Jag är inte nykterist men...

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-07 20:22:25

... nu råkar det vara så att jag var nykter på nyår, och inte druckit sen dess. Julöl drack jag när det var jul.


Nykterist, då brukar man ha tagit ett aktivt val att inte dricka, jag har helt enkelt bara.. inte druckit. Har ingen lust helt enkelt.


Så. Nu hoppas jag att vi har nån här med alkohol och hälsa som specialintresse. Finns det några hälsofördelar för en 40+ att gå från måttligt drickande till inget alls?

Spoiler: visa
Än så länge märker jag skillnad i plånboken iaf :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Ericus » 2017-02-07 20:34:39

Savanten Svante skrev:... nu råkar det vara så att jag var nykter på nyår, och inte druckit sen dess. Julöl drack jag när det var jul.


Nykterist, då brukar man ha tagit ett aktivt val att inte dricka, jag har helt enkelt bara.. inte druckit. Har ingen lust helt enkelt.


Så. Nu hoppas jag att vi har nån här med alkohol och hälsa som specialintresse. Finns det några hälsofördelar för en 40+ att gå från måttligt drickande till inget alls?

Spoiler: visa
Än så länge märker jag skillnad i plånboken iaf :)


Det skulle inte förvåna mig om du går/gått ner i vikt, men det beror lite på vad du brukat dricka och vilka mängder det rört sig om.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Jag är inte nykterist men...

Inläggav antonius » 2017-02-07 21:30:26

Man slipper bafylleångest, som på mig stannade i veckor. Kan gör faan så mycket roligare saker för stålarna. Slipper att torka upp spyor. Man behöver inte gå runt och be grannarna om förlåtelse för att man klippt deras utställningspudlar, eller att man råkat göra deras tonårsdotter gravid. Ej heller har man fått den briljanta iden att måla om kvarterets bilar med tjära så dom inte ska rosta...osv osv... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-07 21:35:24

Ericus skrev:Det skulle inte förvåna mig om du går/gått ner i vikt, men det beror lite på vad du brukat dricka och vilka mängder det rört sig om.


Intressant. Har besökt släkt jag inte träffat på kanske 4 månader, och det första de sade efter "hej" var "du har gått ner i vikt". Har inte riktigt koll, kanske borde börja väga mig?

antonius skrev:Man slipper bafylleångest, som på mig stannade i veckor. Kan gör faan så mycket roligare saker för stålarna. Slipper att torka upp spyor. Man behöver inte gå runt och be grannarna om förlåtelse för att man klippt deras utställningspudlar, eller att man råkat göra deras tonårsdotter gravid. Ej heller har man fått den briljanta iden att måla om kvarterets bilar med tjära så dom inte ska rosta...osv osv...


Ja, dricker man tillräckligt mycket så blir man stålmannen och kommer på helt lysande ideer. Dock har jag umgåtts en del med riktiga alkoholproblem förr, så jag blev lite vaccinerad mot att genomföra det mest korkade, hoppas jag. En av snubbarna från förr, som jag sade upp bekantskapen med för ca 6 år sen, dog i höstas. 39 år gammal. I allt väsentligt söp han ihjäl sig.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Wine » 2017-02-07 22:10:17

Tror att det är sämre för hälsan att inte dricka alls, men man bör nog dricka måttligt om man ska dricka och förmodligen hellre vin än andra alkoholhaltiga drycker.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Jag är inte nykterist men...

Inläggav triggerhappyD » 2017-02-07 22:22:48

Alkohol öppnar upp för demoniska entiteter att ta sig in lättare.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4860
Anslöt: 2015-06-01

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Zirre » 2017-02-07 22:43:54

Savanten Svante skrev:Nykterist, då brukar man ha tagit ett aktivt val att inte dricka, jag har helt enkelt bara.. inte druckit. Har ingen lust helt enkelt.


Exakt, bra talat. :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-11 5:32:33

Hmm. Verkar som om vågen tickar ner ytterligare ett tick.

Om det bara kunde bli vår så man inte halkar omkull och slår ihjäl sig så fort man går ut...


Hittade nåt nånstans om att alkoholen bryts ner till socker. Och well, socker och snacks har jag dragit ner på. Chips är mest kul när man har några starköl i närheten, men då drar man i sig en påse rätt lätt. Och dagen därpå blir det fanimej ingen större aktivitet, men kanske en kebabpizza.


Det kan alltså vara lika effektivt att avstå från alkohol som att gå på diet, säger Niels Nörgaard. De som avstod från alkohol i vår studie kände dessutom att de fick bättre livskvalitet. De var vitalare och piggare. Istället för att sätta sig i soffan fick de lust att gå en sväng eller hitta på något annat aktivt.


