Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2016-11-05 18:18:24

Kahlokatt skrev:
Toblerone skrev:Jag vet inte, jag gillar ändå lite ovanliga namn. Inte jätte-konstiga förstås, men gärna lite mera omväxling. Några franska och ryska namn är trevliga, så varför inte. Jag har en gång haft fyra elever i samma klass som haft samma namn (Anna). Det är inte heller så kul. Kanske tycker jag det för att jag själv också råkat ut för det - det fanns alltid nån mer med samma namn.


Jag älskar ovanliga namn, men om jag hade barn skulle jag ändå inte döpa dem till något jättekonstigt som de skulle få bokstavera hela livet. Eller jag vet inte...jag har alltid tänkt att om jag hade en dotter skulle hon heta TUA och det är ju lite udda...men det är iaf bättre än mina andra favoritnamn, som Amaryllis, Astraea, Eirwen och Minerva...
För pojkar gillar jag mer "normala" saker, som Oscar och Tage.

P.S. Flicknamnet Amaryllis är äldre än blomnamnet!


Min ex-man sa nej till mina förslag så som Joline, India, Demian. Lite funderade jag också på Andromeda, men det var ändå lite tveksamt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2016-11-05 18:19:35

Kostymhippie skrev:Några fler exempel på mysko stavningar

Kjärstin
Sighsteen
Erich
Anderz
Caiza

Eller varför inte de som heter Erixon eller Ericzon.

Fast en del namn blir snyggare med C istället för K.
Klara låter som en gammal sur häxa medan Clara låter som en ung tjej.
Kamilla och Karolina blir också konstigt, medan samma namn med C blir fint.


Erich är den tyska formen. Så det är inget påhitt. Uttalet skiljer sig ju också från svenska formen. Min morbror hette det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2016-11-05 18:27:34

Erich kan fungera, men inte om man heter Andersson. Då skall man ju heta "von Altenburg" eller liknande i efternamn.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2016-11-05 18:45:28

Huggorm skrev:Erich kan fungera, men inte om man heter Andersson. Då skall man ju heta "von Altenburg" eller liknande i efternamn.


Nej, jag menade inte heller att man ska ha den varianten i Sverige, jag säger bara att det finns och inte är något påhitt, någon alternativ stavning.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Hettan » 2016-11-05 20:21:15

VAD ÄR DET FÖR JÄVLA FRÅGA?!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2016-11-07 14:09:31

Hettan skrev:VAD ÄR DET FÖR JÄVLA FRÅGA?!


Vilken fråga syftar du på?
Eller är det bara ännu ett infantilt utbrott?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2016-11-12 14:55:05

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker att Alexander är ett fint namn, men jag läste om ett föräldrapar som valt att döpa sin unge till Allexzander. Så pretentiöst! Jag avskyr tillgjorda fjantstavningar.

Ja jag gillar inte heller stavningar som är tänkta att förfina ett namn.

Karl, inte Carl.
"Carl" låter ju som en mäklare med Lacoste och seglarskor eller nåt i den vägen.

Samma sak Erik som inte bör stavas Eric.


I kyrkoböckerna från 1800-talet ser jag till min förvåning att stavningarna Catharina, Christina, Carl, Eric, Jacob och Henric är vanligare än Katarina, Karl, Erik, Jakob och Henrik. (Samma person kan stavas olika i olika kyrkoböcker.) Men Catharina kallas alltid Cajsa (el Caisa, Kajsa el Kaisa) och Christina alltid Stina. Jag vet inte om det generellt var vanligare med C-stavningen då. Eller att föräldrarna sade vad barnet skulle heta men prästen skrev in namnet i kyrkoboken som han tyckte det borde stavas. Mina förfäder var alla vanliga bönder förutom vallonerna (men de hette Jaques och Christophe).

Så om man vill ha gammaldags stavning, ska man stava med C. Men K-stavningen ser mer nordisk ut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 15:14:14

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker att Alexander är ett fint namn, men jag läste om ett föräldrapar som valt att döpa sin unge till Allexzander. Så pretentiöst! Jag avskyr tillgjorda fjantstavningar.

Ja jag gillar inte heller stavningar som är tänkta att förfina ett namn.

Karl, inte Carl.
"Carl" låter ju som en mäklare med Lacoste och seglarskor eller nåt i den vägen.

Samma sak Erik som inte bör stavas Eric.


I kyrkoböckerna från 1800-talet ser jag till min förvåning att stavningarna Catharina, Christina, Carl, Eric, Jacob och Henric är vanligare än Katarina, Karl, Erik, Jakob och Henrik. (Samma person kan stavas olika i olika kyrkoböcker.) Men Catharina kallas alltid Cajsa (el Caisa, Kajsa el Kaisa) och Christina alltid Stina. Jag vet inte om det generellt var vanligare med C-stavningen då. Eller att föräldrarna sade vad barnet skulle heta men prästen skrev in namnet i kyrkoboken som han tyckte det borde stavas. Mina förfäder var alla vanliga bönder förutom vallonerna (men de hette Jaques och Christophe).

Så om man vill ha gammaldags stavning, ska man stava med C. Men K-stavningen ser mer nordisk ut.


