jag förstås fast det på något sätt, det är inte kul om det blåser iväg...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Stor sommarträff 2017

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-16 22:06:21

kiddie skrev:Är det någon som har det väldigt knapert ekonomiskt som väldigt gärna vill åka kan jag sponsra en person med 500 kr. Räcker ju inte till allt men kanske kan knuffa så det räcker.

En mycket tjusig gest.
Eloge ska du ha för det!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stor sommarträff 2017

Inläggav slackern » 2017-02-16 22:07:43

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Är det någon som har det väldigt knapert ekonomiskt som väldigt gärna vill åka kan jag sponsra en person med 500 kr. Räcker ju inte till allt men kanske kan knuffa så det räcker.

En mycket tjusig gest.
Eloge ska du ha för det!


Jag håller fullkomligt med till 100%.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stor sommarträff 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-02-17 9:40:30

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Är det någon som har det väldigt knapert ekonomiskt som väldigt gärna vill åka kan jag sponsra en person med 500 kr. Räcker ju inte till allt men kanske kan knuffa så det räcker.

En mycket tjusig gest.
Eloge ska du ha för det!


Jag håller fullkomligt med till 100%.


Ja, bra idé.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-02-18 10:00:01

NU släpper vi information om den stora sommarträffen Autist 2017.
Från idag går det att anmäla sig och sen betala.
Grundinformation och anmälningsformulär finns på webbplatsen:
http://autist.se/
60 platser. 500 kr i deltagaravgift.
Läs hela grundinformationen innan ni anmäler er och innan ni ställer frågor, tack.
Jag svarar gärna på frågor som ställs här eller på annat ställe.
Svar som kan ha värde för flera lägger jag upp på autist.se.

Torbjörn Andersson, en av träffarrangörerna
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 2017

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-18 10:07:49

Upplägg och information är hur bra som helst.
Ska fundera på om det är möjligt att åka upp.
Tyvärr har jag en del sömnproblem som kan ställa till det samt begränsad ekonomi, men som sagt bra upplägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stor sommarträff 2017

Inläggav Flia » 2017-02-18 14:41:03

500 kr som inte återbetalas vid återbud??
Det är mycket pengar för många av oss.

Och jag har kostnader för egen mat och får inte priset reducerat.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Stor sommarträff 2017

Inläggav Moggy » 2017-02-18 14:46:57

500:- för ett arrangemang på flera dagar är i princip gratis...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Stor sommarträff 2017

Inläggav Flia » 2017-02-18 14:51:46

Moggy skrev:500:- för ett arrangemang på flera dagar är i princip gratis...


Inte om jag inte kommer dit.

Det är möjligt att du har mycket pengar, Moggy, men om jag inte kommer dit vill jag inte betala.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Stor sommarträff 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-02-18 15:39:43

Full respekt till personer där pengar är det sanna problemet, och man vill lösa det!
Lokal, logi och mat är i år valt för att få ner priset så mycket som möjligt, för er. Och säg gärna till ifall ni vill ha 500 kr i "inkomstutjämning".
Full respekt. De flesta av oss har varit fattiga någon gång. Ni är MYCKET välkomna.

De som däremot ställer krav och klagar - och sen ändå inte kommer, om man så betalar dem för det, brukar ha andra verkliga skäl för att inte delta, än den ekonomi som de talat så mycket om. De vill kanske mest klaga; något som jag kan ha viss sympati för. Jag har sett det förut! Men dessa få tar tyvärr mer tid/pengar/fokus för arrangörer att hantera, än de som deltar.
DÄRFÖR har vi inte återbetalning.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-02-19 18:20:15

Nu har jag lagt upp lite mer information om Autist 2017 på:
http://autist.se/blogg/
Dels om hur de som inte har internetbank kan göra.
Dels en karta som visar översiktligt var träfflokalen ligger i Göteborg. Klicka på kartan så blir den större!

Anmälan till träffen görs på:
http://autist.se/anmalning/
Den är inte svår. Kolla själv!
Fråga mig om ni undrar över något kring anmälan eller träffen.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-02-19 18:29:10

Mer fokus på värdeskapande och mindre på kostnader,
är något som jag önskar i asperger-rörelsen i Sverige.
Så gärna mycket samtal av vad NI skulle vilja ha på Autist 2017!

Alla skall inte vara med på allt. Utan oftast skall det finnas 2-3 aktiviteter som man får välja mellan.

Det är sällan aktiviteterna i sig som är det viktiga. De skall skapa bra förutsättningar för meningsfullt utbyte.

Gillar några naturpromenader? Det finns lite grönområde både norr och söder om lokalen. Jag kan leda entimmes-promenader där. Intresse?

Är det några som vill att vi gör en spelkväll i ett rum? (Brädspel, lådspel och sånt.)

Är några intresserade av museibesök tillsammans?
T.ex. Naturhistoriska som ligger i Slottsskogen?
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-02-20 8:18:41

En fråga, hur kommer det sig att ni har totalt alkoholförbud under kursen? Beror det på att det är aktiviteter även kvällstid? Brukar annars tycka om att chilla med en bärs på någon schysst pub när jag är iväg på konferens/kurs, givetvis på kvällen när alla aktiviteter för dagen är slut. Förstår fullständigt att det ska vara helt nyktert på själva kursaktiviteterna.