Hmm. Jag ska nog utöka det här experimentet till nåt mer än bara "jag känner inte för att dricka".




Wine skrev:Tror att det är sämre för hälsan att inte dricka alls, men man bör nog dricka måttligt om man ska dricka och förmodligen hellre vin än andra alkoholhaltiga drycker.


Där har jag nog blivit övertygad om vindrickarnas hälsa. Fast det handlar inte om vin. Om vi tar två stereotyper - vindrickarna och öldrickarna: Vindrickarna lägger ner tid på maten, mer fin mat och grönsaker, i socialt sällskap som kanske rentav involverar lite dans (motion), medan stereotypen öldrickare dricker öl och äter chips framför fotbollen med grabbarna. Ingen motion.

Då blir det rätt snabbt tydligt vilken av grupperna som är hälsosammast, och det är utan att vi ens kommit in på alkoholen i sig. (Ja, visst. Det finns vinalkisar också.)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Huggorm » 2017-02-11 8:48:59

Savanten Svante skrev:Där har jag nog blivit övertygad om vindrickarnas hälsa. Fast det handlar inte om vin. Om vi tar två stereotyper - vindrickarna och öldrickarna: Vindrickarna lägger ner tid på maten, mer fin mat och grönsaker, i socialt sällskap som kanske rentav involverar lite dans (motion), medan stereotypen öldrickare dricker öl och äter chips framför fotbollen med grabbarna. Ingen motion.

Eller så är vindrickaren en medelålders, frånskild kvinna som dricker bag-in-box, kedjeröker och äter alldeles för mycket "bea".
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav elle » 2017-02-11 9:08:10

Wine skrev:Tror att det är sämre för hälsan att inte dricka alls,

Det var något nytt.

Jag dricker inte alls och det påverkar inte min hälsa negativt.


Wine skrev: men man bör nog dricka måttligt om man ska dricka


Om man frågar varannan människa vad betyder "måttligt" för hen skulle man få olika svar.
Måttligt är ett intetsägande ord för mig. Det är ungefär som ordet lagom.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jag är inte nykterist men...

Inläggav antonius » 2017-02-11 9:41:43

Alkohol har ställt till så mycket elände så det borde bara få säljas på apotek mot recept... :-)056
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-11 9:57:50

elle skrev:Om man frågar varannan människa vad betyder "måttligt" för hen skulle man få olika svar.
Måttligt är ett intetsägande ord för mig. Det är ungefär som ordet lagom.


Jag dricker måttligt = Jag dricker inte som person X, som jag föraktar. Ungefär så.


Tage Danielssons grallimatik:


Verb

§ 21. Att struntböja verb är en konst som vi kan lära av Bertrand Russel. Principen är att 1:a person (jag, vi) är bäst, 2:a person (du, ni) är något sämre - dock inte för dålig, då ju den tilltalade personen finns i närheten och kanske är stark - och 3:e person (han, hon, den, det, de) är sämst. En driven struntpratare kan på detta sätt omärkligt framställa sig själv i en betydligt bättre dager än hans allmänna dumhet annars skulle tillåta.

Exempel:

jag anser
du påstår
han/hon har fått för sig

jag kritiserar
du rackar ner
han/hon skäller som en galning

jag lånar
du knycker
han/hon stjäl

jag cyklar helst
du cyklar
han/hon har ingen bil

jag ändrar åsikt
du vet inte vad du vill
han/hon vänder kappan efter vinden

jag tar ett glas
du petar i dig
han/hon dricker


antonius skrev:Alkohol har ställt till så mycket elände så det borde bara få säljas på apotek mot recept... :-)056


Jup. En alldeles vansinnig massa elände har den ställt till.


En klassiker till:

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav rapchic » 2017-02-11 10:50:59

Wine skrev:Tror att det är sämre för hälsan att inte dricka alls, men man bör nog dricka måttligt om man ska dricka och förmodligen hellre vin än andra alkoholhaltiga drycker.

Fast med måttligt menas 1-2 glas vin på helgen á 12-15cl visst man kan dricka mer utan att man hamnar i riskzonen* men det ska egentligen inte vara mer för att man dricker det för hälsan.

Sen så finns det andra drycker som har samma hälsoeffekter eller mer än alkohol och har betydligt högre mängd innan det blir ohälsosamt, tex te.

