Tips på veganmat

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips på veganmat

Inläggav yumxi » 2017-02-20 20:56:58

Flinta skrev:@yumxi: Vilka fördelar ser du med att göra egen vegetabilisk mjölk? Jag valde ICAs Havredryck resp Sojadryck några ggr efter att jag läst på alla förpackningar i hyllan för vegetabilisk mjölk. De hade bara 2-3 ingredienser tillskillnad från andra märken med tillsatser.


Största fördelen är nog att det är billigare.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Tips på veganmat

Inläggav jesusiscool » 2017-02-20 22:45:02

jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Tips på veganmat

Inläggav Flinta » 2017-02-22 15:59:50

Hur orolig behöver man vara för "småsten och skräp" om man köper stora förpackningar (kilovis) med t ex ris, okokta linser, bönor, ärtor i "Invandrarbutiker"? De låga priserna lockar. Än så länge har jag bara handlat mindre förpackningar av t ex dessa saker.

Det är ofta spännande produkter de säljer utöver basvaror, mat jag inte visste fanns.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-05-12 21:22:35

Flinta skrev:Märkte ni som bara varit veganer i något/några år någon skillnad i huden när ni slutade dricka komjölk och gick över till t ex soja- eller havredryck?

Ja, min hud blev bättre när jag blev vegan och den blev ännu bättre när jag blev frukterian en period. Jag har aldrig haft sån hud i hela mitt liv som jag fick när jag var frukterian.
Tror det är många som inte tål komjölk så jag förstår inte poängen med komjölk, kanske bättre att dricka fermenterade mejeriprodukter men det är en annan diskussion.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav Flinta » 2017-05-12 21:44:53

elle, jag blir nyfiken (även om jag inte har planer att leva på frukt) :)
Var det vatten och vitaminer som gjorde huden bättre?
Hur kunde ditt intag av mat (frukt) se ut under en dag när du var frukterian?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips på veganmat

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-12 21:48:04

Är själv inte vegetarian eller vegan, men jag har aldrig mått så bra fysiskt som den vecka då jag bara åt vegetariskt + lite fisk. Då var jag iofs på en folkhögskola där jag sjöng hela dagarna och badade bastu + nakenbad på kvällarna, så det spelade väl in.
Men jag tror generellt att vegetarisk mat är bättre för hälsan än kost med mycket kött.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Tips på veganmat

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-12 21:53:09

Rotfrukter i ugn med olja och flingsalt är jättegott. Speciellt sötpotatis blir väldigt gott.

Sen måste jag tipsa om Stikki Nikki som gör ekologisk glass med råsocker och med ägg från frigående höns. De har även ett stort veganskt sortiment och deras veganska chokladglass är supergod.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-05-13 10:04:56

Flinta skrev:(även om jag inte har planer att leva på frukt)

En kort period går det bra att leva på frukt om man är nyfiken även om det finns folk som påstå sig ha levt på frukt i flera år. Det kräver emellertid en viss kunskap att vara frukterian annars kan man förstöra sin hälsa. Jag läste lite på innan och jag hade en stor nyfikenhet och att det började hända grejer med min hud var bara en positiv överraskning. Jag fick många komplimanger för min hud i ansiktet och folk tyckte jag såg friskt ut. Men jag vågade inte berätta för dem att jag var frukterian. Jag var rädd för kritik och frågor om proteiner och att det var omöjligt att vara frukterian.
Flinta skrev:Var det vatten och vitaminer som gjorde huden bättre?

Svårt att säga.
Vatten,vitaminer spelar också in men jag tror det är också viktigt vad man inte äter och i mitt fall var det tillagad mat, mejeriprodukter, mjöl, vitt socker, processad mat osv.
Flinta skrev:Hur kunde ditt intag av mat (frukt) se ut under en dag när du var frukterian?

Det var väldigt enkelt. Jag åt enkelt ich följde oftast intuitivt ärligt talat. Jag åt när jag var hungrig och det var mycket ananas och även torkad frukt, nötter, gröna blad till smoothie frö, kallpressad olja.

Varje dag åt jag med sked smoothie med gröna blad och 1 tsk olja till. Jag sötade smoothies med en banan. Som vätska till smoothie hade jag vatten, sojadryck eller kokosdryck från Alpro soya, åt lite nötter, pumpafrö. Jag åt mycket annanas det var min favoritfrukt, ibland avokado, mango.
Jag trodde aldrig att man kunde bli mätt på sån kost och framförallt den här kosten krossade min tro om varierad kost att utan kött, mjölk och mjöl dör man.

