Jag är inte nykterist men...

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag är inte nykterist men...

Inläggav kiddie » 2017-02-14 3:48:31

Jag tycker inte 6 öl är måttligt drickande. Måttligt är typ 1-3 öl. Varje gång man dricker sig full dör hjärnceller eller blir skadade. Mätbart. Man blir dummare. Iofs inte alltid negativt.

Så det kan finnas fördelar med att inte dricka.

Vad gäller andra negativa effekter, beror på person och hur full man blir. Jag har aldrig gjort något (riktigt) dumt på fyllan, mår inte illa, aldrig haft baksmälla. Sitter jag vid datorn gör jag inte ens skrivfel men har märkt att det är väldigt vanligt bland oss databeroende, man skriver bra iallafall. :-)006

Häller lätt i mig en liten flaska sprit utan dessa effekter och det är ungefär lika mycket alkohol som 6 starköl.

Jag dricker väldigt sällan för att det är så förbaskat dyrt. En flaska sprit kostar ju 150 spänn. Det kan man göra annat för.

Vill man gå ner i vikt så är det ju bra att inte dricka och äta snacks. Enkelt sätt att undvika kalorier.

Det där med att det är nyttigt med vin tror jag folk som dricker vin ursäktar sig med. De fattar inte att det gäller ETT glas. Och då inte ett dricksglas. De vill inte fatta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-18 13:51:08

kiddie skrev:Jag tycker inte 6 öl är måttligt drickande.


I tjugo år har danska Sundhedsstyrelsen (motsvarande Socialstyrelsen) inpräntat två tal ;
"14 genstande om ugen for kvinder, 21 for mænd". En "genstand" motsvarar 4 cl starksprit.


Men det har man ändrat på nu. :)

Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd.

Å andra sidan dricker "normaldansken" ungefär dubbelt så mycket som "normalsvensken".
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav manne » 2017-03-01 12:45:41

Savanten Svante skrev:... nu råkar det vara så att jag var nykter på nyår, och inte druckit sen dess. Julöl drack jag när det var jul.


Nykterist, då brukar man ha tagit ett aktivt val att inte dricka, jag har helt enkelt bara.. inte druckit. Har ingen lust helt enkelt.


Så. Nu hoppas jag att vi har nån här med alkohol och hälsa som specialintresse. Finns det några hälsofördelar för en 40+ att gå från måttligt drickande till inget alls?

Spoiler: visa
Än så länge märker jag skillnad i plånboken iaf :)


man kan ha kul utan alkohol ju alkohol förstör träningen så jag dricker inte alls.

jag dricker väldigt sällan :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-03-01 13:20:04

Det låter vettigt.

En annan förändring jag har märkt är att jag får mer gjort. Vet inte om det är allmänt tillfrisknande från en jobbig depression, men jag tror inte det bara är det.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in