*mer än 9 standardglas per vecka för en kvinna med max 3 standardglas per gång och 14 standardglas per vecka med max 4 glas per gång räknas som riskdrickande

edit: ok jag minns fel det är aldrig hälsosamt att dricka från systembolaget
Alkohol är aldrig helt ofarligt. Det är aldrig nyttigt. Det är trots allt ett gift. Att ligga under riskkonsumtionsgränsen är inte samma sak som noll risk.


och angående standardglas

Hur mycket är ett standardglas?
Standardglas är ett mått som alkoholforskarna har enats om. Det innehåller 12 gram ren alkohol, vilket översatt till olika drycker blir:

Vin 12-15 cl
Starköl 33 cl
Folköl 50 cl
Sprit 4 cl
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-12 21:59:22

Googlade lite. Ett sexpack öl ger ca 1300 kalorier. Det är väl lite grovt hälften av vad en vuxen man som är stillasittaden ska sätta i sig på en dag. Sen blir det ju aldrig bara 6 öl, det blir fyllemat och chips och jävelskap, dessutom blir det inte mycket gjort dan efter en fylla.

Hmm. Intressant. Ska jag bli helyllehälsofanatiker nu?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Huggorm » 2017-02-12 22:05:31

Då kan man alltså dricka två sexpack om man hoppar över chipsen? Eller fyra om man är uppe och rör på sig också :-)078
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Charlie72 » 2017-02-12 22:08:30

Nä, inte nykterist
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Wine » 2017-02-12 22:21:06

elle skrev:
Wine skrev:Tror att det är sämre för hälsan att inte dricka alls,

Det var något nytt.

Jag dricker inte alls och det påverkar inte min hälsa negativt.


Wine skrev: men man bör nog dricka måttligt om man ska dricka


Om man frågar varannan människa vad betyder "måttligt" för hen skulle man få olika svar.
Måttligt är ett intetsägande ord för mig. Det är ungefär som ordet lagom.


Lästips:

Wine: Health Benefits and Health Risks
Last updated: Thu 7 April 2016

Wine, especially the red variety, has been studied extensively over many years with impressive findings suggesting it may promote a longer lifespan, protect against certain cancers, improve mental health, and provide benefits to the heart.


Jag föredrar vin men dricker även andra alkoholhaltiga drycker ibland då jag känner för det, måttlighet med det mesta i livet är nog en bra regel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Corvus Corone » 2017-02-13 0:17:19

Jag är inte nykterist, sist jag drack två glas vin var på en julmiddag tredje veckan i december. Nyårsafton drack jag barnchampagne, dvs Pommac!
Corvus Corone
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2017-01-10

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-13 0:25:22

Wine skrev:måttlighet med det mesta i livet är nog en bra regel.


Ja, det får vara nån måtta på omåttligheterna!



Vad tror ni? Har ni några bra försök till "festa till det lite"-dryck för vuxna? Finkaffe? Special-te?



Och rena FIRAdrycker. Ibland vill man fira nåt stort.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav rapchic » 2017-02-13 8:41:58

Savanten Svante skrev:
Wine skrev:måttlighet med det mesta i livet är nog en bra regel.


Ja, det får vara nån måtta på omåttligheterna!



Vad tror ni? Har ni några bra försök till "festa till det lite"-dryck för vuxna? Finkaffe? Special-te?



Och rena FIRAdrycker. Ibland vill man fira nåt stort.

Ska jag fira dricker jag något riktigt fint te, hade till och med te på vårt bröllop (varken jag eller min man dricker alkohol så ett alkoholfritt bröllop var naturligt). Tex en god kallbryggd gyokuro och sen är man i himlen
edit: Eller blommande te känns också extra lyxigt (vågar inte länka till bild då det säkert kan räknas som reklam)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jag är inte nykterist men...

Inläggav nescio » 2017-02-13 17:58:57

Savanten Svante skrev:Ja, dricker man tillräckligt mycket så blir man stålmannen och kommer på helt lysande ideer.
Jag har aldrig blivit påverkad på det sättet. Jag blir bara alltmer okoncentrerad, passiv och trött. Jag har aldrig gjort något dumt på fyllan, förutom att gå ut och skaffa mer alkohol att dricka så att jag blivit riktigt sjuk dagen efter.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Jag är inte nykterist men...

Inläggav elle » 2017-02-13 20:39:56

Wine skrev:Jag föredrar vin

Ja, det förvånar mig inte, du heter ju också Wine :wink:
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Huggorm » 2017-02-13 20:45:46

elle skrev:
Wine skrev:Jag föredrar vin

Ja, det förvånar mig inte, du heter ju också Wine :wink:
Tror han heter så för att han är gnällig :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jag är inte nykterist men...

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-14 1:33:55

whine. :) *whinear lite. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in