Jag vill tillägga att människor är olika och att leva på frukt passar inte alla människor. Jag mådde jätte bra, fick en fin hud på köpet men det betyder inte att alla kan vara frukterianer. En del kan förstöra sin hälsa en del kan må toppen, det är mycket individuellt hur kroppen reagerar, vi har olika förutsättningar.
Senast redigerad av elle 2017-05-13 10:19:17, redigerad totalt 9 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-05-13 10:08:10

Kahlokatt skrev:veganska chokladglass är supergod.

Håller med dig. De smakar himmelskt :)

Mormors Magda har smarriga veganska och vegetariska glass
Bild

http://mormormagdas.se
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-05-14 21:01:35

För dem som missade idag "Länge leve äkta maten" på Kunskapskanalen visas en repris på onsdag
den 17/05 kl 19.20-20-15

Vad ska vi äta för att må bra? Den mat vi äter idag är väldigt olik den vi åt för hundra år sedan. Vetenskapsförfattaren Michael Pollan undersöker matindustrin och den påverkan som den moderna industritillverkade maten har på oss.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav onionhttps » 2017-07-31 22:43:00

Flinta skrev:Hur orolig behöver man vara för "småsten och skräp" om man köper stora förpackningar (kilovis) med t ex ris, okokta linser, bönor, ärtor i "Invandrarbutiker"?


Vet inte nu om mathem.se är en "invandrarbutik" men det går att köpa 400g gröna linser för 18 kr / paketet.

Man kan få åtminstone 27 sådana paket för 500 kr.

Angående "småsten och skräp", jag är glad över att jag inte bröt någon tand efter att ha stött på 2 stenar i mina linser. Båda gångerna hade jag lagat linserna och märkte efter att jag åt av dem att det var sten i dem. Kastade första stenen men sparade den andra i en väldigt liten burk(som minne av vad som kan hända om man inte tänker på att det kan finnas stenar i linser).
Senast redigerad av onionhttps 2017-07-31 22:53:09, redigerad totalt 1 gång.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Tips på veganmat

Inläggav triggerhappyD » 2017-07-31 22:51:38

Man bör alltid skölja ris, bönor och linser m.m noga innan tillagning.

Har varit vegetarian i snart 20 år, och jag föredrar alltid okokta bönor o linser osv.
Dels är det billigare, och framförallt så är mer av dom nyttiga ämnena kvar än om du köper sönderkokta och konserverade varianter.

Det blir även godare och bättre konsistens efter att man lärt sig att skölja och sen koka dom på korrekt vis.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Tips på veganmat

Inläggav geocache » 2017-07-31 23:10:13

Jag är vegetarian sedan närmare trettio år, och för kanske två månader sedan blev jag vegan, och lite nyligen var jag och hälsade på en släkting. Jag berättade för honom att jag enbart äter veganmat, och han frågade mig om jag någonsin blivit magsjuk efter att jag ändrade kosthållning. "Nej", svarade jag, "inte en endaste gång".

Flinta: jag dricker också ICAs havredryck istället för komjölk. Havredrycken ger mig en hel del av mättnadskännsla, och jag tycker dessutom den är jättebra törstsläckare. Komjölk ger en "kladdkännsla" i munnen, tycker jag.

elle: "Färdigmat" köper jag ytterst sällan; dels för att de är så dyra, och för att jag inte exakt vet vad tillverkaren har blandat i sådan mat. Jag är förresten sedan en tid tillbaka "inne" på att börja laga mat av råvaror som olika baljväxter och färska grönsaker. Jag dricker rikligt med vatten dagligen, och trots att jag närmar mig "de sextio" så har jag väldigt slät hud, och min hud har väldigt bra sårläkningsförmåga också.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-08-01 15:01:50

geocache skrev:för kanske två månader sedan blev jag vegan

Grattis ! :)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-08-01 19:54:40

geocache skrev:ICAs havredryck

Den har jag inte provat.

Jag gillar ekologisk sojadryck Änglamark från Coop innehåller bara vatten , soja och en kalciumrik alg. Jag vill slippa ha en massa onödiga tillsatser.

Jag rekommenderar inte ekologisk mandeldryck från Änglamark och cashewnötterdryck från Go green. För blaskigt och smakar nästan ingenting.

Kokosdryck från AlproSoya smakar himmelskt och är utan tillsatt socker och utan sötningsmedel.

