På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2017-01-29 0:06:08

Flera med asperger är genetiska nattmänniskor, detta tittandet kanske var värdefullt när vi satt som nattvakter för våra stammar när de sov. Så att vi skulle upptäcka om något förändrats i omgivningen som kunde vara ett hot. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Desolation » 2017-02-05 1:26:41

På rösten och svårigheten att förstå sarkasm,eller skämt rent allmänt.
Desolation
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2015-11-04

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav antonius » 2017-02-05 9:50:41

Ofta när någon är lika knepig som en själv i NT:kollektivets ögon, så slår AST flaggorna upp... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav elle » 2017-02-05 10:39:47

Jag kan inte märka om en person har autismspektrumtillstånd.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Geisha » 2017-02-06 0:27:16

Jamesqueen skrev:Personer med AS beter sig ofta "förvirrat" alltså tittar runt runt ofta och det har jag märkt stämmer. Därför misstänker ja att det är orsaken till att personen har svårt att bibehålla ögonkontakt, som ju är typisk för diagnosen.


Efter att ha läst alla inlägg i denna tråd så vill jag nu lämna ett eget. Jag känner igen mig i detta som Jamesqueen pratar om, att bete sig förvirrat. När jag är ute på mina shoppingrundor så ser jag nog ganska förvirrad ut kan jag tänka mig. Jag måste alltid kolla i min väska att jag har allting med mig efter att jag tagit upp något (tex mobilen eller VISA-kortet), måste då se efter att nycklarna och annat viktigt finns där och inte har åkt upp av misstag. Har jag suttit ned någonstans på exempelvis en servering så måste jag kolla noga att jag inte har glömt något innan jag går därifrån. Egentligen så tror jag inte att detta är något konstigt beteende i sig, utan även görs av "normala människor", men de gör det säkert på ett mera avslappnat sätt.

Sen så känner jag igen mig i det här med att titta sig omkring för att slippa ögonkontakt. Går jag in i en butik så vill jag gärna fästa blicken på något de säljer direkt när jag kommer in, så att jag slipper möta butiksbidrädets blick först och därmed bli tvungen att hälsa först. Jag tycker det känns konstigt att som kund hälsa först, är det däremot tvärtom att butiksbiträdet hälsar på mig först så tycker jag att det känns okej. Men det kan ändå kännas jobbigt på så sätt att jag då blivit "sedd" och i och med det ökar köp-tvånget och de kommer antagligen försöka få mig att köpa något och det är inte alltid så lätt att stå emot...
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav honeypie81 » 2017-02-06 20:41:30

Jag har enligt andra en konstig blick. Jag ser lite tom ut i ögon. Tydligen. Man ser det t o m på fotografier säger mina systrar.
Jag tycker mesta att det är svårt att inte tänka på en massa andra saker när en person talar
Känner ofta, att mina tankar vandrar iväg. Där av den frånvarande blick kanske?
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-21 1:07:53

Ibland syns det på en del som har fullständigt katastrofal motorik och hållning.
Jag har förhoppningsvis tränat bort det mesta av denna problematik.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav alpacka » 2017-03-23 11:46:11

Jag tycker att man ofta kan se om någon har diagnosen genom talet som oftast är utan slanguttryck, inte mkt "liksom", "typ", "asså" och svordomar tex. En annan sak är blicken, kan vara stel och stirrande alternativt inte kan se en i ögonen alls. Hygienen är ibland dålig, för långa naglar, märklig klädsel och stelt kroppsspråk. Personen kan vara klängig utan att känna av att man inte vill det alternativt väldigt stel och rör sig långt ifrån. Det är väl det jag kunnat se med dom jag har träffat men detta gäller såklart inte alla.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-23 21:13:34

Asperger kvinnor är ofta överjordiskt vackra och persisterade unga i sin utstrålning.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Flia » 2017-03-24 12:04:07

Pinghis Khan skrev:Asperger kvinnor är ofta överjordiskt vackra och persisterade unga i sin utstrålning.


Ehh?? Jag känner massor med gamla tanter och överviktiga tjejer med Asperger.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-24 13:13:52

Flia skrev:
Pinghis Khan skrev:Asperger kvinnor är ofta överjordiskt vackra och persisterade unga i sin utstrålning.


Ehh?? Jag känner massor med gamla tanter och överviktiga tjejer med Asperger.


Man kan vara vacker och överviktig.
Ursäkta att jag försöker vara lite positiv va?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav elle » 2017-03-24 14:14:45

alpacka skrev:märklig klädsel

Jag har märklig klädsel enligt NTs åsikter.
Det har alltid varit så sen jag kan minnas. Jag kanske föddes med det att klä sig märkligt, annorlunda än andra.
Senast redigerad av elle 2017-03-24 14:25:28, redigerad totalt 4 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav elle » 2017-03-24 14:18:48

Pinghis Khan skrev:Asperger kvinnor är ofta överjordiskt vackra

Varelser inte från denna världen ??
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Kahlokatt » 2017-03-24 14:47:01

På män/killar tycker jag det ofta är lätt att märka. Det är något med blicken och det tafatta kroppsspråket. Det är svårare att märka på kvinnor/tjejer.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 9a5e2a.jpg
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav antonius » 2017-03-24 14:55:56

Kahlokatt skrev:På män/killar tycker jag det ofta är lätt att märka. Det är något med blicken och det tafatta kroppsspråket. Det är svårare att märka på kvinnor/tjejer.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 9a5e2a.jpg


Det syns lite mer på yngre män, ofta mer på de som inte vet de har "begåvats" med. Men äldre har tränat bort det och då är det naturligtvis mindre synligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Flia » 2017-03-24 15:19:58

Kahlokatt skrev:På män/killar tycker jag det ofta är lätt att märka. Det är något med blicken och det tafatta kroppsspråket. Det är svårare att märka på kvinnor/tjejer.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 9a5e2a.jpg


Fast det betyder ju inte att alla män (inte ens alla unga män) med Asperger har tafatt kroppsspråk.