Brädspel vore rätt schysst, bara det inte är för plottrigt eller barnsligt. Gillar schack och Magic the Gathering, skulle vara kul att spela det eller andra liknande spel.
Naturpromenader är inte jag så intresserad av, gillar natur förvisso men det bygger mycket på synintryck och då blir det mest segt när man nästan inte ser något.

Funderar fortfarande på om jag ska åka eller inte, min ekonomi är största frågetecknet och inte några regler. Jag är flexibel och anpassar mig bara jag förstår syftet med reglerna.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 2017

Inläggav TORatANDET » 2017-02-20 9:16:47

Kostymhippie skrev:En fråga, hur kommer det sig att ni har totalt alkoholförbud under kursen? Beror det på att det är aktiviteter även kvällstid? Brukar annars tycka om att chilla med en bärs på någon schysst pub när jag är iväg på konferens/kurs, givetvis på kvällen när alla aktiviteter för dagen är slut. Förstår fullständigt att det ska vara helt nyktert på själva kursaktiviteterna.

Kostymhippie, tack för all feedback och hoppas som sagt att du kan delta.

Nu svarar jag bara på det om alkohol. Det som gäller är alkoholförbud i och vid den lokal som vi hyr för träffen. Inte medha eller dricka där, inte komma dit full. Detta enligt överenskommelse med uthyraren. Vi arrangörer är helt med på det. Jag ser även andra argument för ingen alkohol på träff, bland annat att det skall vara lättare för de som har problem med drickande att kunna delta.

Men inget hindrar att en grupp eller två går till pub/restaurang på en av kvällarna, och dricker eller inte dricker alkohol där. Inga problem.
Vi lägger in det som en aktivitet på fredag kväll troligen, som följd av ditt tips. Tack.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stor sommarträff 2017

Inläggav kiddie » 2017-02-20 12:06:05

Flia skrev:
Moggy skrev:500:- för ett arrangemang på flera dagar är i princip gratis...


Inte om jag inte kommer dit.

Det är möjligt att du har mycket pengar, Moggy, men om jag inte kommer dit vill jag inte betala.


När man har dåligt med pengar är allt dyrt. Vet hur det känns. När jag hade som minst hade jag inte råd att fika på skolan förutom te som var till självkostnadspris. Folk tyckte att det som är så billigt att fika här. För det var billigare än på caféer. Men inget är billigt när man har dåligt med cash, inte ens det "billiga" är billigt.

Så billigt betyder inte alltid att man har råd ändå.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Stor sommarträff 2017

Inläggav tvilling99 » 2017-02-20 12:33:34

TORatANDET skrev:
Flia skrev:Går det att pruta om man inte äter lunch?
Jag är multiallergiker och gör min egen mat.

Vi måste först boka lokal innan vi kan svara på frågor om specialanpassningar. Jag återkommer då.

tvilling99: Tack för respons. Du var väl med på träffen i Hässleholm en vinter för ca 10 år sedan, om jag minns rätt?

Vi kollade på en lokal igår. Priset var rimligt. Men tyvärr skulle den fungera dåligt. Bland annat för att det vara var ett rum, och det var inte jättestort.
Jag har mailat förfrågan om en annan lokal, som jag tror skulle fungera. Enkel, men funktionell och trevlig. Hoppas bara att vi får hyra den!!

Jag var inte med i Hässleholm men vi har träffats på en föreläsning i Malmö 2005.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Stor sommarträff 2017

Inläggav Kostymhippie » 2017-02-20 19:00:59

TORatANDET skrev:
Kostymhippie skrev:En fråga, hur kommer det sig att ni har totalt alkoholförbud under kursen? Beror det på att det är aktiviteter även kvällstid? Brukar annars tycka om att chilla med en bärs på någon schysst pub när jag är iväg på konferens/kurs, givetvis på kvällen när alla aktiviteter för dagen är slut. Förstår fullständigt att det ska vara helt nyktert på själva kursaktiviteterna.

Kostymhippie, tack för all feedback och hoppas som sagt att du kan delta.

Nu svarar jag bara på det om alkohol. Det som gäller är alkoholförbud i och vid den lokal som vi hyr för träffen. Inte medha eller dricka där, inte komma dit full. Detta enligt överenskommelse med uthyraren. Vi arrangörer är helt med på det. Jag ser även andra argument för ingen alkohol på träff, bland annat att det skall vara lättare för de som har problem med drickande att kunna delta.

Men inget hindrar att en grupp eller två går till pub/restaurang på en av kvällarna, och dricker eller inte dricker alkohol där. Inga problem.
Vi lägger in det som en aktivitet på fredag kväll troligen, som följd av ditt tips. Tack.


OK, tack, då förstår jag.
Bra initiativ med pub-/restaurangkväll.
Har jag bara råd så kommer jag.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Stor sommarträff 2017

Inläggav Gbg-Anna » 2017-02-20 19:13:55

Jag har hyrt en LITEN GÄSTLÄGENHET under hela sommarträffen 29 juni - 2 juli! Den passar för två eller tre personer. Ni behöver inte vara bästisar, men bra om ni har träffats innan så ni vet att ni kommer kunna kompromissa med varandra.