Jag tror jag vet varför. Det är samma sak i Tyskland och jag har släktforskat lite. Ibland står det i kyrkoböcker t.ex. både "Jakob" och "Jacobus", eller "Karl", "Carl" eller "Carolus", "Anton" eller "Antonius". Ibland olika varianter för samma person. Dvs. det kan stå en variant när personen föddes och en annan när hen gifte sig.

Så jag drar slutsatsen att man använde latinska formen som alternativ och ibland även något mitt emellan. Och då tänker jag att det ännu tidigare, på medeltiden eller ännu tidigare, kanske var mest latinska namn. Det kan iofs vara vanligare i Tyskland än i Sverige, men det förekom säkert här också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-03 22:52:01

På Rapport jobbar en fotograf som tydligen har norska rötter. Han heter Snorre Wik. Jag vet att jag är jättebarnslig, men jag tycker det låter som en uppmaning som gör väldigt ont...
Typ en general som står och skriker: "Hööööger om! Framåt marsch! Armar uppåt sträck! Snorre vik!" :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Savanten Svante » 2017-01-04 0:21:12

Är den slak kan man vika den utan så stora besvär. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Fulaste namnen?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 0:24:22

Det som förbryllar mig är hur vikningen går till. Jag menar, ordern innan är ju "Armar uppåt sträck!"... :-)063
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-01-04 1:38:11

Kahlokatt skrev:På Rapport jobbar en fotograf som tydligen har norska rötter. Han heter Snorre Wik. Jag vet att jag är jättebarnslig, men jag tycker det låter som en uppmaning som gör väldigt ont...
Typ en general som står och skriker: "Hööööger om! Framåt marsch! Armar uppåt sträck! Snorre vik!" :mrgreen:
:lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2017-02-14 0:35:55

Antonio Pigafetta

"född omkring 1491 i Vicenza, död omkring 1534, var en italiensk sjöfarare.
Pigafetta medföljde 1519 Ferdinand Magellan på den första världsomseglingen"
Dagobert
 
Inlägg: 14088
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-15 23:20:03

Dagobert skrev:Antonio Pigafetta

"född omkring 1491 i Vicenza, död omkring 1534, var en italiensk sjöfarare.
Pigafetta medföljde 1519 Ferdinand Magellan på den första världsomseglingen"


Hahaha, skrattar så jag gråter! Säg det på göteborgska så blir det RIKTIGT grovt! :lol:

Själv såg jag nyligen (kvinno!)namnet OBEATUS. Jag ser framför mig en extremt fet gammal tant...
Läser man det på engelska (o, beat us!) blir det lite S&M också... :twisted:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-02-16 1:15:57

Italienska kan vara rätt så rolig. När vi var i Italien såg vi på flera ställen skyltar med skriften "studentfitta". :shock: Vad jag har förstått så ska det betyda studentrum/-lägenhet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2017-02-16 9:47:40

Många engelsktalande har förvånat sett texten i tåg... Stockholm Slutstation.

Infart om man kör bil lär vara en annan populär sak att le åt samt Bad camping.

Sedan har Aspergerforum lyckats sabba ett av mina favvonamn, Jorunn. Påtalat att det låter som urine. Har man tänkt det en gång så sitter det där. Fan.

Snorri är ett populärt namn att döpa islandshästar. Köpte jag en skulle han kvickt få byta namn. Skiter i att det är ett historiskt namn.

Finns andra utländska namn som låter småsnuskiga på svenska men kommer inte på något just nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2017-02-16 13:40:00

kiddie skrev:Sedan har Aspergerforum lyckats sabba ett av mina favvonamn, Jorunn. Påtalat att det låter som urine. Har man tänkt det en gång så sitter det där. Fan.
:-)Raging
kiddie skrev:Snorri är ett populärt namn att döpa islandshästar. Köpte jag en skulle han kvickt få byta namn. Skiter i att det är ett historiskt namn.
Jag hade en gång en arbetskamrat som var en "tuffing", med svart MC-väst och så vidare. Det komiska var att han hette Snorre, det måste ju vara omöjligt att bygga upp någon sorts skrämselrespekt när man heter så.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-16 14:20:05

kiddie skrev:Finns andra utländska namn som låter småsnuskiga på svenska men kommer inte på något just nu.


Pippa och Galen är inte helt ovanliga på engelska. Bland namn från olika afrikanska språk har jag sett Kissa, Onani och t.o.m. Munyiga.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-16 14:21:46

kiddie skrev:Sedan har Aspergerforum lyckats sabba ett av mina favvonamn, Jorunn. Påtalat att det låter som urine. Har man tänkt det en gång så sitter det där. Fan.


Ledsen! Helt och hållet mitt fel! :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2017-02-16 21:12:37

Bajzar, ett arameiskt kvinnonamn....
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-18 3:57:22

Fridtjuv Berg hette ecklesiastikministern 1905.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fridtjuv_Berg
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Qwerty42 » 2017-02-18 5:07:59

Förnamn: Pung

Sök på ratsit.se och finn att
män såväl som kvinnor har detta förnamn :)
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Fulaste namnen?

Inläggav Selma » 2017-02-18 12:18:25

Kvinnlig tandläkare: Hala Muhsen. :-)002
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2017-02-18 14:25:23

Bättre att den här tråden bara innehåller namn som någon verkligen heter/har hetat.

Inte bra att blanda äkta och falskt.

Starta en tråd med påhittade namn nån annanstans, det är knappast ett språkämne.
Dagobert
 
Inlägg: 14088
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Språket



Logga in