Det är ju bara ett kriterium av flera.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav tahlia » 2017-03-24 15:40:47

Pinghis Khan skrev:
Flia skrev:
Pinghis Khan skrev:Asperger kvinnor är ofta överjordiskt vackra och persisterade unga i sin utstrålning.


Ehh?? Jag känner massor med gamla tanter och överviktiga tjejer med Asperger.


Man kan vara vacker och överviktig.
Ursäkta att jag försöker vara lite positiv va?


Lite typiskt. En kvinna som förutsätter att en överviktig kvinna inte kan vara vacker och en man som säger emot. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-24 23:30:55

Det märks på sexlivet.
Antingen har man sex kanske högst tre gånger som asbpergare om denna kvot överskrids och om man dessutom gillar det leder det snabbt till att man börjar med tantrasex,blir polyamorös och börjar med BDSM och rapeplay.
Man vet aldrig vart det slutar.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Batte » 2017-03-25 21:05:50

Pinghis Khan skrev:Det märks på sexlivet.
Antingen har man sex kanske högst tre gånger som asbpergare om denna kvot överskrids och om man dessutom gillar det leder det snabbt till att man börjar med tantrasex,blir polyamorös och börjar med BDSM och rapeplay.
Man vet aldrig vart det slutar.
Hva er ditt grunnlag for dette utsagnet? :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav hattifnatt » 2017-03-25 21:59:44

Det är väl med aspergare som med homosexuella? (Inga jämförelser i övrigt!) Dom man lägger märke till är dom som ligger nära stereotypen. Dom andra märker man inte. Och får därmed sina förutfattade meningar bekräftade. Jag tror vi är många som är kvar "i garderoben"?
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Vildsvin » 2017-11-01 12:17:44

DIProgan skrev:Först ska man nog dela in aspergare i burdusa och försiktiga.

De burdusa är mycket enklare att diagnostisera då de ofta tycks rätt ointresserade av vad du säger genom att antingen helt hoppa över vad du svarar dem eller genom att lite snabbt och lätt baka in vad du sa i något som mest handlar om deras egna tankar och upplevelser. Vidare kan de utan omsvep rata vad du säger för i deras världsbild stämmer det helt enkelt inte och de förstår inte hur man tar hand om dig och dina känslor utan tror att deras lärdomar är bra att ha för dig. Huvudpersonen i en aspergares liv är allt som oftast dem själva så mycket att det blir övertydligt främst hos de burdusa och värre drabbade.


Tycker att det är skillnad på burdusa aspergare beroende på om det är kvinnor eller män. Burdusa manliga aspergare är alltför självcentrerade för att tala om frånvarande personer, medan de burdusa kvinnliga aspergarna inte känner av när man bör hålla tyst om tredje person. Folk uppfattar detta som att de avsiktligt drar upp oväsentligheter och snackar skit om andra och drar sig därför undan "skvallerkärringen".

Att hantera frånvarande personer är extra svårt på nätet där personen kan dyka upp långt senare och se vad man skrivit över huvudet på denne.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Toblerone » 2017-11-06 11:12:53

Vildsvin skrev:
DIProgan skrev:Först ska man nog dela in aspergare i burdusa och försiktiga.

De burdusa är mycket enklare att diagnostisera då de ofta tycks rätt ointresserade av vad du säger genom att antingen helt hoppa över vad du svarar dem eller genom att lite snabbt och lätt baka in vad du sa i något som mest handlar om deras egna tankar och upplevelser. Vidare kan de utan omsvep rata vad du säger för i deras världsbild stämmer det helt enkelt inte och de förstår inte hur man tar hand om dig och dina känslor utan tror att deras lärdomar är bra att ha för dig. Huvudpersonen i en aspergares liv är allt som oftast dem själva så mycket att det blir övertydligt främst hos de burdusa och värre drabbade.


Tycker att det är skillnad på burdusa aspergare beroende på om det är kvinnor eller män. Burdusa manliga aspergare är alltför självcentrerade för att tala om frånvarande personer, medan de burdusa kvinnliga aspergarna inte känner av när man bör hålla tyst om tredje person. Folk uppfattar detta som att de avsiktligt drar upp oväsentligheter och snackar skit om andra och drar sig därför undan "skvallerkärringen".

Att hantera frånvarande personer är extra svårt på nätet där personen kan dyka upp långt senare och se vad man skrivit över huvudet på denne.


Tyvärr så har jag också varit med om - och varit drabbad av - manliga skvallerbyttor med Asperger. Så det stämmer inte helt. :-)056
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Toblerone » 2017-11-06 11:14:47

Räknas också att-tala-om-hur-filmen-slutar och liknande? I så fall känner jag till fler manliga skvallerbyttor med diagnos. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav StefanJC » 2017-11-06 14:12:12

Jag är en försiktig aspergare afk men en burdus här.

Det blir kanske lätt så när man är osynlig ute i verkligheten. Ute
i verkligheten ser man också lättare när man har gått för långt
och ointresserade lyssnare kan inte scrolla neråt eller byta tråd
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in