Veganska proteiner måste man kombinera, två olika om dagen, vilka som helst.
geocache skrev:Färdigmat" köper jag ytterst sällan

Tidigare provade jag färdigmat men blev inte speciellt mätt. Fick äta en smörgås till.
geocache skrev:så har jag väldigt slät hud

Huden återspeglar kroppens hälsa.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav Kahlokatt » 2017-08-01 21:31:33

Jag har av nyfikenhet provat några olika sorters "veganmjölk". Havremjölk är gott, jag trodde det skulle vara vällingkänsla över det, men det är det inte. Mandelmjölk är också gott. Rismjölk är däremot alldeles för sött, tycker jag. Kokos har jag inte provat, för det tycker jag inte om.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Tips på veganmat

Inläggav kiddie » 2017-08-02 2:24:19

Min personliga favorit, linsgryta.

(Joo linser är gott!)

Man tager en lök och skalar och hackar, några vitlöksklyftor som man pressar eller skalar och finhackar, 1-3 färska chilifrukter som man tar bort fröna på och strimlar chilin samt man skalar ett stycke (motsvarande en stortå eller drygt) ingefära och finhackar.

Det går även utmärkt att slänga med bitar av paprika och strimlad morot.

Detta fräser man i en stor panna i olja, tillsammans med lämpliga kryddor. Själv är jag svag för svartpeppar, spiskummin och någon blandkrydda.

Efter detta öser man på med lagom mycket röda linser (ja skölj gärna innan) och en mindre mängd ris. Riset kan uteslutas. Sedan på med lagom mycket vatten som det ska puttra i, man kan fylla på om man tycker det kokar bort för mycket. Man kan ha en halv eller en grönsaksbuljongtärning, men det är inte nödvändigt.

Man smakar av efter 15-20 minuter och avgör när det är färdigkokt. Då vräker man i en burk kokosmjölk.

Man kokar en kort stund och sedan äter man med förhoppningsvis god aptit.

I en butik nära mig har de alltid färska smaksättare. Det är mycket trevligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-08-02 21:13:11

A propå veganska havredryck... har köpt något som heter gammaldags havredryck med 3% fett. Ekologisk.

På förpackningen står det " som det eventuellt smakade förr".

"Solroshavre odlades under 60-talet. Jämfört med dagens havresorter är den gulare i färgen och har längre strån, ca 2-3 cm längre, vilket innebär ett djupare rotsystem och att havren kan ta upp näring längre ner i marken."

Solhavre har man inte odlat på 50 år och det används nu första gången i havredryck.

Gammaldags havredryck fett 3%,kolhydrater 6,5%, protein 1,0 %

Modern havredryck fett 0,8 %,kolhydrater 7,8 %, protein 0,7 %
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav triggerhappyD » 2017-08-03 2:52:55

kiddie skrev:1-3 färska chilifrukter som man tar bort fröna på och strimlar chilin


Man ska aldrig ta bort fröna, det är bara fegt och mycket av styrkan sitter där, annars kan man lika gärna köpa röd paprika :P

Annars lät din variant på linsgryta god :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Tips på veganmat

Inläggav kiddie » 2017-08-05 20:58:50

Jag tycker själva chilin är godare än fröna och väljer ofta en lite mildare sorts chili. Men man kan ju välja stark och ha fröna kvar om man vill ha lite eld. Jag tycker om kombinationen vitlök-chili-ingefära-kokos.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-08-05 21:48:42

Bara tanken på ingefära får mig att rysa. Köpte en gång rödbetjuice med ingefära. Något så motbjudande i smaken har jag aldrig druckit och fick kväljningkänslor och huvudvärk. Det var som att dricka svart peppar.

För säkerhets skull luktade jag på en färsk ingefära i butiken. Kände genast igen den starka peppriga lukten. Nej, inte allt som är veganskt luktar bra ( ingefära, oliver, kapris ) Viss mat luktar alldeles för starkt eller det måste vara något fel på mitt luktsinne.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav kiddie » 2017-08-05 21:52:37

Alla tycker ju inte om samma saker. Vissa klarar inte av starka smaker alls. Men sedan kan man även ha gener som gör att man är "blind" för vissa smaker. Tycker ingefära och oliver är gott, smakar och luktar gott.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på veganmat

Inläggav elle » 2017-08-05 22:10:05

Alltså jag lever hellre på vitlök än provar ingefära, kapris, oliver och groddar framförallt alfalfagroddar.

Aldrig mer att jag provar något med ingefära.

Tyvärr har ingefära blivit trendig att tillsätta i maten men man får hoppas att det är en tillfällig " modefluga". Chokladkakor med chilismak blev ingen succé exempelvis.
Senast redigerad av elle 2017-08-05 22:22:57, redigerad totalt 6 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips på veganmat

Inläggav kiddie » 2017-08-05 22:16:28

Åh, groddar som är så gott.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in