150 m till Hemköp.
250 m till hpl Doktor Fries Torg: spårvagn 10 tar tio minuter till Brunnsparken/centrum.
450 m till hpl Medicinaregatan: spårvagn 7 & 8 tar sju minuter (inget byte) till hpl Axel Dahlströms Torg / Scoutgården.

600 kr totalt för alla nätter! (Tre personer: 200 kr/person. Två personer: 300 kr/person. Jag betalar 1000 kr till min hyresvärd, så jag sponsrar med 400 kr eftersom jag bor i Gbg och slipper egna kostnader för resor och logi.)

Några som är peppade? Prata ihop er två eller tre personer, och meddela mig om ni är intresserade!

(DETALJER: Jag har själv INTE sett den, så vet inte exakt vad som finns där inne. Hyresvärden säger att den är lite bättre än vanlig vandrarhems-standard. Antagligen måste ni samsas om EN nyckel. Egen ingång på markplan. Vardagsrum med kokvrå och bäddsoffa. Ett litet sovrum med två sängplatser. Badrum. Madrasser, täcken och kuddar finns. Jag kan låna ut handhanddukar, duschhanddukar, påslakan och örngott. Underlakan måste ni ta med själva! Ni städar efter er.)
Gbg-Anna
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-02-20

Stor sommarträff 2017

Inläggav Gbg-Anna » 2017-02-20 23:29:10

FLER LOGI-TIPS:

Slottsskogens vandrarhem:
http://www.sov.nu/index.php/se/priser2/priser
Stort ställe med många rum. 300 m till Slottsskogen. Mindre än 200 m till både Willys och Hemköp. 300 m till hpl Olivedalsgatan där spårvagn 1 & 2 åker till Axel Dahlströms Torg (Scoutgården) på sju minuter.
- Ca 200 kr/natt för säng i sovsal ("backpackers"). Ser fräscht ut, och inkl låsbar stor låda under sängen: http://www.sov.nu/images/phocagallery/t ... sovsal.jpg
- Ca 400 kr/natt för eget vandrarhemsrum.

Airbnb:
Hyra rum hemma hos privatpersoner. Hittade flera ställen inom ca 500 m promenad från Scoutgården! Vet inget mer om de här ställena/personerna, men omdömena ser bra ut. Dessa verkar vara lediga och bokningsbara 29/6 till 2/7:
- https://www.airbnb.se/rooms/15141186 - Eget rum i delad lgh (med katter), ca 500 kr/natt, svinbra omdömen från alla tidigare gäster.
- https://www.airbnb.se/rooms/4471793 - Eget rum i lgh, ca 350 kr/natt, mycket bra omdömen.
- https://www.airbnb.se/rooms/14100091 - Eget rum i delad lgh, ca 300 kr/natt, ok/bra omdömen.
- https://www.airbnb.se/rooms/13478803 - Eget rum i delad lgh (med katt), ca 300 kr/natt, ok omdömen.

Har andra fler tips på billig logi i Göteborg i sommar?

/ Anna G (Tors kollega)
Gbg-Anna
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-02-20

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Gbg-Anna » 2017-02-25 15:29:31

KOSTNADER: Vi gör så gott vi kan för att hela sommarträffen ska bli så billig som möjligt. Så att ingen ska behöva avstå pga ekonomi. Detta kan ju bli årets höjdpunkt för många av oss! Om ni har funderingar kring kostnader så skriv om det här på forumet eller se kontaktinfo på autist.se.

MAT: När det gäller mat så kan ni nog räkna med lägre (eller samma) matkostnader som hemma. Luncher och fika ingår i träff-priset. Det är många veganer, så det kommer (förutom ”vanlig mat”) finnas veganlunch och veganfika. Kanske kommer vi även försöka anpassa för olika allergier i viss mån. Och när man har tajt budget överlever man några dagar på konserver och annan billig mat.

RESOR: SJ-biljetter släpps 90 dagar i förväg, så i början av april kan man boka billiga tågresor.

LOGI: Gästlägenheten jag skrev om förut kostar alltså 600 kr totalt för hela lgh hela perioden. Om ni är tre personer i tre nätter blir det bara 67 kr/natt/person. Det är prisvärd logi!
Efter avancerad IT-support från bali ska jag nu försöka få med karta samt fasadbild.

/ Anna G, en av träffarrangörerna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gbg-Anna
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-02-20

Stor sommarträff 29 juni - 2 juli 2017

Inläggav Bali » 2017-02-26 7:21:11

Gbg-Anna skrev:Efter avancerad IT-support från bali ska jag nu försöka få med karta samt fasadbild.

Jo, jag tackar jag. :mrgreen:

Jag måste här också få passa på att uttrycka hur otroligt imponerad jag är över ditt och Torbjörns engagemang; ni gör verkligen ett riktigt superjobb!

En stor eloge till er! :-)122
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Träffar



Logga in